Arvosanojen korottaminen / merkonomi

Tietämätön

Tietääkö kukaan onko merkonomin mahdollista korottaa missään arvosanojaan? Entäs korotettujen arvosanojen hyväksilukeminen jatkokoulutukseen pyrkiessä?
Tämä olisi tosi tärkeä tieto, varsinkin kun olen nyt hakemassa opiskelemaan amk:hon.

Olisin hirmuisen kiitollinen jos joku tietäisi auttaa!!

7

715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viivi

En varsinaisesti osaa vastata kysymykseesi arvosanojen korottamisesta, mutta oman tarinani voin kertoa.

Merkonomitutkinnon (-99) jälkeen hain opiskelemaan erään suuren paikkakunnan AMK:hon, johon pääsinkin. Odotin innolla, että saisin edes jotain opintoja suhteellisen hyvästä todistuksestani hyväksiluettua, tai sitten edes jotain peruskursseja, olinhan sentään opiskellut aiemmin alaa jo 3 vuotta.

Tyrmistys oli suuri, kun ensimmäisenä päivänä me merkonomit kuulimme, että AMK:ssamme vain "opistotason" merkonomikoulutuksesta sai opintoja hyväksiluettua ja vain opistotason merkonomit (joita oli ehkä pari koko aloittavassa porukassa) pääsivät opiskelemaan joko suoraan toiselle vuodelle tai ainakin saivat paljon hyväksilukuja. (Mikä tämä määritelty "opistotaso" sitten oli, ei meille ikinä kunnolla selvinnyt eikä kukaan koulussa osannut oikein sanoa tarkemmin siitä.)

Meillä muilla merkonomeilla ei, kovan taistelun ja porunkaan jälkeen, kuulemma ollut kuin toisen asteen merkonomin paperit. Jouduimme siis aloittamaan kaikki aineet ihan alusta yhdessä lukiosta ym. tulleiden kanssa. Todella turhauttavaa!

Ystäväni joka on myös merkonomi, haki samassa haussa toiseen amk:hon johon pääsi ja sai sieltä hyväksiluettua monta, monta opintoviikkoa.

Että näin tällä kertaa.

• tymppi

Niin ja sitte ku o valmis trade ja jos jatkaa yli opistosa ktm linjalla niin ei kans saa hyväksi lukuja sama aine hemmetti eikö ne tajua eikö trade oikeestaan olekin opisto tason merkonomi??!!

• Viivi
        tymppi kirjoitti:

Niin ja sitte ku o valmis trade ja jos jatkaa yli opistosa ktm linjalla niin ei kans saa hyväksi lukuja sama aine hemmetti eikö ne tajua eikö trade oikeestaan olekin opisto tason merkonomi??!!

Provo

• gerbera

Joka koulussa taidetaan kehitellä omat säännöt kuinka koitetaan se koulu pitää jaloillaan.

Aloitin syksyllä amk:ssa ja hain vapautusta melkein kaikista kursseista mitä melle silloin tuli.... no empä saanu ihtään vaivasta ov:tä opistotasosesta merkonomitutkinnosta.

Vaikka edellisenä vuotena ja vielä sen vuoden keväällä samat kurssit kelpasivat "hyväksiluettaviin".

No mitä pienistä sain ainakin "korotettua" niitä aineita mitkä oli jo ennestään tuttuja. Kait sitä joskus päästään iha siihe asian ytimeenkin....

• Viivi
        gerbera kirjoitti:

Joka koulussa taidetaan kehitellä omat säännöt kuinka koitetaan se koulu pitää jaloillaan.

Aloitin syksyllä amk:ssa ja hain vapautusta melkein kaikista kursseista mitä melle silloin tuli.... no empä saanu ihtään vaivasta ov:tä opistotasosesta merkonomitutkinnosta.

Vaikka edellisenä vuotena ja vielä sen vuoden keväällä samat kurssit kelpasivat "hyväksiluettaviin".

No mitä pienistä sain ainakin "korotettua" niitä aineita mitkä oli jo ennestään tuttuja. Kait sitä joskus päästään iha siihe asian ytimeenkin....

Kertoisitko gerbera vielä, että mikä on se maaginen opistotasoinen merkonomin koulutus ja missä sitä annetaan? Yo-merkonomi ei meillä käynyt opistotasoiseen.

• Vimpula
        Viivi kirjoitti:

Kertoisitko gerbera vielä, että mikä on se maaginen opistotasoinen merkonomin koulutus ja missä sitä annetaan? Yo-merkonomi ei meillä käynyt opistotasoiseen.

...valmistui joskus ajat sitten. Ei enää. Silloin ennen oli merkantti (2 v.) ja sitten merkonomi (4 v.)OPISTOTASO.

Nykyään EI merkantteja eikä opistotason merkonomeja enää valmistu.

Vain merkonomeja (3 v.) Eli nykyinen merkonomin tutkinto on välimalli näistä kahdesta vanhasta.

Olokeepa hyvä!

• Alkuperäinen
        Viivi kirjoitti:

Mun valmistumisestani tulee keväällä kuluneeksi 8 vuotta. Sillon kun opiskelin, niin hain yleisjakson jälkeen nimenomaan opistotason linjalle, jossa opiskelu kesti 3 vuotta (siihen aikaan oli myös ne 2-vuotiset merkanttilinjatkin).

Samalta vuosikurssilta valmistuneita tyyppejä haki jatko-opintoihin ja ne sai hyväksiluettua ainakin vielä sillon aikaisempia opintojaan. Tosin aikaisempien opintojen vastaavuus ja ov:t myös merkkasivat ja valmistumisesta sai maksimissaan olla kulunut 3 vuotta.

En tiedä mitä tämä maaginen opistotaso nyt sitten loppujenlopuksi merkistee, mutta mulla kyllä lukee kaikissa lapuissa, että itse olen juuri opistotason koulutuksesta valmistunut. Tiedä häntä sitten!?!?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe