Aamulehti 17/01/2004
Citroen C5 2001 ei läpäissyt Rantaperkiön Tre katsastuaseman OBD-tarkastusta.
Itse olen ihmetellyt autoni polttoainetaloutta ja tuli mieleen, että arturien antaman tuloksen perusteella "tietokone" ohjaa ruiskua. Jos antureilta tulee virhetietoa, ei ruisku voi toimia optimaalisesti. ( ja OBD saa yli saastearvojen mukaista tietoa ).
Joku alkukuusta ihmetteli, miksi ranskalaisia autoja ei juuri USA:ssa näy.
Olisiko tässä yksi syy, koska USA:ssa tämä OBD on ollut arkipäivää jo -96 vuodesta alkaen.( ilman merkkikohtaisia ongelmia )
Suomen Autokatsastus katsoo nyt väliakaisesti "läpisormien", mutta se ei ole mielestäni oikein.
Miksi sallia sellaisten autojen maahantuonti ja käyttö, jotka ei läpäise maahantuontiin oikeutettavia säädöksiä.
Mitä arvoa on saastenormeilla, jos tiukanpaikan tuleen niitä ei tarvitsekaan noudattaa ?
Maahantuoja(t) pitää saada vastuuseen asiasta.
Tämä ei ole yksinomaan Citroennin ongelma, vaan koskee etupäässä KAIKKIA RANSKALAISIA AUONVALMISTAJIA.
On niitä "Antipollution Fault" ilmoituksia tullut käytyä Veholla nollailemassa, ymmärtämättä mistä todella on kyse.
Ovat sielläkin naureskellen väheksyneet asiaa, sanoen, että kyseessä on "lyhytaikainen vika".
Toistaiseksi nollailuista ei ole laskutettu.
OBD Citroen C5 2001
14
3334
Vastaukset
- mika
ompas taas hyvä syy pilkata ranskalaisia autoja! mä en siis tajua, ettekö ihmiset voi hyväksyä sitä että kaikki eivät halua ajaa samanlaisilla autoilla! (sun viesti on selvä provo!) en tod. haluaisi ajaa jollain (anteeksi vaan) toyota corollalla, tai muulla tuulipukukansan autolla. ja vielä se, että on se OBD testi muillakin merkeillä ongelmana, kuin vain ranskalaisilla! kateuttako se on, jos arvostelee muita merkkejä kuin omaa? lada-palstalla se näkyy, kaikki arvostelevat kun joku on ladan ostanut, onko sekin kateutta, vaiko sääliä????
- shakal
Ongelmia on ollut kaikilla merkeillä, ihan tasapuolisesti. Ja ovat OBD-testit olleen Saksassakin jo käytössä, ja siellä myös ongelmia yhtäläillä. Ihmeellistä miten muuten kirjoittajan mielestä OBD-testi on ollut jenkeillä vuodesta '96, kun ne liittimet _tähän_ testiin otettiin käyttöön vuonna 2001. Ovat ehkä jotain testailleet, mutta samaa testiä niillä ei ole ollut.
P.S. Ongelmia on muuten odotettavissa kaikilla autonsa lastuttaneilla, ihan vaan tiedoksi. - Prosessi-insinööri
Lähde on tämänpäivän ( 17.01.2004 ) Aamulehti.
Paikka Rantaperkiön Katsastusasema.
Tampere.
( Josko siellä tekevät provoja, ota siitä selvää ??? )
Minun mielipiteeni ei ole kirjoituksessa mukana. - Asentaja
shakal kirjoitti:
Ongelmia on ollut kaikilla merkeillä, ihan tasapuolisesti. Ja ovat OBD-testit olleen Saksassakin jo käytössä, ja siellä myös ongelmia yhtäläillä. Ihmeellistä miten muuten kirjoittajan mielestä OBD-testi on ollut jenkeillä vuodesta '96, kun ne liittimet _tähän_ testiin otettiin käyttöön vuonna 2001. Ovat ehkä jotain testailleet, mutta samaa testiä niillä ei ole ollut.
P.S. Ongelmia on muuten odotettavissa kaikilla autonsa lastuttaneilla, ihan vaan tiedoksi.Tuo OBDII-pistoke tuli Citikalle vuonna -98, eikä vuonna 2001. Ja vanhemmissakin oli jo pistokkeet , joista samoja tietoja voi lukea, mutta erillaisella pistokkeella.
Tosin jenkkeillä nyt on ihan omat pykälänsä. - shakal
Asentaja kirjoitti:
Tuo OBDII-pistoke tuli Citikalle vuonna -98, eikä vuonna 2001. Ja vanhemmissakin oli jo pistokkeet , joista samoja tietoja voi lukea, mutta erillaisella pistokkeella.
Tosin jenkkeillä nyt on ihan omat pykälänsä.SAE on julkistanut mittauksissa käytettävän J1850-standardin 30.5.2001. ISO on julkaissut sentään 9141-standardinsa jo vuonna 1989, mutta tähänkin auton järjestelmän ja lukulaitteen välisen tiedonsiirron standardointi (ISO 9141-3) on tullut vasta vuonna 1998. Sitikalla ilmeisesti siis ISO-standardi käytössä, sopii noi vuodet hyvin siihen.
- tietoa
OBD-testistä kirjoitetaan nyt paljon asiatonata asiaa. Katsastuksessa ongelmia on syntynyt kahdesta syystä. Yleismalliset testauslaitteet eivät ole pystyneet lukemaan luotettavasti kaikkien autojen järjestelmiä. Samoin ongelmana on ollut auton itsetestin läpikäynnin ilmoittavat rediness- eli valmiuskoodit. Näiden koodien muodostuminen vaatii tietyn ajosyklin. Siinä ongelmana on mm. Suomen kylmät olosuhteet. Kaikki toiminnot, esim katalysaattorin täydellinen toiminta, eivät niin vaan kylmässä ole täydellisiä. Rediness koodien puuttuminen ei kuitenkaan tarkoita, että autossa olisi mitään vikaa tai korjattavaa. Vikaa järjestelmässä on jos mittaristossa oleva varoitusvalo palaa. Näin on aika harvoin. Katsastusmääräyksiä onkin nyt toistaiseksi lievennetty niin, että redinesskoodien puuttumista ei huomioida, ainoastaan häiriömerkkivalon palaminen johtaa hylkäykseen. Jos auto on hylätty ilman häiriövalon palamista, niin katsastusasema on tehnyt virheen, jonka ovat velvollisia oikaisemaan ja hyväksymään auton. 2001 autojen päästörajat on määritetty niin, että käytönaikaiset päästöt saavat nousta 1,5 kerteisesksi tyyppikatsastusarvoista, kun ne aikaisemmalla määräyksellä saivat olla 50 -100 kertaiset. Eli rajat ovat nyt todella tiukat. Parhaiten testit onnistuvat merkkikohtaisilla testereillä ja korjaamolta saa katsastuksessa hyväksyttävän todistuksen järjestelmän toiminnasta kuten aikaisemminkin on saanut. Niin ja OBD testi tehdään ainoastaan besiinimoottorisiin autoihin ei dieseleihin.
- Pena
Tässä asiallinen kommentti asiasta ilman mitään tunne paloa, kiitos siitä sinulle.
- Prosessi-insinööri
Kuten mainitsin,olenkin huolestunut lisäksi siitä, millaista tietoa auton järjestelmä antaa omalle polttoaineenruiskutukselle.
( itselläni polttonesteen keskikulutus on 10l. heitteillä, talvella yli ( C5 1.8 ) )
Käsittääkseni OBD:lle tallentuvat arvot ovat samoja joita anturit keräävät mm. polttoaineenruiskutusta varten.
Jos OBD-asia katsotaan NYT läpisormien, niin miten käy tulevaisuudessa näiden jo maahantuotujen yksilöiden kanssa, jos maahantuoja / valmistaja ei korjaa näitä. Ei kai tämä vaan ole omistajan vika?
Kallista lystiä tulevaisuudessa autonomistajille, jos ongelmat kaadetaan heidän päälleen.
Totuushan paljastuu vasta kolmantena vuotena käyttöönottovuodesta, jolloin kaikki normaalit takuut ovat ummessa ?
Kuten sanoin tapauksessani Veho on "naureskellen" resetoinut "Antipollution Fault":teja.
Siispä epäilen että OBD-ongelma ei ole kiinni katsastusaseman liitintekniikasta, joksi asiaa olit valottamassa.
( halvin mahdollinen selitys asiaatuntemattomalle, ( töpselissähän se vika on, jos roikkasta ei ole sähköä. ) )
Mielestäni kaikki maahantuodut yksilöt pitäisi tarkistuttaa ja korjata. Tai anoa Autokatsastukselta, että koko tarkastus jo maahantuoduilta ysilöiltä jätetään katsastuksessa tarkastamatta.
Vaikka hylkäys ja resetointi ei suoranaisesti maksaisi mitään, aiheutuu operaatiosta kuitenkin nonenlaista edestakasta ajoa katsastusaseman ja huoltokorjaamon välillä, lisäksi nollauksen jälkeen pitää ajaa n 100 km yhtenäistä ajoa ilman, että moottori välillä sammutetaan.
( katsastajan lausunto )
Vasta tämän jälkeen uusintatarkastus katsastusasemalla voidaan suorittaa.
(= riittävä ajohistoria )
Kuka tämän turhan ajon maksaa, ei kai vaan AUTOMOMISTAJA. - ongelma
Prosessi-insinööri kirjoitti:
Kuten mainitsin,olenkin huolestunut lisäksi siitä, millaista tietoa auton järjestelmä antaa omalle polttoaineenruiskutukselle.
( itselläni polttonesteen keskikulutus on 10l. heitteillä, talvella yli ( C5 1.8 ) )
Käsittääkseni OBD:lle tallentuvat arvot ovat samoja joita anturit keräävät mm. polttoaineenruiskutusta varten.
Jos OBD-asia katsotaan NYT läpisormien, niin miten käy tulevaisuudessa näiden jo maahantuotujen yksilöiden kanssa, jos maahantuoja / valmistaja ei korjaa näitä. Ei kai tämä vaan ole omistajan vika?
Kallista lystiä tulevaisuudessa autonomistajille, jos ongelmat kaadetaan heidän päälleen.
Totuushan paljastuu vasta kolmantena vuotena käyttöönottovuodesta, jolloin kaikki normaalit takuut ovat ummessa ?
Kuten sanoin tapauksessani Veho on "naureskellen" resetoinut "Antipollution Fault":teja.
Siispä epäilen että OBD-ongelma ei ole kiinni katsastusaseman liitintekniikasta, joksi asiaa olit valottamassa.
( halvin mahdollinen selitys asiaatuntemattomalle, ( töpselissähän se vika on, jos roikkasta ei ole sähköä. ) )
Mielestäni kaikki maahantuodut yksilöt pitäisi tarkistuttaa ja korjata. Tai anoa Autokatsastukselta, että koko tarkastus jo maahantuoduilta ysilöiltä jätetään katsastuksessa tarkastamatta.
Vaikka hylkäys ja resetointi ei suoranaisesti maksaisi mitään, aiheutuu operaatiosta kuitenkin nonenlaista edestakasta ajoa katsastusaseman ja huoltokorjaamon välillä, lisäksi nollauksen jälkeen pitää ajaa n 100 km yhtenäistä ajoa ilman, että moottori välillä sammutetaan.
( katsastajan lausunto )
Vasta tämän jälkeen uusintatarkastus katsastusasemalla voidaan suorittaa.
(= riittävä ajohistoria )
Kuka tämän turhan ajon maksaa, ei kai vaan AUTOMOMISTAJA.Kun katsoi viimeisen Puskurin, havaitsi, että yksi ilmiselvä ongelma on se, että ei ole standardia, mitä nuo ajonaikaiset testit pitää olla.
Siellä mainittiin mm., että jollakin autolla pitää kolme kertaa tehdä täyskiihdytys vauhtiin 105 km/h, pitää sitä nopeutta vähintäin 180 s ja sitten moottorijarruttaa voimakkaasti vauhtiin 60 km/h. Melkoinen vaatimus Suomen talvioloissa :-o
Rellun ongelma taas on, että muisti nollautuu joka kerta, kun virran sammuttaa. Sen jälkeen on ajettava sekalaista ajoa ainakin 20 min, jotta kaikki testit on suorittu :-o. Mites tuo tehdään näillä joutokäyntikielloilla katsastusaseman jonossa :-o - Auto ins.
Prosessi-insinööri kirjoitti:
Kuten mainitsin,olenkin huolestunut lisäksi siitä, millaista tietoa auton järjestelmä antaa omalle polttoaineenruiskutukselle.
( itselläni polttonesteen keskikulutus on 10l. heitteillä, talvella yli ( C5 1.8 ) )
Käsittääkseni OBD:lle tallentuvat arvot ovat samoja joita anturit keräävät mm. polttoaineenruiskutusta varten.
Jos OBD-asia katsotaan NYT läpisormien, niin miten käy tulevaisuudessa näiden jo maahantuotujen yksilöiden kanssa, jos maahantuoja / valmistaja ei korjaa näitä. Ei kai tämä vaan ole omistajan vika?
Kallista lystiä tulevaisuudessa autonomistajille, jos ongelmat kaadetaan heidän päälleen.
Totuushan paljastuu vasta kolmantena vuotena käyttöönottovuodesta, jolloin kaikki normaalit takuut ovat ummessa ?
Kuten sanoin tapauksessani Veho on "naureskellen" resetoinut "Antipollution Fault":teja.
Siispä epäilen että OBD-ongelma ei ole kiinni katsastusaseman liitintekniikasta, joksi asiaa olit valottamassa.
( halvin mahdollinen selitys asiaatuntemattomalle, ( töpselissähän se vika on, jos roikkasta ei ole sähköä. ) )
Mielestäni kaikki maahantuodut yksilöt pitäisi tarkistuttaa ja korjata. Tai anoa Autokatsastukselta, että koko tarkastus jo maahantuoduilta ysilöiltä jätetään katsastuksessa tarkastamatta.
Vaikka hylkäys ja resetointi ei suoranaisesti maksaisi mitään, aiheutuu operaatiosta kuitenkin nonenlaista edestakasta ajoa katsastusaseman ja huoltokorjaamon välillä, lisäksi nollauksen jälkeen pitää ajaa n 100 km yhtenäistä ajoa ilman, että moottori välillä sammutetaan.
( katsastajan lausunto )
Vasta tämän jälkeen uusintatarkastus katsastusasemalla voidaan suorittaa.
(= riittävä ajohistoria )
Kuka tämän turhan ajon maksaa, ei kai vaan AUTOMOMISTAJA.OBD-testin allaoleva tieto on aivan paikkansapitävää. Ei autossa ole mitään korjattavaa jos redineskoodeja ei ole muodostunut. Määräys on EU:sisäisiä määräyksiä joka on otettu nyt Suomessa käyttöön, useimmat muut maat eivät vielä näin toimi,mm. Ruotsi ja Saksa eivät vielä mittaa OBD-koodeja. Siis katsastusmääräys, joka korvaa vanhan joutokäynillä tehtävän pakokaasuanalyysin, joka sekin on aiheuttanut omat ongelmansa etenkin paljon ajetuissa autoissa ja johtanut jopa kalliisiin mootorikorjauksiin, jotka maksaoivat auton omistajille paljon enemmän kuin testisyklin ajo ja koodien luku. Ei tässä nyt mitään ihmellistä ole tapahtumassa. Kysymyksessä on päästöjen vähentämiseen tähtäävä käytönaikainen valvonta joka on viranomaismääräys eikä autonvalmistajien tai korjaamoiden "pottuilua". Anti pollution ilmoitus kertoo kyllä tilapäisestä pakokaasujenpuhdistusjärjestelmän toimimattomuudesta mm. kylmien käyttöolosuhteiden johdosta. Mitään vikaa ei tässäkään tapauksessa useinkaan ole, tieto on enemmänkin iformatiivinen. Hyvä kuitenkin tarkistaa ja jos ei mitään vikaa ole, niin nollaus ja baanalle. Redineskoodit kyllä muodostuvat tässäkin tapauksessa taas aikanaan.
- tietoa
näkyvillä vastaavaa testiä dieseleille. Vai tuleeko niille tulevaisuudessakin riittämään polkaisutesti ?
- dieseliin
tietoa kirjoitti:
näkyvillä vastaavaa testiä dieseleille. Vai tuleeko niille tulevaisuudessakin riittämään polkaisutesti ?
OBD-pistoke on pakollinen 2003 dieseleissä. Testin käyttöönotto siis aikaisintaan 2006, jolloin nämä autot tulevat ensikatsastukseen.
- Mä.
dieseliin kirjoitti:
OBD-pistoke on pakollinen 2003 dieseleissä. Testin käyttöönotto siis aikaisintaan 2006, jolloin nämä autot tulevat ensikatsastukseen.
AKE teki kyllä melkoisen virheen ottamalla tiukan OBD testin käyttöön. Testi olisi pitänyt ehdottomasti tehdä ensimmaisenä vuotena ns testiluontoisesti eli kerätä tietoa eri valmistajien autoista ilman että autoja hylätään jos jokin ns osatesteistä on suorittamatta. Hylkäyskriteerinä olisi pitänyt olla aluksi vain tuo vikavalon palaminen. sillä sitä vartenhan se siellä on.
Näin olisi vältytty nyt tapahtuneelta turhalta asiakkaiden juoksuttamiselta korjaamon ja konttorin välillä. Useissa euroopan maissa katsastuksessa tarkistetaan vain tuo merkkivalo.
Oma juttunsa on se että testilaitteet katsastusasemille toimittaa Bosch, joka on testannut kyseiset laitteet vain saksalaisilla autoilla. Kaikki Suomessa myytävät myös ranskalaiset autot on tyyppihyväksytty Euroopassa ja se hyväksyntä on voimassa myös Suomessa, jos ehjä auto ei siis mene katsastuksessa läpi vaan juuttuu testiohjelman protokollaan syy on siis testilaitteen valmistajan ja viranomaisen joka on antanut testilaitteen valmistajalle vapaat kädet tehdä testeri katsastusmiesten käyttöön.
AKElla ei siis ollut tarpeeksi asiantuntemusta valvoa Boschin toimintaa vaan se luotti sokeasti raakaa businesta tekevään yritykseen, tämä tietenkin johti suomalaisen autonomistajan paskamaiseen tilanteeseen. Ei sinänsä ole uutta Suomessa, autoilija näyttää olevan aina kärsijänä.
Ainut positiivinen asia oli AKEn nopea reagointi ja siirtymäajan antaminen, tämähän olisi pitänyt tehdä heti alussa, koska jos katsastusmiehen vasaran vaihtaa tietokoneeseen niin onhan se selvää että ongelmia tulee. - Ci-Tikka
Hoh... Taas yksi syy olla ostamatta 2001 tai uudempaa autoa. Katalysaattori taasen on jo tarpeeksi hyvä pitäytyä uusimmillaan 80-90-luvun taitteen mobiileissa :) ja on vielä alempi "tilapäinen" vuosittainen käyttömaksu.
Jokuhan niillä kumminkin saastuttaisi jos minä en ja vielä enemmän kuluttaisin luonnonvaroja jos haaskaisin hyvät vanhat autoni ja ostaisin uuden metallimöykyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316