Olen aikeissa hankkia ensimmäistä venettäni. Tarkoitus olisi liikkua etelä-rannikolla ja näin noviisina on kovasti kiinnostaneet jotkin kuvat ja kuvaukset joita olen nähnyt Bella 660:stä ja vastaavan kokoisista uppoamarunkoisista. Lähinnä lompakkoni sietokykyä ovat n. 20 vuotta vanhojen myynti-ilmoitukset, joita olen pari nähnyt.
Koska palstalla selvästi kirjoittaa asiallisia asiantuntijoita (päätellen esim. Fodimar keskustelusta) niin rohkenen kysyä kommentteja, kokemuksia ja neuvoja lähinnä Bellaan liittyen. Kiitollinen olisin myös vinkeistä mihin kannattaisi erityisesti kiinnittää huomioita kun ostettavaa venettä käy katsomassa / kokeilemassa.
Bella 660
26
20356
Vastaukset
- ex-bellisti
Sanoisin että valitse hyvä yksilö. Jos ja kun se
on raakavesijäähdytteisellä Yanmarilla, jos sillä
on ajettu merivedessä, näistä menee kansi yleensä
n. 15 vuoden iässä. Vähän kannenvaihdon jälkeen
menee alakerta. Kaikki riippuu tietysti myös siitä miten venettä on pidetty ja huollettu. Potkuriakselin stefa näissä tuppaa myös vuotamaan.
Vene on kiikkerä sivusuunnassa, ja vasta-aallokossa vesi lentää tuulilasille. Veneen tiloista sen verran että siinä on paljon venettä
ahdettu liian pieneen tilaan, mikään ei oikein
toimi kunnolla. En suosittele isokokoisille ihmisille.
Niin, näistä kommenteista huolimatta, se on kiva
vene enkä vaihtaisi pois niitä muutamaa kesää
jotka sellaisella veneilin.- halki
Näissä suoravesijäähdytteisissä [merivesi]koneissa,ainakin yanmar ja bukh, on tosi pienet vesireijät lohkosta sylinterin kanteen, etä tukkeutuvat ruosteesta, kattilakivestä tai matalassa ajettaessa ja varsinkin peruutetaessa mudasta tai hienosta hiekasta jota tulee veden mukana.Kansi pitäisi avata ja vesireijät puhdistaa viimeistään kymmenen vuoden välein.Omassa Bukissani ikä 20v. oli kaikki iimusarjan ja yksi pakosarjan puoleinen vesireikä kuin "yhtäpuuta"ja loputkin melko tukossa. tämä aiheutti kannen ylikuumenemisen estäessään veden kieron koneessa.omassa koneesani lämpoanturi on termostaatikotelossa ja näytti aina normaaleja lämpöjä koska vesi kisi kyllä pakosarjassa josa termari sijaitsee. Aloin epäillä että kaikki ei oli oikein kun aina syksyllä klykoleja koneesen ajaessa ulostuleva nests oli tummempaa mitä sisäänmenevä oli lisäksi neste ahaisi pakokaasulle.Niinpa aukaisin kannen mikä paljasti etä kansi olo viidestä kohtaa halki ja enenmainitut reijät tukossa. Pesään ei vettä ole ilmeisesti päässyt koska öljyt ovat hyvät.Kun hankitte koneen varaosia kannattaa kysellä myös muista maista kuin suomesta, yhteystiedot löytyy täältä netistä.Itse säästin tuhat euroa kanen hinnassa kun tilasin ulkoa,suomessa 2350e ja maksion 1350 euroa samasta alkuperäisosasta.
- JKP
halki kirjoitti:
Näissä suoravesijäähdytteisissä [merivesi]koneissa,ainakin yanmar ja bukh, on tosi pienet vesireijät lohkosta sylinterin kanteen, etä tukkeutuvat ruosteesta, kattilakivestä tai matalassa ajettaessa ja varsinkin peruutetaessa mudasta tai hienosta hiekasta jota tulee veden mukana.Kansi pitäisi avata ja vesireijät puhdistaa viimeistään kymmenen vuoden välein.Omassa Bukissani ikä 20v. oli kaikki iimusarjan ja yksi pakosarjan puoleinen vesireikä kuin "yhtäpuuta"ja loputkin melko tukossa. tämä aiheutti kannen ylikuumenemisen estäessään veden kieron koneessa.omassa koneesani lämpoanturi on termostaatikotelossa ja näytti aina normaaleja lämpöjä koska vesi kisi kyllä pakosarjassa josa termari sijaitsee. Aloin epäillä että kaikki ei oli oikein kun aina syksyllä klykoleja koneesen ajaessa ulostuleva nests oli tummempaa mitä sisäänmenevä oli lisäksi neste ahaisi pakokaasulle.Niinpa aukaisin kannen mikä paljasti etä kansi olo viidestä kohtaa halki ja enenmainitut reijät tukossa. Pesään ei vettä ole ilmeisesti päässyt koska öljyt ovat hyvät.Kun hankitte koneen varaosia kannattaa kysellä myös muista maista kuin suomesta, yhteystiedot löytyy täältä netistä.Itse säästin tuhat euroa kanen hinnassa kun tilasin ulkoa,suomessa 2350e ja maksion 1350 euroa samasta alkuperäisosasta.
eli ilmeisesti on syytä olla koneen kunnon kanssa tosi tarkkana ja huoltaa se perusteellisesti, joka tapauksessa kun se kuitenkin tulee olemaan jonkun verran iäkäs jo hankittaessa...
Onko Bellat yleensä aina näillä bukh ja yanmar koneilla? - meriveneilijä
JKP kirjoitti:
eli ilmeisesti on syytä olla koneen kunnon kanssa tosi tarkkana ja huoltaa se perusteellisesti, joka tapauksessa kun se kuitenkin tulee olemaan jonkun verran iäkäs jo hankittaessa...
Onko Bellat yleensä aina näillä bukh ja yanmar koneilla?Mulla on raakavesijäähdytteinen Yanmar 12 hp vuodelta -76 ja hyvin toimii ja kestää.
- SeaBella
Täällä Raisiossa on myytävänä Sea Bella vuosimallia 1985. Kerro email-osoite, niin lähetän valokuvia ja varusteluettelon.
terv. SeaBella - Juuso
meriveneilijä kirjoitti:
Mulla on raakavesijäähdytteinen Yanmar 12 hp vuodelta -76 ja hyvin toimii ja kestää.
Onko veneesi järvellä vai meressä? Paljonko ajat per kesä?
- JKP
SeaBella kirjoitti:
Täällä Raisiossa on myytävänä Sea Bella vuosimallia 1985. Kerro email-osoite, niin lähetän valokuvia ja varusteluettelon.
terv. SeaBellaLaita tulemaan niin katsellaan ja ihmetellään. Kuten toisaalla jo tässä keskustelussa totesin niin meneillään on koko kevään mittainen projekti jossa nyt kerään lähinnä tietoa ja hankinta tapahtunee myöhemmin keväällä...
- JKP
JKP kirjoitti:
Laita tulemaan niin katsellaan ja ihmetellään. Kuten toisaalla jo tässä keskustelussa totesin niin meneillään on koko kevään mittainen projekti jossa nyt kerään lähinnä tietoa ja hankinta tapahtunee myöhemmin keväällä...
Minkähän takia ei tullut mitään linkkiä vaikka laitoin tohon sähköpostikenttään osoitteeni???
No tässä: [email protected] - meriveneilijä
Juuso kirjoitti:
Onko veneesi järvellä vai meressä? Paljonko ajat per kesä?
Meressä ollut joka vuosi ainakin 80 -luvun alkupuolelta ja varmaan ennenkin. Ajettu joskus enemmän, joskus vähemmän. Toimii ok ainakin vielä.
- Put Put
Tiedossani on sisävesillä (Saimaa) käytössä ollut ja siellä parhaillaankin talvehtiva Artella 22, josta pitkäaikainen omistaja on luopumassa. Käsittääkseni Artella 22 ja Bella 660 ovat olemukseltaan ja kooltaan varsin samankaltaisia veneitä.
Itse olen nähnyt tuon veneyksilön vain parinkymmenen metrin päästä enkä valitettavasti tiedä edes sitä, millä moottorilla vene on varustettu.
Voisin antaa omistajan yhteystiedot, jos Artella 22 kiinnostaa.- JKP
Kuten sanottua olen noviisi ja artella ei sanonut mitään. Laitoin googleen haun artella 22 ja palautti vain pari todellista osumaa, eikä tietenkään yhtään kuvaa.
Periaatteessa olen ajatellut ekaksi veneeksi yleistä merkkiä, josta mahdollisesti olisi helppo päästä eroon jos mieli muuttuu tyypin suhteen kokemuksen karttuessa. Enkä ehkä ole vielä valmis muutenkaan lähtee katsomaan mitään, täytyy kerätä vaan tietoo että olis parin kuukauden päästä jotain valmiuksia. (sit kun pitäis olla rahatkin kasassa ;=) - ex-Kalakalle24
JKP kirjoitti:
Kuten sanottua olen noviisi ja artella ei sanonut mitään. Laitoin googleen haun artella 22 ja palautti vain pari todellista osumaa, eikä tietenkään yhtään kuvaa.
Periaatteessa olen ajatellut ekaksi veneeksi yleistä merkkiä, josta mahdollisesti olisi helppo päästä eroon jos mieli muuttuu tyypin suhteen kokemuksen karttuessa. Enkä ehkä ole vielä valmis muutenkaan lähtee katsomaan mitään, täytyy kerätä vaan tietoo että olis parin kuukauden päästä jotain valmiuksia. (sit kun pitäis olla rahatkin kasassa ;=)Joskus vuosi-pari sitten Minun veneeni-palstalla. Löytynee vielä lehden arkistosta; tod. näk. lähettävät pientä korvausta vastaan, jos pyytää.
Jutusta jäi aika positiivinen kuva: pieneen veneeseen oli saatu aika mukavat tilat ja omistava vaikutti muutenkin veneen ominaisuuksiin tyytyväiseltä. Oli ajellut muistaakseni lähinnä Näsijärvellä, joten vaikea sanoa merikelpoisuudesta mitään. Väitti kuitenkin, että botski kääntyy jopa peruutettaessa sinne minne haluaa ja sehän on jo paljon ton tyyppiselle veneelle!
- Juuso
jos ostat Bella 660. Vertaa hintaa isompaan ja varustellumpaan Bella 700:aan. 10.000 euron hinta on aivan liikaa, hinta pitää olla max 8.000 tai alta.
- hydrox
varustellumpi se kyllä on, mutta isompi ei. siinähän on vaan tullut uimataso peränjatkeeksi.
- Juuso
hydrox kirjoitti:
varustellumpi se kyllä on, mutta isompi ei. siinähän on vaan tullut uimataso peränjatkeeksi.
Jaa siitäkös se ero 700-660=40 cm tuleekin. No samaa kokoluokkaa kyllä ja varmaan samasta muotista...
- JKP
Näin mäkin kuvittelisin parin venepörssin pyyntöhinnan perusteella (8600 - 13500). Kiitos uskonvahvistuksesta!
- 8001
olen jo 13 vuotta veneillyt bella 660llä ja on hyvä vene kannattaa hankkia
- 10 vuotta veneillyt
Uppoamarunkoisia ja puoliplaanaavia tyyppiveneitä n. 7 metrin luokassa ovat Bella 660:n / Bella 700-sarjan ohella mm. seuraavat (järjestys mielivaltainen):
- Getasnipan
- Artella 22
- Maria 24
- Kala-Kalle 24
- Vihe Pollux
- Sea-Bella
- Finnspeed 720
- Seiskari S23
- Finnsport 720 (aiempi nimi Kalypso)
Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta yhdestäkään (Maria 24 taitaa olla ainoa, jossa olen ollut edes kyydissä).- Franco
Puuttuu...
- lisää
Franco kirjoitti:
Puuttuu...
Ja myös jänmarin 24. Tehty sea maxsin rungolle, tehty kylläkin vain kymenkunta yksilöä. Rumko ja kannet muovia hytit mahonkia.
- Juuso
Toi Getasnipan on kyllä vähän eri, sen nopeuskin on joku 6 solmua kun Bellalla >10 kn. Onx toi Sea Bella se pullukka, jossa ohjaus keskellä venettä?
- JNI
Omat näköhavainnot 660:sta on aika "kosteat". Raumalla veneilessä 660:set olivat jo 15cm aallokossa pressut kiinni. Vesi lentää roiskeina koko veneen yli. No tuleehan kannet ainakin pestyä. Kulkee kauniisti ja nopeasti.
- Kyselijä
paljonko toi 15 cm aallokko vastaa tuulen nopeudessa?
- Bella 7000
Kyllä 660 kastelee ja keikkuu. Raakavesikoneet kannattaa unohtaa suosiolla. Jos budjetti kestää Bella 7000 saat jo enemmän irti. Niitä löytyy mm. VolvoPentan makeavesijäähdytteisellä 43 hv koneella. Kuluttaa vähän ja ainakin itselläni palveli hyvin. Bella 7000 on kajuutaltaan pidempi, jolloin kone on sisätiloissa (ääntää tietty enemmän). Bella 700 on avotilaltaan isompi, kajuutaltaan pienempi, tällöin kone ulkona. 7000 malliin saat vesi WC:n (ilman septiä). Uppoamarunkoiset rullaa kaikki, makuasia on sitten se mikä on liikaa. 7000 mallissa on 660 verrattuna perän ja kölin muotoilu kehittyneempi, jolloin nopeus myös parempi. 7000 mallin matka n.7 knots ja huiput 12.
- Fiskari
...löytyy viimeisimmästä "Vi båt ägare" -lehdestä. Lehden löytää lähimmältä R-kioskilta tai hyvin varustetusta kirjakaupasta. Siitä löytyy useita vaihtoehtoja koeajokommentteineen myös 6-8 metristen uppoumaveneiden kohdalla.
- Latokari
Bella 7000 sarjan veneet on ihan erillaisia ominaisuuksiltaan , kuin 700 sarjan veneet.
700 bella keikkuu 7000 ei .Samalla saa kunnon perusvarusteet.Sisä vessa , itsetyhjentyvä avotila , lämmitys koneesta ym . Kannattaa valkata isommalla 43-45hp koneella oleva .Yanmarin 34 heppainen on liian pieni kokoinen . Ohjaus täytyy olla kunnossa(ei välyksiä) . Mieluimmin hydr. ohjaus , niin pysyy laiva suunnassa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628