Atooppinen käsi-ihottuma+sairaanhoitaja

Tuleva sh?

Mulla on kahdessa sormessa atooppiseksi ihottumaksi todettua ihottumaa, joka pysyy kurissa kun jaksaa kunnolla hoitaa.

Voiko tästä olla haittaa sairaanhoitajana? Itsehän minä oman ihottumani tilan tiedän, paremmin kuin muut, pitääkö kertoa pääsykoehaastattelussa, jos vaikka kysytään onko jotain esteitä?

Omasta mielestäni ei ole este, koska saan hoidettua ja pidettyä kurissa. Käsiä siinä hommassa joutuu pesemään (sh), mutta usein pesen nytkin, ja rasvaa, rasvaa...

11

2957

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimosa

Itse opiskelen toista vuotta sh:ksi ja käsi-ihottumaa on ollut melkein aina. Pesen myös käsiä hyvin ahkerasti, myös vapaa-ajalla, ja tietenkin käsirasvaa kuluu melkoisesti...

En ole huomannut käsieni menevän sen huonommaksi työharjoitteluissa kuin muutenkaan ja melkein kaikissa työpaikoissakin on käsirasvaa pesualtaan vieressä. Muutama kerta käsirasvaa päivän aikana niin kyllä se siitä =)

• minä

Minulla loppui suuhygienisti koulutuksen pääsykoehaastattelu siihen, kun mainitsin käsi-ihottumastani, joka on todella lievä. Joten enpä tiedä kannattaako kertoa.

• tuleva sh?

Juuh, taidanpa pysyä asiasta vaiti.

Tällä hetkellä kun ei ole havaittavissa mitään ko. vaivaan viittaavaa, saan pidettyä kunnossa kun vain yritän.

• Joselyn

Tiedän tunteen, itse olen joutunut myös luopumaan monesta mielenkiintoisesta alasta allergioiden ja käsi-ihottuman takia.

Itse kerron aina itsestäni kaiken haastatteluissa yms. ihottumistani lähtien, sillä enhän voi olla varma mikä koulutuksessa/työssä odottaa tai mitä vaatimuksia heillä on ihmisen terveydentilan suhteen. Jossain tapauksessa voit aiheuttaa jopa jollekin toiselle vaaratilanteen olemalla kertomatta asiasta, kyse on vähän samasta kuin ajaisi huononäköisenä taksia ilman silmälaseja ja uskottelisi pomolle että näkee hyvin. Tässä tapauksessa asiakas saattaisi olla jopa vaarassa.

Eiköhän kyse ole lähinnä henkilön suojelemisesta eikä suoranaisesta hylkimisestä jonkun sairauden takia, sillä ihottuma voi myös pahentua alalla jossa jatkuvasti läträtään veden ja saippuan kanssa jne. Lisäksi käsiin, jos ovat kovin avonaiset ja kutisevat, voi pesiytyä bakteereja, jotka voivat tarttua potilaisiin... Siksi ymmärrän, miksi suuhygienistiksi tarvitaan "tervekätinen".

Suosittelisin siis asiasta mainitsemista haastatteluissa, koska vain niin voit varmistua ettei tulevaisuudessa tule mitään kovin isoja yllätyksiä asian suhteen. Avoin kannattaa olla.

• minä

Mutta jos atooppinen ihottuma ei haittaa lääkärin ammattiakaan niin luulisi ettei suuhygienistinkään. Onhan siinä koko ajan hansikkaat kädessä. Omalla hammaslääkärillänikin on atooppinen iho. Kun minulla todettiin atooppinen ihottuma, ainoastaan kokin ammatti "kiellettiin". Täytyy myös miettiä kuinka paljon pääsykokeiden haastattelija psykologit tietävät ihottumista ja muista sairauksista. Mutta jos haluaa ottaa varman päälle työllistymistä ajatellen niin sitten täytyy vaan valita ala, jossa ihottumilla ei ole väliä.

• kokkendaali
        minä kirjoitti:

Mutta jos atooppinen ihottuma ei haittaa lääkärin ammattiakaan niin luulisi ettei suuhygienistinkään. Onhan siinä koko ajan hansikkaat kädessä. Omalla hammaslääkärillänikin on atooppinen iho. Kun minulla todettiin atooppinen ihottuma, ainoastaan kokin ammatti "kiellettiin". Täytyy myös miettiä kuinka paljon pääsykokeiden haastattelija psykologit tietävät ihottumista ja muista sairauksista. Mutta jos haluaa ottaa varman päälle työllistymistä ajatellen niin sitten täytyy vaan valita ala, jossa ihottumilla ei ole väliä.

Haluaisinpa tietää miksi kokin ammatti kiellettiin...eihän ruokiin sentään käsiä upoteta ja jos ei ole allergioita, en kyllä ymmärrä??! Tottakai käsiä pestään, muttei nyt hysteerisesti kokoajan, ja usein mitoilla ja kauhoilla toimitaan joten ei käsiä tarvi kokoajan olla edes pesemässä.

Mutta sitä vastoin ymmärrän tuon suuhygienisti homman. Kun sanoit että onhan siinä hanskat - niinpä, nehän ne pahoja ihottuman aiheuttajia ovatkin. Vaikka ei olisi atoopikko/allerginen nuo hanskat voi saada ärtyisän ihottuman aikaan. Ja entä jos on vielä taipumusta oireiluun...

Ja kysyjää kyllä neuvoisin miettimään tarkoin alan valintaa, itselles vaan hallaa teet jos salaat ihottuman ja luet ammatin jossa sitten et voikaan parin vuoden kuluttua toimia. Kädet on rasituksella (olen itse aiemmin opiskellut pari vuotta alaa ja työskennellyt hoitoapulaisen sijaisuuksia) jos toimitaan kuten pitäisi. Vaikka paljon näki että teoria ja käytäntö ei kohtaa :(

• Tuleva sh?

Minua ei juurikaan kiinnosta mikään muu ammatti...
        En todellakaan tiedä, mitä teen, jos en voi sairaanhoitajaksi lähteä opiskelemaan... :(

Hoidettuna tämä ei vaivaa yhtään. Ja se rasvaaminen sitä hoitaa.

• pauliina
        Tuleva sh? kirjoitti:

Minua ei juurikaan kiinnosta mikään muu ammatti...
        En todellakaan tiedä, mitä teen, jos en voi sairaanhoitajaksi lähteä opiskelemaan... :(

Hoidettuna tämä ei vaivaa yhtään. Ja se rasvaaminen sitä hoitaa.

hei!kuule äidilläni ja serkullani oli sama ongelma kuin sinulla.atoopinen ihottuma lähti hetikun ne voiteli omenaviinietikalla ja veden sekoituksella itseänsä...kannattaa kokeilla..voin antaa reseptin...jos haluut

-pauliina-

• Tuleva sh?
        pauliina kirjoitti:

hei!kuule äidilläni ja serkullani oli sama ongelma kuin sinulla.atoopinen ihottuma lähti hetikun ne voiteli omenaviinietikalla ja veden sekoituksella itseänsä...kannattaa kokeilla..voin antaa reseptin...jos haluut

-pauliina-

Olet ystävällinen, mikäli vaivaudut antamaan "reseptin" :)
        Olen utelias kokeilemaan!

• minä
        kokkendaali kirjoitti:

Haluaisinpa tietää miksi kokin ammatti kiellettiin...eihän ruokiin sentään käsiä upoteta ja jos ei ole allergioita, en kyllä ymmärrä??! Tottakai käsiä pestään, muttei nyt hysteerisesti kokoajan, ja usein mitoilla ja kauhoilla toimitaan joten ei käsiä tarvi kokoajan olla edes pesemässä.

Mutta sitä vastoin ymmärrän tuon suuhygienisti homman. Kun sanoit että onhan siinä hanskat - niinpä, nehän ne pahoja ihottuman aiheuttajia ovatkin. Vaikka ei olisi atoopikko/allerginen nuo hanskat voi saada ärtyisän ihottuman aikaan. Ja entä jos on vielä taipumusta oireiluun...

Ja kysyjää kyllä neuvoisin miettimään tarkoin alan valintaa, itselles vaan hallaa teet jos salaat ihottuman ja luet ammatin jossa sitten et voikaan parin vuoden kuluttua toimia. Kädet on rasituksella (olen itse aiemmin opiskellut pari vuotta alaa ja työskennellyt hoitoapulaisen sijaisuuksia) jos toimitaan kuten pitäisi. Vaikka paljon näki että teoria ja käytäntö ei kohtaa :(

Kokin ammatti "kiellettiin" koska usein atooppinen iho ei kestä erilaisia ruoka-aineita, vaikka ei olisi allergioitakaan.

• atoopikko

Hei pauliina, millainen se resepti on? Itsekin voisin omaan ihottumaani kokeilla =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe