Kannattaako vuokraus?

Minna

Toivon kommentteja teiltä, jotka olette vuokranneet mökkiänne, kannattaako? Olen kiinnostunut laittamaan mökkimme vuokralle, mutta mieheni on vastaan, hänen mielestään kunnon ihmiset rakentaa itse mökkinsä, kuten hänkin on tehnyt. Mieheni laskelmien mukaan vuokrauksesta ei tule tuottoa, joka korvaisi vaivan. Mökkinaapurimme ovat myöskin vuokrausta vastaa. Naapurit eivät ajattele tietenkään kannattavuutta, vaan omaa rauhaansa. Keneltäkään en ole kuullut positiviista vuokrauksesta/vuokralaisista. Ja miten mahdollisesti löytäisi kunnon vuokralaiset?. Siis kannattaako pistää mökki vuokralle vai antaa olla tyhjillään?

26

7358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

      Mökkini seisoo suurimman osan vuotta tyhjillään, mutta vuokralaisia en sinne ota. Naapurilla oli parina kesänä oikein ulkomaalaisia, mutta homma tökkäsi tietääkseni näkemyseroihin luonnollisesta kulumisesta yms. Hänen mökkinsä on nyt tyhjillään käytännössä koko vuoden. Hyvä jos juhannuksena käyvät.

      • oi-

        kun mökki on vaan kyllin tasokas ja puita pitää olla, poltan takkaa joka ilta ja hyvä vene mieluummin moottorilla.
        Mökkinne kuluu mutta saattehan verovähennyksiä tuloista.


      • Jouni
        oi- kirjoitti:

        kun mökki on vaan kyllin tasokas ja puita pitää olla, poltan takkaa joka ilta ja hyvä vene mieluummin moottorilla.
        Mökkinne kuluu mutta saattehan verovähennyksiä tuloista.

        Heh heh, vai oikein verovähennyksiä! Mökin vuokraus ei kannata. Jos on valmis luopumaan mökistä, niin kannattaa vaihtaa asuntoon Helsingissä, tulot on ihan eri luokkaa, ja pääsee paljon helpommalla. Vuokrasimme mökkiämme, mutta se loppui lyhyeen. Mökkivuokralaiset taitaa olla oma rotunsa, niistä ei ole kuin riesaa, mitään ei osata ja eikä edes ruuvimeisseliä omistaneet. Ja sitten ne vuokralaiset ovat niin kateellisia, että luulevat vuokranantajan tekevän isot rahat mökillään! Yksikin selitti, miten jopa lainarahalla ja teetettynä mökki maksaa hetkessä itsensä. No, miksei itse pistänyt rahoiksi, ja rakennuttanut mökkiä? Tunnen kyllä tyytväisiäkin vuokraajia ja vuokralaisia, mutta silloin kyseessä on luotettavat vuokralaiset, jotka ovat löytyneet tutun kaupan myötä. Yhdellä tutulla on myös vaihtokauppa, vuokrasivat mökin sellaiselle perheelle, joka taas vasta vuoroisesti vuokrasi asunnon heille Helsingistä. Molemmille kannattavaa ja riskitöntä. Mutta, ventovieraille ei kannata koskaan vuokrata, sen voin kokemuksesta sanoa.


      • baltta
        Jouni kirjoitti:

        Heh heh, vai oikein verovähennyksiä! Mökin vuokraus ei kannata. Jos on valmis luopumaan mökistä, niin kannattaa vaihtaa asuntoon Helsingissä, tulot on ihan eri luokkaa, ja pääsee paljon helpommalla. Vuokrasimme mökkiämme, mutta se loppui lyhyeen. Mökkivuokralaiset taitaa olla oma rotunsa, niistä ei ole kuin riesaa, mitään ei osata ja eikä edes ruuvimeisseliä omistaneet. Ja sitten ne vuokralaiset ovat niin kateellisia, että luulevat vuokranantajan tekevän isot rahat mökillään! Yksikin selitti, miten jopa lainarahalla ja teetettynä mökki maksaa hetkessä itsensä. No, miksei itse pistänyt rahoiksi, ja rakennuttanut mökkiä? Tunnen kyllä tyytväisiäkin vuokraajia ja vuokralaisia, mutta silloin kyseessä on luotettavat vuokralaiset, jotka ovat löytyneet tutun kaupan myötä. Yhdellä tutulla on myös vaihtokauppa, vuokrasivat mökin sellaiselle perheelle, joka taas vasta vuoroisesti vuokrasi asunnon heille Helsingistä. Molemmille kannattavaa ja riskitöntä. Mutta, ventovieraille ei kannata koskaan vuokrata, sen voin kokemuksesta sanoa.

        Yksiselitteistä vastausta ei tuohonkaan kysymykseen ole, mutta itse en vuokraisi omaa mökkiä kuin viimeisessä rahapulassa.
        Mutta asia erikseen olisi jos on vuokramökki rakennettu vartavasten vuokraamista ajatellen eli kyseessähän on silloin jo yritys.
        Kyllä mökin vuokraajissa on molemmin puolin omituisuuksia, eikä muuten vuokraajalla tule ollakkaan ruuvimeisseliä, vaan mökki pitää olla "valmis paketti" eli kaikki valmiina.
        Suurin ongelma varmaan onkin se kun aina halutaan vuokrata halvalla ja sitten nuristaan...
        Taitaa olla kirjoitukseni niin sekava etten itsekään ymmärrä enää alkuperäistä ideaa !


      • Mökin akka
        baltta kirjoitti:

        Yksiselitteistä vastausta ei tuohonkaan kysymykseen ole, mutta itse en vuokraisi omaa mökkiä kuin viimeisessä rahapulassa.
        Mutta asia erikseen olisi jos on vuokramökki rakennettu vartavasten vuokraamista ajatellen eli kyseessähän on silloin jo yritys.
        Kyllä mökin vuokraajissa on molemmin puolin omituisuuksia, eikä muuten vuokraajalla tule ollakkaan ruuvimeisseliä, vaan mökki pitää olla "valmis paketti" eli kaikki valmiina.
        Suurin ongelma varmaan onkin se kun aina halutaan vuokrata halvalla ja sitten nuristaan...
        Taitaa olla kirjoitukseni niin sekava etten itsekään ymmärrä enää alkuperäistä ideaa !

        Mökkiäni en minäkään vuokralle antaisi. Mutta muiden "mökki-busineksiä" olen läheltä seurannut.
        Mökin voi vuokrata ns.vuosivuokralla, tai viikottain. Molemmissa on tietenkin puolensa. Jos vuokraa viikon silloin, toisen tällöin, voi myös itse käyttää mökkiä haluamaan aikana. Ongelma on tietenkin mistä sopivat vuokralaiset, ei ainakaan lehti-ilmoituksella, se on huomattu. Ilmoitusten perään soittelevat sellaiset, joille kukaan kaveri tai edes kaverin kaveri suostu vuokraamaan. Mökkijärvelläni on sellaisia "varmoja vuokralaisia", eli ovat vuosikausia lomailleet saman järven rannalla, useassa eri mökissä. Heille on aina tarjottu mökkejä, koska kaikki tietävät, kuinka kunnollisesta perheestä on kyse. Mökki on heidän lähtiessä vähintäänkin yhtä hyvässä kunnossa, kuin silloin kun he tulevat. Eli jos vuokralainen on siivosti, niin mökkejä löytyy, ihan hakemattakin. Monellahan on se tilanne, että mökki on tyhjillään, ja sen voisi vuokrata, jos vuokralaisiin voisi luottaan. Neuvoni on siis, että kysele ympäristöstä, jos jollakulla, olisi ollut hyviä vuokralaisia, joille mökkiä voisi tarjota.
        Vuosivuokralle, eli koko vuodeksi tulevalle vuokralaiselle yleensä kuuluu myös mökkityöt, ellei toisin sovita. Jos talkkaripalvelua halutaan, se yleensä tuplaa vuokran. Tiedän mökin, jos on vuosivuokralaiset, joiden sopimusta ei enään keväällä uusita. Vuokralaiset eivät viitsi nurmikkoa leikata, päästivät vesijohdon jäähän ja häiritsevät naapureita. Varsinaista vahinkoa mökille ei ole aiheutettu, mutta kun vuokrausvaiheessa sovittiin, että vuokralainen pitää paikat kunnossa. Tästäkin ongelmasta olisi selvitty, jos vuokralaiset olisivat maksaneet omistajalle töistä, jotka alunperin vuokralaiselle kuuluvat. Ko. mökki sijaitsee n.90 km Helsingistä, ja siihen on uudet vuokralaiset otettu, vaikka nykyiset eivät sitä vielä tiedä. Kysyntää on, ainakin uudellamaalla, joten kannattaa käyttää harkintaa ja valikoida tarkasti, jos vuokrata aiot.


      • joopa joo
        oi- kirjoitti:

        kun mökki on vaan kyllin tasokas ja puita pitää olla, poltan takkaa joka ilta ja hyvä vene mieluummin moottorilla.
        Mökkinne kuluu mutta saattehan verovähennyksiä tuloista.

        Jos ei ollut provo niin jo on...
        ai niin tähän palstaan ei oo alaikärajaa,
        sillä täysi-ikäinen ei tota edellistä ole
        kirjoittanut! Sillä moottoriveneheellähän
        onkin sit kiva päristellä yökaudet ja kuka
        saa syyt niskoilleen? Aivan, vuokraaja!

        Verovähennyksiä? Joku kade ja tietämätön ainaki.


      • fghjrdt
        Mökin akka kirjoitti:

        Mökkiäni en minäkään vuokralle antaisi. Mutta muiden "mökki-busineksiä" olen läheltä seurannut.
        Mökin voi vuokrata ns.vuosivuokralla, tai viikottain. Molemmissa on tietenkin puolensa. Jos vuokraa viikon silloin, toisen tällöin, voi myös itse käyttää mökkiä haluamaan aikana. Ongelma on tietenkin mistä sopivat vuokralaiset, ei ainakaan lehti-ilmoituksella, se on huomattu. Ilmoitusten perään soittelevat sellaiset, joille kukaan kaveri tai edes kaverin kaveri suostu vuokraamaan. Mökkijärvelläni on sellaisia "varmoja vuokralaisia", eli ovat vuosikausia lomailleet saman järven rannalla, useassa eri mökissä. Heille on aina tarjottu mökkejä, koska kaikki tietävät, kuinka kunnollisesta perheestä on kyse. Mökki on heidän lähtiessä vähintäänkin yhtä hyvässä kunnossa, kuin silloin kun he tulevat. Eli jos vuokralainen on siivosti, niin mökkejä löytyy, ihan hakemattakin. Monellahan on se tilanne, että mökki on tyhjillään, ja sen voisi vuokrata, jos vuokralaisiin voisi luottaan. Neuvoni on siis, että kysele ympäristöstä, jos jollakulla, olisi ollut hyviä vuokralaisia, joille mökkiä voisi tarjota.
        Vuosivuokralle, eli koko vuodeksi tulevalle vuokralaiselle yleensä kuuluu myös mökkityöt, ellei toisin sovita. Jos talkkaripalvelua halutaan, se yleensä tuplaa vuokran. Tiedän mökin, jos on vuosivuokralaiset, joiden sopimusta ei enään keväällä uusita. Vuokralaiset eivät viitsi nurmikkoa leikata, päästivät vesijohdon jäähän ja häiritsevät naapureita. Varsinaista vahinkoa mökille ei ole aiheutettu, mutta kun vuokrausvaiheessa sovittiin, että vuokralainen pitää paikat kunnossa. Tästäkin ongelmasta olisi selvitty, jos vuokralaiset olisivat maksaneet omistajalle töistä, jotka alunperin vuokralaiselle kuuluvat. Ko. mökki sijaitsee n.90 km Helsingistä, ja siihen on uudet vuokralaiset otettu, vaikka nykyiset eivät sitä vielä tiedä. Kysyntää on, ainakin uudellamaalla, joten kannattaa käyttää harkintaa ja valikoida tarkasti, jos vuokrata aiot.

        Suome, nkiel enlauserak, eonjoskusvä, hänvaik, eaa. :)


    • njet

      Älä ota pikkusumman (vuokratuotto)
      takia hirvittävää riskiä, ties mitä
      suttupyttyjä tulisi, ja koko mökki
      palaisi ym...

      En keksi yhtäkään hyvää syytä vuokrata
      mökkiä. seisoo meiänkin mökki tyhjillään
      kesällä viikkokausia mutta ei tule
      mieleenkään vuokra-idea!

      • Jocu

        Tosiaan, jos mökki vaikka palaa hämärissä olosuhteissa, pesee vakuutusyhtiö helposti kätensä koko jutusta.

        Minä olen sen verran itsekäs, että en ota vapaa-aikanani paineita aikataulujen suhteen. Mökin on oltava käytettävissä silloin kun tekee mieli lähteä vaikka saunomaan sinne.


      • Kulli
        Jocu kirjoitti:

        Tosiaan, jos mökki vaikka palaa hämärissä olosuhteissa, pesee vakuutusyhtiö helposti kätensä koko jutusta.

        Minä olen sen verran itsekäs, että en ota vapaa-aikanani paineita aikataulujen suhteen. Mökin on oltava käytettävissä silloin kun tekee mieli lähteä vaikka saunomaan sinne.

        Aika harvalla ainakaan etelä-suomessa mökki on sillä etäisyydellä kotoa, että voi vain lähteä saunomaan mökillä. Se 300 km:n ajomatka tekee pikkuisen estettä sille saunareissulle.


      • Jocu
        Kulli kirjoitti:

        Aika harvalla ainakaan etelä-suomessa mökki on sillä etäisyydellä kotoa, että voi vain lähteä saunomaan mökillä. Se 300 km:n ajomatka tekee pikkuisen estettä sille saunareissulle.

        Minä unohdin, etteivät kaikki ajele mökille luonnonhelmaan runsaassa puolessa tunnissa.


      • Maijuska
        Kulli kirjoitti:

        Aika harvalla ainakaan etelä-suomessa mökki on sillä etäisyydellä kotoa, että voi vain lähteä saunomaan mökillä. Se 300 km:n ajomatka tekee pikkuisen estettä sille saunareissulle.

        Minulla on mökki 50 km päässä ja asun Tampereella.
        On tullut käytyä saunomassa kesäisin työpäivän
        päätteeksi siellä ja makkarat grillaamassa.
        Kiirehän siinä kieltämättä on , ettei tule
        usein tehtyä noita pika käyntejä.

        Jos on 500 km / suunta mökille, voi jo miettiä,
        kannattaako sitä pitääkään, sehän on jo iso
        PROJEKTI sinne roudata itsensä, koiransa ja
        lapsensa - viikonlopuksikaan.


    • mökkihöperö

      Me vuokrattiin aiemmin mökkiämme aivan ventovieraille. Äkkiä muodostui vakio asiakkaita, jotka sattuivat kaikki olemaan kunnollisia. Moni kyllä pelotteli, mutta emme vuokranneet nuorisolle, koska heiää tyhmyys tahtoo tiivistyä. Meidän vuokralaiset pitivät melkeinpä paremmin kuin me itse.

      Ajauduimme kokeilemaan vuokraamista vähäisen oman käytön vuoksi. Saatiin mielestäni pienellä vaivalla mökistä aiheutuvat vuotuiset kulut peitettyä. Tais siinä jäädä ylimääräistäkin. Sitten päätimme myydä mökin, koska rahalle oli käyttöä muualla.

      • Jocu

        Minulla kun on mökki omalla maalla, ovat kulut käytännössä mitättömät.
        Kyllä tuolla aiemmin joku sanoi viisaasti. Jos aikoo mökkiä vuokrata, on se rakennettavakin siihen tarkoitukseen. Minä en ainakaan viitsisi nahistella vuokralaisten mahdollisesti aiheuttamista vahingoista. Niitä kun mökillä voi olla montaa sorttia - aina naapureiden häirintään asti.


      • rtuykuglihlhlkhfl,kfhlhjdjg...
        Jocu kirjoitti:

        Minulla kun on mökki omalla maalla, ovat kulut käytännössä mitättömät.
        Kyllä tuolla aiemmin joku sanoi viisaasti. Jos aikoo mökkiä vuokrata, on se rakennettavakin siihen tarkoitukseen. Minä en ainakaan viitsisi nahistella vuokralaisten mahdollisesti aiheuttamista vahingoista. Niitä kun mökillä voi olla montaa sorttia - aina naapureiden häirintään asti.

        Jos vuokraa mökkiä, on vuokrauksen ajankohta 99%:n varmuudella sellainen, ettei itse siellä silloin halua olla. Koska jos haluaa, niin silloin siellä myös itse on. Ja kyseessähän on sama ajankohta, jolloin 99% suomalaisista haluaa olla omistamallaan mökillä. Niin myös ne naapurit. Eli eiköhän se ole useimmissa tapauksissa kohtuullisen harva viikonloppu, jolloin vuokralaiset ja naapurit ovat yhtäaikaa mökillä. Sekä minä itse, että mökin omistavat tuttavani ovat "normaalit" mökkikesäviikonloput itse mökillä ja vuokraavat mökkiään sen "parhaan omakesäloma-kauden" ulkopuolella. Ja sitäpaitsi: pitääkö se perkele hommata mökki paikasta, jossa naapuri on 50 m:n (tai jopa alle) päässä.


      • Jocu
        rtuykuglihlhlkhfl,kfhlhjdjg... kirjoitti:

        Jos vuokraa mökkiä, on vuokrauksen ajankohta 99%:n varmuudella sellainen, ettei itse siellä silloin halua olla. Koska jos haluaa, niin silloin siellä myös itse on. Ja kyseessähän on sama ajankohta, jolloin 99% suomalaisista haluaa olla omistamallaan mökillä. Niin myös ne naapurit. Eli eiköhän se ole useimmissa tapauksissa kohtuullisen harva viikonloppu, jolloin vuokralaiset ja naapurit ovat yhtäaikaa mökillä. Sekä minä itse, että mökin omistavat tuttavani ovat "normaalit" mökkikesäviikonloput itse mökillä ja vuokraavat mökkiään sen "parhaan omakesäloma-kauden" ulkopuolella. Ja sitäpaitsi: pitääkö se perkele hommata mökki paikasta, jossa naapuri on 50 m:n (tai jopa alle) päässä.

        Kyllä ne naapurit pystyvät terrorisoimaan häirinnällään yli sadankin metrin päästä, kun sattuu olemaan peltoa välillä. Siinä olet minun tapauksessani oikeassa, että mökkini olisin voinut rakentaa kotitilani maalle muuallekin, mutta ei tullut mieleen että eläkeikää lähestyvät hianot osuuspankki-ihmiset ova maalla täysiä porsaita. Toisaalta, melu kuuluu tyynenä iltana kauas.
        Siitä tuo vinkkini häirinnästä. Tiedän tunteen, kun mökille mennessään näkee naapurimökinkin olevan asuttu. Tekee mieli lähteä takaisin kaupunkiin.
        Minun tapaukseni tosin lienee jo kunnossa.


    • jorkki

      Kaikella on riskinsä. Perheemme on vuodesta 1988, kahta kesää lukuunottamatta viettänyt kesäisin viikon-pari vuokramökillä. Viimeiset viisi vuotta olemme olleet samalla mökillä. Soitan aina toukokuussa,kun loma-aika selviää isännälle ja sovin asiasta lähemmin. Luultavasti ovat olleet meihin tyytyväisiä kun eivät muille enää vuokraakaan. Heidän omat lapset perheineen käyttävät mökkiä aika paljon. Toistaiseksi on kuitenkin meille aina tilaa löytynyt. Jos vuokraat ulos niin keski-ikäiset perheet lienevät vähäriskistä porukkaa. Terveisin Jorkki

    • 380 km mökille

      meidän perheemme ajautui mökin omistajiksi puolivahingossa, mökki savon sydämmessä ja rakennamme parhaillaan omakotitaloa pääkaupunkiseudulle.
      olemme vuokranneet viime kesät mökkiämme muutamalle tutun tutulle viikonlopuista parin viikon jaksoihin eikä ongelmia ole ollut. eipä tuloilla ole rikastunut mutta kulut (verot, sähköt, jätemaksut=n500 €/vuosi) on saatu peitettyä ja mökki on kuitenkin 48 viikkoa vuodessa meidän käytössämme. Ja aina silloin kun itsellemme sopii!!
      eli ainakin meille hyvä käytäntö!

    • Jantsu

      Appeni vuokrasi mökkiään, eikä kateeksi käynyt. Hänellä oli ilmoitus hesarissa, puhelin pirisi taukoamatta. Kaikki halusivat tulla katsomaan mökkiä, vaikka se oli jo ehditty vuokrata. Ja sitä jankutusta, miksi niille vuokrasit, miksi et meille jne...

    • Make

      Ettekö voi ajatella mitään muuta kuin rahaa? Olen työtön perheellinen mies ja myös minä haluan mökille. En voi mökkiä ostaa eikä vuokraamiseenkaan ole rahaa. Oman alani töitä ei ole saatavilla, eikä huonosti palkattua pätkätyötä kannata ottaa. Vaimolta taas puuttuu sekä koulutus ja työkokemus, joten ehdotus töihin menosta ei ole oikeutettua. Monella on mökki tyhjillään, mutta sitä ei voi antaa tarvitsevien käyttöön miksi?. Asumme kaupungin vuokratalossa ja siellä on varsinkin kesällä ankeata. Olisi kiva päästä laiturille loikoilemaan. Lapsemme menevät kesäleireille, silloin meillä vanhemmilla olisi hyvää aikaa hengähtää ja viettää lomaa, mutta mistä mökki?

      • Tane

        Haluamme antaa mökin käyttöösi. Kirjoita lista mitä haluat syödä ja juoda vierailusi aikana, ostamme kaiken mitä haluat. Siivoamme mökin ja leikkaamme nurmikon, ettet rasitu. Haluat varmaan myös kuljetuksen mökille ja takaisin, sen olemme tietenkin velvollisia järjestämääm sinulle. Vaimoni voi olla sisäkkönne, laittaa ruuat jne. Hän tietenkin asuu teltassa, jotta teille ei olisi haittaa hänestä.


      • nainen minäkin

        Vaatimus töihinmenosta ei ole OIKEUTETTU kun ei ole koulutusta ja työkokemusta???jopas miehellä on puheet.
        Mitä hittoa otit noin saamattoman vaimon?taisit ottaa sen vain palvelemaan itseäsi? kai se sentään p-ttä osaa antaa? Maksa sille joka panosta niin hän saa työkokemusta.Ja tienaa vähän.
        Millä ihmeen oikeudella sinä VAADIT että sinunkin pitää päästä mökille? Ja pitäis antaa käyttöön? Suurin osa meistä mökillisistä on tehnyt jumalattomasti töitä mökkinsä eteen, ja sinulla on otsaa, ahneutta vaatia sitä noin vain käyttöösi!
        Taidanpa ymmärtää miksi asut vuokratalossa ja olet mökkiä vailla. Tuolla asenteella et tule sitä ikina saamaankaan.
        Kas kun et pyydä samalla että jääkaappi olisi täynnä ruokaa ja menopaluukuljetus arvon perheelle.


    • Anonyymi

      Kun vaan löytäisi jostain pienen mökin vuokrattavaksi. En tarvisi kun katon pään päälle, ja puu hellan, sängyn, saunan vesistö olisi mukava, pääsis kalaan. Auttaisin mökki töissä olen yksin. Vanhempi pariskunta olisi ihana yhdessä vaikka. Vaikea on löytää, tämösstä.

    • Anonyymi

      Juurikin jotain sellaista mökin vuokraamiseen olettaisin liittyvän mitä yllä olevista kommenteistakin on pääteltävissä.
      Eipä se juurikaan kannata lähteä mökkiään vuokraamaan, vihamielistä suhtaantumista vaan tällaiseen meillä yksilöiden taholta ja myös valtakulttuurisestikin.
      Mutta eipä mökki myöskään ole järin häävi sijoituskohteena sitä ajatellen. niin että se antaisi inflaatioturvaa varoille .
      Kun ostat mökin niin maksat siitä heti päälle 4% varainsiirtoveroa. Ja jos jonkin aikaa mökkiä pidettyäsi sen numeraalinenn hinta noususi(lähinnä inflaatiosta johtuen) vaikkapa 50%, ja jos trokarille myyntiin sen laittaisit 4% palkkiolla, niin siihen jäisi se 46%(siis lähinnä numeraalista nousua), josta taasen purisi se 30% ns. luovutusvoittoveron nimikkeellä eli 0,7 kertaa se 46% eli 32,2% . No joo, siis 32,2% siitä inflaatiokompensaatiota. Mutta kun tuota numeraalista hinnannousua(eli lähinnä inflaatiota) tarvittiin 50 % enne kuin tässä tuo 32,2% inflaatiokompensaatio varoille saatiin. Eli siis aika iso osa tuosta numeraalisesta hinnanoususta pitää olla reaaliarvon nousua ennen kuin tällaisella sijoituksella edes flaation peittoaa ja siis pysyy omillaan noin reaalitermeissä.
      No on siinä tietty tähän päälle oma mökki käytössä pelkillä hoitokuluilla ja töillä ja vaivoilla. Kuinka paljon näille jutuille arvoa sitten antaaklin.

      • Anonyymi

        No tuo varainsiirtoverokin 4% jäi vielä tuosta arviosta pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo varainsiirtoverokin 4% jäi vielä tuosta arviosta pois

        Mutta kyllä tuollakin sijoituksella reippaasti peittoisi sen vaihtoehdon, missä tilillä nollakorolla makuuttaisit varojasi tuon annetun inflaation oloissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe