Kummassa kädessä

epätietoinen

Tiedän olevani erittäin tyhmä kun en tiedä yleistietoa, mutta kummassa kädessä kihlasormusta pidetään? Sormi on ainakin nimetön, sen tiedän ;)

18

18690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guru

      vasemmassa

    • höh

      ev.lut. vasemmassa. jos en väärin muista niin ortodoksit tais pitää oikeassa. :)

      • julia

        ortodoksit pitävät kihla ja vihkisormusta oikean käden nimettömässä.


      • Ortodoksi rouva

        ortodokseilla ei perinteiden mukaan ole kuin kihlasormus ja kihlauksessa (joko erillinen toimitus tai samassa toimituksessa ennen avioliittoon vihkimistä) vaihdetaan sormukset ja pappi laittaa sen ortodoksille puolisolle yleensä oikeaan käteen


      • Hoitsu
        Ortodoksi rouva kirjoitti:

        ortodokseilla ei perinteiden mukaan ole kuin kihlasormus ja kihlauksessa (joko erillinen toimitus tai samassa toimituksessa ennen avioliittoon vihkimistä) vaihdetaan sormukset ja pappi laittaa sen ortodoksille puolisolle yleensä oikeaan käteen

        kun ortokseilla ón kihlaus vihkitoimituksen yhteydessä, voiko kuitenkin aikaisemmin mennä jo kihloihin ev.lut tapaan ja ortodoksisessa vihkitoimituksessa otta kihlausosion ja pujottaa silloin niin sanotut "vihkisormukset" sormiin...vai miten sitä kuuluisi toimia??


    • Entinen epätietoinen ;)

      Kiitos kaikille vastauksista :)

    • näin

      Jos ei kuulu kirkkoon, niin vihkisormusta pidetään oikean jalan pikkuvarpaassa.

    • salla

      kihlasormusta pidetään yleensä vasemmassa sormessa

    • ...

      Keski-Euroopan maissa pidetään vihkisormusta oikeassa ja kihlasormusta vasemmassa kädessä, siis kunnes mennään naimisiin ja kihlasormusta ei enää käytetä. Molemmat sormukset sormessa ovat nimittäin lesken merkki. Mun ymmärryksen mukaan Suomessa tungetaan molemmat sormukset vasemman käden nimettömään.

    • Mari

      Kihlasormus tulee vasempaan nimettömään.

      • siipikana

        vasen nimetön ehkä on oikee vai oliko se sittenkin keskirilli oikeessa kädessä?!


    • ...

      Ainakin kaikki tuntemani ihmiset pitävät kihla- ja vihkisormusta vasemmassa nimettömässä. Niin myös minäkin ;-) Olen joskus jostain lukenut myös selityksen, että miksi juuri vasen nimetön. En vaan nyt muista juttua enää.

      • Tapuli

        Minä olen kuullut, että sen takia vasemman nimettömässä, tai ainakin vasemassa. ELi siis siksi koska, se on sydämen puolella ja siitä menee linja sydämeen.
        Sitähän se on sydänjuttuja.... =)


    • xxx**

      Miekii nain 35-v jouduin goolettelemaan asiaa, ei mielestäni lainkaan pöllömpi kysymys. Minulla itselläni ja tuttavillani sormukset ovat vasemmassa, mutta kun paljon pörrään esim. keskieuroopassa olen alkanut ihmetellä mikä se oikea sormi sitten onkaan.

      Melekimpe enemmän ole viime aikoina tavannut ihmisiä joilla sormukset ovat oikean käden nimettömässä.

      • 256257

        Oiskohan kumppani tullut ostaneeksi hiukan liian suuren sormuksen ja se sopii paremmin oikeaan käteen :D


    • totta!!

      Vasemmassa koska vasen käsi on lähempänä sydäntä:)

    • Tilpehöörit

      Jos saan oman tahtoni läpi asiassa, niin ei kummassakaan.
      Ärsyttää oikeasti miten kaikki pitävät sitä jonain automaattisena itsestäänselvyytenä, että naimisiin mennessä on pakko olla vihkisormukset, vaikka mikään laki ei tietääkseni missään päin maailmaa sitä oikeasti edellytä, vaan se on silkka turha muodollisuus siirtymäriitissä, jota kyseiset muodollisuudet muutenkin riivavat, kuin raatokärpäset peuranhaaskaa...

      • Esineitäkövain

        Ehkä ois ihan hyväkin:)
        Tekevä kun olen niin sormuksista olis kokoajan vain haittaa, ehkä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe