Olen syönyt 9kk.cipramilia ja nyt olen alkanut lihomaan niin ettei meinaa housutkaan jalkaa mahtua.Lääkärini kyllä väitti että ne ei lihota vaan muuttaa jotenki aineenvaihduntaa ja siksi lihoo kun ei stressaa ja ei ole niin masentunut.Outoa koska syön ihan samallalailla kuin ennenkin ja paino nousee.Olen nainen ja pituuteni on 168cm.ja paino ollut vain 45kg.ja nyt tullu painoo varmaa 5-10kg lisää.Onko teillä kokemuksia?
Lihottaako masennus lääkkeet?
Entinen laiha
101023
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 10
Vanhimmat
11 vuoden Cipramil-kokemuksella voin sanoa että EI lihota.
Ehkä Cipramil ei mutta ns.trisykliset lääkkeet ns.toisen polven lääkkeet lihottaa ja varmasti.
Mitä nuo trisykliset toisen polven lääkkeet ovat? Lisäksi syön propralia ja oxaminia,siis oikee hevoskuuri!
Monet syö sen varjolla. Itsekin bulkkasin 26kg/6kk, mutta makasinkin sen ajan sairaalassa lähinnä ja painon saanti oli jo ihan hyväksi riutuneena. Sulla ilmeisesti toi kilolisäys on ihan ok. No anyway, jos ei syö liikaa ei liho, monet masarit päinvastoin poistaa näläntunnetta ja sitä helposti pääsee laihtumaan.
Toki jos aineenvaihdunta kovin muuttuu niin syömisiä joutuu tarkemmin katsomaan ja jos ei sittenkään auta niin lisätutkimuksia jotta löytyy vikalähde.
..ainakin niin et lihoin just jotain 10-15 kg, puolessa vuodessa, ennen olin hoikka ja nyt jo tuntuu ylipainoiselta olo. Mut mä käytän Zoloft:ia (40mg) Mut en oo ikinä tullu ajatelleeks et pitäs kysyä lääkäriltä.. Mut nopeastihha tuon kysyy.
... Ne... lihottaaa!!!! Mä lihosin niin nopeesti, niin lyhyes ajas, et mä sain TOSI helvetin ilkeen näköset arvet kankkuun. Varo lihoomast liian nopeesti, mut älä vaan ruppee laihduttaan enää. Oot alipainonen!!!
Itse käytin masennuslääkkeitä n.6kk.Kyseisenä aikana lihoin 27kg.Todellisuutta ei aina itse huomaa,tulee nopeasti ja paljon ylipainoa.
Toisille jotkut lääkkeet sopivat paremmin kuin toisille eli toiset saavat vahvempia sivuoireita kuin toiset. Kaikki eivät siis välttämättä liho, jotkut kyllä - ja ilmeisesti suurin osa. Lääkkeillä voi olla mitä tahansa sivuvaikutuksia.
Lääkkeet ei tietenkään siinä mielessä lihota, että niistä elimistö ei rohmua läskejä talteen, vaan lihomisen aiheuttaa aineenvaihdutahäiriö. Se voi olla "en tunne itseäni kylläiseksi" tai "tunnen itseni nälkäiseksi, vaikkei oikeastaan pitäisi" tai mikä pahinta, se voi saada elimistön uskomaan, että kyseessä on (nälän)hätätilanne ja elimistö alkaa säästää kaikessa ja pumppaa kaiken yliliikenevän rasvavarastoksi. Ja tätä yliliikenevää löytyy, jos syö normaalisti. Tästä uskon rajun lihomisen lääkkeiden käytön seurauksena johtuvan.
Minulla on näitä "uuden polven" mielialalääkkeitä (Zoloft). Nyt neljä vuotta myöhemmin olen 20 kiloa painavampi. Lääkäri väittää, että minulla on muka makeannälkä tai muuta vastaavaa, lihominen ei voi muka johtua lääkkeistä.
Todellisuudessa kontrolloin syömistäni paljonkin, sillä on aika helvettiä lihoa parissa vuodessa 20 kiloa. Vaatteet olen joutunut uusimaan suunnilleen kahteen kertaan kertakäytön jälkeen. En siis syö makeaa. En syö välipaloja. Käyn punttisalilla puolen toista tunnin treenissä kaksi kertaa viikossa, lisäksi kävelen paljon, kesällä myös pyöräilin, mutta paino vain nousee.
Luin jostakin (Pohjois?-)Ruotsissa tehdystä tutkimuksesta, että uusia mielialalääkkeittä käyttäneistä joka kolmannesta tuli vaikeasti ylipainoisia ja joka kymmenes sai diabteksen. Vertailuryhmässä joka 10:nnestä tuli vaikeasti ylipainoinen ja yksi sadasta sai diabeteksen.
En usko enää yhtään lääkäreiden juttuihin. Entiset testit ovat varmaan liian lyhytaikaisia tuodakseen esiin paremmin lääkkeiden mahdolliset haitat. Minunkin vahva lihominen alkoi vasta melkein kahden vuoden käytön jälkeen.
Minulla lihomiseen johti lähinnä se, etten koskaan tunne itseäni oikein kylläiseksi. Sitten tulee helposti santsattua, kun elimistö ei mitenkään varoita, että nyt riittää. Toisena nälän tunnetta on todella vaikea sietää, heti mahan vähänkin vihjaistessa on pakko saada murua kupuun. Laihdutusyritykset on pelkkää kiduttavaa ja raastavaa nälkää ja niiden seurauksena olen ruvennut saamaan ahmimiskohtauksia sekä lihonut vähintään tuplat takaisin.
Näitä teidän viestejä kun luen niin sitä vähemmän uskon lääkäreihin.Tässä vaiheessa oon vielä ihan innoissaan kun lihoon mutta en kyllä miksikään läskikasaks haluu tulla.Aina oon ollut semmonen että vaikka mitä söisin niin en ole lihonut ja 3lastakin aikoinaan tehnyt.
Mä olen aika samoissa mitoissa kuin sä ja kesällä mulle diagnosoitiin muiden syömishäiriöiden lisäksi anoreksia. Eli paino oli laskenut LIIAN alas, kun mielialan takia ei pystynyt syömään kunnolla. Jospa siis Cipramil on tuonut sulle takaisin normaalin ruokahalun? Sun painoshan lienee nyt täysin normaali.
Mahtaakohan sulla olla syömishäiriöitä? Jos ei, niin pidä varasi ettei sellaisia tulekaan. Ne on yhtä helvettiä. Ja suurimmat annostukset Cipramiliahan määrätään juuri niihin. Mun syömisiini/mielialoihin ei Cipramil vaikuttanut millään annostuksilla. Syöminen on aina mielialasta kiinni: hyvällä tuulella & seurassa ollessani pystyn syömään normaalisti, ahdistuneena ja yksin en.
Voimia sulle!