Käytän päivälinssejä ja joskus on tullut mieleen että jos yksinkertaisesti satun nukahtamaan niin kuinka kauan piilolinssit silmissä voi nukkua? En toki ole tahallaan yrittämässä sitä, mutta jos jollekin on joskus tapahtunut tällaistakin, niin ajattelin kysyä, että kannattaako pysyä pirteänä jatkossakin?
Nukahtaminen & piilarit
7
2717
Vastaukset
- Billie`78
Mä ainakin oon ottanut pieniä torkkuja, no okei, joskus vähän pitempiäkin piilarit silmissä ja en oo huomannut mitään ihmeellistä sen jälkeen silmissä, mitä joskus vähän kuivuutta.
- SaDa
Mä olen muutaman kerran nukahtanut piilarit silmiin, siis ihan yöunille. Aamulla on silmäluomet aika turvoksissa, ja silmät kuivat ja hieman kipeät, mutta eipä mitään vakavampaa ole sattunut. Epämiellyttävää se kyllä on herätä piilarit silmissä.
- olemassa
HEI!
pakko myöntää: oon itekin pari kertaa torkahtanut piilarit silmissä, maksimissaan pari tuntia. Yöunillekin voi tiettyjen linssien kans mennä, olen testannut ns. yötä päivää -linssejä, olivat mulla putkeen kuukauden silmissä eikä tullut mitään haittaa. Toki optikko tarkisti silmien kunnon useaan kertaan sinä kuukautena.
Päivälinssien kans en kuitenkaan yöunille lähtisi tai en ainakaan ottaisi sitä tavaksi. Kun silmä kuivuu ja piilari on silmässä pitkään, silmän pintaan saattaa hankautua haava. Se on kuulemma äärettömän kipeä sellaisenaankin (ei voi jäädä huomaamatta) ja sitä on pakko käydä näyttämässä lääkärille. Mutta vielä pahempaa on, jos haava pääsee tulehtumaan. Silloin on se vaara, että tulehdus pääsee silmän sisälle. Sitten onkin tosi kiire hoitoon...
Ei ollu tarkoitus peloitella, aika huolettomasti mäkin piilareitani käytän vaikka tiedän riskit. Ja harvinaisiahan nuo äsken kuvailemani jutut ovat... onneksi :) - Sogia
olemassa kirjoitti:
HEI!
pakko myöntää: oon itekin pari kertaa torkahtanut piilarit silmissä, maksimissaan pari tuntia. Yöunillekin voi tiettyjen linssien kans mennä, olen testannut ns. yötä päivää -linssejä, olivat mulla putkeen kuukauden silmissä eikä tullut mitään haittaa. Toki optikko tarkisti silmien kunnon useaan kertaan sinä kuukautena.
Päivälinssien kans en kuitenkaan yöunille lähtisi tai en ainakaan ottaisi sitä tavaksi. Kun silmä kuivuu ja piilari on silmässä pitkään, silmän pintaan saattaa hankautua haava. Se on kuulemma äärettömän kipeä sellaisenaankin (ei voi jäädä huomaamatta) ja sitä on pakko käydä näyttämässä lääkärille. Mutta vielä pahempaa on, jos haava pääsee tulehtumaan. Silloin on se vaara, että tulehdus pääsee silmän sisälle. Sitten onkin tosi kiire hoitoon...
Ei ollu tarkoitus peloitella, aika huolettomasti mäkin piilareitani käytän vaikka tiedän riskit. Ja harvinaisiahan nuo äsken kuvailemani jutut ovat... onneksi :)Täytyy muistaa jos sattuu nukahtamaan.. Tuo kuivumisasia juuri pelottaa, kun linssit kuivuu pöydällä niin nopeasti kovaksi koppuraksi.
Mutta onhan siellä silmässä kuitenkin varmaan vähän kosteampaa kuin pöydällä vaikka olisi silmät kiinni =)
Ajattelin itsekin kyllä jossain vaiheessa kokeilla noita yö&päivä-linssejä. Ainoa huono puoli on se, että pitäisi ostaa kalliit hajataittolinssit. Muuten kyllä houkuttelisi ostaa yötä päivää jatkuva hyvä näkö =)
Onko kellään näistä hyviä/huonoja kokemuksia? - Mari
Sogia kirjoitti:
Täytyy muistaa jos sattuu nukahtamaan.. Tuo kuivumisasia juuri pelottaa, kun linssit kuivuu pöydällä niin nopeasti kovaksi koppuraksi.
Mutta onhan siellä silmässä kuitenkin varmaan vähän kosteampaa kuin pöydällä vaikka olisi silmät kiinni =)
Ajattelin itsekin kyllä jossain vaiheessa kokeilla noita yö&päivä-linssejä. Ainoa huono puoli on se, että pitäisi ostaa kalliit hajataittolinssit. Muuten kyllä houkuttelisi ostaa yötä päivää jatkuva hyvä näkö =)
Onko kellään näistä hyviä/huonoja kokemuksia?Hei!
En ole varma, kysyitkö hyviä / huonoja kokemuksia yötä päivää -linsseistä vai kalliista hajataittolinsseistä, mutta vastaanpa kuitenki.
Olen siis kokeillut ja käyttänytkin sellaisia linssejä, joita saa pitää jopa kuukauden putkeen, siis myös yöllä. Niitä on tietääkseni vieläkin ne samaiset kaksi merkkiä, joita molempia olen testannut. En muista nimikkeitä, mutta jos kokeilet, ota EHDOTTOMASTI silikoonista - ei muovista - valmistetut. Optikot kyllä tietävät, kumpi merkki silloin on kyseessä. Ne muoviset ei ollu yhtä hyvät, meinasivat välillä kuivua ja samentua. Mutta ne uudemmat silikooniset pelasi loistavasti! En ottanut niitä kertaakaan pois silmistä niiden kuukausien aikana, joina käytin kyseisiä linssejä.
Ovathan nuo yötä päivää -linssit suhteessa kalliimmat kuin tavalliset linssit, joten jatkuvaan käyttöön en ole niitä ottanut. Mutta esimerkiksi kesällä festarien aikaan tai vaikka lomareissulla ne ovat kyllä vaivattomin valinta :)
- tiina
Jos olet nukkunut piilarit päässä niin älä missään tapauksessa yritä ottaa niitä heti pois vaikka tuntuisivat pahoilta ja hankaavilta.
Anna ensin silmien kostua,käytä vaikka jotain huuhtelua.
Jos heti repäsee linnsit veks niin osa silmän sarveiskalvoa voi seurata mukana.Kun tämän pitää mielessä niin ei mitään haittaa nukkumisesta.- olemassa
Mainitsin juuri siitä haavan mahdollisuudesta. Pelkästään paha hankaaminen saattaa sen käsittääkseni aiheuttaa mutta toki on vielä pahempaa, jos menee repimään kuivaa linssiä irti kuivasta silmästä.
Kiitos tarkennuksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517143Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424932HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002768- 1482072
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321627- 181588
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki261567Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981544Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111303