eli miksi suuhun nousee kauheesti limaa. ei yskää, eikä nuhaa. itse epäilen jonkun ruoka aineen aiheeuttavan, mutta...tätä on jatkunut jo vuoden verran...maidon poisjättäminen ei ainakaan viikosssa ole auttanut...
limaa
12
2060
Vastaukset
- Aliina
Limaa kertyy kurkkuun, eikä oikeen lähde yskimälläkään pois, se vaan on ja on.
Voisikohan tosiaan olla jokin ruoka-aine...? - Juska
Minäkin pitkään luulin, että maitotuotteet aiheuttavat limaa, mutta mutta...
Sitten luin jostakin, että ulkona kävellessä ja tietysti joka paikassa on aina hengitettävä nenän kautta elikä pidettävä suu kiinni. Ja miksikö näin? Koska nenä toimii ilmansuodattimena ja estää ilman saasteiden ja muiden mukavien kulkeutumista keuhkoihin ja elimistöön. Jos siis ihminen erehtyy hengittämään suun kautta (esim. nukkuessaan tai kävellessään) kaikki saasteet pääsevät suodattamatta elimistöön ja se on omiaan aiheuttamaan limaa, jota on sitten köhittävä pois.
Kun sain tietää tämän erinomaisen tiedon ja rupesin lenkkeilemään suu kiinni, huomasin voivani kaikin mokomin nauttia myös maitotuotteita eikä limaongelmia ole!- Aliina
Eipä onnistu tuo nenän kautta hengittely mulla ainakaan: jo kesällä kylmässä tuulessa alkaa nenä vuotaa, saatikka sitten talvella! Ei tarvi olla kun minuutti ulkona, niin nenä eka tukkeutuu ja sit vuotaa.
Sitäpaitsi, en saa henkeä tarpeeksi nenän kautta ulkoillessa, esim. juuri lenkkeillessä, edes pyöräillessä normaalia vauhtia. En tiedä, miksi, mutta nenä tuntuu jotenkin olevan tukossa, vaikka vuotaa, eikä sen kautta vedetty ilma yksinkertaisesti riitä. Apua jostain?? - Juska
Aliina kirjoitti:
Eipä onnistu tuo nenän kautta hengittely mulla ainakaan: jo kesällä kylmässä tuulessa alkaa nenä vuotaa, saatikka sitten talvella! Ei tarvi olla kun minuutti ulkona, niin nenä eka tukkeutuu ja sit vuotaa.
Sitäpaitsi, en saa henkeä tarpeeksi nenän kautta ulkoillessa, esim. juuri lenkkeillessä, edes pyöräillessä normaalia vauhtia. En tiedä, miksi, mutta nenä tuntuu jotenkin olevan tukossa, vaikka vuotaa, eikä sen kautta vedetty ilma yksinkertaisesti riitä. Apua jostain??Niinhän se minunkin nenäni vuotaa aina ulkona ollessa, mutta ei se auta kuin vain niistää usein.
Myönnän, että alussa minustakin tuntui, että ilma loppuu, kun opettelin hengittämään nenän kautta. Mutta nyt olen oppinut hengittämään syvään (monihan meistä hengittää kovin pinnallisesti ja silloin ilma ei välttämättä riitäkään) ja toivon, että se auttaa sinuakin, Aliina :). - Aliina
Juska kirjoitti:
Niinhän se minunkin nenäni vuotaa aina ulkona ollessa, mutta ei se auta kuin vain niistää usein.
Myönnän, että alussa minustakin tuntui, että ilma loppuu, kun opettelin hengittämään nenän kautta. Mutta nyt olen oppinut hengittämään syvään (monihan meistä hengittää kovin pinnallisesti ja silloin ilma ei välttämättä riitäkään) ja toivon, että se auttaa sinuakin, Aliina :).Olen opetellut oikeaa hengitystekniikkaa, ja hengitykseni on normaalisykkeellä tasaista ja syvää.
Ulkona kuitenkin (etenkin hengästyessä, kun pyöräilee ja muuten liikkuu) tilanne on hankala.
Niistämistä joutuu tekemään aivan jatkuvasti, parin minuutin välein, mikäli aikoo heti niistää kun kertyy vähänkin niiskutettavaa.
Kesälläkään en pysty lenkkeilemään hengittämällä suun kautta, silloin ei niiskuta, mutta en oikeasti saa henkeä tarpeeksi, vaikka kuinka yrittäisin. Mulla on krooninen tukkoisuus nenässä, hajuaistikin on jokseenkin turtunut. Ei ole auttanut syväänkään hengitys.
- Karita
Itse olen miettinyt samaa, miksi jatkuvasti, etenkin aamuisin, kurkkuni on täynnä limaa, jonka takia aamut on yhtä kohimistä ja röhimistä, ilman että lima kuitenkaan lähtee pois. On vaan hieman hankalaa nukkua suu kiinni, ku on nenä aina vähän tukossa.. Maitotuotteet olen kans jättänyt lähes kokonaan pois, mutta ei mitään vaikutusta.
- lima
vaikka kurkussa olis paljonki tavaraa niin jos koittaa yskästä, niin yskä on ihan "virkayskää" eli mistä se voi tulla!?nenästäkään ei tuu mitään vaikka niistelis= ei nuhaa...
- Juska
Jos nyt olen oikein sinut ymmärtänyt niin sinulla on paljon limaa kurkussa, mutta se ei tahdo tulla ulos? Siinä tapauksessa neuvoisin syömään sipulia vaikka joka päivä (itse syön sitä pieninä paloina leivän päällä), sillä sipuli auttaa irrottamaan limaa.
Pieni vinkki vielä lisäksi:Kun ihmisellä on nuha, silloin kannattaa syödä fenkolia (esim. myöskin leivän päällä), sillä se on parempi yskänlääke kuin mitkään apteekin tuotteet. - Aliina
Juska kirjoitti:
Jos nyt olen oikein sinut ymmärtänyt niin sinulla on paljon limaa kurkussa, mutta se ei tahdo tulla ulos? Siinä tapauksessa neuvoisin syömään sipulia vaikka joka päivä (itse syön sitä pieninä paloina leivän päällä), sillä sipuli auttaa irrottamaan limaa.
Pieni vinkki vielä lisäksi:Kun ihmisellä on nuha, silloin kannattaa syödä fenkolia (esim. myöskin leivän päällä), sillä se on parempi yskänlääke kuin mitkään apteekin tuotteet.Minä voisin kokeilla ihan hyvin sipulin vaikutusta. Pitääkö sitä käyttää raakana vai jotenkin laitettuna? (paistettuna/kuullotettuna/keitettynä?)
Ja fenkoli myös: tuoreena vai kuivattuna maustepurkista? Ja missä muodossa? (jauheena/siemeninä/lehtinä..?) - Juska
Aliina kirjoitti:
Minä voisin kokeilla ihan hyvin sipulin vaikutusta. Pitääkö sitä käyttää raakana vai jotenkin laitettuna? (paistettuna/kuullotettuna/keitettynä?)
Ja fenkoli myös: tuoreena vai kuivattuna maustepurkista? Ja missä muodossa? (jauheena/siemeninä/lehtinä..?)Itse olen käyttänyt sekä sipulia että fenkolia raakana, mutta kyllä sipuli auttaa varmaan paistettunakin. Se taas on sitten kyseenalaista, miten terveellinen paistettu sipuli muuten on, kun nykyään ei suositella minkään ruoan paistamista rasvassa.
Fenkolihan on tuoreena melko iso mötikkä, joten kannattaa vain tarkkaan katsoa kaupan vihanneshyllyt läpi. - Aliina
Juska kirjoitti:
Itse olen käyttänyt sekä sipulia että fenkolia raakana, mutta kyllä sipuli auttaa varmaan paistettunakin. Se taas on sitten kyseenalaista, miten terveellinen paistettu sipuli muuten on, kun nykyään ei suositella minkään ruoan paistamista rasvassa.
Fenkolihan on tuoreena melko iso mötikkä, joten kannattaa vain tarkkaan katsoa kaupan vihanneshyllyt läpi.Siispä viikonloppuostosten sekaan sipulia ja fenkolia.
Kiitän kovasti neuvostasi! :)
- Leena
Olin puolitoista vuotta sitten hiivadieetillä ja limaongelmani poistui muiden oireiden myötä. Tosin asain huomasin vasta paljon myöhemmin, en tiennyt näillä olevan yhteyttä. Siis ei välttämättä hiivalla ja limalla, vaan RUOKAVALIOLLA ja limalla! Nyt olen lipsunut taas ja syönyt mitä sattuu, taas tuli limaongelma ja nyt vsta tajusin yhteyden.
Siis pois kaikki sokeri ja makeutusaineet, nopeat hiilihydraatit yleensäkin ja paljon kuitua tilalle. KAikki lisäaineet minimiin eli itse ruokaa tekemään ja kaikki liemikuutiot pois. Maitohappobakteereja suolistoa hellimään. Ihmeellisen yksinkertaista, miksei kukaan ole kertonut?!! Olen vakuuttunut, että astmaatikkokin saisi oireita vähemmäksi. Yksittäinen ruoka-aine ei vaikuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sebastian Tynkkynen (pers.) ei vastusta raiskauksia
"Sebastian Tynkkynen oli ainoa 14 suomalaismepistä, joka vastusti uutta suostumuksen puuttumiseen perustuvaa raiskauslak1094475Purra jäi kiinni valehtelusta, Heinäluoma ei
Ja heti alkoi Purra joukkoineen maalittamaan Heinäluomaa. Niin toimii äärioikeistoa edustava putinistipersulauma, jonka553296- 841083
Alkuperäinen kristillinen kaste on uskoville annettava upotuskaste
Kreikan sana BAPTIZO merkitsee upottamista. Alkuseurakunta kastoi upottamalla Apostolien tekojen kirjan mukaan: Ap.t 2552919Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purraa jatkamaan valtiovarainministerinä!
Ja jollei valtiovarainministerinä, niin sitten pääministerinä. Purra on nostanut Suomen talouden nyt komeaan kasvuun Ma82788- 57749
- 167745
Pitäisikö naisen haluta "puolisomies"?
Toivottavasti saan nyt tämän idean purettua hyvin sanoiksi? Mutta tuossa eräässä aloituksessa tuli vastaan tälläinen tek138720Miksi piti uhota naapuri Venäjälle ja tehdä itsestä heidän vihollinen?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f0eee963-3605-47e6-9989-a21347ce7757 "Jos sota syttyy Suomessa, näin tapahtumat vois195718Asiantuntijat todistavat: Rydman valehteli.
Virta oli oikeassa jokaisessa kolmessa eri väitteessä, sen sijaan RYDMAN VALEHTELI kaikissa kolmessa väitteessä. https:/188685