lattialämmitys

toimiiko

Toimiiko vesikiertoinen lattialämmitys hyvin jos putkien päälle asennetaan 28 mm mäntylautalattia. Puuhan eristää eli kannattaako ratkaisu? Lattia tulisi kellarin yläpuolelle siis varsinaiseen asuinkerrokseen sekä ullakolle myös. Eristeenä puru. Emme halua mitään niks naks parketteja ja muita muovijäljitelmiä vaan rehellistä täyspuuta. Onko siis kenelläkään kokemuksia?

8

1477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepi

Lattialämmityksellä puulattiasta voi kyllä tulla helpsti riks raksa, eli repeilee. Kai se onnisutuu, kunhan huomioidaan mitoituksessa. Tehon riittämättömyys voi kyllä tulla esteeksi huonosti eristetyssä talossa.

• Usko

Toimii 28 mm ponttilattian kanssa. Kokemusta on.
      Lattialämmityssuunnitelman pitää olla asennustavan mukaisesti tehty ja mitoitettu.
      Putket lämmönluovutuslevyin harvalaudoitukseen. Lautamateriaali täysin kuivaa lopullisesti kuivattuna normaali huonelämmössä ja -kosteudessa. Pintakäsittelyyn ei lakkaa vaan vahaa. Lakka halkeilee heti kohta, yleensä jopa ilman lattialämmitystä. Laudat kannattaa ruuvata (hobau-ruuvi 57mm). Naulattu lattia jää liian löysäksi ja on vielä todella työläämpi tehdä.

• näin

Riippuu täysin tehonterpeesta joka lankkutiloissa on. Kuvauksestasi päätellen kovin suuria ikkunoita ja neliötehotarpeita ei kai ole.

Jos talossasi on entinen hyväkuntoinen lattia puuta? esim voit suoraan vanhan lattian päälle ruuvata kipsisuikaleet ja asentaa uriin lämmitysputket. Seuraavaksi käytät laastia jolla tasoitat urat. Ponttilankkulattian voit nyt ruuvata pontista kiinni alla olevaan(?) lautalattiaan asti kipsisuikaliden kohdista.

jos tehontarve on suuri ja jopa 150 mm putkitus ei riitä espienellä putkella voit vielä vaihtaa välisuikaleen paksumpaan 18 mm sasmoksiin tai laittaa kipsiä päällekkäin. Nyt vot käyttää paksujakin putkia.

Puu on aina haateellinen materiali ja suosittelen että konsultoit alueesi lattilämmityksiä tehneiden yritysten kanssa ennen kuin toimit omin päin. Myös lankkujen valmistajalta kannattaa kysellä ko puun ominaisuudet ja jos lattialämmönkestotestejä on tehty myös niiden tuloksia.

Noin 50 w per neliö lienee huoneen halutusta lämpötilasta riippuen maksimi neliöteho eli siis kuumimmillaan lattian pinta voi olla noin 5 astetta huoneilmaa lämpimämpi puuta vioittamatta. Lankun alla lämpötila luonnollisesti on korkeampi, joten kovin paljon suurempia tehoja otettaessaa saattaa puu alkaa kärsiä.

Riippuu tietenkin käytetystä puusta ja mänty on sieltä käypäisemmästä päästä. Jokatapauksessa puun pitää olla asennetaessa hyvin kuivaa.

Toteutustapoja on monta - eikun töihin

• toimiiko

Vanha lautalattia on niin huono ja harva betonivalulaudoista tehty,että sen poistan. Olisiko järkevämpää laittaa koolausväli tiheämpään esim. 30 cm. välein, niin voisi käyttää ohuempaa lattialautaa esim. 20 tai 25 mm jottei lattialauta eristäisi turhan paljon? Öljyvahaa olin ajatellut käyttää muutenkin, mutta mikä se joku habou-ruuvi mahtaa olla, itse porautuva kenties? Voisiko tai kannattaisiko tehdä uiva lattia, ettei vahingossa ruuvaa putkeen?

• paranee
        toimiiko kirjoitti:

Vanha lautalattia on niin huono ja harva betonivalulaudoista tehty,että sen poistan. Olisiko järkevämpää laittaa koolausväli tiheämpään esim. 30 cm. välein, niin voisi käyttää ohuempaa lattialautaa esim. 20 tai 25 mm jottei lattialauta eristäisi turhan paljon? Öljyvahaa olin ajatellut käyttää muutenkin, mutta mikä se joku habou-ruuvi mahtaa olla, itse porautuva kenties? Voisiko tai kannattaisiko tehdä uiva lattia, ettei vahingossa ruuvaa putkeen?

Ensin pitäisi päättää lattiarakenne.

Jos purat vanhan lattian koolauksiin asti, olisi mahdollista jatkaa esim laittamalla seuraavaksi ponttilastulevy, joka sellaisenaan on riittävän kantava(tarkista asia rakennesuunnittelijaltasi).

Tai voit asentaa koolingin päälle harvalaudoituksen tai antaa vanhan laudoituksen jäädä ja laittaa sen päälle ehjän kipsikerroksen.

Tämän jälkeen kipsisuikaleet, putki ja tasoitus. Nyt urien tasoituksen jälkeen putkien reitit jäävät näkyviin ja voit ruuvata ponttilaudat pontistaan kipseien läpi aina laudoitukseen asti.

Näin lattiasta tulee jämäkkä ja äänetön ja lattia luovuttaa lämpöä tasaisesti.

Jos ohennat puuta niin aina parempi eli kiertävän veden lämpötila voi olla alempi ja lämpöjännitykset puussa vähenevät.

• Usko
        toimiiko kirjoitti:

Hobau-ruuvi on kartiokantainen ruuvi. Ei myöskään tarvitse erikseen porata ruuville reikää. Työssä tarvitaan akkuporakone tai vastaavaa. Käsin ei kannata ruuvata.
        Keskiverto rautakaupan myyjä ei erota ruuvia naulasta ja tuskin on edes kuullut hobau-ruuvista vaikka pitäisi sellaista kädessään. Mene siis itse ruuvihyllyn luokse ja yritä katsoa josko sieltä löytyy. Parhaiten ruuvit yms sellaiset saa joka tapauksessa hankittua alan liikkeestä; Ns ruuvikaupat.

Jos haluat pitää talon aitona puutalona, älä käytä kipsilevyjä. Lastulevykin on kyseenalainen materiaali. En tarkoita että olisivat itsessään huonoja, mutta hyväkin materiaali väärässä paikassa ei tuota asiallista lopputulosta. Valitettavasti olen itsekin , kustannussyistä, käyttänyt ajoittain kipsilevyä puutalon lattiarakenteissa. Joka kerta kuitenkin tarkan harkinnan ja kaikkien hyväksynnän jälkeen.

Kun lattialämmitysputket laittaa lämmönluovutuslevyjen kanssa harvalaudoitukseen, joka siis tulee poikittaisesti vasojen suhteen, ei ole vaaraa siitä, että lattialaudan kiinnitysruuvi menisi lämmitysputkeen ellei ole täydellisen huolimaton. Ponttilaudathan tulevat taas poikittaisesti harvalaudoituksen päälle ja ruuvi ruuvataan urospuolelta harvalautaan. Putkien paikka näkyy työtä tehdessä.

• Usko
        Usko kirjoitti:

Hobau-ruuvi on kartiokantainen ruuvi. Ei myöskään tarvitse erikseen porata ruuville reikää. Työssä tarvitaan akkuporakone tai vastaavaa. Käsin ei kannata ruuvata.
        Keskiverto rautakaupan myyjä ei erota ruuvia naulasta ja tuskin on edes kuullut hobau-ruuvista vaikka pitäisi sellaista kädessään. Mene siis itse ruuvihyllyn luokse ja yritä katsoa josko sieltä löytyy. Parhaiten ruuvit yms sellaiset saa joka tapauksessa hankittua alan liikkeestä; Ns ruuvikaupat.

Jos haluat pitää talon aitona puutalona, älä käytä kipsilevyjä. Lastulevykin on kyseenalainen materiaali. En tarkoita että olisivat itsessään huonoja, mutta hyväkin materiaali väärässä paikassa ei tuota asiallista lopputulosta. Valitettavasti olen itsekin , kustannussyistä, käyttänyt ajoittain kipsilevyä puutalon lattiarakenteissa. Joka kerta kuitenkin tarkan harkinnan ja kaikkien hyväksynnän jälkeen.

Kun lattialämmitysputket laittaa lämmönluovutuslevyjen kanssa harvalaudoitukseen, joka siis tulee poikittaisesti vasojen suhteen, ei ole vaaraa siitä, että lattialaudan kiinnitysruuvi menisi lämmitysputkeen ellei ole täydellisen huolimaton. Ponttilaudathan tulevat taas poikittaisesti harvalaudoituksen päälle ja ruuvi ruuvataan urospuolelta harvalautaan. Putkien paikka näkyy työtä tehdessä.

Jos olet aiheesta aivan ulkona ilman mitään kokemusta ja pahimmillaan vain nettitiedon varassa, älä tee itse mitään. Ainakaan vielä. Jollei sinulla ole kokemusta ponttilautalattian teosta, käy edes katsomassa jonkun ammattitaitoisen tekemistä. Siinäkin kannattaa muistaa, ettei "ammatti"mieskään aina oikeassa ole.
        Aina on parempi miettiä ja suunnitella pitempään sekä tehdä hitaasti huolella, kuin ensin roiskia ja sen jälkeen kiroten tehdä kalliita korjauksia.

• Vanhempi suunnittelija

Ota sitten huomioon, että säikeessä olevat ohjeet ponttilautalattian tekemiseksi poikkeavat paljon toimivista ratkaisuista. Myöskään mitään uivia lattioita ei perinteisellä pontatulla tehdä. Lauta vaatii allensa naulauspuut. Ja naulauspuutkin vähintään kakkosnelosta. Ja kaikki poikkeamat ohuempaan tarkoittavat riskirakennetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1470
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1444
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1137
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1124
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1054
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe