Nenähuuhtelu nokkakannulla

poskiontelotulehdus

Hei,

onko kenelläkään kokemusta nenähuuhtelusta suolaliuoksella ns nokkakannulla. Olen hankkinut sellaisen äskettäin. Koska ontelot ovat ilmeisesti kokoajan vähän tukossa, huuhtelu aiheuttaa usein ikävää paineentunnetta. Suolaliuosta jää myös nenään, vaikka tyhjennän nenän pää alaspäin kuten ohjeissa neuvotaa. Onko nokkakannun käyttöön olemassa joyain niksejä, joita sen ohjeissa ei kerrota ja onko täällä joku jolla on sen pitempiaikaisesta käytöstä kokemusta?

16

10472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksi

      Pidätkö päätäsi sivuttain niin, että vesi valuu omalla painollaan ylemmästä sieraimesta onteloiden kautta alempaan?

      • hyvä

        Lääkäri ei suolaa suositellut. Suola jää siaraimeen ja kuivuu sinne.


      • sasa
        hyvä kirjoitti:

        Lääkäri ei suolaa suositellut. Suola jää siaraimeen ja kuivuu sinne.

        Ei kai siihen mitään kannuja tarvita.Minä käytän ihan kahvilautasta


      • poskiontelotulehdus

        pää on ollut kallellaan ja olen yrittänyt löytää oikean kallistuksen muuttelemalla asentoa.


      • Nainen
        poskiontelotulehdus kirjoitti:

        pää on ollut kallellaan ja olen yrittänyt löytää oikean kallistuksen muuttelemalla asentoa.

        Mulla on ainakin joka kerta onnistunut tuo huuhtelu-nyt pitkään aikaan en ole tehnyt,koska näin talvella jos vettä jää onteloihin niin nuha saattaa ihan siitä tulla.
        Suolaliuosko olis haitallista-sitähän ne lääkärit itsekin käyttää,joten höpöt vaan niille jotka tollasta väittää,ettei suola sovi käytettäväksi.
        Olen keittänyt tuon huuhteluveden,tuntuu miellyttävämmältä vaikka tietysti pitää odottaa että se jäähtyy kädenlämpöiseksi..


      • hyvä
        Nainen kirjoitti:

        Mulla on ainakin joka kerta onnistunut tuo huuhtelu-nyt pitkään aikaan en ole tehnyt,koska näin talvella jos vettä jää onteloihin niin nuha saattaa ihan siitä tulla.
        Suolaliuosko olis haitallista-sitähän ne lääkärit itsekin käyttää,joten höpöt vaan niille jotka tollasta väittää,ettei suola sovi käytettäväksi.
        Olen keittänyt tuon huuhteluveden,tuntuu miellyttävämmältä vaikka tietysti pitää odottaa että se jäähtyy kädenlämpöiseksi..

        Mitä hyvää siinä on, kun suola kovettuu sieraimiin. Ennen suositeltiin, muttei enää!


      • miten se voi
        hyvä kirjoitti:

        Mitä hyvää siinä on, kun suola kovettuu sieraimiin. Ennen suositeltiin, muttei enää!

        Höpö höpö suolalios on sairaanhoidon peruslios, ja joillekin laitetaan suoneen viikkokaupalla eikä se mihinkään kovetu.


      • poskiontelotulehdus
        Nainen kirjoitti:

        Mulla on ainakin joka kerta onnistunut tuo huuhtelu-nyt pitkään aikaan en ole tehnyt,koska näin talvella jos vettä jää onteloihin niin nuha saattaa ihan siitä tulla.
        Suolaliuosko olis haitallista-sitähän ne lääkärit itsekin käyttää,joten höpöt vaan niille jotka tollasta väittää,ettei suola sovi käytettäväksi.
        Olen keittänyt tuon huuhteluveden,tuntuu miellyttävämmältä vaikka tietysti pitää odottaa että se jäähtyy kädenlämpöiseksi..

        Minä teen huuhteluita nyt talvella, siksi, että kärsin poskiontelotulehduksista juuri talviaikaan, kun sisäilma etenkin töissä on liian kuivaa. Toivoisin, että välttyisin tänä talvena kolmannelta jne tulehdukselta. Saan veden pois onteloista, kun tyhjennän ne toisen kerran noin 1/2 tuntia huuhtelun jälkeen. Huuhtelu kuitenkin tuntuu vähän ikävältä, samalla tavalla kuin sukeltaessa nenään menee vettä. Eli luulen, että teen sen jotenkin vähän väärin, enkä ole saanut selville miten. Mittaan suolan tarkasti, että pitoisuus olisi se suositeltu 9% ja käytän kädenlämpöistä vettä.


      • just
        sasa kirjoitti:

        Ei kai siihen mitään kannuja tarvita.Minä käytän ihan kahvilautasta

        Että lautasella kaffia nenään vaan?!


      • ninja
        poskiontelotulehdus kirjoitti:

        Minä teen huuhteluita nyt talvella, siksi, että kärsin poskiontelotulehduksista juuri talviaikaan, kun sisäilma etenkin töissä on liian kuivaa. Toivoisin, että välttyisin tänä talvena kolmannelta jne tulehdukselta. Saan veden pois onteloista, kun tyhjennän ne toisen kerran noin 1/2 tuntia huuhtelun jälkeen. Huuhtelu kuitenkin tuntuu vähän ikävältä, samalla tavalla kuin sukeltaessa nenään menee vettä. Eli luulen, että teen sen jotenkin vähän väärin, enkä ole saanut selville miten. Mittaan suolan tarkasti, että pitoisuus olisi se suositeltu 9% ja käytän kädenlämpöistä vettä.

        miten suolaliuoksen vahvuuden voi mitata?


    • nuhanenä

      Me miehen kanssa ollaan molemmat sellaisia ainaisia nuhaneniä ja nenänhuuhtelu on meillä lähes jokapäiväinen juttu. Mulla vesi tulee yleensä nenästä pois ihan nätisti, mutta miehellä sitä jää helposti sinne jonnekin. Kaikenlainen hyppiminen ja pään kallistelu tuntuu auttavan, että ne viimeisetkin tipat valuu ulos.

      Allergioissa kannu on kyllä ihan älyttömän hyvä, kun saa pölyt pestyä pois nenästä, niin ettei ne enää jää sinne kiusaamaan.

      • Nenuli

        Olen käyttänyt "sarvea" vuoden säännöllisesti. Toimii. Joskus vettä jää onteloihin ja valuu sieltä ikävästi pitkään tai joskus tuntuu kuin olisi vetänyt vettä henkeen. Asento tärkeä. Huomasin, että säännöllisen kevyen joogailun jälkeen huuhtominen meni ihan nappiin, vesi valui suoraan läpi eikä onteloihin jäänyt mitään. Eli notkeutta tarvitaan, hyvä taivutus pään kallistus ja leuka lähes "rintaan". Ihan kuten sarven käyttöohjeissa neuvotaan. :o)


      • Larii
        Nenuli kirjoitti:

        Olen käyttänyt "sarvea" vuoden säännöllisesti. Toimii. Joskus vettä jää onteloihin ja valuu sieltä ikävästi pitkään tai joskus tuntuu kuin olisi vetänyt vettä henkeen. Asento tärkeä. Huomasin, että säännöllisen kevyen joogailun jälkeen huuhtominen meni ihan nappiin, vesi valui suoraan läpi eikä onteloihin jäänyt mitään. Eli notkeutta tarvitaan, hyvä taivutus pään kallistus ja leuka lähes "rintaan". Ihan kuten sarven käyttöohjeissa neuvotaan. :o)

        Oikea suolan määrä on semmoinen puoli teelusikallista..Itsellä on se ongelma kanssa että sitä vettä saattaa tulla tunninkin päästä vielä sieltä nenästä, se kutittaa ja tuntuu epämukavalta, kenties pitää opetella joku tyyli millä sen sais paremmin pois..Uskoisin että suolaliuos avaa nenän paremmin, käyttäähän ne kaikissa nasolineissakin suolaa.


      • zonal
        Larii kirjoitti:

        Oikea suolan määrä on semmoinen puoli teelusikallista..Itsellä on se ongelma kanssa että sitä vettä saattaa tulla tunninkin päästä vielä sieltä nenästä, se kutittaa ja tuntuu epämukavalta, kenties pitää opetella joku tyyli millä sen sais paremmin pois..Uskoisin että suolaliuos avaa nenän paremmin, käyttäähän ne kaikissa nasolineissakin suolaa.

        kaikenlaisia harrastuksia sitä ihmisillä onkin
        tunkia nyt nokkamukilla suolaliuosta sieraimiin heh
        opettelisitte niistämään. ja mikäs sen kivempaa kun kaivella kuivuneita räkämatoja nenästä. pyöritellä niistä palloja ja sitte ammuskella niit ympäri seiniä..(harrastus se tämäkin)


      • NokkaMiesEläin
        zonal kirjoitti:

        kaikenlaisia harrastuksia sitä ihmisillä onkin
        tunkia nyt nokkamukilla suolaliuosta sieraimiin heh
        opettelisitte niistämään. ja mikäs sen kivempaa kun kaivella kuivuneita räkämatoja nenästä. pyöritellä niistä palloja ja sitte ammuskella niit ympäri seiniä..(harrastus se tämäkin)

        Eipä niistäminen esim. allergiseen nuhaan auta, huuhteleminen taas aukasee röörit pitkäksi aikaa


    • hehssssssss

      nennää porukalla huuhellaan............................
      suolaaki laiteltu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3339
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1881
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe