Moro
Tarvetta olis tehdä 1-2 kert. vuodessa kerrallaan n. 10m3 rankoja klapeiksi. Mielellän 50cm pituisiksi. Etupäässä rankaa osa tuulenkaato tukkeja joiden halk. tyvestä n.35cm. Kuusi, mänty ja koivupuuta.
Mikä ois paras ratkaisu hinta laatusuhteeltaan, myös kätyyökokemuksia kaivataan.
1. Sahaan puuut jo olemassaolevalla ammattikäyttöön soveltuvalla uudehkolla m-sahalla.
Ostan ns. klapikoneen rautakaupasta johon asetetaan pölkky kerrallaan vaaka-asent. ja hyd. sylinteri halk. puun. Riittääkö 40 000N teho vai pitääkö olla 70 000N, moottorihan noissa on. 1,5Kv sähkö. Hinta-haarukka kait 300-700e.
2. Ostan sirkkelinterällä olevan katkaisijan jossa ruuvi halkaisija. Miten iso puu katkeaa tolla. Pöydälle ei paljon jaksa käsin yksin nostaa 35cm/3m pölliä. Entäs jos noi isoimmat sahaa m-sahalla niin jaksaako ruuvi halkaista tollaisen kuusipöllin. Oiskos sittenkin parempi et halkaisu ois hydraalinen. Sekä sähkö & bensamalleja on kait saatavana 900e-1300e.
3. Kuten vaihtoehto 2 mutta ketju katkaisu, katkeaa kait isompipuu kuin sirkkelinterällä.
Tylsyykö ketju nopeampaa kun sirkkelin kovametalliterä. Halkasu ruuvi tai hyd. sylinteri.
sähkö tai bensa. Hinta kait 1200e ylöspäin.
klapikoneista
16
31752
Vastaukset
- puun
mulla olis hyvä klapikone myynnissä.toimii valovirralla,mahtuu n 50cm pitkä pölkky.puristusvoima 4000kg . tosi tehokas siis.2v vanha. vähän käytetty. hp 400 e. ovh n800.
- jth
Vaihtoehto 2 ehdottomasti.Onko se sitten bensa vai sähkö?Hmmm.Jos tarjolla on voimavirtaa riittävän lähellä(raskit ostaa voimavirtakaapelia)on valinta se sähköinen.Siskonmiehellä on sellainen ja kyllä on mahtava peli.Halkee isompikin tukki kevyesti sillä ruuvilla.Kahdestaankin voi töitä tehdä toisen katkoessa ja toisen halkoessa,jolloin se kyykistely jää pois.Eikä katkoja meinaa keritä niitä puita edes katkomaan jotta halkoja ei pysyisi mukana.
- Jari M.
Mulla on vaihtoehto 2, voimavirralla. Sellaisen olen huomannut, että jos on suorasyistä puuta niin ruuvilla halkeaa leikiten. Jos taas vaikka kuusipölli, jossa oksia joka puolella, niin ruuvi menee sisään mutta puu ei halkea. Sitten ei ole hauska käydä sitä täysin jumiutunutta pölliä kiilalla, kirveellä ja sahalla irroittelemaan. Asiaa auttaa vähän, ettei yritä saada pölliä heti keskeltä halki, vaan ensin pienempiä paloja reunasta. (Ruuvi on sellainen, ettei pölliä pysty kiertämään käsin irti eikä koneesta voi vaihtaa suuntaa).
Tästä pienestä harmista huolimatta puunteko muuttui tuon koneen myötä kerralla helpommaksi verrattuna siihen aiempaan moottorisaha/kirves/kiila/leka -menetelmään.
Hydraulisista halkaisijoista ei ole kokemusta, mutta tietääkseni ovat tehokkaita joskin hitaita.- halkoja
Ruuvissa on sekin vika että se on vaarallinen.Puu saattaa livetä käsistä ja lähteä pyörimään,jolloin toisella puulla yritettävä saada pyöriminen loppumaan.Vaatteet voi takertua ruuviin,varmaan tulee pahoja vammoja.Eikä tosiaan oikein aina halkeakaan,mutta kyllähän tälläkin halot tulee tehtyä.
- mörkö
halkoja kirjoitti:
Ruuvissa on sekin vika että se on vaarallinen.Puu saattaa livetä käsistä ja lähteä pyörimään,jolloin toisella puulla yritettävä saada pyöriminen loppumaan.Vaatteet voi takertua ruuviin,varmaan tulee pahoja vammoja.Eikä tosiaan oikein aina halkeakaan,mutta kyllähän tälläkin halot tulee tehtyä.
Ruuvissa pitää olla pölkyn pyörimisenestokynnet paikallaan ja lisäksi rungossa on rakenne, joka estää pölkyn pyörimisen. Ilman näitä varusteita myytynä laite on säännösten vastainen, ja muistaakseni nykyään pitää olla vielä hätästoppi.
Ja semmonen ohje halkojille, että kuusipölkky halkaistaan ruuvilla joko oksasta tai aivan oksan vierestä, mänty oksien välistä ja koivu mistä sattuu menemään halki... - Nixi
siihen ruuvin paksuinpaan kohtaan kaulus esteeksi, ettei ruuvi vedä itseänsä liian syvälle puuhun.
Siihen puun topatessa se joko on haljennut, tai sitten ruuvi runtaisee tyhjää jolloin puu lähtee helposti irti.
- klapikone
www.maaselankone.fi Kotona vastaava kone,puulaadusta ja koosta riippuen sillä tekee n.5-8 m3 tunnissa.Saattaa löytyä noita sähkökoneitakin.
- heps
niin.Tuollaisen puumäärän halkomiseen et tarvii sahan lisäksi kuin kunnon kirveen ja halkomispölkyn.Tai sitte lämmitä sähköllä.Aika kalliita puita,jos hankit koneita tuolle puumäärälle.Jos hankit,harkitse kimppaa.
- Peltsi
1. vaihtoehton koneesta ei ole kokemusta, mutta jos noin pienet määrät ovat kyseessä niin tämä taitaa olla halvin mielekäs ratkaisu. Kone näyttää aika heppoiselta, mutta vaikea sanoa. Kirveellä homma on aika raskasta varsinkin paksuilla tyvipölleillä.
2. Vaihtoehto. Kokemusta on kyseisestä koneesta. Sirkkeliterä on kätevä puunkatkaisija, menee suoraan poikki, tasamittaisia helpommin kuin m-sahalla ja tehoa enemmän kuin m-sahassa. Huono puoli taas että joutuu nostamaan kourulle puut.
Ruuvihalkaisusta en taas pidä yhtään. Ei halkaise kunnolla ja on vaarallinen. Kuusipöllit ja sitkistyneet koivupöllit eivät oikein halkea kunnolla vaan tarvii auttaa kirveellä.
3.vaihtoehto. Ketjukatkaisusta ei kokemuksia, mutta kaverin mukaan ei yhtä hyvä kuin sirkkeli kovametalliterillä. Ketju on leveämpi kuin sirkkelinterä eli hitaampi katkaisu. Ketju tylsyy nopeammin kuin sirkkelinterä. Standardiketju kylläkin halvempi ja nopeampi teroittaa mutta sahattavan puun halkaisija pienempi kuin sirkkelinterässä.
Itsellä kokemuksia hydraulisesta halkaisijasta, joka tulee traktorinperään ja jossa katkeaa metrin puu maksimissaan. Siitä olen tykännyt kovasti, puu halkeaa kunnolla, turvallinen ja nopea(riippuu traktorista). Lisäksi tulee siistimpi jälki kuin ruuvilla. maksimissaan 50cm puita olen halkaissut sillä ja hyvin menee halki. Tosin oksaisilla ja sitkeillä puilla joutuu vähän kikkailemaan mutta kuitenkin. Puut joutuu kyllä pätkimään m-sahalla. Hintaa laitteella on noin 1000euroa ja tarvitsee lisäksi traktorin.
Näppärä kone olisi myös joku palaxin kone esim 1X tai 2X mutta hinta nousee huomattavasti. Kimppakoneena ihan ok. - sahaaja
en vaihtaisi enää sirkkeliin ketjukatkaisua teen paljon puuta hakillani ja ollut tyytyväinen kone on minusta paras millä olen rustannut
- Palax
Ei ton puumäärän kanssa kiirettä ole, joten mee keväällä johonkin missä esitellään palax poweria, näät miten on makee peli, sit kasaat kimpan 5-6 kaveria ei tule liian kalliiksi ja toi sun puumäärä on pilkottu parissa tunnissa koko vuodeksi. Olin ite katsomassa syksyllä yhessä esittelyssä, enkä kyllä parempaa ole nähnyt. Nyt meillä on kimppa valmiina, sähkökoneelle ei tarvi traktoria hommata kaikille, kun yhellä porukassa on, et saadaan se siirreltyä.
- Jussi
Koska sinulla on jo hyvä saha, itse valitsisin vaihtoehdon 1.
Voin suositella Salolaisen Kone-Glansin (www.glanspower.fi) myymää Split-halkaisukonetta. Heillä on useita malleja. Itsellä on käytössä Split 6000, voimavirtaversio. Siitä on olemassa myös valovirtaversio, jossa teho on aavistuksen verran pienempi.
Sellaista pölliä ei ole eteen tullut, joka ei halki menisi. Oksainen kieroon kasvanut koivupöllikin vain vähän muuttaa moottorin ääntä, mutta tahti ei juurikaan hidastu.
Siinä on käytetty standardi-hydrauliikkaosia, joten jos jokin osa sattuisi menemään rikki, osia on helppo saada.
Koska kone on korkeaa mallia, työasento on hyvä. Matalissa malleissa tarvitsee käyttää jotain alustaa, jos ei halua kyykkiä maassa.
Split on myös helppo käyttää, koska sen käyttökahvat ovat rinnakkain koneen yläosassa. Esim. jossain K-Raudan myymässä mallissa on koneen sivulla nappi, jota täytyy painaa samalla kun toisella kädellä kääntää vipua. Se vaikutti vähän hankalalta. - walker
Esimerkiksi RK konevuokraamosta saa bensatoimisen sirkkelin halkaisuruuvilla alle 100euroa vuorokausi joten ei sitä kannata noin vähälle määrälle puuta ostaa. Omalla koneella pitää monta vuotta pienistellä että tienaa koneen hinnan ja lisäksi vie nurkista turhaa tilaa. Vuorokaudessa pilkkoo melkoisen määrän.
- Juuso
Walker puhuu asiaa. Koska koneet maksaa aika suolaisesti kannattaa miettiä myös vuokrausvaihtoehtoa. Jos sijoitat vaikkapa 1 500 egeä pilkkojaan saat samalla summalla pitkäksi aikaa vuokravehkeen. Toinen vaihtoehto selvittää onko lähistöllä vaikkapa maajussia, jota voisi kysyä pilkekoneen kanssa töihin.
- halkaisukone
ruuvit on tosi vaarallisia en suosittele kenellekkään,Olen tehnyt 2 kpl hydraulisia joiss a 3-vaihe moottorit kunnon runko ja sylinterit sähköohjatut venttiilit automatiikkaa ohjauksessa ei mitään kyyristelyä maarajassa peltiviritelmien kanssa,sellkä ja hermothan siinä menee.isomman paino on noin150kg ja pienemmän 100kg pyörät alla liikkuu hyvin.Hydrauliikka pyörii vapaakierrolla kun ei liikettä päällä.Ongelmana noissa Italialaisissa tarjoutalon vehkeissä tuntuu olevan heikko laatu sähkömoottorissa ja pumpuissa rungot nyt kestävät jotenkuten,ensimmäiset versiot taipuivat kaarelle,niitä piti jo uutena vahvistaa peltiä kun ovat.Mutta älä ruuvia laita se on ikävän vaarallinen kokemusta on siitäkin.
- kps
Hydraulikka kone paras! Halkaistu max 70 cm (halkaisija), kuusi, pit. 50 cm. tehty klapeja
n. 100 kuutiota 2 v kone texas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275