Tiedän olevani erittäin tyhmä kun en tiedä yleistietoa, mutta kummassa kädessä kihlasormusta pidetään? Sormi on ainakin nimetön, sen tiedän ;)
Kummassa kädessä
18
18691
Vastaukset
- Guru
vasemmassa
- höh
ev.lut. vasemmassa. jos en väärin muista niin ortodoksit tais pitää oikeassa. :)
- julia
ortodoksit pitävät kihla ja vihkisormusta oikean käden nimettömässä.
- Ortodoksi rouva
ortodokseilla ei perinteiden mukaan ole kuin kihlasormus ja kihlauksessa (joko erillinen toimitus tai samassa toimituksessa ennen avioliittoon vihkimistä) vaihdetaan sormukset ja pappi laittaa sen ortodoksille puolisolle yleensä oikeaan käteen
- Hoitsu
Ortodoksi rouva kirjoitti:
ortodokseilla ei perinteiden mukaan ole kuin kihlasormus ja kihlauksessa (joko erillinen toimitus tai samassa toimituksessa ennen avioliittoon vihkimistä) vaihdetaan sormukset ja pappi laittaa sen ortodoksille puolisolle yleensä oikeaan käteen
kun ortokseilla ón kihlaus vihkitoimituksen yhteydessä, voiko kuitenkin aikaisemmin mennä jo kihloihin ev.lut tapaan ja ortodoksisessa vihkitoimituksessa otta kihlausosion ja pujottaa silloin niin sanotut "vihkisormukset" sormiin...vai miten sitä kuuluisi toimia??
- Entinen epätietoinen ;)
Kiitos kaikille vastauksista :)
- näin
Jos ei kuulu kirkkoon, niin vihkisormusta pidetään oikean jalan pikkuvarpaassa.
- salla
kihlasormusta pidetään yleensä vasemmassa sormessa
- ...
Keski-Euroopan maissa pidetään vihkisormusta oikeassa ja kihlasormusta vasemmassa kädessä, siis kunnes mennään naimisiin ja kihlasormusta ei enää käytetä. Molemmat sormukset sormessa ovat nimittäin lesken merkki. Mun ymmärryksen mukaan Suomessa tungetaan molemmat sormukset vasemman käden nimettömään.
- Mari
Kihlasormus tulee vasempaan nimettömään.
- siipikana
vasen nimetön ehkä on oikee vai oliko se sittenkin keskirilli oikeessa kädessä?!
- ...
Ainakin kaikki tuntemani ihmiset pitävät kihla- ja vihkisormusta vasemmassa nimettömässä. Niin myös minäkin ;-) Olen joskus jostain lukenut myös selityksen, että miksi juuri vasen nimetön. En vaan nyt muista juttua enää.
- Tapuli
Minä olen kuullut, että sen takia vasemman nimettömässä, tai ainakin vasemassa. ELi siis siksi koska, se on sydämen puolella ja siitä menee linja sydämeen.
Sitähän se on sydänjuttuja.... =)
- xxx**
Miekii nain 35-v jouduin goolettelemaan asiaa, ei mielestäni lainkaan pöllömpi kysymys. Minulla itselläni ja tuttavillani sormukset ovat vasemmassa, mutta kun paljon pörrään esim. keskieuroopassa olen alkanut ihmetellä mikä se oikea sormi sitten onkaan.
Melekimpe enemmän ole viime aikoina tavannut ihmisiä joilla sormukset ovat oikean käden nimettömässä.- 256257
Oiskohan kumppani tullut ostaneeksi hiukan liian suuren sormuksen ja se sopii paremmin oikeaan käteen :D
- totta!!
Vasemmassa koska vasen käsi on lähempänä sydäntä:)
- Tilpehöörit
Jos saan oman tahtoni läpi asiassa, niin ei kummassakaan.
Ärsyttää oikeasti miten kaikki pitävät sitä jonain automaattisena itsestäänselvyytenä, että naimisiin mennessä on pakko olla vihkisormukset, vaikka mikään laki ei tietääkseni missään päin maailmaa sitä oikeasti edellytä, vaan se on silkka turha muodollisuus siirtymäriitissä, jota kyseiset muodollisuudet muutenkin riivavat, kuin raatokärpäset peuranhaaskaa...- Esineitäkövain
Ehkä ois ihan hyväkin:)
Tekevä kun olen niin sormuksista olis kokoajan vain haittaa, ehkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483