Nenä aina tukossa?

karita

Osaatteko sanoa, et mistä johtuu, et mul on AINA vähän nenä tukossa, varsinkin aamuisin räkää irtoo eniten. Tätä on jatkunut jo monta vuotta, mutta terveyskeskus lääkäri ei oo kertaakaan halunnut selvittää mistä johtuu. Kun ekan kerran kävin lääkärille puhumassa, tyrkkäs se vaan reseptit kouraan, ja sano että jos nää ei tehoa nii tulepa uudestaan. No, eihän ne auttanu ku just sillä hetkellä ku otin, vähän ajan päästä nenäsuihkeen ottamisesta nenä oli entistä tukkosempi. Kävin pari kertaa vielä ihmettelemässä, et mikähän mahtais olla syy tukkoisuuteen, mutta käski vaan jatkaa lääkkeen käyttöä, kunnes lopulta sain lähetteen allergiatesteihin. Siellä selvis et oon allerginen siite-, huone-, ja jauhopölylle, mutta
eipä oo tukkosuus lähteny vaikka miten siivoan ja pyyhin pölyjä. Sen lisäks aamusin mulla on kurkku täynnä limaa ja kaikki paikat ihan tukossa.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Voisko syynä olla joku esim. nenän rakenteellinen juttu?

30

29426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasomotorinen nuha

      Tyypilistä vasomotorista nuhaa. Reagoi mihin vain. Tuntuu pahenevan.
      Ei mitään todellista hoitokeinoa. Ei se ole muka vikakaan.
      Sumutteet ja pillerit on per..
      Sumutteet aiheutti, vain nenänielun ohenemisen ja verenvuotoa. Ilman parempi!

    • Sappi

      Mullakin on ollut nenä tukossa viimeiset 40 vuotta, varsinkin talvisin. Jos on hiukankin taipumusta allergioihin, siihen pitää vain tottua... Astman takia on jatkuva lääkitys, mutta tähän vaivaan sillä ei ole mitään vaikutusta.

      Zyrtec ym. vastaavat valmisteet auttavat jonkin verran, mutta ovat hinnaltaan niin järkyttäviä, ettei minulla ainakaan riitä pennoset jatkuvaan käyttöön.

      Mainitsemiesi pölyjen täydellinen eliminointi on mahdotonta.

      Nenän tukkoisuus kuitenkin on todellakin vain "vaiva" - siihen ei kuole.

    • kokeilkaa

      Ostakaa apteekista sarvikuonokannu ja lopettakaa ruikutus...(vitsi,vitsi :))Paska homma tuo nuha-voi olla vaarattomia polyyppejakin,mutta lääkärit-useimmat ovat ihan amatöörejä.
      Erikoislekurit suosittelee tota kannua ja olen ostanut itsekin-kokeilkaa!

      • Karita

        Paljonkos tollanen kannu sitten maksaa, ja kuinka se toimii? Onko siitä oikeesti jotain apua?
        Oon kyllästyny tähän ainaseen tukkosuuteen ja käheyteen.


      • Maraika
        Karita kirjoitti:

        Paljonkos tollanen kannu sitten maksaa, ja kuinka se toimii? Onko siitä oikeesti jotain apua?
        Oon kyllästyny tähän ainaseen tukkosuuteen ja käheyteen.

        Hei,
        Kyllä kannusta on apua, se maksaa n. 12-13e. Pakkauksessa tulee mukana käyttöohjeet. Mutta ei se allergiaa poista. Yritä saada reseptillä Kestineä tai Clarityniä. Jos poskiontelot edelleen vaivaavat, yritä päästä magneettikuvaukseen. Sain itse apua vasta vuosikymmenien jälkeen, kun magneettikuvaus oli keksitty. Molemmin puolin oli poskionteloiden aukot liian ahtaat. Ne leikattiin ja pääsin miltei kokonaan poskiontelovaivoista. Mene erikoislääkärille, tai yritä saada lähete korva-nenä klinikalle.


    • jokeri

      Hei!

      Eihän sinulla ole altistusta homepölylle tai muulle vastaavalle. mYös poskiontelotulehdus on poissuoljettava. Mene korvalääkärille, he ovat nenän, korvien ja kurkun alan asiantuntijoita ja tietävät myös allergioista. Allergialääkärit eivät puolestaan tunne kovin hyvin nenän rakennetta, joten korvalääkäri olisi paikallaan.

      (Ongelmasi kuulostaa ihan tutulta!!! Tsemppiä vaan!)

      • Karita

        Niin, en tiedä tuosta homeesta, mutta kaiken maailman pölyille kyllä olen allerginen. Jopa jauho-pölylle. Samoin jotkut hienot jauhetut mausteet vaikuttaa niin että aivastelen koko ajan.
        Kyllähän mä oon aina suunnitellu korvalääkärille meneväni, mutta enpä oo vieläkään saanut aikaseks.
        Ehkä tässä joku päivä..


      • soulmate
        Karita kirjoitti:

        Niin, en tiedä tuosta homeesta, mutta kaiken maailman pölyille kyllä olen allerginen. Jopa jauho-pölylle. Samoin jotkut hienot jauhetut mausteet vaikuttaa niin että aivastelen koko ajan.
        Kyllähän mä oon aina suunnitellu korvalääkärille meneväni, mutta enpä oo vieläkään saanut aikaseks.
        Ehkä tässä joku päivä..

        Mulla on kans ollu nenä tukossa jo useamman vuoden, nyt siitä on alannu tuleen todellinen ongelma, sillä meinaan välillä tukehtua yöllä limaan.

        Limaisuutta aiheutta monet seikat.

        - pöly (varmasti eniten)
        - suklaa, lima tulee kurkusta
        - sama coca-colan kanssa
        - eläimet

        Kaikki sumutteet on kokeiltu, pillerit myös, poskiontelot on kuvattu ties kuinka monta kertaa, samoin keuhkot, lääkärit jos toisetkin on puristellu päitään. Teorioita on ollut jos jonkin näköisiä, kaikki osoittautuneet vääriksi. Allergioitakaan ei ole todettu. Edes maidolle, lievää pölyallergiaa kuitenkin on, mutta lääkärin mukaan lähes mitätöntä.

        Onko teillä muilla joilla siis on tällaisia limaisuus/nenän tukkoisuus oireita, niin ollut/on hammasrautoja, ehkä vain hampaiden sisäpinnalla?

        Ehkä hieman älytöntäkin olettaa, että oireet johtuvat niistä, mutta kuitenkin mahdolllisuus on aina olemassa, sillä itse muistelisin tämän alkaneen joskus yläasteella kun raudat kiskaistiin suuhun.

        Toinen teoria, jota on lääketieteellisestikin tutkittu, on se, että tietokone aiheuttaisi sähkömagneettista säteilyä, joka taas vaikuttaisi jotenkin kyseiseen ongelmaan. Itse vietän aika paljon aikaa tietokoneella ja epäilen siksi tätäkin.

        Tukkoisuus on lisäksi alannut aiheuttaa päänsärkyjä, masennusta jne. Ja aionkin jälleen käydä lääkärillä.


      • Karita
        soulmate kirjoitti:

        Mulla on kans ollu nenä tukossa jo useamman vuoden, nyt siitä on alannu tuleen todellinen ongelma, sillä meinaan välillä tukehtua yöllä limaan.

        Limaisuutta aiheutta monet seikat.

        - pöly (varmasti eniten)
        - suklaa, lima tulee kurkusta
        - sama coca-colan kanssa
        - eläimet

        Kaikki sumutteet on kokeiltu, pillerit myös, poskiontelot on kuvattu ties kuinka monta kertaa, samoin keuhkot, lääkärit jos toisetkin on puristellu päitään. Teorioita on ollut jos jonkin näköisiä, kaikki osoittautuneet vääriksi. Allergioitakaan ei ole todettu. Edes maidolle, lievää pölyallergiaa kuitenkin on, mutta lääkärin mukaan lähes mitätöntä.

        Onko teillä muilla joilla siis on tällaisia limaisuus/nenän tukkoisuus oireita, niin ollut/on hammasrautoja, ehkä vain hampaiden sisäpinnalla?

        Ehkä hieman älytöntäkin olettaa, että oireet johtuvat niistä, mutta kuitenkin mahdolllisuus on aina olemassa, sillä itse muistelisin tämän alkaneen joskus yläasteella kun raudat kiskaistiin suuhun.

        Toinen teoria, jota on lääketieteellisestikin tutkittu, on se, että tietokone aiheuttaisi sähkömagneettista säteilyä, joka taas vaikuttaisi jotenkin kyseiseen ongelmaan. Itse vietän aika paljon aikaa tietokoneella ja epäilen siksi tätäkin.

        Tukkoisuus on lisäksi alannut aiheuttaa päänsärkyjä, masennusta jne. Ja aionkin jälleen käydä lääkärillä.

        Mulla on kans aamulla keuhkot ja ite suukin jo valmiiks täynnä limaa. Oon kans huomannu, miten myös suklaa ja irtokarkit, mehut jotkut limsat lisää limaa, niin et saa koko ajan nieleskellä sitä. Mulla on ollu myös raudat, mut ne oli hampaiden ulkopinnalla, samoin mul oli yhes vaihees yöraudat. Tää ongelma kyllä alko jo niiden rautojen poistamisen jälkeen, joskus flunssan jälkeen, joten en usko et johtuu niistä.


      • kyllä
        Karita kirjoitti:

        Mulla on kans aamulla keuhkot ja ite suukin jo valmiiks täynnä limaa. Oon kans huomannu, miten myös suklaa ja irtokarkit, mehut jotkut limsat lisää limaa, niin et saa koko ajan nieleskellä sitä. Mulla on ollu myös raudat, mut ne oli hampaiden ulkopinnalla, samoin mul oli yhes vaihees yöraudat. Tää ongelma kyllä alko jo niiden rautojen poistamisen jälkeen, joskus flunssan jälkeen, joten en usko et johtuu niistä.

        Tuskin mistään raudoista. Jokin ärsytys.. mikä kelläkin.
        Hyvä konsti on nostaa sängyn päätyä 5-10cmm. Lima valuu silloin yöllä mahaan, osaksi. Ei vaivaa niin pahasti.


      • soulmate
        kyllä kirjoitti:

        Tuskin mistään raudoista. Jokin ärsytys.. mikä kelläkin.
        Hyvä konsti on nostaa sängyn päätyä 5-10cmm. Lima valuu silloin yöllä mahaan, osaksi. Ei vaivaa niin pahasti.

        Might actually work :)
        Pitänee kokeilla, mutta tosiaan. Mites Karita, käytätkö paljon konetta? Sanotaan yli kymmentä tuntia päivässä?

        Mistähän se sitten johtuu ettei koko elämää ole ollut? *wonders*


      • Karita
        soulmate kirjoitti:

        Might actually work :)
        Pitänee kokeilla, mutta tosiaan. Mites Karita, käytätkö paljon konetta? Sanotaan yli kymmentä tuntia päivässä?

        Mistähän se sitten johtuu ettei koko elämää ole ollut? *wonders*

        En käytä tosiaankaan paljoo konettakaan. Ehkä tunti per päivä, en edes käytä konetta joka päivä.

        En todellakaan tajua, mistä johtuu. En tiedä, oisko tää sit joku jälkitauti flunssasta, mikä on jääny päälle. Mut oikeestaan tähän on jo tottunut, ainoo mikä häiritsee eniten, on just toi liman eritys, ja jatkuva käheys ja röhiminen aina aamuisin, samoin en mielelläni vieraassa paikassa juo mehua tai limsaa, enkä syö suklaata, koska pitää alkaa heti röhimään ja yskimään.
        Mutta aika harvahan tänne taitaa täysin terveenä syntyä..


      • soulmate
        Karita kirjoitti:

        En käytä tosiaankaan paljoo konettakaan. Ehkä tunti per päivä, en edes käytä konetta joka päivä.

        En todellakaan tajua, mistä johtuu. En tiedä, oisko tää sit joku jälkitauti flunssasta, mikä on jääny päälle. Mut oikeestaan tähän on jo tottunut, ainoo mikä häiritsee eniten, on just toi liman eritys, ja jatkuva käheys ja röhiminen aina aamuisin, samoin en mielelläni vieraassa paikassa juo mehua tai limsaa, enkä syö suklaata, koska pitää alkaa heti röhimään ja yskimään.
        Mutta aika harvahan tänne taitaa täysin terveenä syntyä..

        Juon ja syön kyllä aika huoletta kaikkea "kylässäkin" mutta seurauksena tietysti hyppään vessassa vähä väliä tyhjentämässä nenää ja kurkkua.

        Koetin sitä sängyn pään nostamista pariksi yöksi, ei näkyviä seurauksia :( Kiitos kuitenkin vinkistä.

        Joku taisi aikaisemmin mainita liman nielemisestä, se ei kuitenkaan tietojeni mukaan ole ihan täysin terveellistä, voi aiheuttaa mahassa muita reaktioita. Kannattaa pyrkiä suun tai nenän kautta saamaan lima ulos.

        Karitalle vielä kysymys: Omistatko lemmikkiä? Itsellä Bischon Frisee koira. Tiedä sitten jos johtuisi eläimistä. Sekin allergiatesti on tullut tehtyä, tulokset: ei allergiaa.


      • Karita
        soulmate kirjoitti:

        Juon ja syön kyllä aika huoletta kaikkea "kylässäkin" mutta seurauksena tietysti hyppään vessassa vähä väliä tyhjentämässä nenää ja kurkkua.

        Koetin sitä sängyn pään nostamista pariksi yöksi, ei näkyviä seurauksia :( Kiitos kuitenkin vinkistä.

        Joku taisi aikaisemmin mainita liman nielemisestä, se ei kuitenkaan tietojeni mukaan ole ihan täysin terveellistä, voi aiheuttaa mahassa muita reaktioita. Kannattaa pyrkiä suun tai nenän kautta saamaan lima ulos.

        Karitalle vielä kysymys: Omistatko lemmikkiä? Itsellä Bischon Frisee koira. Tiedä sitten jos johtuisi eläimistä. Sekin allergiatesti on tullut tehtyä, tulokset: ei allergiaa.

        Jaa, mä taas lähinnä nielen limaa koko ajan. Nenä kun on sen verran yleensä tukossa, ettei mitään tuu sitä kautta ulos. Suun kautta taas en jaksa jatkuvasti rykiä sitä ulos, tuntuis jotenkin nololta vieraiden luona käydä vähän väliä vessassa rykimässä. En sitten tiedä, mikä olis ratkaisu tähänkin ongelmaan..

        Lemmikkinä meil on kaks undulaattia. Ei oo kyl paras mahdollinen yhdistelmä, mut eipä oo mullakaan todettu niille allergiaa. Sitäpaitsi tää ongelma on ja pysyy, vaikka kesäsinkin asun mökillä (ilman lemmikkejä)


      • Maraika
        Karita kirjoitti:

        Jaa, mä taas lähinnä nielen limaa koko ajan. Nenä kun on sen verran yleensä tukossa, ettei mitään tuu sitä kautta ulos. Suun kautta taas en jaksa jatkuvasti rykiä sitä ulos, tuntuis jotenkin nololta vieraiden luona käydä vähän väliä vessassa rykimässä. En sitten tiedä, mikä olis ratkaisu tähänkin ongelmaan..

        Lemmikkinä meil on kaks undulaattia. Ei oo kyl paras mahdollinen yhdistelmä, mut eipä oo mullakaan todettu niille allergiaa. Sitäpaitsi tää ongelma on ja pysyy, vaikka kesäsinkin asun mökillä (ilman lemmikkejä)

        Karita,
        En malta olla vielä lisäämättä, että poskionteloleikkauksen myötä lähti myös tukkoisuus ja aamuinen limaisuus. (kommentti joihinkin vastauksiin: liman nielemisessä ei ole mitään vaarallista). Jos et ole allerginen, niin varmaan sinullakin on jokin rakennevika, joka on mahd. korjattavissa. Röntgenissä eivät nämä viat aina näy, mutta magneettikuva on tarkempi. Jos ei ole mitään lääkitystä, kannattaa nekin kokeilla. Ainakin Kestineä saa yhden levyn ilman reseptiäkin.


    • Katjuska

      Onko sun nenää tutkittu tarkemmin, esim. erikoislääkärillä? Itselläni tukkoisuutta/nuhaa aiheuttaa nenäpolyypit, joita pitää poistella aina silloin tällöin.

      • Liisu

        Mitäs polyypit on ja ovatko vaarallisia?
        Mikä niitä aiheuttaa, ja miten poistetaan?
        Pääseekö niistä kokonaan eroon?


      • Nenämeduusa
        Liisu kirjoitti:

        Mitäs polyypit on ja ovatko vaarallisia?
        Mikä niitä aiheuttaa, ja miten poistetaan?
        Pääseekö niistä kokonaan eroon?

        Netistä löytyi tietoa:

        Nenäpolyypit ovat nestettä sisältäviä limakalvopusseja, jotka kerääntyvät seulalokeroiden (poskionteloiden yläpuolella) ja myöhemmin myös nenäkäytävien alueelle. Ne aiheutuvat nenä- ja seulalokeroiden limakalvon tulehduksellisesta reaktiosta.

        Polyyppeja hoidetaan kortisoni-nenäsuihkeilla ja mahdollisesti leikkauksilla. Niistä pääsee harvoin kokonaan eroon, mutta hoidolla voidaan helpottaa potilaan oloa.

        Mulle itselleni on sanottu että mulla on kroonisia polyyppeja poskionteloissa ja siitä johtuu että mulle tulee helposti poskiontelotulehduksia. Nenäsuihkeita on kyllä määrätty vaan allergiaan - ei polyyppeihin ja mistään leikkauksesta ei oo ikinä puhuttu. Ehkä ne ei mulla oo niin pahoja, nenä vuotaa jatkuvasti ilmeisesti vaan allergioiden takia. Kortisonia inhaloin kyllä sitten astman takia, mutta nenään ei ole tarjottu.


      • katjuska
        Liisu kirjoitti:

        Mitäs polyypit on ja ovatko vaarallisia?
        Mikä niitä aiheuttaa, ja miten poistetaan?
        Pääseekö niistä kokonaan eroon?

        Nenäpolyypit on nenässä olevia limakalvon pullistumia, lääkärin mukaan niitä on valtaosalla ihmisistä mutta ei niin paljon että aiheuttaisi haittaa kaikille. Mun käsittääkseni eivät ole vaarallisia, tosin niistä otetaan kyllä koepaloja että ehkä niistä voi jossain tapauksissa kehittyä pahanlaatuisia.

        Itselläni on poistettu polyyppeja n. 8 kertaa seitsämässä vuodessa, eli kyllä ne on ainakin mulla uusiutunut. Tosin ei varmaan kaikilla! Nyt on tilanne parantunut kun mun lääkärini keksi mulle hyvän lääkkeen (Singulair), joka on oikeasti astmaan kehitetty mutta toimii mulla polyyppeihinkin.

        Polyyppeja poistetaan tähystämällä (paikallispuudutuksella) erikoislääkärillä tai poskionteloleikkauksessa. Kuulostaa julmalta mutta ne "revitään" irti, siinä se. Kipua ei tunnu jos on hyvin puudutettu. Jälkeenpäin kun puudutus lakkaa vaikuttamasta on kyllä verenvuotoa ja limakalvoärsytystä (ainakin mua aivastuttaa mahdottomasti) mut ei varsinaistä särkyä.

        Suosittelen silti, vaikka onkin epämukava operaatio. Itselläni on niin hankala tilanne että haju-/makuaisti on mennyt polyypeista johtuen, eli teen mitä vaan saadakseni ne edes vähäksi aikaa takaisin :)


      • Liisu
        katjuska kirjoitti:

        Nenäpolyypit on nenässä olevia limakalvon pullistumia, lääkärin mukaan niitä on valtaosalla ihmisistä mutta ei niin paljon että aiheuttaisi haittaa kaikille. Mun käsittääkseni eivät ole vaarallisia, tosin niistä otetaan kyllä koepaloja että ehkä niistä voi jossain tapauksissa kehittyä pahanlaatuisia.

        Itselläni on poistettu polyyppeja n. 8 kertaa seitsämässä vuodessa, eli kyllä ne on ainakin mulla uusiutunut. Tosin ei varmaan kaikilla! Nyt on tilanne parantunut kun mun lääkärini keksi mulle hyvän lääkkeen (Singulair), joka on oikeasti astmaan kehitetty mutta toimii mulla polyyppeihinkin.

        Polyyppeja poistetaan tähystämällä (paikallispuudutuksella) erikoislääkärillä tai poskionteloleikkauksessa. Kuulostaa julmalta mutta ne "revitään" irti, siinä se. Kipua ei tunnu jos on hyvin puudutettu. Jälkeenpäin kun puudutus lakkaa vaikuttamasta on kyllä verenvuotoa ja limakalvoärsytystä (ainakin mua aivastuttaa mahdottomasti) mut ei varsinaistä särkyä.

        Suosittelen silti, vaikka onkin epämukava operaatio. Itselläni on niin hankala tilanne että haju-/makuaisti on mennyt polyypeista johtuen, eli teen mitä vaan saadakseni ne edes vähäksi aikaa takaisin :)

        ..hajuaistin huononemista... Olen ollut tarkkanenäinen (tai siis haistanut tarkasti :) ),
        mutta nykyään en aina haista edes pilaantunutta ruoka-ainetta..

        Nenä on ollut tukossa vuoden 2003 elokuun lopusta lähtien, enemmän tai vähemmän. Normaalisti pystyy hengittää, mutta sellanen hassu tukkoisuus tuntuu koko ajan. Makuulla pahenee, ja aamuisin nenä on tukkoisempi. Allergiaa ei ole, testattiin.

        Makuaistista en tiedä, mutta tuon hajuaistin katoamisen olen kyllä huomannut... Tarjosin kerran ystävälleni pilaantunutta mehua, kun en haistanut siinä mitään omituista, vaikka yritin.. :D

        Hmm.. Mitähän "varmoja" oireita on, joista kyseiset polyypit vois tunnistaa? Onkohan tämä sitä, vai jotain muuta? Vai pitääkö mun vaan nyt mennä lääkäriin? Pitääkö se mua tyhmänä jos esitän, mitä epäilen?


      • katjuska
        Liisu kirjoitti:

        ..hajuaistin huononemista... Olen ollut tarkkanenäinen (tai siis haistanut tarkasti :) ),
        mutta nykyään en aina haista edes pilaantunutta ruoka-ainetta..

        Nenä on ollut tukossa vuoden 2003 elokuun lopusta lähtien, enemmän tai vähemmän. Normaalisti pystyy hengittää, mutta sellanen hassu tukkoisuus tuntuu koko ajan. Makuulla pahenee, ja aamuisin nenä on tukkoisempi. Allergiaa ei ole, testattiin.

        Makuaistista en tiedä, mutta tuon hajuaistin katoamisen olen kyllä huomannut... Tarjosin kerran ystävälleni pilaantunutta mehua, kun en haistanut siinä mitään omituista, vaikka yritin.. :D

        Hmm.. Mitähän "varmoja" oireita on, joista kyseiset polyypit vois tunnistaa? Onkohan tämä sitä, vai jotain muuta? Vai pitääkö mun vaan nyt mennä lääkäriin? Pitääkö se mua tyhmänä jos esitän, mitä epäilen?

        Juu, sulla vaikuttaa oireet vähän samanlaiselta kun mullakin. Mene vaan ajoissa korva-, nenä- ja kurkkutautien lääkärille, kun kerrot oireesi niin lääkäri varmaan epäilee polyyppeja jo ilman ettei sun tarvi ehdottaa edes niitä. Ja varmuuden siihen saa kun lääkäri katsoo vaan sun nenään.

        Sulla ei ilmeisesti kokonaan ole hajuaisti mennyt (ja toivottavasti ei menekään), sillä makuaisti on kytköksissä hajuaistiin. Eli ihminen pystyy maistamaan vaan neljä perusmakua ilman hajuaistia. Sentään vielä erottan syönkö suolasta vai makeeta siis... Että mene ihmeessä ajoissa tutkimuksiin :)


      • Liisu
        katjuska kirjoitti:

        Juu, sulla vaikuttaa oireet vähän samanlaiselta kun mullakin. Mene vaan ajoissa korva-, nenä- ja kurkkutautien lääkärille, kun kerrot oireesi niin lääkäri varmaan epäilee polyyppeja jo ilman ettei sun tarvi ehdottaa edes niitä. Ja varmuuden siihen saa kun lääkäri katsoo vaan sun nenään.

        Sulla ei ilmeisesti kokonaan ole hajuaisti mennyt (ja toivottavasti ei menekään), sillä makuaisti on kytköksissä hajuaistiin. Eli ihminen pystyy maistamaan vaan neljä perusmakua ilman hajuaistia. Sentään vielä erottan syönkö suolasta vai makeeta siis... Että mene ihmeessä ajoissa tutkimuksiin :)

        Miten pääsen suoraan korva-, nenä- ja kurkkutautilääkärille? Ilmeisesti kuitenkin pitää käydä terveyskeskuslääkärin kautta? Vai?

        Ei mulla makuaisti ainakaan paljon ole heikennyt, en ole huomannut.


      • katjuska
        Liisu kirjoitti:

        Miten pääsen suoraan korva-, nenä- ja kurkkutautilääkärille? Ilmeisesti kuitenkin pitää käydä terveyskeskuslääkärin kautta? Vai?

        Ei mulla makuaisti ainakaan paljon ole heikennyt, en ole huomannut.

        ...suostu menemään ainakaan arvauskeskukseen enää, oon käyny siellä loppuelämän tarpeiks jo. Eli käyn yksityisellä lääkärillä, sinnehän voi mennä ilman lähetettä. Mulla makso viime käynti n.42 euroo (Porin seudulla) ja siitä Kela korvaa (pienen)osan. Ja aina parempi jos sulla on sellanen vakuutus että korvaa kaikki lääkärikulut, sitten ei tarvi sitäkään maksaa.

        Yksityisissä lääkäreissäkin on eroja; kävin läpi n. 4-6 yksityistä lääkäriä ennenkuin löytyi mukava/osaava/aidosti mun ongelmasta kiinnostunut lääkäri. Tsemppiä!


    • MHH

      Hei!

      Mikähän minun vaivani mahtaa olla kun myös on tuo nenä aina tukossa. Etenkin öisin, myös joskus päivisin. Joudun käyttämään nenäsuihketta ympäri vuorokauden, jo vuosia. Yritän käyttää mahd. vähän mutta ennemmin hengitän kuin olen tukkoinen. Nenä on joskus muinoin katsottu ja molemmat sieraimet olivat tulehtuneita. Ei mulla kyllä mitään limaa tule nenästä eikä kurkusta enkä huomaa minkään pölyn, jauhojen tms aihettavan tukkoisuutta. Eniten ehkä tunkkainen/kuiva/kuuma sisäilma. Nenä vaan menee tukkoon, sitten kun suihkaisen niin voi pysyä loppupäivän auki. Toinen sierain ainakin on turvoksissa ja seinämässä on punainen pallo, siis ei mikään erillinen vaan itse sierain on turvonnut.
      En ole käynyt allergiatesteissä enkä nenä-kurkku lääkärillä. Poskiontelot eivät ole tulehtuneet koskaan, mutta siellä nenänvarressa se tukkoisuus yleensä on... ilma saattaa kulkea mutta ilmeisesti poskionteloihin johtavien "käytävien" suut ovat tukossa. Itse poskiontelot kuitenkaan ei, kun ei tunnu painetta tms.
      Voiko olla polyyppi tuo turvonnut seinämä? Äidiltä on pienenä leikattu siitä syystä nenä. Minähän perin kaiken mitä hänellä on ollut kun sappikivetkin on jo leikattu.

    • Kylmät kädet

      Toinen sierain AINA tukossa, mutta se vaihtaa välillä rööriä. Eli sama vika minulla. Muistan joskus lapsuudessa kumpikin sierain oli auki ja hajuaisti sekä jopa makuaisti toimi paljon paremmin.

      Varsinkin talvella tuntuu ikävä polte toimivassa sieraimessa.
      Eli tähänkö on siis vain totuttava?

    • dedä dugossa

      Kyllä on varsin tuttu tilanne. Vuosikymmeniä on tuota tilaa kärsitty, käytetty kaikki lääketieteen keinot, on kryohoidettu (syväjäädytetty) leikattu, suihkeita, pillereitä, moottoroitu hengityssuojain jne.. ja "dedä dukossa" aina vaan..
      Kunnes vaihdoin asiantuntijoita, pääsin ongelmasta, eikä enää ole minkäänlaista tukkoisuuden riesaa.

      • Tom S

        Paljon asiaa aiheesta. Mitä asiantuntijoita Dedä dugossa rupesit sitten käyttämään?
        Multa on leikattu septoplastia eli nenän väliseinää on oiottu. Auttoi aluksi, mutta oireet palanneet. Joku epäili kroonista tulehdusta ja itselle tullut sama ajatus joskus mieleen.
        Ja suoraan alan erikoislääkärille.


      • Tukkonenä
        Tom S kirjoitti:

        Paljon asiaa aiheesta. Mitä asiantuntijoita Dedä dugossa rupesit sitten käyttämään?
        Multa on leikattu septoplastia eli nenän väliseinää on oiottu. Auttoi aluksi, mutta oireet palanneet. Joku epäili kroonista tulehdusta ja itselle tullut sama ajatus joskus mieleen.
        Ja suoraan alan erikoislääkärille.

        Itselläni oli krooninen poskiontelotulehdus n. vuoden ajan. Se lähti lopulta kortisonikuurilla. Minulla on lähes kaikki tulehduksille altistavat tekijät: pölyinen työpaikka, allergiaa, allergiaperäistä astmaa, polyyppeja, ahtaat nenäkäytävät. Korvalääkärin suosituksesta käytän nykyään Flixonasea (suihkeina) ympäri vuoden. Se tuntuu ehkä hieman ennaltaehkäisevän voimakkaampia tulehduksia. Olen yrittänyt päästä leikkaukseen, mutta ei ole vielä onnistunut. En ole päässyt edes tarkempiin kuvauksiin. Lähete tuli bumerangina takaisin. En ole ilmeisesti sairastanut vielä tarpeeksi.
        Olen todella kyllästynyt tähän jatkuvaan limaisuuteen ja tukkoisuuteen. Tälläkin hetkellä on poskiontelotulehdus päällä. Hermot menee!


      • yz
        Tukkonenä kirjoitti:

        Itselläni oli krooninen poskiontelotulehdus n. vuoden ajan. Se lähti lopulta kortisonikuurilla. Minulla on lähes kaikki tulehduksille altistavat tekijät: pölyinen työpaikka, allergiaa, allergiaperäistä astmaa, polyyppeja, ahtaat nenäkäytävät. Korvalääkärin suosituksesta käytän nykyään Flixonasea (suihkeina) ympäri vuoden. Se tuntuu ehkä hieman ennaltaehkäisevän voimakkaampia tulehduksia. Olen yrittänyt päästä leikkaukseen, mutta ei ole vielä onnistunut. En ole päässyt edes tarkempiin kuvauksiin. Lähete tuli bumerangina takaisin. En ole ilmeisesti sairastanut vielä tarpeeksi.
        Olen todella kyllästynyt tähän jatkuvaan limaisuuteen ja tukkoisuuteen. Tälläkin hetkellä on poskiontelotulehdus päällä. Hermot menee!

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html


    • täälä myös onkelma:(

      No täälä näköjään ei olla pariin vuoteen keskusteltu, mutta on ihan pakko sanoa että olen itse kohta 15.v ja mun nenä on ollut tosta viime kesästä lähtien jatkuvasti tukossa. Limaa juu kertyy, mutta ei ihan noin paljon mitä tossa muut ovat kirjoitelleet. Koulussa meillä homeongelma ja luulisin että minulla se johtuu siitä ja mulla nenän tukkosuuteen auttaa tuo Otrivin. Eihän sitä nyt jatkuvasti pitäisi käyttää, mutta otan aina yötä vasten yhdet suihkaukset, koska vihaan herätä yöllä siihen että suu on apposen auki ja kieli ei meinaa lähteä irti poskista kun suu on niin kuiva ja nenä ihan tukossa. Kouluterkkarille olen parikin kertaa mennyt kyselemään mistä voisi johtua ja että saisikos jonkun muun hoitokeinon tuohon tukkoisuuteen, mutta eihän siitä nyt perinteisestikkään ole minkään laista apua ollut. Sanonut vain että no jos se Otrivin auttaa, niin käytä sitä.... :/ hmm.
      Epäilen suuresti että mistään nenän "rakenneviasta" on kyse, kun tuo Otrivin kuitenkin aina aukaisee sen nenän niin että olo on ihan normaali, eli jossain on joku... tietäs vaan mikä joka aiheuttaa "reaktion" nenässä jolloin se menee. Luulisin että on kuitenkin tuo koulun homeongelma ja kun sielä käydään joka päivä, niin siitä ei oikein eroonkaan pääse ja kannan kaikki "homepöpöt" vaatteissani kotiinikin :(

      Pakko sanoa tämäkin: Viikon hiihtolomalla kyllä vuomasin kun olin ratsastusleirillä, niin Otrivinin mukaan otin, mutta enpä käyttänyt :) eli joku tässä mättää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe