Testamentin muotovirhe??

Epävarma

Auttakaa viisaammat....

Lyhyesti: Onko tämä muotovirhe??? Onko minun viisasta yrittää kumota testamentti??

Testamentti ja todistus eri sivuilla, Itse testamentti päättyy Perittävän allekirjoitukseen ja Todistus riimi... ja todistajat toisella paperilla. Testamentin ylä kulmassa vai merkintä 1 vaikka asiakirjassa pitäisi sivut merkitä 1 (2).
Todistus sivulle vain nro 2.
Lisäyksenä kerron, että epäilen perittävän olleen johdateltavissa ja moitin testamentin koska kunnioitan perittävän muistoa.

Kiitos etukäteen...

9

1212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki niin kuin luetaan

Kertomasi ilmiöt testamentissa eivät ole muotovirheitä.

Johdateltavuus onkin sitten toinen asia. Testamentti tulee olla tehty vapaasta tahdosta, joten mainitsemallasi perusteella testamenttia voi moittia. Oikeuskäytännössä näyttövaatimus on kuitenkin ollut korkea.

• Puristi

Teoreettisesti kysymys voisi olla muotovirheestä. Voisihan olla niin, että testaattori on tehnyt uuden testamentin, johon on liittänyt aiemmasta testamentistaan irrotetun todistajien lausuman. Tämän toteen näyttäminen olisi kuitenkin vaikeaa, ainakin jos myöhempi testamentti olisi päivätty samalle päivälle kuin todistajien todistus.

Se sinänsä, että todistajien allekirjoitukset ovat eri paperilla, ei siis ole muotovirhe, kuten nimim. "Laki niin kuin luetaan" totesi.

Suotavaa nähdäkseni kuitenkin olisi, että todistajien allekirjoitukset, elleivät ne mahdu samalle sivulle testaattorin nimen kanssa, olisivat samalla paperilla sivun kääntöpuolella, tai vielä enemmän tilaa vievässä testamentissa A3-kokoisen paperiarkin 3. tai 4. sivulla.

Tällaisesta muotovirheestä ei nyt varmaankaan ole kysymys, mutta tulkoonpa sekin mahdollisuus mainituksi.

• Epävarma
        Puristi kirjoitti:

Teoreettisesti kysymys voisi olla muotovirheestä. Voisihan olla niin, että testaattori on tehnyt uuden testamentin, johon on liittänyt aiemmasta testamentistaan irrotetun todistajien lausuman. Tämän toteen näyttäminen olisi kuitenkin vaikeaa, ainakin jos myöhempi testamentti olisi päivätty samalle päivälle kuin todistajien todistus.

Se sinänsä, että todistajien allekirjoitukset ovat eri paperilla, ei siis ole muotovirhe, kuten nimim. "Laki niin kuin luetaan" totesi.

Suotavaa nähdäkseni kuitenkin olisi, että todistajien allekirjoitukset, elleivät ne mahdu samalle sivulle testaattorin nimen kanssa, olisivat samalla paperilla sivun kääntöpuolella, tai vielä enemmän tilaa vievässä testamentissa A3-kokoisen paperiarkin 3. tai 4. sivulla.

Tällaisesta muotovirheestä ei nyt varmaankaan ole kysymys, mutta tulkoonpa sekin mahdollisuus mainituksi.

Kiitos aikaisemmin vastanneille..

Kyseessä on isoäitini joka oli vakavasti sairas ja vahvalla/ jatkuvalla lääkityksellä.Muutama kuukaus testamentin allekirjoituksen jälkeen hän joutui sairaalaan mihin hän menehtyi pian.Testamentin hän teki tyttärelleen ja hänen miehelle. meitä muita perillisiä on minun lisäksi siskoni ja toinen täti.Isoäitini mainitsi moneen otteeseen vielä sairaalassa, että jokainen meistä saa oman osansa, joten epäilen hänen olleen tietämätön mihin nimensä laittoi.Mitään kaunoja ei ollut ja välit olivat lämpimät. Olen pyytänyt jo lääkäriltäkin lausunnon missä hän kertoo kuoleman sairaudesta ja lääkkeitten yleisestä vaikutuksesta.

Mitäs mieltä viisaammat ovat mahdollisuudestamme kumota testamentti :)

Kiitos etukäteen....

• Neuvoja
        Epävarma kirjoitti:

Kyseessä on isoäitini joka oli vakavasti sairas ja vahvalla/ jatkuvalla lääkityksellä.Muutama kuukaus testamentin allekirjoituksen jälkeen hän joutui sairaalaan mihin hän menehtyi pian.Testamentin hän teki tyttärelleen ja hänen miehelle. meitä muita perillisiä on minun lisäksi siskoni ja toinen täti.Isoäitini mainitsi moneen otteeseen vielä sairaalassa, että jokainen meistä saa oman osansa, joten epäilen hänen olleen tietämätön mihin nimensä laittoi.Mitään kaunoja ei ollut ja välit olivat lämpimät. Olen pyytänyt jo lääkäriltäkin lausunnon missä hän kertoo kuoleman sairaudesta ja lääkkeitten yleisestä vaikutuksesta.

Kiitos etukäteen....

Itse menisin käymään asiantuntijan luona (esim. lakimiehen) ja näyttäisin testamenttia. En usko, että tämän palstan kautta saat mitään veden pitävää vastausta siihen.

Muuten, testamentin todistajien ei tarvitse nähdä testamentin sisältöä, joten itse en ainakaan osaa sanoa vaaditaanko todistajien nimet fyysisesti samaan paperiin itse testamentin kanssa.

• Laki niin kuin luetaan
        Neuvoja kirjoitti:

Itse menisin käymään asiantuntijan luona (esim. lakimiehen) ja näyttäisin testamenttia. En usko, että tämän palstan kautta saat mitään veden pitävää vastausta siihen.

Muuten, testamentin todistajien ei tarvitse nähdä testamentin sisältöä, joten itse en ainakaan osaa sanoa vaaditaanko todistajien nimet fyysisesti samaan paperiin itse testamentin kanssa.

Jos todistajat ovat vielä elossa perittävän kuollessa, voidaan heiltä kysyä, esitettiinkö heille vain yksi paperi, johon allekirjoittivat vain oliko kyseessä isompi asiakirja. Todistajan pitää tietää nimittäin, että kyseessä on todella testamentti, vaikkei sen asiallista sisältöä tarvitse kertoa todistajille.

Jos ykkössivu taas on vaihdettu todistajienkin tietämättä, on kyseessä väärennetty testamentti, joka on pätemätön tämän vuoksi.

• Puristi
        Epävarma kirjoitti:

Kiitos etukäteen....

"Testamentti voidaan moitteen johdosta julistaa pätemättömäksi:
        ..........
        3) jos testamentin tekemiseen on vaikuttanut mielisairaus, tylsämielisyys tai testamentin tekijän muu sieluntoiminnan häiriö; tai
        4) jos testamentin tekijä on pakotettu tekemään testamentti tai hänet on siihen taivutettu käyttämällä väärin hänen ymmärtämättömyyttään, tahdonheikkouttaan tai riippuvaista asemaansa taikka jos hänet on petollisesti vietelty tekemään testamentti tahi jos hän on muutoin sillä tavoin erehtynyt, että se on määräävästi vaikuttanut hänen tahtoonsa." (PK 13:1)

Edellytykset moitekanteen hyväksymiselle saattavat olla olemassa. Tärkeä merkitys näyttönä on lääkärinlausunnolla; lääkäriä voidaan kuulla oikeudessa todistajana myös henkilökohtaisesti. Muitakin henkilöitä, jotka testamentin tekemisen ajankohtana ovat olleet kanssakäymisessä isoäidin kanssa, voidaan kuulla sen selvittämiseksi, minkälainen hänen kuntonsa ja muut olosuhteet ovat olleet, ja onko niillä edellä lainatun perintökaaren säännöksen tarkoittamalla tavalla voinut olla vaikutusta testamentin tekemiseen. Silläkin voi olla merkitystä, minkälainen isoäidin suhde on ollut sisareensa ja tämän mieheen: jos he ovat olleet hyvin läheisiä (muihin sukulaisiin verrattuna), ei testamentissa varmaan ole mitään kummeksuttavaa. Asia kaikkineen on sen verran komplisoitu, että luotettavan arvion saamiseksi on syytä hyvissä ajoin ennen moiteajan (6 kk) umpeutumista kääntyä asiantuntijan puoleen.

Vaikka testamenttia ei moitittaisikaan, rintaperillinen on kuitenkin oikeutettu saamaan isoäidin perinnöstä lakiosuutensa, joka on suuruudeltaan puolet perintöosuudesta. Lakiosuutta on vaadittava todisteellisesti (kirjattu kirje ei riitä) testamentinsaajilta samassa ajassa kuin moitekanne on nostettava eli kuudessa kuukaudessa siitä, kun testamentti on annettu perillisen tiedoksi antamalla tälle siitä oikeaksi todistettu jäljennös.

• Puristi
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

Jos todistajat ovat vielä elossa perittävän kuollessa, voidaan heiltä kysyä, esitettiinkö heille vain yksi paperi, johon allekirjoittivat vain oliko kyseessä isompi asiakirja. Todistajan pitää tietää nimittäin, että kyseessä on todella testamentti, vaikkei sen asiallista sisältöä tarvitse kertoa todistajille.

Jos ykkössivu taas on vaihdettu todistajienkin tietämättä, on kyseessä väärennetty testamentti, joka on pätemätön tämän vuoksi.

"Jos ykkössivu taas on vaihdettu todistajienkin tietämättä, on kyseessä väärennetty testamentti, joka on pätemätön tämän vuoksi."

Jos testaattori on itse menetellyt näin, hän ei ole syyllistynyt väärennykseen. Tällöin on kysymyksessä muotovirhe.

• Laki niin kuin luetaan
        Puristi kirjoitti:

"Jos ykkössivu taas on vaihdettu todistajienkin tietämättä, on kyseessä väärennetty testamentti, joka on pätemätön tämän vuoksi."

Jos testaattori on itse menetellyt näin, hän ei ole syyllistynyt väärennykseen. Tällöin on kysymyksessä muotovirhe.

Voiko testamentin tekijä itse väärentää testamentin? Hän voi väärentää jonkun todistajan nimen asiakirjaan tai muuntaa todistajien lausumaa siinä, jolloin kyse on väärennetystä todistuslauselmasta. Muilta osin hän saa vapaasti muuntaa testamentin asiallista sisältöä. Mutta entä testamentin tekijän oman allekirjoituksen päiväys?

Mielestäni tähänkään tekijällä ei ole oikeutta, jolloin väärennyksen määritelmä täyttyy: "Todistuskappale on väärennetty, jos sen sisältöä on oikeudettomasti muutettu jonkin todistelun kannalta merkityksellisen tiedon osalta." Testamentin tekijän totuutta vastaamattoman päiväyksen tarkoitus on antaa erehdyttävä kuva testamentin muotomääräysten täyttymisestä. Tähän nähdäkseni tekijällä ei ole oikeutta, so. hän toimii _oikeudettomasti_.

Samalla on kyse muotovirheestäkin.

• Puristi
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

Voiko testamentin tekijä itse väärentää testamentin? Hän voi väärentää jonkun todistajan nimen asiakirjaan tai muuntaa todistajien lausumaa siinä, jolloin kyse on väärennetystä todistuslauselmasta. Muilta osin hän saa vapaasti muuntaa testamentin asiallista sisältöä. Mutta entä testamentin tekijän oman allekirjoituksen päiväys?

Mielestäni tähänkään tekijällä ei ole oikeutta, jolloin väärennyksen määritelmä täyttyy: "Todistuskappale on väärennetty, jos sen sisältöä on oikeudettomasti muutettu jonkin todistelun kannalta merkityksellisen tiedon osalta." Testamentin tekijän totuutta vastaamattoman päiväyksen tarkoitus on antaa erehdyttävä kuva testamentin muotomääräysten täyttymisestä. Tähän nähdäkseni tekijällä ei ole oikeutta, so. hän toimii _oikeudettomasti_.

Samalla on kyse muotovirheestäkin.

Väärennys on rikos, josta tekijä voidaan tuomita rangaistukseen. Jos testaattori päivää oman testamenttinsa tosiasiallista allekirjoituspäivää vastaamattomaksi, hän ei nähdäkseni syyllisty väärennykseen, olkoonpa motiivi mikä tahansa. Myöskään se, että hän kirjoittaa itse tekaistujen (olemattomien) todistajien allekirjoitukset, ei nähdäkseni ole väärennys. Siviilioikeudellisia seuraamuksia teoilla on, jos ne paljastuvat, mutta sehän on eri asia. Jos hän sen sijaan muuntaisi todistajien allekirjoittamaa lausumaa, kysymyksessä ilmeisesti olisi väärennys. Ilman muuta sekään ei johtaisi testamentin pätemättömäksi julistamiseen. (Tapauksesta riippuen saattaisi johtaakin.) Ja voitaisiinko testaattoria siitäkään tuomita, jos se hänen eläessään paljastuisi? Varmaankaan ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe