Asun vuonna 1987 valmistuneessa rivitaloyhtiössä ja kylpyhuoneen lattian
muovimatto näyttäisi sanoneen sopimuksensa irti. Kylpyhuone on
alkuperäisessä kunnossa ja itse olen asunut huoneistossa syyskuusta alkean.
Matossa näkyy siis jonkin asteisia värimuutoksia ja reunat alkavat
repsottaa siihen malliin että jotain tulee tehdä. Asunto-osakeyhtiössähän
vesieristeiden vastuu kuuluu yhtiölle, mutta mitä tämä käytännössä
tarkoittaa? Kyseinen yhtiö ei ole mitenkään hienosti johdettu eli
hallitukselta ja isännöitsijältä on turha kysellä ellei itse tiedä
asiasta jotain.
Tarkoitukseni on siis purkaa vanhat matot/vesieristeet pois ja tilalle
uudet vesieristeet ja laatta. Kuka maksaa ja mitä? Entä pitääkö minun
pyytää kosteusmittaaja toteamaan tilanne? Maksaako taloyhtiö mittaajan,
jos mittaus oli aiheellinen?
Oman käsitykseni mukaan taloyhtiö maksaa kylpyhuoneen remontoinnin
alkuperäistä vastaavaan kuntoon ja jos haluan paremman varustetason,
maksan erotuksen itse. Maksanko siis pelkästään laattojen hinnan?
Vastuu märkätiloista ja remontti
11
2044
Vastaukset
- eiii
Luultavasti maksat kaiken, sinähän sitä remonttia haluat.
Jos yhtiö tekee remonttia syystä tai toisesta niin se tehdään alkuperäiseen tasoon saakka.
Isännöitsijä kyllä yleensä tarkastaa tekemäsi vesieristeet ja kannattaakin heillä ne hyväksyttää. - rkm
jos päätät tehdä jotain niin itse maksat, jos yhtiö päättää tehdä - yhtiö maksaa. kun teet itse jotain otat vastuun- ikiajoiksi. kun teetät sertifioidulla märkätilaasentajala niin vastuu on asentajan . ja jos yhtiössä kukaan ei tajua rakennushommista niin miten voit sitten hyväksyttää niillä jotakin - järjettömillä sohvaperunoilla.
ota ammatttimies apuusi ja muista että on ainoastaan yksi tapa luotettavasti mitata kosteus betonirakenteessa.
tutustu sivuihin www.keksintoporssi.com
-->rakennustekniikka --> kosteudenpoisto
remppa- Ihmettelijä
Sanotko suoraan, mitä yrität mainostaa, kun viljelet linkkejä tuonne Keksintoporssiin?
- rkm
Ihmettelijä kirjoitti:
Sanotko suoraan, mitä yrität mainostaa, kun viljelet linkkejä tuonne Keksintoporssiin?
sanon samoin kun kotkan likka HYVÄÄ TAVARAA EI TARTTE REKLAMEERATA - RIITTÄÄ KUN SE ON SAATAVILLA.
minulla ei tarvetta mainostamiseen mutta kun on hyvä tuote löydetty niin se tulee saattaa yleiseen tietouteen - itse en saa ropoakaan tuosta linkistä-
vai haluatko asua luolassa ja jakaa sen mukavuudet sapelihammastiikerin ja lutikoiden kanssa.
on ihmeellistä miten kehitys kehittyy kun jokin käyttää aivojaan.
tuhma setä puussa - peukku suussa
- kari
Eli ainakin meidän taloyhtiössä taloyhtiö maksaa vesieristeeseen asti vaikkei varsinaista kosteusvauriota olla havaittu. Kylpyhuoneen laatoitus on kuitenkin joskus tehty muovimaton päälle ja isännöitsijä suhtautui kylpyhuoneen uusimiseen erittäin positiivisesti. Varmaankin kaikkien etu että vastaavat viritykset saadaan muutettua nykyaikaiseksi? Kun vielä lopputyöstä saa kotitalousvähennyksen niin ei loppusummaksi jää aivan hirveitä.
- tuleva lakimies
Luepa Asunto-osakeyhtiölaki lävitse, sieltä löydät pykälät, eikä tarvitse uskoa kaiken maailman kirjoittajia täällä. Pääperiaatteena voisi sanoa, että yhtiölle kuuluu rakenteet ja
osakkaalle kiinteät kaapit ja pintamateriaalit. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä että kylpyhuoneen remontin maksaa yhtiö, jos kosteutta on rakenteissa asti,jos taas vika on pintamateriaalissa maksat sinä laatat ja työn ja yhtiö kosteuseristyksen, tosin vastuu on voitu määritellä yhtiöjärjestyksessä erillaiseksi,joten lukaisepa sekin.
Aina kannattaa kuitenkin muistaa, että kotivakuutus korvaa myös kosteusvaurioista johtuvia korjauksia, korvaustaso tietysti riippuu vakuutuksen tasosta, mutta viisas osakkeenomistaja on ottanut kotiinsa vakuutuksen, jossa on pieni omavastuu.
Ja aivan varmasti voin sanoa, että isännöitsijä ei taatusti ole heti suostuvainen maksamaan remonttia, ne kun luulevat että yhtiön rahat ovat heidän omiaan.- turska
Voinko itse vaikuttaa asiaan enenpi jos olen yhtiön hallituksen jäsen?
- Voi
Tulevalle lakimiehelle en ennusta kovin ruusuista tulevaisuutta noilla neuvoilla. Kyllä se vaan on niin että tekijä maksaa jos rakenteista ei ole löydetty mitään kosteutta. Jos kosteutta löytyy, niin yhtiö maksaa vesieristeeseen saakka jos yhtiöjärjestyksessä ei ole muuta mainittu.
- voi voi vaan
Voi kirjoitti:
Tulevalle lakimiehelle en ennusta kovin ruusuista tulevaisuutta noilla neuvoilla. Kyllä se vaan on niin että tekijä maksaa jos rakenteista ei ole löydetty mitään kosteutta. Jos kosteutta löytyy, niin yhtiö maksaa vesieristeeseen saakka jos yhtiöjärjestyksessä ei ole muuta mainittu.
Kyllä meillä maksaa vesieristeeseen yhtiö vaikka ei kosteutta löytyn mutta laattoja oli irti pohjasta sekä seinistäeikä mitään erityistä ole asiasta kirjattu. Eli kai nyt taloyhtiössä joku järkeä sentään saa käyttää ja estää ennalta kosteusvauriot??
- mopo
turska kirjoitti:
Voinko itse vaikuttaa asiaan enenpi jos olen yhtiön hallituksen jäsen?
Se että olet hallituksen jäsen ei oikeuta sinua minkäänlaiseen etuuteen verrattuna muihin osakkeen omistajiin. Tietysti hallituksen jäsenenä voit aina paremmin vaikuttaa kuin kuin ns. passiiviset osakkaat, mutta tuskin merkittävästi oman asuntosi remonttiin. Talossahan on isännöitsijä, hallitus ja tilintarkastajat. Ja yhtiökokous.
- jep
Kyllä yleensä on niin että yhtiö maksaa mahdolliset rakenteiden korjaukset sekä työn ja tarvikkeet vesieristykseen asti, kosteusmittauksen sekä mah, kuivauksen. Itse joutuu kustantamaan pinnoitteet ja työn niihin liittyen. Näin yleensä
Kosteusmittaus mieluiten purkutyön jälkeen olisi hyvä suorittaa ammattilaisella.
PS Rakennusmääräykset C2 kertoo miten ph pitäisi tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2252530Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka32109Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3211860- 1021624
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois831505Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001240- 671180
- 251121
- 501053
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731006