varför...!?

anna

HEj!!! Varför finns det fördelningar inom leastadianismen?

h. svenskspråkig leastadian från mellersta österbotten.

12

878

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • el kirahwi

Det är väl själafienden som är boven... Han vill inte att en enda människa ska bli salig och försöker få till så mycket oreda som möjligt bland de kristna. Därför ville han också söndra kärleken mellan de kristna också i den lestadianska väckelsen, och som resultat har vi nu 18 olika riktningar, vad jag vet.

I grund och botten var det alltså det som var orsaken till att det uppstod olika förgreningar men du var kanske ute efter skillnaderna mellan de olika riktningarna? När det gäller läran så är det egentligen inte så mycket som skiljer oss, flest skillnader är det kanske i församlingsläran och sakramentläran. Men de största skillnaderna finns i skick och bruk, alltså inte i själva kärnan.

Trots att det finns vissa skillnader och trots att man går på olika samlingar så tror jag ändå att det finns levande kristna i flera lestadianska riktningar. Kristi församling är inte någon konkret organisation eller grupp som man kan se med ögonen utan dess gränser går från hjärta till hjärta och genom den Helige Ande förenas alla levande kristna till én Kristi kyrka och församling oberoende av vilken organisation man är medlem i.

• anna

Tack för ett bra svar. Men om jag förstått det rätt så accepterar inte alla församlingar andra församlingar.!? Träffade ett gäng från en annan församling mera norrifrån. De tyckte att vi inte hörde till samma församling, men de kunde inte säga vad det var som skillde, men de tyckte så iallafall. Jag tycker att det då inte kan vara så stor skillnad på oss efter som vi alla följer samma leastadius läror.
        h. svag trosvandrare

• el kirahwi
        anna kirjoitti:

Tack för ett bra svar. Men om jag förstått det rätt så accepterar inte alla församlingar andra församlingar.!? Träffade ett gäng från en annan församling mera norrifrån. De tyckte att vi inte hörde till samma församling, men de kunde inte säga vad det var som skillde, men de tyckte så iallafall. Jag tycker att det då inte kan vara så stor skillnad på oss efter som vi alla följer samma leastadius läror.
        h. svag trosvandrare

Det stämmer nog det. Den exklusiva församlingsläran (alltså att man tycker att det bara kan finnas levande kristna innanför den egna församlingen) är ganska utbredd i den lestadianska väckelsen. Bland gammallestadianerna (SRK) är det nästan uteslutande det som gäller, men jag vet att det finns också sådana som tänker annorlunda i den saken än den "officiella" läran. Också bland de förstfödda (det är den riktningen jag själv tillhör) tänker en stor del av församlingen att det inte kan finnas någon levande kristendom utanför, men här i Finland vill väl de flesta inte dra så klara gränser och mer eller mindre accepterar också andra. I Rauhan Sana och LFF förekommer den exklusiva församlingsläran i mycket mindre grad än i de andra stora riktningarna.

Det låter som om du är från de "småförstfödda", mao LFF?

• undrar bara
        el kirahwi kirjoitti:

Det stämmer nog det. Den exklusiva församlingsläran (alltså att man tycker att det bara kan finnas levande kristna innanför den egna församlingen) är ganska utbredd i den lestadianska väckelsen. Bland gammallestadianerna (SRK) är det nästan uteslutande det som gäller, men jag vet att det finns också sådana som tänker annorlunda i den saken än den "officiella" läran. Också bland de förstfödda (det är den riktningen jag själv tillhör) tänker en stor del av församlingen att det inte kan finnas någon levande kristendom utanför, men här i Finland vill väl de flesta inte dra så klara gränser och mer eller mindre accepterar också andra. I Rauhan Sana och LFF förekommer den exklusiva församlingsläran i mycket mindre grad än i de andra stora riktningarna.

"småförstfödda -ordet..är du fridsförbundare eller vad ? Det är för utomstående litet krångligt att fatta skillnaden..jag har blandat ihop er olika flera gånger...

• anna
        el kirahwi kirjoitti:

Jo de verkar nog som om vi skulle höra till samma församling...:) Gudsfred!!

• el kirahwi
        anna kirjoitti:

Jo de verkar nog som om vi skulle höra till samma församling...:) Gudsfred!!

Gudsfrid! :)

• el kirahwi
        undrar bara kirjoitti:

"småförstfödda -ordet..är du fridsförbundare eller vad ? Det är för utomstående litet krångligt att fatta skillnaden..jag har blandat ihop er olika flera gånger...

Ingen fridsförbundare här, nej. Fridsförbundare = gammallestadianer (alltså SRK) i mitt språkbruk.

• gl från Nyland

Jag skulle gärna höra el kirahwis funderingar om varför de olika riktningarna skildes. Vi inom gammallestadianismen är ganska bra på att upphitta bevis på att vi är dom enda 'äkta' troende.. men hur ser det ut från de förstföddas perspektiv? Varför skildes vi egentligen?

• el kirahwi

Jag tror inte man får så stor nytta av att gräva i gamla saker, fast det kan nog vara intressant ibland... Men egentligen så tror jag att det bästa är att tänka på hur man själv ska bli salig och var man i dag kan hitta den levandegörande kristendomen.

Men om man nu skulle vilja sätta fram bevis på varför förstföddlestadianesmen är den "enda riktiga" så kan man gå till Raattamaas brev där han ger sitt fulla stöd åt dem som senare började kallas för "de förstfödda". Globalt sett och i historiskt perspektiv ser det alltså ut som om de förstfödda som organisation är den ursprungliga församlingen. Också läran om att predikanterna i norra Sverige har en auktoritet över hela den lestadianska väckelsen stammar från Raattamaa. det stämmer alltså inte att man hittade på en ny lära efter Raattamaas död och splittrade kristendomen. Om det var någon som hittade på en ny lära så var det just Raattamaa och honom accepterar ju också gammallestadianerna.

Det sägs också att synden hade börjat bli lovlig bland dem som senare började kallas för gammallestadianer men det är det nästan omöjligt att ta ställning till efter en så här lång tid.

Men hur som helst så tror jag att den levande kristendomen har bevarats i flera av de lestadianska grupperingarna, och därför är det inte rätt att säga att någon av dem är den "enda riktiga".

• svarar
        el kirahwi kirjoitti:

Jag tror inte man får så stor nytta av att gräva i gamla saker, fast det kan nog vara intressant ibland... Men egentligen så tror jag att det bästa är att tänka på hur man själv ska bli salig och var man i dag kan hitta den levandegörande kristendomen.

Men om man nu skulle vilja sätta fram bevis på varför förstföddlestadianesmen är den "enda riktiga" så kan man gå till Raattamaas brev där han ger sitt fulla stöd åt dem som senare började kallas för "de förstfödda". Globalt sett och i historiskt perspektiv ser det alltså ut som om de förstfödda som organisation är den ursprungliga församlingen. Också läran om att predikanterna i norra Sverige har en auktoritet över hela den lestadianska väckelsen stammar från Raattamaa. det stämmer alltså inte att man hittade på en ny lära efter Raattamaas död och splittrade kristendomen. Om det var någon som hittade på en ny lära så var det just Raattamaa och honom accepterar ju också gammallestadianerna.

Det sägs också att synden hade börjat bli lovlig bland dem som senare började kallas för gammallestadianer men det är det nästan omöjligt att ta ställning till efter en så här lång tid.

Men hur som helst så tror jag att den levande kristendomen har bevarats i flera av de lestadianska grupperingarna, och därför är det inte rätt att säga att någon av dem är den "enda riktiga".

om du vill hitta mer information om lestadianismen, kan du t ex via google göra det.

Det finns olika uppfattningar om orsaker till splittringarna som uppkommit. Det som är anmärkningsvärt, tror jag, är att enbart de sk förstfödda fortfarande läser Lestadi predikningar på bön och framhåller honom som den förste och bäste arbetaren som funnits inom kristendomen under denna tid.

Om Raattamaa talas det inte om i samma utsträckning såsom jag tror det görs inom de andra inriktningarna.

Att vara "äkta lestadian" kan vara av värde då man vill som ung försäkra sig om att man hamnat rätt...det allra viktigaste borde dock för oss alla vara, att vi har en saliggörande tro, som håller här och vid livets slut. Guds frid

• annika

finns det mycket svenskspråkiga eller finlandssvenska förstfödda lestadianer i finland? Vilka är dom som finns mycket i Jagobstad?

• el kirahwi

Flest svenskspråkiga lestadianer finns det bland de småförstfödda (de svenskspråkiga småförstföddas organisation heter LFF, de finskspråkiga har Rauhan Sana). Det är den grupperingen som finns i Jakobstad.

Men det finns svenskspråkiga också inom förstföddlestadianismen fast inte så många, kanske mest i Helsingfors, men jag vet att det finns svenskspråkiga också bl.a. i Lahtis, Tammerfors, Kotka, Tavastehus och Heinola. En del av dem har "invandrat" från Sverige medan andra har finlandssvenska rötter.

Det finns för tillfället inga svenskspråkiga predikanter bland de förstfödda och det predikas på finska (om man inte råkar ha predikantbesök från Sverige). Men om det är någon som tycker att det ska tolkas till svenska så försöker man ordna det.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2915
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1550
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1406
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      117
      957
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe