Muita? Haluan koiran, haluan nöffin!

Donna

Muita jotka haluaisi nöffin niin kipeästi että ovat jopa luopuneet kavereista haaveensa takia?
Huomaan että minulle on käynyt niin, vaikka tiedän että en saa koiraa ennenkun muutan pois kotoa ja sinnekkin on vielä pitkä aika.
Koko idea nöffistä lähti siitä kun sisko hankki koiran, nöffi nartun. Tarkoitus oli käydä näyttelyissä, mutta nartun lonkkakuvauksien jälkeen todettiin että se ei kannata. Tuloksena oli D-lonkat.
Toisen koiran sisko haki ruotsista (uroksen). Nuoremman kanssa kävi paremmin. Hänelle todettiin A-lonkat ja uros aloitti näyttely uransa. Nyt on hyllyssä jo 2 sertiä ja 2 varasertiä. Ja melkein joka näyttelystä on tullut punainen tai vaaleanpunainen nauha.
Uros edustaa vanhaa nöffi tyyppiä ja narttu uutta.
En tosin haluaisi koirastani näyttelykoiraa. Mielestäni näyttelyissä on aina niin kova hulina enkä itse oikein viihdy kun on paljon ihmisiä ympärillä. Mutta silti...

...haluan nöffin!

10

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiuhti

      Osta nöffi, ne on kivoja! Meillä tällä hetkellä kolme nöffineitiä.

      En ihan ymmärtänyt, miksei lonkkavikaista nöffiä voisi viedä näyttelyyn? A-lonkkainen nöffi ja yleensäkin nopeasti kasvava molossityyppinen koira on aikamoinen harvinaisuus, vaikka onhan toki niitäkin. B:n ja jopa C:nkin lonkat menettelevät ihan hyvin. Meidän D-lonkkainen vanha rouva täyttänee huhtikuussa 14 vuotta. Jalat ovat toki jäykät ja liikkuminen hankalaa, mutta hienosti ollaan pärjätty sileilläkin lonkilla. Rouvan tyttärellä - 11 vuotta - on myöskin surkeat lonkat, mutta vielä mennään lenkkiä. Pahempi juttu on etujalkojen vaivat, paino kun makaa etupäässä. Palvelukoirilla yms. lonkkavika on paha juttu, mutta seurakoira pitää seuraa huonommillakin lonkilla :) En tiedä, miten lonkkakuvaus ja -luokittelu nykyään toimii, mutta vanhassa systeemissä on todellakin parantamisen varaa. Riippuu kuvaavasta lääkäristä, kuvauksessa käytettävistä laitteista, kuvien laadusta, koiran asennosta kuvattaessa ja vaikka mistä, millaiset arvostelut koiran lonkat saavat. Lisäksi vielä - ainakin ennen - lonkkakuvat arvosteli touhuun nimetyn lääkäriryhmän jäsen, jonka nimeä ei kerrota. Eli menee varmasti hyvin pitkälle tiettyjen kriteerien mukaan, mutta varsinkin rajatapauksissa täysin arvostelijan oman mielipiteen ja kokemuksen mukaan. Toivottavasti systeemi on kehittynyt. Pian nähdään kun mennään kuvauttamaan uusin tulokas, Netta 5 kk.

      Näyttelytouhu on hauskaa ja mielenkiintoista, mutta voi toki harrastaa muutakin. Vepe on kova sana jos uiminen kiinnostaa, ja mentiinpä me jo edesmenneen uroksemme kanssa agilityakin. Ei meinannut mahtua sukasta läpi. Ja hauskaa oli.

      Osta se nöffi ja saat kaverisi takaisin. Ja paljon uusiakin kamuja!

      • Donna

        Ostaisin kyllä vaikka heti paikalla, mutta kun en saa kotiin koiraa tuoda.
        Ens vuonna ajattelin ruveta opiskelemaan eläin etologiaa. Se on vuoden kestävä kurssi. Ja ensivuonna täytän jo 18 eli saisin laillisesti muuttaa pois kotoa eikä meidän äidillä olisi siihen mitään sanomista. Silloin hankin koiran, heti kun saan oman kämpän avaimet. Oli siihen varaa tai ei


      • 999
        Donna kirjoitti:

        Ostaisin kyllä vaikka heti paikalla, mutta kun en saa kotiin koiraa tuoda.
        Ens vuonna ajattelin ruveta opiskelemaan eläin etologiaa. Se on vuoden kestävä kurssi. Ja ensivuonna täytän jo 18 eli saisin laillisesti muuttaa pois kotoa eikä meidän äidillä olisi siihen mitään sanomista. Silloin hankin koiran, heti kun saan oman kämpän avaimet. Oli siihen varaa tai ei

        NÖFFI ON KYLLÄ SÖPO. OIS KIVAA KUN OLISI ITSELLÄKIN SELLAINEN KAKSI UROSTA JA RUSKEA NARTTU TARA IKÄ 3.5 V MEILLÄ OLISI KUN MÄ OLISIN NAIMISISSA KAKSI NÖFFIÄ JA YKSI LANDSEER.SEKÄ KAKSI BERNHARDILAISTA ME REISSAISIMME NIIDEN KANSSA NE TULISIVAT LASTEN KANSSA HYVIN TOIMEEN EIKÄ NIILLÄ OLISI EDES LONKKAVIKOJA.OLISIN JOPA POIKIENI JUNNUKIEKKOPELIEN AIKAAN PIRKKOLASSA LENKILLÄ KOIRAN KANSSA SAMOIN KAHDEN SUUR JA YHDEN KÄÄPIÖSNAUTSERIN KANSSA.JA MM TIIBETINSPANIELIEN KANSSA.OLISIMME ULKOMAILLA RUOTSISSA JA AHVENNAMAA KOIRIEMME KANSSA SAMOIN VIROSSA.ETELÄNLOMILLA KOIRAT OLISIVAT 8 VUODEN AJAN HOIDOSSA.NÄIN MULLA OLISI 38 V AIKANA ERI ROTUISIA KOIRIA.


      • 885
        999 kirjoitti:

        NÖFFI ON KYLLÄ SÖPO. OIS KIVAA KUN OLISI ITSELLÄKIN SELLAINEN KAKSI UROSTA JA RUSKEA NARTTU TARA IKÄ 3.5 V MEILLÄ OLISI KUN MÄ OLISIN NAIMISISSA KAKSI NÖFFIÄ JA YKSI LANDSEER.SEKÄ KAKSI BERNHARDILAISTA ME REISSAISIMME NIIDEN KANSSA NE TULISIVAT LASTEN KANSSA HYVIN TOIMEEN EIKÄ NIILLÄ OLISI EDES LONKKAVIKOJA.OLISIN JOPA POIKIENI JUNNUKIEKKOPELIEN AIKAAN PIRKKOLASSA LENKILLÄ KOIRAN KANSSA SAMOIN KAHDEN SUUR JA YHDEN KÄÄPIÖSNAUTSERIN KANSSA.JA MM TIIBETINSPANIELIEN KANSSA.OLISIMME ULKOMAILLA RUOTSISSA JA AHVENNAMAA KOIRIEMME KANSSA SAMOIN VIROSSA.ETELÄNLOMILLA KOIRAT OLISIVAT 8 VUODEN AJAN HOIDOSSA.NÄIN MULLA OLISI 38 V AIKANA ERI ROTUISIA KOIRIA.

        MÄ TOIVON ETTÄ MULLA ON TULEVIEN 20 20 - 40 V 50 - YHTEENSÄ 90 V AIKANA 56 ERI ROTUISTA KOIRAA


    • Nöffin omistaja

      Moi! mulla on nöffi ja mullakin oli vaikeuksia saada se kun mä kävin katsomassa nöffinpentuja mä ihastuin heti yhteen Leeviin ja NYT meillä on Se Sama Leevi !!kannattaa vain jankuttaa niin mä sain sen!!!

      • 887

        OLISI KIVA OMISTAA NIITÄ 35 V AJAN < 4 KAIKEN KAIKKIAAN JA OMISTAA MM KAKSI TULEVIEN 20 VUODEN AIKANA. MINUSTAKIN NE OVAT TANSKANDOGGIN JA BERNHARDILAISEN JÄLKEEN HIENOJA KOIRIA.


      • &lt;&lt;&lt;&lt;

        MUSTA OIS IHANAA OMISTAA NÖFFI.BERNHARDILAINEN.ROTTWEILER.DOBERMANN.SUURSNAUTSERI.
        KULTAINEN NOUTAJA JA MASTIFFI


    • minävaanhei~

      moikka ! :) Itelläni on yksi koira,corgi ja se on uros. Serkkuni, joka on aikuine sai nöffin ja nyt itekki haluisin! D: tuleeko nöffi ja corgi toimeen keskenään???

    • nöffien rakastaja

      Kyllä. jos annat niille vähän aikaa

    • Pideraqs Cacaon fani

      Nöffit tulevat toimeen lähes kaikkien koirien kanssa. Poikkeuksena on pienet kääpiöt joissa jo maalaisjärki varoittaa, että iso koira voi vahingossa loukata pientä.
      Näyttelyissä löytyy kansainvälisiä valioita yli D.n lonkilla joilla ei ole koskaan olleet lonkkaoireita. Ja viettäneet päivänsä ilman kipuja.
      Esim. mainittakoon Pideraq´s Cacao monen monen maan champion ilman kipuja koko ikänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe