Onko kauppakorkea järkevä valinta?

Annodomini

Jokaisella vähänkään opiskeluun liittyvällä foorumilla tai keskustelupalstalla tunnutaan keskittyvän yliopistokoulutuksen tarpeellisuuteen. Monet väittävät että Suomessa todellakin koulutetaan liikaa väkeä akateemisiin tutkintoihin, joka sitten näkyy vain työttömyystilastoissa.

Oma tilanteeni on se, että olen 18-vuotias, kohta valmis ylioppilas hyvillä arvosanoilla pohtimassa jatko-opiskelupaikkaa. Kauppatieteet kiinnostavat, oikeastaan mikään muu ei sitten kiinnostakaan. Tietotekniikka jossain määrin, mutta ei läheskään niin paljon kuin tuo kaupallinen ala. Yliopistoon olisi siis kyseistä ainetta tarkoitus lukemaan hakea.

Mutta, koko ajan kuulee että ekonomeja on liikaa, ja töitä ei saa. Tottakai jokaisessa ammatissa on riskinsä, mutta onko uhka jäädä työttömäksi todella niin suuri? Suurempi kuin muissa akateemisissa tutkinnoissa. Ongelmana tässä tiedottamisessa nuoren näkökulmasta on se, että kaikki mainostavat olevansa paras. Oppilaitosten mainoksissa työttömyys on vieras sana. Jos alalla on huonot työllisyysnäkymät, se vain jätetään mainitsematta.

Pääaineeksi ajattelin laskentatoimea/rahoitusta, ja ainakin Tampereen yliopiston mukaan työllisyysnäkymät ovat hyvät, SEFEkin väittää näin. Mutta mikä on se kansan suuri ääni joka kertoo mm. näillä foorumeilla(Suomi24) että asia ei ole niin? Katkeruus, huono säkä?

Paljon myöskin on puhetta suurien ikäluokkien jäämisestä eläkkeelle, ja näin työpaikkojen suurta lisäystä. Miten tämä vaikuttaa akateemiseen alaan?

Kertokaa nyt mitä itse olette mieltä kaupallisen alan järkevyydestä opiskelukohteena! Itse olen valintani tehnyt vain ja ainoastaan kiinnostuksen perusteella, mutta olisi kiva tietää mitä saattaa tulevaisuus tuoda. Ja ei kyynisiä mielipiteitä, katkeruutta eikä asiaa tuntemattomilta mitään muutakaan roskaa, nuorena en niitä tarvitse/halua.

6

2032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

Katkeriin viesteihin tulee suhtautua siten, että kirjoittajilla on omat motiivinsa teksteihinsä. Kukaan ei kuitenkaan osaa sanoa, mikä on työtilanne sitten kun sinä valmistut. Lisäksi on moneen kertaan tutkimuksissa todistettu, että korkeakoulutetuilla työttömyyden riski on pienin. Suhdannevaihteluita ei voi ennalta tietää, mutta pitkässä juoksussa opiskelu todennäköisesti ilmenee kannattavimmaksi vaihtoehdoksi.

Olen huomannut, että katkeruus nousee omasta kateudesta. Esim. ne, jotka eivät yliopistoon ole ensiyrittämällä päässeet, pelottelevat mielellään muita. Vahinko siis kiertämään. Kannattaakin aina suodattaa kuulemansa jutut.

En muuten osaa sanoa mikä pääaine olisi kannattavin. Juttuni koski siis koulutusta yleisellä tasolla.

• hilarius kylteri

Katkerista viesteistä huolimatta kannattaa muistaa yksi juttu. Lahjakkaille ja ahkerille ihmisille on aina töitä. Jos olet todella valmis panostamaan opiskelemallesi alalle todennäköisesti löydät töitä. KTM:n tutkinto on laaja-alainen ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia.

Jos opiskelet kunnolla ja saat hyviä arvosanoja on erittäin todennäköistä että työllistyt. Tutkinnon jälkeen ehkä katsotaan työkokemusta, mutta monet kesätyöpaikat tarjotaan lahjakkaimmille opiskelijoille.

Joten jos löytyy paukkuja ja halua ja ala todella kiinnostaa niin ei kannata pelätä työttömyyttä. Kauppakorkea on järkevä valinta, aina. Ja laskentatoimen puolella on niin kauan töitä kun on yrityksiä joilla on rahaa :) Ja sen jälkeen kun rahaa ei ole tarvitaan joku lasketaan ne oravan nahat. Rahoitus on sitten jo eri juttu.

Lähde vaan rohkeasti kauppatieteitä opiskelemaan.

• Anna

Laita paperit vain rohkeasti menemään!! Jos aiot valita pääaineeksesi laskentatoimen, tulee töitä olemaan käsitykseni mukaan varmasti. Etenkin ammattitaitoisista tilintarkastajista tulee olemaan lähivuosina suuri pula.

• KTM vuosimallia 1997

Hei,
      Jos olet kiinnostunut kauppakorkeassa opiskelusta, niin ilman muuta kannatta pyrkiä. Opiskelemaan pääsy ei ole mahdottoman vaikeaa. Kannattaa vaan etukäteen miettiä tarkkaan mitä haluaa loppuelämänsä tehdä. Onko kaupallinen ala se kaikkein kiinnostavin. Opiskeluaika on kuitenkin aika lyhyt ja työelämässä pitää roikkua yli 40 vuotta. Minulle on ainakin riittänyt töitä, joten siinä mielessä koulutus on kannattanut. Päivääkään ei ole tarvinut olla työttömänä, vaikka en olekaan saanut yhtään työpaikkaa suhteilla. Tuntuu, että ainakin laskentatoimen alalla, jolla itsekin toimin/joka oli pääaineeni töitä riittää myös huonompina aikoina.
      Minulla on ollut useita työuhteita valmistumisen jälkeisenä reiluna 6 vuotena. Työ voi olla välillä aika yksitoikkoista ja koko työpäivä tulee istuttua päätteen ääressä. Myös ylityöt, joita ei korvata, ovat ainakin laskentatoimen alalla arkipäivää eli kannattaa miettiä onko työ niin tärkeää, että myös vapaa-aikaa kuluu siihen. Kiireaikoina on syytä varautua siihen, että työ on koko elämä. Toisaalta kun työllisyys on aika turvattua ja alalla on mahdollisuus ihan kohtuullisiin palkkoihin, niin jos kiinnostusta riittää, niin suosittelen alaa. Yt-neuvottelut ovat kyllä arkipäivää (ollut mukana 4:ssä) ja konsernilaskentaosastot joutuvat helposti yritysfuusioissa saneeraukseen.
      Itse olen kyllä aika leipiintynyt jatkuvaan lukujen veivaamiseen ja kaiken maailman IAs-/IFRS-hömppään ja jatkuviin taloushallinnon järjestelmien uusimisprojekteihin, mutta en viitsi kouluttautua uuteen ammattiin.
      Opiskelu kauppakorkeakoulussa on aika helppoa. aineet eivät ole mitenkään vaikeita ja luennoilla ei ole pakko ravata, joten kaikkea kivaa ehtii tekemään opiskelun ohessa. Minulta opintoihin kului 3 vuotta ja en mitenkään pinnistellyt tai yrittänyt valmistua nopeasti. Saman ajan olisin joutunut lusimaan jossain ammattikorkeassa tai muussa oppilaitoksessa ja vapaus olisi puuttunut.
      Markkinointia opiskelleet opiskelukaverini ovat olleet vaikeuksissa yrittäessään hakea työpaikkoja. Kyllä heillekin on töitä löytynyt, mutta ne ovat usein jotain muuta kuin markkinointiin liittyviä.
      Luulen, että monet ns. katkeroituneet eivät ole hakeneet töitä riittävän aktiivisesti tai heillä on ollut epärealistisia työpaikkatoiveita. Kun uran alkuvaiheessa tyytyy ns. tavallisiin ekonomin hommiin ja on valmis ottamaan vastaan jopa sijaisuuden niin kyllä töitä pitäisi löytyä. Kun on saanut sen ekan paikan, niin seuraavan saaminen on jo paljon helpompaa. Itse aloitin äitiyslomansijaisena ja sen jälkeen olen ollut vain ns. vakituisissa työsuhteissa.

• Annodomini

Jos otaksutaan että laskentoimi on pääaineeni, niin kuinka paljon se rajaa työnkuvaani? Voiko sivuainevalinnoilla saada aikaan sen, että olisi hiukan erilainen työ, joka kuitenkin olisi tekemisissä yrityksen talouden kanssa?

• VVV
        Annodomini kirjoitti:

Jos otaksutaan että laskentoimi on pääaineeni, niin kuinka paljon se rajaa työnkuvaani? Voiko sivuainevalinnoilla saada aikaan sen, että olisi hiukan erilainen työ, joka kuitenkin olisi tekemisissä yrityksen talouden kanssa?

Et voi millään muulla tavalla vaikuttaa tulevaan duuniisi, kuin hakemalla niihin mitkä kiinnostaa!!! Kannattaa siis miettiä mikä se duuni on ja mitä ko. työnantaja haluaa henkilöltä jonka ottaa tekemään sitä. Ainevalinnat vaikuttaa tuleviin duuneihin siis vain välillisesti.

Sitäpaitsi akateemisen koulutuksen suurimpia pointteja on oppimaan oppiminen (eli metaoppiminen), joka todistaa tulevalle työnantajalle, että tämä henkilö ei ole rajattu tulevaisuudessa vain ja ainoastaan näihin tehtäviin, mitä meillä on juuri nyt tarjota.
        Tämä tarkottaa siis usein maisterin papereilla, että kun esimiestasolta aukeaa sopiva paikka, se täytetään "perushommia" tekevällä maisterilla. Ei mikään sääntö, mutta tässä vaiheessa ura alkaa erota esim. tradenomeista (=ammatillinen koulutus, jossa ainevalinta todella rajaa tulevia työtehtäviä). Poikkeuksia tietysti löytyy ja loppujen lopuksi kaikki on kiinni omasta itsestäsi.

Toki on aika luksusta jos pääsee täysin koulutustaan vastaavaan hommaan, mutta se ei nyt oo ihan työmarkkinoiden perussettii...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe