Onko kellään tietoa voiko pellavansiemenrouhetta (saa ainakin apteekista)käyttää raskauden aikana ummetuksen hoitoon? Se käy minun vatsalleni tosi hyvin, mutta apteekissa farmaseutti sanoi ettei sitä suositella raskaana oleville. En ole kuitenkaan löytänyt mitään tietoa sen epäterveellisyydestä, en edes ko tuotteen omilta sivuilta. Ja luulisi siellä kerrottavan, sillä apteekissa myytävät tuotteet ovat yleensä jopa "ylivarovaisia" varoitustensa kanssa. Kokemuksia?
Pellavansiemenrouhe
6
3356
Vastaukset
- Kakkakeiju
Mulla toimi seuraavat ohjeet:
Syö luumuja,mysliä,kaurapuuroa,kahvia,tummaa leipää,vihanneksia,runsaasti nestettä jne.
Jätä väliin juusto,tee,omenat,vaaleat leivät,pasta,
Pellavansiemenrouheesta en ole kuullutkaan mutta seuraavia tuotteita käytin itse raskauteni aikana jos suoli alkoi tosissaan jumittaa:
Levolac -maistuu karmealta mutta toimii. Pitempään käytettynä menettää tehonsa.
Glauber suola -maistuu edellistä pahemmalta ja totta vie toimii! Ei ole varsinaisesti ummetuslääke mutta tyhjää suolen. Käytin ite kun olin ollu viikon kakkimatta ja masu alkoi jo HIEMAN aristamaan.
Risiiniöljy -"viimeinen oljenkorsi" (auttaa myös käynnistämään synnytyksen)Tätä lipitin kun laskettu aika koitti. Suoli tyhjeni ja supistukset alkoi. Ihan kiva kun ei tarvinu kakkia kätilön syliin!;)
Yleensä ottaen ulostuslääkkeitä ei suositella raskaana oleville koska suolen totaalinen tyhjentäminen (=ripulointi) saattaa käynnistää supistukset. - Cata
... apteekista saatavaa ViSiblin nimistä rouhetta, jota laitetaan veden sekaan taikka ihan sitten puuronpäälle tai viiliin. On sitten hyvää ja tehokasta. Itselläni on se auttanut (en ole raskaana) vatsavaivoihin. Osasivatko sanoa apteekissa mitään syytä miksi ei pellavansiementä saisi käyttää?? Ajattelisin, että mitä haittaa siitä voisi olla??
Mutta kokeile tota ViSibliniä, jos se vaikka auttaisi. Sitä ainakin uskaltaa syödä raskaana ollessaan aivan hyvällä omalla tunnolla. Niin ja onnea odotukseen=0) - Ms Ummetus
En ole ammatti-ihminen sanomaan juu/ei. Itselläni pellavansiemenrouhe on vakikamaa päivittäin: aamulla laitan sitä maustamattomaan jogurttiin tai piimään. En tykkää mistään makeasta eli en syö koskaan esim. maustettuja jogurtteja, vaikkeivät ne huippumakeita olekaan. Rouhe hyvin myös itse tehtyjen sämpylöitten ainesosaksi. En ole ostanut rouhetta apteekista vaan tilannut (kuten kaikki muutkin mausteet meidän suvussa) maustetukusta. Tulee halvemmaksi kuin kaupan kamat.
Mulla on iät ja ajat ollut kova maha ja kärsin ummetuksesta, vaikka syön vihanneksia päivittäin ja harrastan hyötyliikunnan lisäksi mm. jumppaa (hypytön selkäjumppa) ja kävelyä. Raskauden aikana lisäsin pellavasiemenrouheen määrää. En tietenkään hehtokaupalla vaan pikkuisen. Mainitsin siitä terveydenhoitajallekin, joka ei reagoinut ainakaan kieltävästi. Mulla oli ihan hyvä olo ja mahakin toimi, ilman että peräsuoli pitkällä täytyi istua vessassa. Anteeksi karhea ilmaus. - Rv 33+6
Sain neuvolasta heti raskauden alussa vihkosen missä on lueteltu raskaana olevalle sopimattomia aineita ja pellavansiemenet on lueteltu listassa.
Niitä ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana, koska niissä on korkea kadmium-ja syaanivetypitoisuus.- kahvikissa
...sinänsä mitään vikaa ole, käsittääkseni nuo syaanivety ja kadmium ovat torjunta/lannoiteainejäämiä, joita on joistakin tuontieristä loydetty. Minulle kerrottiiin myos neuvolassa, että pellavansiemenet ovat kiellettyjen listalla. En tiedä, onko luomupellavan pitoisuudet virallisesti tutkittu, mutta jos haluaa pellavansiemeniä käyttää, ehkä kannattaa kokeilla kotimaista luomutuotetta. Mutta esim. vehnälese ja lesemurot auttanevat samalla tavalla, niitä saa vaan kauhoa puuroon enemmän.
- Nenna
Tuolta vauva-lehden sivuilta on linkki espoon äitiyssivuille, siellä on lueteltu aineet mitä ei suositella käytettäväksi, ja pellavan siemenet on siellä listalla. Älä käytä!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama937670Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1246390Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1644501Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353091Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta912656Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh442012- 1401668
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971564Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo48886Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21822