Yksinkertainen kysymys: onko mitään järkeä hakea kauppaoppilaitokseen kaksivuotiseen koulutukseen, jos on ylioppilas? Molemmat ovat toisen asteen oppilaitoksia. Nykyään tuntuu, että tradenomejakin mahtuu 13 tusinaan, joten onko YO-merkonomin papereilla mitään merkitystä työmarkkinoilla? Meneekö tuo parivuotinen hukkaan.
Mulla on erittäin hyvää työkokemusta viimeiseltä parilta vuodelta ja amk:hon en tunnu pääsevän koskaan. Kannattaisko tuo parivuotta uhrata merkonomin tutkintoon?
YO-merkonomi -onko järkeä?
12
1748
Vastaukset
- Yrjö-Koskinen
Ei kannata. Hae Rostockista lasti viinaa, kyllä
se siitä sitten lähtee elämä rullaamaan ihan itestään.- yo-99
Ei jaksa alkaa ryyppäämään. Mieluummin opiskelis tai olis töissä - niin kumpi parempi? Mahdollisesti "arvoton" tutkinto vai kaksi vuotta töitä ei-niin-hirveän-hyvässä työpaikassa?
:)
- yo!
Onko ammattikorkeakouluun todellakin noin vaikea päästä?
- yo-99
Itse olen hakenut n. 5-6 yhteishaussa ja ei toivoakaan toistaiseksi. Paperit on hmmm... no, keskinkertaiset. Pääseehän sitä, jos asuu pikkupaikkakunnalla, johon on vähän hakijoita. Omalla kohdallani se ei oikein kuulosta houkuttelevalta vaihtoehdolta.
- Ilmatar
yo-99 kirjoitti:
Itse olen hakenut n. 5-6 yhteishaussa ja ei toivoakaan toistaiseksi. Paperit on hmmm... no, keskinkertaiset. Pääseehän sitä, jos asuu pikkupaikkakunnalla, johon on vähän hakijoita. Omalla kohdallani se ei oikein kuulosta houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Tiedän ongelmasi, monet kaverini ovat joutuneet hakemaan kerta toisensa jälkeen amk:hon pääsemättä. Isommille paikkakunnille tarvitaan huippupaperit tai ainakin paljon työkokemusta.
Jos työkokemuskaan ei sinua auta pääsemään (täydestä kokemuksestahan saa jo 10 pistettä) niin sanoisin että hae sinne pikkupaikkakunnalle, kannattaa pitkässä juoksussa.
Jos päädyt yo-merkonomiin, niin tuntuu noita olevan paljon toimistosihteerin ym. tehtävissä. En kyllä tiedä miten hyvää heidän työllistymisensä nykyään on kun tradenomeja valmistuu niin paljon. Voithan suorittaa merkonomin tutkinnon ja jatkaa sitten tradenomiksi, hyvillä merkonomin papereilla AMK:hon varmaan pääsee helposti. Hukkaan se aika enemmän menee töissä kuin koulussa, luulisin...
Mutta jos joka tapauksessa tähtäät tradenomiksi, menee sinulla kaksi vuotta pitempään ellet hae suoraan pikkupaikkakunnan kouluun. Sanoisin että kannattaa hakea, en itsekään olisi nuorempana ollut valmis vaihtamaan paikkakuntaa mutta nyt vanhempana huomaan että se kannattaa vaikka onkin ikävää.
Tsemppiä! Toivottavasti sait jotain selvää vastauksestani. =) - yo-99
Ilmatar kirjoitti:
Tiedän ongelmasi, monet kaverini ovat joutuneet hakemaan kerta toisensa jälkeen amk:hon pääsemättä. Isommille paikkakunnille tarvitaan huippupaperit tai ainakin paljon työkokemusta.
Jos työkokemuskaan ei sinua auta pääsemään (täydestä kokemuksestahan saa jo 10 pistettä) niin sanoisin että hae sinne pikkupaikkakunnalle, kannattaa pitkässä juoksussa.
Jos päädyt yo-merkonomiin, niin tuntuu noita olevan paljon toimistosihteerin ym. tehtävissä. En kyllä tiedä miten hyvää heidän työllistymisensä nykyään on kun tradenomeja valmistuu niin paljon. Voithan suorittaa merkonomin tutkinnon ja jatkaa sitten tradenomiksi, hyvillä merkonomin papereilla AMK:hon varmaan pääsee helposti. Hukkaan se aika enemmän menee töissä kuin koulussa, luulisin...
Mutta jos joka tapauksessa tähtäät tradenomiksi, menee sinulla kaksi vuotta pitempään ellet hae suoraan pikkupaikkakunnan kouluun. Sanoisin että kannattaa hakea, en itsekään olisi nuorempana ollut valmis vaihtamaan paikkakuntaa mutta nyt vanhempana huomaan että se kannattaa vaikka onkin ikävää.
Tsemppiä! Toivottavasti sait jotain selvää vastauksestani. =)Ei se silti tuo "pikkupaikkakunta" niin hirveästi houkuttelisi. Työkokemuksesta olen saanut täydet 10 pinnaa jo monesti, mutta ei auta. Tuohan se tietysti on mahdoliista, että kävisi ensin merkonomiksi ja jatkaisi tradenomiksi. Tosin siihen menisi niin kauan ettei uskalla edes ajatella elävänsä opintotuen varassa niin pitkään.
- öim
yo-99 kirjoitti:
Ei se silti tuo "pikkupaikkakunta" niin hirveästi houkuttelisi. Työkokemuksesta olen saanut täydet 10 pinnaa jo monesti, mutta ei auta. Tuohan se tietysti on mahdoliista, että kävisi ensin merkonomiksi ja jatkaisi tradenomiksi. Tosin siihen menisi niin kauan ettei uskalla edes ajatella elävänsä opintotuen varassa niin pitkään.
Jos asut esim. pk-seudulla niin esim. Helian Porvoon yksikköön on joka vuosi ollut aika helppo päästä. Tai no pääsykoeraja on ollut huomattavasti matalampia kuin esim. Helian Helsingin yksikköön. Kokeile sinne? Toki Porvoo ei ole pk-seutua mutta ei ehkä niin hirveän kaukana. En usko sinne kovin kummoisia papereita vaadittavan.
Pikkupaikkakunta saattaa ensin tuntua kauhelta ja ensimmäisenä vuonna varsinkin, mutta siihen tottuu. Toinen asia mikä on niin kokeile nostaa niitä yo-arvosanojasi.
Hakeudu ihmeessä merkonomikoulutukseen, sillä saa jo jonkinlaiset paperit ja koulutus ei ole pahasta. Tämä voi nyt tuntua aika rumasti sanotulta, mutta jos olet kerran monta ja taas monta kertaa ammattikorkeaan hakenut niin ehkä se ei ole edes sinun paikkasi. 5-6 kertaa alkaa aika maksimi tuossa hakemisessa. Hakeudu merkonomikouluun, ei se ole yhtään sen huonompi ratkaisu kuin tradenomikoulukaan. - yo-99
öim kirjoitti:
Jos asut esim. pk-seudulla niin esim. Helian Porvoon yksikköön on joka vuosi ollut aika helppo päästä. Tai no pääsykoeraja on ollut huomattavasti matalampia kuin esim. Helian Helsingin yksikköön. Kokeile sinne? Toki Porvoo ei ole pk-seutua mutta ei ehkä niin hirveän kaukana. En usko sinne kovin kummoisia papereita vaadittavan.
Pikkupaikkakunta saattaa ensin tuntua kauhelta ja ensimmäisenä vuonna varsinkin, mutta siihen tottuu. Toinen asia mikä on niin kokeile nostaa niitä yo-arvosanojasi.
Hakeudu ihmeessä merkonomikoulutukseen, sillä saa jo jonkinlaiset paperit ja koulutus ei ole pahasta. Tämä voi nyt tuntua aika rumasti sanotulta, mutta jos olet kerran monta ja taas monta kertaa ammattikorkeaan hakenut niin ehkä se ei ole edes sinun paikkasi. 5-6 kertaa alkaa aika maksimi tuossa hakemisessa. Hakeudu merkonomikouluun, ei se ole yhtään sen huonompi ratkaisu kuin tradenomikoulukaan.Kyllähän se yo-merkonomi olisi varmaan parempi kuin pelkkä yo. Lukio aikaisten numeroiden nostoon ei ole minkäänlaista intoa. Vaikka ne eivät kovin kummoiset olekaan, niin mitään en tekisi toisin.
Asun muuten täällä pohjoisen "suur"kaupungissa. Siis Suomen kakkospääkaupungissa, kuten joku ministeri taannoin totesi ;) Jos täällä olisi pikkukoulu yhtä lähellä kuin Porvoo on Helsinkiä, niin ilman muuta sinne. - Fiina
yo-99 kirjoitti:
Kyllähän se yo-merkonomi olisi varmaan parempi kuin pelkkä yo. Lukio aikaisten numeroiden nostoon ei ole minkäänlaista intoa. Vaikka ne eivät kovin kummoiset olekaan, niin mitään en tekisi toisin.
Asun muuten täällä pohjoisen "suur"kaupungissa. Siis Suomen kakkospääkaupungissa, kuten joku ministeri taannoin totesi ;) Jos täällä olisi pikkukoulu yhtä lähellä kuin Porvoo on Helsinkiä, niin ilman muuta sinne.Itse muutin tänne pohjoisen "kakkospääkaupunkiin" vuosia sitten. Opiskelin ensin kotipaikkakunnallani merkonomiksi, josta pääsin suht hyvillä papereilla, täysin ilman työkokemusta OAMK:hon, vieläpä ensiyrittämällä. Kaksi vuotta siellä jaksoin, kunnes vaihdoin alaa totaalisesti. Hienoinen pettymys oli paikka itselleni...
Että jos MINÄ pääsin sinne huonoine laskupäineni, varmasti pääset vielä sinäkin. :) - Vimpula
yo-99 kirjoitti:
Kyllähän se yo-merkonomi olisi varmaan parempi kuin pelkkä yo. Lukio aikaisten numeroiden nostoon ei ole minkäänlaista intoa. Vaikka ne eivät kovin kummoiset olekaan, niin mitään en tekisi toisin.
Asun muuten täällä pohjoisen "suur"kaupungissa. Siis Suomen kakkospääkaupungissa, kuten joku ministeri taannoin totesi ;) Jos täällä olisi pikkukoulu yhtä lähellä kuin Porvoo on Helsinkiä, niin ilman muuta sinne.Raahe on noin tunnin bussimatkan päässä oulusta ja siellä voi opiskella tradenomiksi. Mun yks kaveri kävi vuoden raahen amk.ssa ja haki sitten siirron ouluun. Hyvin onnistu.
- bruno
Itse opiskelen iltakoulussa merkonomiksi ja meidän luokalla on monta ylioppilasta. Heille sanottiin juuri ettei heistä mitään yo-merkonomeja tule koska sellaista nimikettä ei enää ole, on vain merkonomeja ja ylioppilaita.
Saisit kyllä merkonomin paperit aika vähällä vaivalla koska ylioppilastodistuksesta saa monta ainetta "hyväksiluetuksi". - tuleva ktm
jos jaksat lukea pääsykokeisiin, niin hae yliopistoon! Sinnehän puolet otetaan pelkän pääsykokeen perusteella ja puolella vaikuttaa paperit ja pääsykoe.
Kyllä sinne sisään pääsee, jos vaan halu on vahva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313994- 412679
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412667Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302393
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122230- 381969
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461643Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481592- 1411497