Moi.Olis tarkoitus hankkia edullinen piekkari ja olen katsellut TOZ 78.mallia.Ainakin asesivut.net koeammunnoissa ase oli osoittautunut todella tarkaksi,myös hinta laatusuhde oli hyvä.Mutta onko teillä muilla kokemuksia ko. aseesta,eli onko aseessa laatuheittoja,siis kaikki aseet hyviä.Jotenkin vain epäilyttää tuo velivenäläisen laatu.
pienoiskivääri
32
6547
Vastaukset
- TOZ
ainahan se itälaatu voi epäilyttää. Minulla on n.20v vanha Toz-piekkari ja koskaan en sitä pois anna. On nimittäin yksi tarkimmista millä koskaan olen ampunut ja ikinä ei ole tehnyt minkäänlaista häiriötä!Olen ampunut about 3000laakia ja käy edelleen kuin kisa-ase!Minun Tozini ainut heikkous on sen liian kevyt tukki joka vaikeuttaa hieman radalla, mutta mukavampi metällä!Oikeilla paukuilla ampuu 50m radalla samaanreikään! Taisipa jollain nettisivulla testihenkilö sanoa että toz pesee tarkkuudessa monet ns.kilpa-aseet!!Suosittelen
- Pena
Venäjällä ainakin entisessä neuvostoliitossa osattiin tehdä aseita. Ne todella tehdään kestämään. Minulla on 30v vanha yksipiippuinen haulikko(baikal) ja siinä ei ikinä ole ollut mitään vikaa ja onkuin uusi vaikka en ole edes hyvin pitänyt. On minulla vähän uudempikin baikal se on kaksi piippuinen sekin on toiminut kuin unelma. Ruosteesta ei ole pelkoa kun piiput on kovakromattu. Ja älyttömän hyviä aseita ampua. Meinaan ostaa baikalin uuden kaksipiippuisen lähiaikoina. Itäaseesta saat hyvän pyssyn suosittelen!
- jth
Onhan minullakin tuolla kaapissa se vanha TOZ;in piekkari,mutta sillä ei kyllä osu enää mihinkään.Se on ostettu veljeltäni käytettynä.Syynä voi kyllä olla se,että velipoika asennutti siihen äänenvaimentimen joka piipun paksuuden vuoksi asennettiin kiinteästi piipun sisään.Siis lyhennettiin piippua ja sinne sitten sisälle.Sitä en muista oliko ase tarkka heti tuon homman jälkeen.Nyt vaimentimen puhdistus on mahdoton tehtävä ja jokainen joka vaimentimen kanssa on ampunut tietää sen,että tarkkuus kärsii varmasti jos vaimenninta ei välillä putsi hyvin.
Meinasin kuitenkin säästää tuon aseen pojalle tulevaksi ensipiekkariksi kunhan ikää karttuu,eihän sillä vaihtoarvoakaan ole varmaan mitään.Sitä vaan meinasin,että onko kellään tuota asetta itsellä käytössä jolloin saisi hieman käyttökokemuksia.En nimittäin ole oikein varma onko venäjä enää "venäjä" asehommissa.Penalle tuossa alempana.On minullakin ollut nuorempana rinnakkaispiippuinen baikal ja hyvinhän se kyllä hommansa hoiteli,ja isällä (74)on edelleen käytössä 16 ja 18 kaliiberiset ykspiippuset.Onkuulemma vanhan miehen kevyt kannella jänismettällä.Mutta toisaalta on se kyllä se sen verran edullinen,että eihän tuossa kyllä kovin suurta taloudellista tappiota tule vaikka ei ihan vaatimuksiani täyttäiskään.
- hunter
Katteleppa CZ:n piekkareita, niissä oli muistaakseni halvin malli 270 euroa. Ja American (erilainen tukki) mallikaan ei ollu pahanhintainen.
- jth
CZ;kin kävin kurkkaamassa,mallia en muista mutta hinta oli noita seutuja.En vain pitänyt sen aseen liipaisusta,jotenkin tahmean oloinen ,tiedä sitten paranisiko käytössä.Tuossa TOZissa liipaisin oli kyllä erittäin hyvä,kannattaa tutustua jos ei ole kokemusta.Siinä oli myös säädöt etuvedolle ja herkkyydelle mitä ei ollut cz,ssa.
- Sako p94s
jth kirjoitti:
CZ;kin kävin kurkkaamassa,mallia en muista mutta hinta oli noita seutuja.En vain pitänyt sen aseen liipaisusta,jotenkin tahmean oloinen ,tiedä sitten paranisiko käytössä.Tuossa TOZissa liipaisin oli kyllä erittäin hyvä,kannattaa tutustua jos ei ole kokemusta.Siinä oli myös säädöt etuvedolle ja herkkyydelle mitä ei ollut cz,ssa.
Osta minulta Sako. muutaman vuoden vanha. On hyvä liipaisin ja tarkka ase. Äänenvaimennin olisi kanssa ja kiikari. Lisäksi avotähtäimet. Asepussi löytyy myöskin. Tällä aseella voi ampua tarkkuutta ja riistaa. Toki onhan se vähän kalliimpi, kuin Cz, tai Toz. Koko paketti 600 euroa.
- jth
Sako p94s kirjoitti:
Osta minulta Sako. muutaman vuoden vanha. On hyvä liipaisin ja tarkka ase. Äänenvaimennin olisi kanssa ja kiikari. Lisäksi avotähtäimet. Asepussi löytyy myöskin. Tällä aseella voi ampua tarkkuutta ja riistaa. Toki onhan se vähän kalliimpi, kuin Cz, tai Toz. Koko paketti 600 euroa.
No kalliimmaksihan tuo näyttää menevän,ja sitäpaitsi kiikari on ihan hyvä 2-7*TASCO ja pussi läytyy myös.Aseenahan tuo on varmasti hyvä,mutta mielestäni TOZissa on kyllä parempi liipaisin.Siinä on myös säädöt,jotka kyllä tietääkseni aseestasi puuttuvat,ellet sitten tilannut niitä "lisävarusteena".
- TOZ
jth kirjoitti:
No kalliimmaksihan tuo näyttää menevän,ja sitäpaitsi kiikari on ihan hyvä 2-7*TASCO ja pussi läytyy myös.Aseenahan tuo on varmasti hyvä,mutta mielestäni TOZissa on kyllä parempi liipaisin.Siinä on myös säädöt,jotka kyllä tietääkseni aseestasi puuttuvat,ellet sitten tilannut niitä "lisävarusteena".
Kokeillut viittä erimerkkistä pienaria ja oma tozini on ylivoimaisesti tarkin ja varmatoimisin.Laitatutin äänenvaimentimen siihen ja tarkkuus ehkä hieman parani.Aseseppä sanoi ettei kannata lyhentää piippua,käynti voi huonontua, joten siihen tehtiin kierre ja siihen sovitin äänenvaimentimelle.Ainut heikkous omasta mielestäni on liian kevyt tukki tarkkuusammuntaan.Olenkin itse tekemässä Toziini uutta tarkkuustukkia!
- myyjä
jth kirjoitti:
Niin..kyllä se Tozikin on tarkka ase, mutta en lähtisi kyllä laukaisua kehumaan paremmaksi kuin Sako:ssa...vaikka Sakossa ei herkistintä olisikaan "vakiovarusteena", ei taida olla tosin Tozissakaan..niin kyllä laukaisun voi säätää erittäin hyväksi, ainakin minun kokemani mukaan. Osta Toz, jos budjetti on niukka.
- Andy
TOZ kirjoitti:
Kokeillut viittä erimerkkistä pienaria ja oma tozini on ylivoimaisesti tarkin ja varmatoimisin.Laitatutin äänenvaimentimen siihen ja tarkkuus ehkä hieman parani.Aseseppä sanoi ettei kannata lyhentää piippua,käynti voi huonontua, joten siihen tehtiin kierre ja siihen sovitin äänenvaimentimelle.Ainut heikkous omasta mielestäni on liian kevyt tukki tarkkuusammuntaan.Olenkin itse tekemässä Toziini uutta tarkkuustukkia!
"Aseseppä sanoi ettei kannata lyhentää piippua,käynti voi huonontua, "
Tämä kertoo lähinnä siitä, ettei seppä osaa viimeistellä piipunsuuta ammattitaitoisesti. Hyvin tehty piipun katkaisu ei huononna käyntiä, ellei nyt mennä ihan muutaman sentin piippuihin, joissa suupaine alkaa huonontaa käyntiä. - Andy
jth kirjoitti:
"sitäpaitsi kiikari on ihan hyvä 2-7*TASCO "
Jos siinä on kerran Tasco, niin missä se hyvä kiikari on? - Toz
Andy kirjoitti:
Jos siinä on kerran Tasco, niin missä se hyvä kiikari on?on itsellä tozissani Bushnellin perus piekkarikiikari ja hyvin tuntuu toimivan. Sako on toinen jota olen ajatellut ehkä toiseksi pienariksi, oikeastaan sako ja toz mielestäni yhtä hyviä.Kaverillani on sako ja ammumme samanlaisia tuloksia,hinnassa vaan aika huima ero(sako nätimmin viimeistelty).Ja tuosta piipun lyhentämisestä sen verran että ainakin minun tozizzani on alunperinkin verraten lyhyt piippu ja siksi sitä ei mielellään pitäisi mennä katkaisemaan ja kun sen äänenvaimentimen saa piipunpäähän kiinni ni mix lyhentää! Kyllä se aseseppä asiansa osaa!
- jth
Andy kirjoitti:
Jos siinä on kerran Tasco, niin missä se hyvä kiikari on?on mielestäni kyllä ollut ihan hyvä kiikari,tiedä sitten kun ei ole paljon noista kokemuksia.Nykyinen TOZini on joskus 70-luvulla hankittu ja sellainen paksupiippuinen versio,ja juuri siksi aseseppä ei ollut ruennut siihen päähän niitä kierteitä laittamaan vaan oli asentanut sen vaimentimen sinne piipun sisään.Onkohan muilla tällaista ratkaisua?Ainakin ase kyllä säilyi näppärän kokoisena,tosin mitä sillä on väliä jos ei osu mihinkään.
- jth
myyjä kirjoitti:
Niin..kyllä se Tozikin on tarkka ase, mutta en lähtisi kyllä laukaisua kehumaan paremmaksi kuin Sako:ssa...vaikka Sakossa ei herkistintä olisikaan "vakiovarusteena", ei taida olla tosin Tozissakaan..niin kyllä laukaisun voi säätää erittäin hyväksi, ainakin minun kokemani mukaan. Osta Toz, jos budjetti on niukka.
Siitä en tiedä onko se TOZissakaan vakiovaruste,herkkyyden ja etuvedon säätö meinaan.Paikallisessa liikkeessä möisivät kuitenkin sen niillä varusteilla ja äänenvaimentimella ja neljällä (2*5ja2*10)patruunan lippaalla hintaan 279Euroa.Ja väittäisin kyllä TOZin liipaisinta paremmaksi kuin SAKON.Jos et ole liipaisua kokeillut,suosittelen sitä.Kuinka muuten säädät sitä liipaisua,jos säätöä ei ole?Asesepän tekemänä muutos on "lopullinen".Vaikka mielestäni tarkkuusammunnassa ja metsästystilanteissa liipaisussa saisi olla eroja mm,turvallisuussyistä
- TOZ
jth kirjoitti:
on mielestäni kyllä ollut ihan hyvä kiikari,tiedä sitten kun ei ole paljon noista kokemuksia.Nykyinen TOZini on joskus 70-luvulla hankittu ja sellainen paksupiippuinen versio,ja juuri siksi aseseppä ei ollut ruennut siihen päähän niitä kierteitä laittamaan vaan oli asentanut sen vaimentimen sinne piipun sisään.Onkohan muilla tällaista ratkaisua?Ainakin ase kyllä säilyi näppärän kokoisena,tosin mitä sillä on väliä jos ei osu mihinkään.
sinulla se paksupiippuinen kertalaukeava toz?? Minulla on kans jostain 70-luvulta toz lippaalla ja siinä tehtiin piipunpäähän sisäpuolelle kierre ja sovittimiella änäri kiinni.Piippua ei katkaistu yhtään ja tarkkuuskin hieman parani.Minulla ei ole paksupiippuinen versio, minulla on piipunpäässä sellainen levitys jonka sisäpinnalle on helppo tehdä kierre!
- jth
TOZ kirjoitti:
sinulla se paksupiippuinen kertalaukeava toz?? Minulla on kans jostain 70-luvulta toz lippaalla ja siinä tehtiin piipunpäähän sisäpuolelle kierre ja sovittimiella änäri kiinni.Piippua ei katkaistu yhtään ja tarkkuuskin hieman parani.Minulla ei ole paksupiippuinen versio, minulla on piipunpäässä sellainen levitys jonka sisäpinnalle on helppo tehdä kierre!
No sehän se tietysti,lippaaton paksupiippuinen.Asetta on lyhennetty etutähtäimen takaa ja asennettu vaimennin.Onko sulla änäri siis piipun sisällä vai päässä jatkamassa asetta.
- TOZ
jth kirjoitti:
No sehän se tietysti,lippaaton paksupiippuinen.Asetta on lyhennetty etutähtäimen takaa ja asennettu vaimennin.Onko sulla änäri siis piipun sisällä vai päässä jatkamassa asetta.
se äänenvaimennin on piipunpäässä jatkona.Omasta ja asesepän mielestä ei ollut mitään syytä lähteä lyhentämään piippua! Kyllä kai ne tehtaalla on suunitellu piipun tietyn mittaiseksi ja siten en usko et sitä kannattaa lyhentää varsinkaan jos ei tarte.minun toziin on tehty kierre piipunnokkaan ja siihen vaan kierrän änärin kiinni eikä kuulu pihaustakaa:)
- jth
TOZ kirjoitti:
se äänenvaimennin on piipunpäässä jatkona.Omasta ja asesepän mielestä ei ollut mitään syytä lähteä lyhentämään piippua! Kyllä kai ne tehtaalla on suunitellu piipun tietyn mittaiseksi ja siten en usko et sitä kannattaa lyhentää varsinkaan jos ei tarte.minun toziin on tehty kierre piipunnokkaan ja siihen vaan kierrän änärin kiinni eikä kuulu pihaustakaa:)
Harmi vain kun on tainnu mulla hyvä ase mennä piloille ajattelemattoman asesepän ja velipojan toimesta.Sitä vain mietin,että eikö todellakaan ole muilla tällaista toteutusta,olis kiva kuulla kuinka muilla on käynyt.Sulla siis on se kierre siellä piipun sisällä,jos näin niin en sellaista toteutusta ole ennen tavannutkaan.
- TOZ
jth kirjoitti:
Harmi vain kun on tainnu mulla hyvä ase mennä piloille ajattelemattoman asesepän ja velipojan toimesta.Sitä vain mietin,että eikö todellakaan ole muilla tällaista toteutusta,olis kiva kuulla kuinka muilla on käynyt.Sulla siis on se kierre siellä piipun sisällä,jos näin niin en sellaista toteutusta ole ennen tavannutkaan.
kun minulla on se lippaallinen toz ja siinä piipun pää ikääkuin leviää niin siihen on helppo tehdä kierre johon adapterilla saa sit änärin kiinni.Tietenki jos piippu on yhtä paksu kokomatkalta niin sit voi olla ettei sama tule kyseeseen.Minulla siinä piipun päässä on reilusti piekkarin omaa kaliiberia isompi reikä niin siihen on helppo tehdä!Olen kyllä kuullut et monet on lyhentäny piippuja ja voihan sekin toimia yhtä hyvin.Ootko varma et sun änäri on 100% suorassa ettei patit ota kiinni sisuskaluihin.Silloin ainakin heittää minne sattuu!
- TOZ
jth kirjoitti:
sun velipoikas tai aseseppä ole välttämättä pilannut sun asettas.Olen kuullut useista vastaavanlaisista tapauksista joissa piippua on lyhennetty.Monestihan se kierre on myös piipunpäässä ulkopinnalla!
- jth
TOZ kirjoitti:
kun minulla on se lippaallinen toz ja siinä piipun pää ikääkuin leviää niin siihen on helppo tehdä kierre johon adapterilla saa sit änärin kiinni.Tietenki jos piippu on yhtä paksu kokomatkalta niin sit voi olla ettei sama tule kyseeseen.Minulla siinä piipun päässä on reilusti piekkarin omaa kaliiberia isompi reikä niin siihen on helppo tehdä!Olen kyllä kuullut et monet on lyhentäny piippuja ja voihan sekin toimia yhtä hyvin.Ootko varma et sun änäri on 100% suorassa ettei patit ota kiinni sisuskaluihin.Silloin ainakin heittää minne sattuu!
ole siellä luodin tiellä,oon minä sitä senverran tutkinu.Sitä ei vain saa millään putsittua kunnolla ja siitähän tarkkuus kärsii.Ei oikein kehtaa piippua paljon koputella eikä piipunkylkeä.Tarkkuus on sitäluokkaa,että 50 metriltä saa 12 sentin kasan.Viime keväänä testasin tosi monella patruunalla eikä eroja juuri ollut.Epäilimme myös kiikaria ja käytimme aseessa velipojan sakossa ollutta kiikaria eikä tilanne muuttunut yhtään.
- TOZ
jth kirjoitti:
ole siellä luodin tiellä,oon minä sitä senverran tutkinu.Sitä ei vain saa millään putsittua kunnolla ja siitähän tarkkuus kärsii.Ei oikein kehtaa piippua paljon koputella eikä piipunkylkeä.Tarkkuus on sitäluokkaa,että 50 metriltä saa 12 sentin kasan.Viime keväänä testasin tosi monella patruunalla eikä eroja juuri ollut.Epäilimme myös kiikaria ja käytimme aseessa velipojan sakossa ollutta kiikaria eikä tilanne muuttunut yhtään.
Mitenkä se vaimennin on toteutettu,piipun sisällekkö??? Kyllä äänenvaimentimen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista vaimennustehon jälkeen on sen helppo putsattavuus! Eikö sitä ole mitenkään mahdollista putsata??
- jth
TOZ kirjoitti:
Mitenkä se vaimennin on toteutettu,piipun sisällekkö??? Kyllä äänenvaimentimen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista vaimennustehon jälkeen on sen helppo putsattavuus! Eikö sitä ole mitenkään mahdollista putsata??
siellä se jököttää piilossa,ulospäin ei näy mitään.Äkkinäinen ei tiedä vaimenninta olevankaan,mutta kuten jo todettu ei siitä enää mitään iloa ole.Sitä en kylläkään muista oliko ase tarkka heti sepältä tullessa.
- TOZ
jth kirjoitti:
siellä se jököttää piilossa,ulospäin ei näy mitään.Äkkinäinen ei tiedä vaimenninta olevankaan,mutta kuten jo todettu ei siitä enää mitään iloa ole.Sitä en kylläkään muista oliko ase tarkka heti sepältä tullessa.
kyllä aika oudolta tommonen ratkaisu.Olen nähnyt useita aseita joista piippu katkaistu jotta aseesta ei tulisi liian pitkä vaimentimen kanssa tai että piippu on edestä niin ohut ettei siihen kunnolla saa vaimenninta laitettua.Mutta tuo kuulostaa oudolta et se vaimennin on siellä piipun sisällä!!!Minun mielestä silti paksupiippuiseen Toziin olis ollu parempi tehdä kierre piipun päähän ja siihen irrallinen änäri niinkuin minulla!
- Andy
jth kirjoitti:
on mielestäni kyllä ollut ihan hyvä kiikari,tiedä sitten kun ei ole paljon noista kokemuksia.Nykyinen TOZini on joskus 70-luvulla hankittu ja sellainen paksupiippuinen versio,ja juuri siksi aseseppä ei ollut ruennut siihen päähän niitä kierteitä laittamaan vaan oli asentanut sen vaimentimen sinne piipun sisään.Onkohan muilla tällaista ratkaisua?Ainakin ase kyllä säilyi näppärän kokoisena,tosin mitä sillä on väliä jos ei osu mihinkään.
Voihan se Tasco olla riittävä käyttötarkoituksiisi, mutta ei se silti hyvä kiikari ole, jos sitä vertaa Zeissiin, Swarovskiin tai Nightforceen.
- TOZ
Andy kirjoitti:
Voihan se Tasco olla riittävä käyttötarkoituksiisi, mutta ei se silti hyvä kiikari ole, jos sitä vertaa Zeissiin, Swarovskiin tai Nightforceen.
mut eiköhän se ihan riittävä ole tuohon käyttötarkoitukseen. Minullakin on ihan perus Bushnellin kiikari ja hyvin ajanut asiansa piekkarissa. Mutta asiaa puhuit sinällään jos ruettas laittaan isompaan kivääriin niin sit minäkin karttasin tascot!!
- juqqis
TOZ kirjoitti:
kyllä aika oudolta tommonen ratkaisu.Olen nähnyt useita aseita joista piippu katkaistu jotta aseesta ei tulisi liian pitkä vaimentimen kanssa tai että piippu on edestä niin ohut ettei siihen kunnolla saa vaimenninta laitettua.Mutta tuo kuulostaa oudolta et se vaimennin on siellä piipun sisällä!!!Minun mielestä silti paksupiippuiseen Toziin olis ollu parempi tehdä kierre piipun päähän ja siihen irrallinen änäri niinkuin minulla!
Tein itse änärin lippaattomaan TOZ:iin. Sorvissa porasin reikää suuremmaksi ja tein sitten kierteet. Tarkkuus ei muuttunut. Aseen ikää en tiedä. Änäri on muuten umpinainen joten sitä ei putsata. Kaiketi pitää tehdä uusi jos tarkkuus heikkenee.
- jth
juqqis kirjoitti:
Tein itse änärin lippaattomaan TOZ:iin. Sorvissa porasin reikää suuremmaksi ja tein sitten kierteet. Tarkkuus ei muuttunut. Aseen ikää en tiedä. Änäri on muuten umpinainen joten sitä ei putsata. Kaiketi pitää tehdä uusi jos tarkkuus heikkenee.
sinähän saat kuitenkin sen änärin irti aseesta ja sitten koputtelemalla ainakin enimmät töhnät pois.Minä kun en oikein viitsis aseen piippua rueta seinään takomaan tai halolla aseen kylkeen.
- juqqis
jth kirjoitti:
sinähän saat kuitenkin sen änärin irti aseesta ja sitten koputtelemalla ainakin enimmät töhnät pois.Minä kun en oikein viitsis aseen piippua rueta seinään takomaan tai halolla aseen kylkeen.
Aivan. En vain tiedä riittääkö kopistelu.
- survival
TOZ kirjoitti:
mut eiköhän se ihan riittävä ole tuohon käyttötarkoitukseen. Minullakin on ihan perus Bushnellin kiikari ja hyvin ajanut asiansa piekkarissa. Mutta asiaa puhuit sinällään jos ruettas laittaan isompaan kivääriin niin sit minäkin karttasin tascot!!
jos piipunsuu on pilattu niin eikun kunnon asesepälle ja pätkä pois sillä piekkarin luoti ei tarvitse kuin 50 cm vakavoituakseen,niin ja faijalla on 25v vanha tozi änkkärillä joka on itse tehty ja asennettu ,käy muuten tarkasti.
- Andy
survival kirjoitti:
jos piipunsuu on pilattu niin eikun kunnon asesepälle ja pätkä pois sillä piekkarin luoti ei tarvitse kuin 50 cm vakavoituakseen,niin ja faijalla on 25v vanha tozi änkkärillä joka on itse tehty ja asennettu ,käy muuten tarkasti.
Ei piipun pituus vaikuta juurikaan vakautumiseen. Sen määrää rihlannousun ja luodin painon suhde (likimäärin) ns. Greenhillin kaavan mukaan. Jos vakautumiseent arvittaisiin pitkä piippu, niin miten pienoispistoolit toimisivat?
50cm piippu on tarpeettoman pitkä piekkariin. Huippunopeudet saavutetaan jollain 25-30cm piipulla, jonka jälkeen piipun kitka vain hidastaa luotia. Lisäksi pitkä piippu heikentää tarkkuutta, koska pitkän piippuajan aikana ase ehtii heilua enemmän.
- nii
pitäisi olla kunnon tykki hinta laatu suhde kohallaan kyllä sillä toimeen tulee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849