Siis, en millään muotoa tässä nyt pyri mollamaan Judokoita. Se ei ole tämän viestin tarkoitus, vaan terve, rakentava, ja ehkä hieman kriittinen keskustelukin=P
On vain käynyt mielessä, että siitä on kulunut pitkän aikaa, kun Japanin opetusministeriön järjesteämässä näytösottelussa Judokat pieksivät ju-jutsut 1-0. En halua missään nimessä ali-arvioida Judokoiden taitoja, mutta pitää nyt ottaa huomioon, että kyseessä oli tiukasti valvottu näytösottelu. Mielestäni esim Krav Maga on siinä mielessä realistisempi, että siinä otetaan huomioon esim useammat viholliset. En tottapuhuen ole nähnyt oikeaa Judokaa sen enempää salissa(saati sitten kadulla)soveltamassa taitojaan käytännössä, mutta olen katsonut läpi joitain kuvia internetistä ja kirjoja. Niissä on pistänyt silmään sekä ottelijoiden ilmiselvän pienet paino ja pituuserot, että myös kovin...öh, omalaatuinen tapa otella. Ihan kuin vastustaja pyrittäisiin tieten tahtoen litsiä littanaksi:) Siis, onhan Judossa esim noita käsilukkoja, ja sehän on ÄÄRIMMÄISESSÄ määrin kontaktilaji, mutta kyllä silti hieman kummastuttaa tuo tappelun intensiivisyys. Jos samoja tekniikoita joita sovelletaan salilla tiukasti valvotuissa oloissa viedään kadulle, syntyy uskottavuusongelma. Vaikka voisikin taltuttaa huomattavasti itseään isomman vastustajan, niin maassa makaaminen sen enempää voitettuna kuin voittajanakin on vaarallista. Tosin varmasti esim korkeat potkut jos ne vasta vaarallisia ovatkin, siis myös itse potkijalle! Tositilanteessa kun käytännössä tuskin löytyy sen enepää hyvää pintaa, kenkiä, kuin aikaakin sellaiseen potkuun(potkuntekijähän käytännön syistä paljastaa aikeensa sekuntteja ennen itse koko liikettä), joten en nyt tässsä sano, että joku Taekwondo/Karate on sitten vältttämättä parempi laji, mutta vähän vain ihmetyttää, kuinka tuo Judontyyppinen "haliminen" auttaisi selviytymään tositilanteessa? Poket ja järjestyksenvalvojat ovat tietenkin aivan eri asia, koska heidän tehtävänsä on ottaa kiinni, eikä pääasiassa vahingoittaa. Poliisikaan ei herkästi ala hakata ketään, mutta jos tavallisella kadun tallaajalla tulee epävarma tilanne vastaan, niin varsinkin Suomen kaltaisessa maassa kaikki muu toimiminen kuin 400-metrin juoksu kannattaa suorittaa päättäväisesti ja tehokkaasti, koska ei se sinun mahdollinen pahoinpitelijäsi ainakaan rangaistusta pelkää=P Onhan se varmaan joistakin epäeettistä esim lyödä vastustajalta hampaat kurkkuun, potkaista täysillä munille tai taittaa käsi, eikä aina ehkä edes käytännöllistäkään, mutta ehkä se sattaisi onnistua paremmin kadulla kuin joku Judon heitto. Mutta onko jollain tästä kokemusta? Siis Judon soveltamisesta OIKEASSA elämässä?
Judon soveltaminen käytännössä
34
6659
Vastaukset
- keskilinja
"Onhan se varmaan joistakin epäeettistä esim lyödä vastustajalta hampaat kurkkuun, potkaista täysillä munille tai taittaa käsi, eikä aina ehkä edes käytännöllistäkään, mutta ehkä se sattaisi onnistua paremmin kadulla kuin joku Judon heitto."
että judoka ei katu tilanteessa heti yritä mitään yywer heittoa... vaan että se vie vastustajan maahan ja hoitaa hommansa siellä ja lähtee pois...- Judoka
maassa. Oli nääs sen verran nätti typy, että piti hoidella vaakatasossa, sänkyä ei ollut lähettyvillä.
- flammee
"Vaikka voisikin taltuttaa huomattavasti itseään isomman vastustajan, niin maassa makaaminen sen enempää voitettuna kuin voittajanakin on vaarallista."
No oletkos varma että judoka sinne maahan yleensä joutuu, judossa kun harjoitellaan sen välttämistä aika paljon..
"Tosin varmasti esim korkeat potkut jos ne vasta vaarallisia ovatkin, siis myös itse potkijalle! Tositilanteessa kun käytännössä tuskin löytyy sen enepää hyvää pintaa, kenkiä.."
No ei sitä ihan koko aikaa jossain jäätiköllä oleskella.. Minulla itselläni ei ole sellaisia kenkiä joilla ei pystyisi potkaisemaan.
"..kuin aikaakin sellaiseen potkuun (potkuntekijähän käytännön syistä paljastaa aikeensa sekuntteja ennen itse koko liikettä)"
Potkun tekemiseen ei mene montaa sekuntia eikä kamppailulajeja harrastamaton pysty näkemään ennalta milloin hyvä potkija on aikomassa potkaista eikä myöskään osaa torjua sitä.
"potkaista täysillä munille tai taittaa käsi, eikä aina ehkä edes käytännöllistäkään, mutta ehkä se sattaisi onnistua paremmin kadulla kuin joku Judon heitto. Mutta onko jollain tästä kokemusta? Siis Judon soveltamisesta OIKEASSA elämässä?"
Lyöminen ja potkiminen on helpompaa, käden taittaminen ei. Mutta jos tilanne menee pystypainiksi niin judotaidoista on kovasti hyötyä. Käsittääkseni salillakin on oikeata elämää ja kyllä judokat minua alkeiskurssilla nakkelivatkin sangen vaivattomasti.
Judo ei ole erityisen helppo laji. Mutta kyllä se tehokas on sitten kun sen hallitsee, se on selvää.
Judon etuna on myöskin se että sillä ei tarvi (mutta siis voi) vahingoittaa vastustajaa pahasti vaan voi kontrolloida heittoa siten että vastustajalle ei käy pahasti. Lyömis-potkimispuolella sen sijaan pitää aina käyttää kunnolla voimaa jos jotain haluaa tapahtuvan. Tietysti voi potkaista vaikka reiteen tai lyödä ilmat pihalle, niin vastustaja ei vahingoitu pahasti mutta hyökkäyshalut vähenee kyllä, jos sitten vastustaja ei vaan suutu pahemmin. Aineissa (= 95% alkoholi, joskus huumeet) oleviin ei sitten tehoakaan niin hyvin vain kivun aiheuttaminen. Mutta sinuahan ei tainnutkaan kiinnostaa kuin vahingoittaminen ja mahdollisimman tehokkasti..
Judo toimii ja sen todentaminen ei ole hankalaa. Menee vaan alkeiskurssille ja aika nopeasti pääsee judokoitten kanssa ottelemaan ja näkee että kyllä ne jotain osaa. Muissa lajeissahan ei ihan niin pian yleensä pääse ottelemaan.- mää
Mun mielipide on että nyky judo on puhdas "urheilulaji". Ei itsepuolustuslaji jne.
Jos halua jotain nakkikioski tekniikoita oppia judo ei ole sun laji. Jos haluat kilpailla ym. judo voi olla juuri sun lajis. - Otzi
mää kirjoitti:
Mun mielipide on että nyky judo on puhdas "urheilulaji". Ei itsepuolustuslaji jne.
Jos halua jotain nakkikioski tekniikoita oppia judo ei ole sun laji. Jos haluat kilpailla ym. judo voi olla juuri sun lajis.Olet väärässä. Judo on on yksi parhaista itsepuolustuslajeista. Tositilanne menee aika usein pystypainiksi, ja judo on siihen melkeinpä paras laji, koska siinä harjoitellaan aktiivisesti vastustavaa vastustajaa vastaan. Myöskään tilanteen vieminen painietäisyydelle ei ole ongelma.
- Somja
mää kirjoitti:
Jos halua jotain nakkikioski tekniikoita oppia judo ei ole sun laji. Jos haluat kilpailla ym. judo voi olla juuri sun lajis.Judoa voi harrastaa muunkin kuin kilpailun ohessa. Mutta, silloin kun alkaa kilpailla judo vasta alkaa. Se on jokaisen oma asia kisaako vai eikö. Mutta jos olet sellaisia ihmisiä joka ei jaksa keskittyä. ÄLÄ tule judosalille. Kannattaa unohtaa, sillä siellä vaaditaan hyvää keskittymiskykyä!
- jujutsujäbä
voisi olla ulalla. Itse olen kokenut jujutsuka ja karateka. Arvostan omia lajejani paljon, mutta olen aina ihaillut kovia judokoita. Itseäni on aina harmittanut etten mennyt nuorena judoon hankkimaan kunnon kroppaa. Pidän sitä todella kovana ja pitkälle kehittyneenä lajina. Karatekat ja jujutsukat on todella heikkoja judokoihin nähden, puhumattakaan kravmaga tyypeistä, jotka treenaa lunkisti kikkoja. ( Turha puhua, että jossain seurassa on kovenpia jujutsukoja kuin toisessa, jne. Olen kiertänyt Suomea leireillä ja nähnyt tilanteen.) Judo kasvattaa kunnolla treenatessa painijan voimat ja se toimii nimenomaan tositilanteessa. Yhteisillä leireillä on saanut monet kerrat todeta kylmät tosiasiat. Jujutsukoilla ja kravmaga jäbillä muuttuu mielipiteet judosta, kun ottaa vähän matsia kokeneen judokan kanssa. Voi siinä yrittää vääntää ranteesta tai jotain muuta potku tai lyönti kikkaa. Voima se on kuitenkin mikä täällä jyllää.
- jj/maga
Ihme puhetta, jutsumiehelt'.
Olen aloittanut nuorena judolla, kilpailin ja harjoittelin 5 vuotta.
Sitten kiinnostuin itsepuolustuksesta ja jujutsun kautta aloitin Krav magan, mielest'ni judo on puhtaasti urheilua, soveltuu jossain maarin Ip/hommiin, mutta erikoistilanteita siina ei huomioida ollenkaan, tunsin eraan judokan joka surmattiin kadulla, tilanne olisi voinut paattya toisin jos kaveri olisi harjoitellut jujutsua tai Krav magaa.
olen tavannut jujutsu ja maga/piireissa todella kovia kavereita, mielestani kyseiset lajit soveltuvat jokaiselle ihmiselle itsepuolustukseen, kun taas judo soveltuu kilpailuun ja kuntoiluun.
Jujutsu aloittaa siita mihin judo lopettaa ja krav maga menee oin vielakin pidemmalle.
saannoilla mies miesta vastaan tilanne on aina erilainen ja silloin judokat ovat vahvoilla, kadulla ei ole saantoja.
JJ/maga - jujutsuka
Selvästi judokan puhetta, sokeasti katsoo omaa lajiaa.
Itse olen treenannut ,Judoa 4 vuotta, jujutsua, 7 vuotta, Krav magaa 3 vuotta, nyrkkeilyä, Thaiboxingia, jujutsu-piireissä olen törmännyt uskomattoman koviin tyyppeihin, esim. Stadin kovimpia portsareita, Kuuno Väntär omaa sellaisen tekniikan ja kovuuden että isokin mies lähtee nätisti ulos, olen nähnyt ison judokankin talttuvan, entäpä Jim Short palkkasoturi, jujutsumestari, kokeilkaa, on kuin painisi kaivinkoneen kanssa.
krav magassa olen törmännyt myöskin tosi koviin tyyppeihin, heistä aistii jo sen kuoleman värinän.
Kaikki kunnia judolle, mutta se on vain urheilua ja kovaa sellaista.
Tiedän myöskin tapauksen jossa 1.kyun. omaava judoka puukotettiin kuoliaaksi, judossa ei pahemmin harjoitella itsepuolustustilanteita.
kaikki harjoittelu on kivaa, jatkakaa sitä valitsemassanne lajissa, kuitenkin kannattaa katsoa aina peiliin, ovatko harjoittelemasi tekniikat realistisia itsepuolustukseen.
Jujutsuka. - kovanaama
jujutsuka kirjoitti:
Selvästi judokan puhetta, sokeasti katsoo omaa lajiaa.
Itse olen treenannut ,Judoa 4 vuotta, jujutsua, 7 vuotta, Krav magaa 3 vuotta, nyrkkeilyä, Thaiboxingia, jujutsu-piireissä olen törmännyt uskomattoman koviin tyyppeihin, esim. Stadin kovimpia portsareita, Kuuno Väntär omaa sellaisen tekniikan ja kovuuden että isokin mies lähtee nätisti ulos, olen nähnyt ison judokankin talttuvan, entäpä Jim Short palkkasoturi, jujutsumestari, kokeilkaa, on kuin painisi kaivinkoneen kanssa.
krav magassa olen törmännyt myöskin tosi koviin tyyppeihin, heistä aistii jo sen kuoleman värinän.
Kaikki kunnia judolle, mutta se on vain urheilua ja kovaa sellaista.
Tiedän myöskin tapauksen jossa 1.kyun. omaava judoka puukotettiin kuoliaaksi, judossa ei pahemmin harjoitella itsepuolustustilanteita.
kaikki harjoittelu on kivaa, jatkakaa sitä valitsemassanne lajissa, kuitenkin kannattaa katsoa aina peiliin, ovatko harjoittelemasi tekniikat realistisia itsepuolustukseen.
Jujutsuka.Jujutsujäbä puhuu asiaa. Kunnon jujutsuka pitää omaa lajiaan ykköslajina ehdottomasti. Muiden lajien harrastajien kanssa on aivan välttämätöntä aina silloin tällöin treenailla, ettei nouse kusipäähän. Mutta jos vaihtaa lajia jatkuvasti, kuten yllä oleva nimimerkki, niin ei opi mitään kunnolla. Täytyy olla yksi ykköslaji, jota treenaa päivittäin, oli se mikä tahansa laji. Muut lajit tulee aina ns. hauska tietää osastolle, leireillä jne. Lajihuoraaminen on pienessä mittakaavassa eduksi. Kunnon jujutsukan kuuluu ottaa silloin tällöin judokojen kanssa matsia, että tietää missä mennään. samoin tulee sparrata nyrkkeilijöidenkin kanssa, että oppii edes hieman lyömään. Karatekat tietää miten potkitaan jne.
- phoenix82
Tatamihan on pehmeä ja joustava pintainen ettei urheilija loukkaisi itseään kaatumistilanteessa. Vaan etäpä silloin kun alla on kova pinta... vaikkapa asvaltti. Kuinka moni syöksyy naama edellä sellaiselle pinnalle vahingoittumatta?
Tämä seikka on syytä muistaa... niin hyvässä kuin pahassakin. - Judohemmo
Eiköhän se judon idea ole se, että tarpeeksi kun on treenannut niin ei edes halua soveltaa oppimaansa käytännössä. Olen treenannut vuodesta 1982, ja käyttämään olen joutunut 3 kertaa. Nyt myönnän että kaikissa oli kyse omasta typeryydestä, nuoruuden uhosta ja riittämässömästä itsetunnosta :-( 2 kertaa meni oman taitamattomuuteni takia vastusjajan kyynärnivel rikki juji-gatamella, kerran rauhoitin vastustajan ude-garami/shiho-gatame yhdistelmällä vahingoittamatta tätä.
Leikkimielisiä matseja karate/taekwondo/kickboxing -kavereita vastaan tuli otettua intissä, kovia olivat kunnes rupesivat potkimaan. Jalasta on niin pirun helppoa ottaa kiinni, ja kiinni saatuani pyörittely oli älyttömän helppoa :-)
Jos haluaisin vapaatappelua treenata, yhdistäisin Judon ja potkunyrkkeilyn, ja mattoon vielä lisäisin BJJ tekniikoita. Taitanee itse asiassa olla erittäin käytetty yhdistelmä niissä piireissä.
Kadulla tapellessa kaikki on kiinni järjenkäytöstä, ajoituksesta ja oikean etäisyyden pitämisestä, ei lajivalinnasta. Judoka ottaa selkäänsä jos jää lyöntietäisyydelle, nyrkki- tai potkutappelija päästäessään judokan iholle.
Fiksuinta olisi pitää etäisyyttä niin paljon ettei yletä lyömään tai potkimaan, ja hoitaa homma suuta soittamalla tai karkuun juoksemalla :-) - väsynyt
Come on, sinut on bannattu ymmärtääkseni jo useammaltakin ip-alueelta missä se vain on mahdollista. Samaa jankkausta vaan koko ajan. Antaisit jo olla.
- flammee
No onhan nämä lost soulin viestit pikkusen itseään toistavia, mutta kuitenkin näihin sentään tulee ihan mielenkiintoisia vastauksia, toisin kuin esimerkiksi HMD:n paskoihin trollauksiin.
- Judo&bjj&sw
Judo on Olympialaji, ja nykyään itsepuolustukselliset piirteet siitä on aika hyvin karsittu pois. Mutta kyllä judosta kuitenkin varmasti hyötyä on jos kaksi Kalle Keskivertoa matsaa joista toinen on judoka.
Itse treenasin judoa ikävuodet 10-20, ja nyt treenaan bjj:tä ja sw:tä. Enkä minä niilläkään taidoilla haluaisi kadulla matsata. Kadulla matsaamisessa on kuitenkin niin paljon yllätystekijöitä. Itsepuolustilanteessa en haluasi joutua niin lähelle vastustajaa mitä grabling-lajeissa joutuu.
Mutta loppukaneettina voisi sanoa että urheilijat, tässä tapauksessa judokat, treenaavat sitä urheilua varten, ja siinä vaiheessa kun täysillä satsataan kisoihin, ei sitä hirveästi tule mieleen toimiiko tämä kadulla; kunhan tatamilla toimii.- jepajepa
Tiedän yhden judokan joka aikoinaan otteli olympialaistasollakin. Mies on nykyään portsarina ja sanonpa vaan että kyllä saa se asiakas olla aikamoinen ihmemies että tälle judokalle pärjäisi. Ja kyse ei ole mistään hirmu isosta kaverista. Pointti on se, että ei se lajin "urheilumaisuus" tee lajista välttämättä huonoa käytännön tilanteessa.
- urpo
jepajepa kirjoitti:
Tiedän yhden judokan joka aikoinaan otteli olympialaistasollakin. Mies on nykyään portsarina ja sanonpa vaan että kyllä saa se asiakas olla aikamoinen ihmemies että tälle judokalle pärjäisi. Ja kyse ei ole mistään hirmu isosta kaverista. Pointti on se, että ei se lajin "urheilumaisuus" tee lajista välttämättä huonoa käytännön tilanteessa.
Tosi on että kovasti treenaavia painijoita ja judokoja pitelemään tarvitaan nippu kikkailijoita.
- kadun mies
urpo kirjoitti:
Tosi on että kovasti treenaavia painijoita ja judokoja pitelemään tarvitaan nippu kikkailijoita.
Tiedän erään tositapauksen, Eero Tapio, moninkertainen mestaripainija, toimi portsarina ja lähti taluttamaan ulos humalaista asiakasta, ovella asiakas teki kreikkalais-roomalaisessa kielletyn jalkakampin ja molemmat lensivät lasioven läpi.
Painija ei ollut varautunut kiellettyyn tekniikkaan, selvisivät vähillä vammoilla, mutta olisi voinut käydä pahastikin.
Urheilussa pätevät omat säännöt, kadulla ei ole sääntöjä.
Kadun Mies - Jepajepa
kadun mies kirjoitti:
Tiedän erään tositapauksen, Eero Tapio, moninkertainen mestaripainija, toimi portsarina ja lähti taluttamaan ulos humalaista asiakasta, ovella asiakas teki kreikkalais-roomalaisessa kielletyn jalkakampin ja molemmat lensivät lasioven läpi.
Painija ei ollut varautunut kiellettyyn tekniikkaan, selvisivät vähillä vammoilla, mutta olisi voinut käydä pahastikin.
Urheilussa pätevät omat säännöt, kadulla ei ole sääntöjä.
Kadun MiesTuo ei ole mikään pointti. KUKAAN ei ole varautunut kaikkiin toisen mahdollisiin temppuihin. Lajilla ei ole tuossa mitään tekemistä asian kanssa. Tuskin joku Krav Maga -hemmo olisi ollut yhtään sen varautuneempi yllättävään jalkakamppiin. Ja jos joku toimii esim. pokena, niin hän tuskin ajattelee painin sääntöjä pokena toimiessaan.
Kadun miehenä sinun tulisi tämä tietää. - Nitro90
Tässä asiassa olen kyllä eri mieltä!
Judo ei ole ainoastaan urheilulaji. Se on tiukkaa itsepuolustusta ja kamppailulaji. Mielestäni siitä on tullut aivan liian kilpailuhenkinen.
Minä harrastan sitä alkuperäistä judoa, en kilpailu- ja urheilulajia, jossa päämääränä on pisteiden keruu ja sitä kautta nopeampi vöiden saavutus!
Alkuperäinen judo takaisin!
- kadun Mies
Tunnen monta judokaa, ovat lujia jätkiä, mutta heidän tietonsa erilaisissa itsepuolustustilanteissa ovat kyllä riittämättömät, laji joka keskittyy kilpaurheiluun on poistanut kaiken oleellisen tiedon jota tarvitaan kadulla, jos vastassa on veitsimies, useampi hyökkääjä, ym.
Erilaiset aseuhka-tilanteet harjoitellaan mielestäni parhaiten Krav magassa, samoin tilanteiden ennakointi ja taktikointi, jujutsu taas keskittyy parhaiten lukko ja hallintaotteisiin.
urheilu urheiluna, ip on toinen juttu.
Kadun Mies.- Otzi
Luuletko pärjääväsi edes kahdenkymmenen vuoden harjoittelun jälkeen veitselliselle vastustajalle? Ja miten harjoittelet tehokkaasti useampaa vastaan kamppailemista? Tulee aika kovallakin kamppailijalla näissä tilanteissa äitiä ikävä. Ehkä olisi kuitenkin parasta ensin opetella sen yhden vastustajan kunnollinen "voittaminen." Eiköhän se usemman kanssa kamppailun mahdollisuudet tule sitten sitä kautta.
- kadun mies
Otzi kirjoitti:
Luuletko pärjääväsi edes kahdenkymmenen vuoden harjoittelun jälkeen veitselliselle vastustajalle? Ja miten harjoittelet tehokkaasti useampaa vastaan kamppailemista? Tulee aika kovallakin kamppailijalla näissä tilanteissa äitiä ikävä. Ehkä olisi kuitenkin parasta ensin opetella sen yhden vastustajan kunnollinen "voittaminen." Eiköhän se usemman kanssa kamppailun mahdollisuudet tule sitten sitä kautta.
Tiedän kavereita, jotka ovat pärjänneet veitsihyökkäystä vastaan, ovat siitä eläviä esimerkkejä, tiedän myöskin judokan, joka kuoli veitsihyökkäyksessä.
Esim. Sensei Auvo Niiniketo, kukisti noin 10 hengen porukan takavuosina kun tulivat kaapelin pukuhuoneisiin räyhäämään ja kävivät Aven päälle.
Erikoistilanteiden harjoittelu antaa ainakin valmiudet toimia, jos harjoittelet vain sääntöjen mukaan olet tositilanteessa kusessa.
esimerkkejä on paljon ja itsekin olen joutunut kadulla itseäni puolustamaan.
On tyhmyyttä tuijottaa sokeasti yhteen pisteeseen ja harjoitella vain kilpalajia, harjoiteltavien tekniikoiden realistisuus on järkeä.
- hps
Siinä muinaisessa historiallisessa jûdô vs. jû-jutsu -ottelussa käytetty kôdôkan-jûdô ei ollut ihan samaa kuin tämä nykyinen kilpa-judo. Itse asiassa se oli hyvin pitkälle jû-jutsua mutta jûdô -tyyppisesti sovellettuna. Iskut ja potkut olivat käytössä molemmin puolin, ja ne kuuluvat edelleen japanilaiseen alkuperäiseen jûdôhon. Täällä länsimaissa niitä opetetaan vain parissa kata-suoritteessa...
Se vanha tarina jonka mukaan Jigorô Kanô poisti jû-jutsusta vaaralliset tekniikat ja siten muodosti jûdôn, on tulkittu länsimaissa niin että iskut, potkut jne otettiin pois. Todellisuudessa Kanô karsi pois mm. selkärankalukkoja sekä sellaisa heittoja, joissa jo alastulovaiheessa tippuu suoraan nivellukkoon ja rusahduksia tulee herkästi.
Tuo vanha kunnon kôdôkan-jûdô olisi sinänsä melko pätevä itsepuolustuslaji etenkin aseettomiin tilanteisiin, mutta sen oppiminen ei oikein Suomessa onnistu - eikä taida tehokkaassa muodossa onnistua edes Japanissa, kun sielläkin on homma ajautunut yhä enemmän kilpaurheilupuolelle.
Muuna kommenttina: hampaiden kurkkuunlyömisen tai käden katkomisen eettisyys riippunee paljon siitä, minkä ihmisryhmän etiikasta on kyse. Epälaillista elikkäst laitonta se saattaisi kyllä varsin usein olla, ellei tilanne todella vaatinut niin kovia toimia.- Lost Soul
Harvoin saa kuulla noin asiallista ja asiantuntevaa kommenttia, kun tällä palstalla tunnutaan pääosin keskittyvän vain päänaukomiseen. Olen itse vähän miettinyt nyt jos valitsisin tuon Judon, kun noita potkuja ja iskujahan voi jonkin verran opetella itsekkin, mutta lukkojen ja heittojen kanssa se ei taida oikein onnistua:D
- Paraiba
Kano poisti näitä "vaarallisia" tekniikoita ja jätti näitä "vaarattomampia" jäljelle. Kehityksenä oli se että näin pystytttiin harjoittelussa siirtymään katamaisesta harjoittelusta randoriin. Eli pystytttiin harjoittelemaan tekniikoita oikeasti täydellä voimalla vastustavaan vastustajaan.
- Kyllä
Lost Soul kirjoitti:
Harvoin saa kuulla noin asiallista ja asiantuntevaa kommenttia, kun tällä palstalla tunnutaan pääosin keskittyvän vain päänaukomiseen. Olen itse vähän miettinyt nyt jos valitsisin tuon Judon, kun noita potkuja ja iskujahan voi jonkin verran opetella itsekkin, mutta lukkojen ja heittojen kanssa se ei taida oikein onnistua:D
Valitse ihmeessä judo ja tutustu lajiin rauhassa. Judo voi alussa tuntua vaikealta mutta älä lannistu. Fysiikka paranee aivan varmasti ja painitaidot kasvavat kohisten. Judossa on myös paljon ip-kelpoisia tekniikoita kuten tulet huomaamaan, lähinnä suoria alasvientejä jne jne.
- 30v.judoa
Vaikka yleensä pyrin välttämään tappelutilannetta,ei se aina onnistu.Judosta opittu salamannoåpea reagointi on silloin paikallaan.
Yksi esimerkki:öykkäri hyökkäsi kimppuuni mitään varoittamatta,väistin ja torjuin lyönnin,otin otteen,kiersin samalla äijän taakse ja suoritin hadaka-jimen eli suora kuristus kurkkuun ranteella toinen käsi apuna,kuristusta nopeasti vain sen verran että tyyppi oli hämärän rajamailla ja sitten laskien kaveri maahan selviämään.
Kun tyyppi selvisi,ei ollut enää mistään vihainen ja matka jatkui.- kadun mies
Hyvin toimittu, mutta kuristuksissakin piilee vaara, jos vastustajalla on piilevä sydänvika, huumeiden käyttö, tai kuristus menee muuten pitkäksi, seurauksena voi olla sydämen pysähdys ja kuolema.
Tiedän erään tapauksen jossa judoka, oli tuolloin 1.dan ja kilpaili maajoukkue-tasolla, joutui kadulla kahinaan, lähti heittämään ja heittotilanteessa vastustaja löi takaapäin nyrkillä heittäjän tajuttomaksi, selän kääntämisessä piilee vaara.
Judokamme heräsi myöhemmin ja onneksi ei pahempaa sattunut, alkoholilla oli osuutta asiaan, mutta kilpalaji on kilpalaji aina.
kadun mies - maxx
Judosta on muokattu urheilua ja kaikki itsepuolustus- ja ase- tekniikat on poistettu. Niistä kyllä löytyy tietoa kun etsii... Itse olen kokeillut ja kokeilen kaikenlaisia muita lajeja jujutsua ja paria hermo/lukkolajia. ja jos on aivot päässä niin voi aina yhdistellä eri lajeja. Judon heikkous on siinä että pitää ensin saada kiinni...olen muutamia kertoja joutunut koittamaan ja usein on loppu tilanne ollut maassa. tosin se helpottaa poistamista. (toimin järkkärinä).
- jabi
kadun mies kirjoitti:
Hyvin toimittu, mutta kuristuksissakin piilee vaara, jos vastustajalla on piilevä sydänvika, huumeiden käyttö, tai kuristus menee muuten pitkäksi, seurauksena voi olla sydämen pysähdys ja kuolema.
Tiedän erään tapauksen jossa judoka, oli tuolloin 1.dan ja kilpaili maajoukkue-tasolla, joutui kadulla kahinaan, lähti heittämään ja heittotilanteessa vastustaja löi takaapäin nyrkillä heittäjän tajuttomaksi, selän kääntämisessä piilee vaara.
Judokamme heräsi myöhemmin ja onneksi ei pahempaa sattunut, alkoholilla oli osuutta asiaan, mutta kilpalaji on kilpalaji aina.
kadun miesNimimerkki "kadunmies" vois välillä mennä tietokoneen ääreltä sinne kadulle. Aivan älyttömiä kaupunkilegendoja poju viljelee. Urputa kadulla joillekin juipeille ja katso millä tekniikalla ne käy päälle. Nimimerkki "arto" taitaa olla aikalailla oikeassa. Kaikki päällekäyvät tulee melko varmaan just tuolleen kun arto sanoo.
- Kadun Mies
jabi kirjoitti:
Nimimerkki "kadunmies" vois välillä mennä tietokoneen ääreltä sinne kadulle. Aivan älyttömiä kaupunkilegendoja poju viljelee. Urputa kadulla joillekin juipeille ja katso millä tekniikalla ne käy päälle. Nimimerkki "arto" taitaa olla aikalailla oikeassa. Kaikki päällekäyvät tulee melko varmaan just tuolleen kun arto sanoo.
Tältä pojulta löytyy vaatimaton 25 vuoden kamppailutausta ja katutilanteita lukuisia, kaikki kaupunkilegendani ovat täyttä totta.
olen nähnyt ja kokenut monenlaisia tilanteita ammattini puolesta.
Pelkällä judolla ei todellakaan pärjää, jos vastassa on osaava veitsimies, tai muunlainen psykopaatti, sen sijaan olen pärjännyt ja olen nähnyt kavereita jotka todella pärjäävät ja repisivät tositilanteessa urheilijan palasiksi.
Kadun Mies 25-vuotta kadulla. - kadun Mies
jabi kirjoitti:
Nimimerkki "kadunmies" vois välillä mennä tietokoneen ääreltä sinne kadulle. Aivan älyttömiä kaupunkilegendoja poju viljelee. Urputa kadulla joillekin juipeille ja katso millä tekniikalla ne käy päälle. Nimimerkki "arto" taitaa olla aikalailla oikeassa. Kaikki päällekäyvät tulee melko varmaan just tuolleen kun arto sanoo.
jatkaisin vielä aiheesta, päälleni on käyty useita kertoja ja hyökkäykset ovat olleet hyvin monenlaisia.
Hyökkääjä on lyönyt ,potkinut, aseena on ollut Mora-puukko, mattoveitsi, ruuvimeisseli, kirves, jousipamppu ym, myöskin tartuntaotteilla ja painimalla on kamppailtu, judomainen kamppailu on ollut yksi alue, mutta on lukemattomia muita alueita ja niiden harjoittelu on elintärkeää.
kimppuuni on käynyt myöskin useampi vastustaja, näiden tilanteiden ennalta harjoittelu on auttanut minua suuresti.
Elossa olen ja terveenä, se on saavutus, jota arvostan ja jokaista ,joka haluaa opetella itsepuolustusta ,kehoitankin mahdollisimman monipuoliseen harjoitteluun, laji voi olla jujutsu, krav maga, wing Tsun,tai jotain muuta, tärkeää on realistisuus.
Kadun Mies.
- Arto
paskan jauhaminen. Huomaa ettei tämän saitin hemmot ole tapellu koskaan. Viihdytään cocakolapullon kanssa tietokoneen äärellä paremmin. menkää joskus ulos kähisemään. Itse olen varsinainen magneetti, joka vetää kaikki hullut kimppuun, liikun missä tahansa. Olen joutunut kähisemään kapakoissa, kapakoiden jonoissa, taxijonoissa, ratikassa, linja-autossa, koulussa aikanaan, sukulaiset käy viinahuurussa päälle, jne. Aina tappelut alkaa samanlailla, eli joku käy kiinni ns. liiveihin, eli on kurkussa tai puserossa kiinni ja heristää samanaikaisesti takakättä päätä kohti. Aina sama homma. Korkeita potkuja, hienoa nyrkkeily liikkumista, jne. ei tappeluissa koskaan näe. Ne jotka osaa niitä ei tappele. Tappelun aloittajat on aina ns. tavallisia tattisia ja niiden hyökkäykset on aina edellä kuvatun mukaisia. Judo ja painitekniikat toimii helvetin hyvin ja kun sattuu olemaan vielä hieman keskivertopulliaista enemmän pattia, niin ei mitään ongelmia. Kädet revitään irti, tarvittaessa hieman pyöritellään ja lopuksi tirpastaan litsari avokämmenellä korville, niin kaveri rauhoittuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789