Kokeillaampa ajankuluksi pientä kisailua. Älkää katsoko toisten vastauksia, ennen kuin olette itse vastanneet.
Eli kuinka monta perämoottorimerkkiä muistat ulkoa? Luettele ne. Nykyisiä tai jo unholaan painuneita merkkejä. Ja jos on joku oudompi merkki, jota ehkä moni ei tunne, voisit parilla sanalla kommentoida mistä/miltä ajalta ko. mylly on?
Kuka muistaa eniten perämoottorimerkkejä
48
10886
Vastaukset
- minävaa
Flambeau oli joku jenkkiläinen perämoottori joskus 40-50 luvulla
Erikoista tässä moottorissa oli se että sen pystyi halkaisemaan kahtia...
Tästä oli joskus kippari-lehdessä juttu- Ykä
Jo mainittujen lisäksi muutama.
Nopsa.
Kotimainen noin 4hv. Valmistusta kai ennen sotia. Päätyi ilmeisesti heti sodan jälkeen.
Aldel.
Kaksi mallia, alunperin ruotsalaismerkki, muistaakseni myös kotimaista valmistusta. 50-luvun alku.
Näiden ja jo toisten mainitseman Terhin lisäksi (Terhiä markkinoitiin myös Tern nimellä ulkomaille) on Suomessa valmistettu ainakin yhtä perämoottoria, Pitkän sillan rannassa oleessa konepajassa joskus aikojen alussa. Merkkiä en muista. Kipparissa taitaa ollo ollut juttua Nissen palstalla.
Bundy.
Kävi täälläkin joskus 50-luvun puolivälssä, espanjalainen.
König.
Saksalainen tunnettu kilpakone, valmisti vielä -80 luvun alussa koneita siviilikäyttöönkin.
Lutetia.
Ranskalainen, ei enempää tietoa.
Covetry Climax.
Englantilainen nelitahtinen veivillä käynnistettävä häristin, kampiakseli vaakatasossa, kulmavaihde. Ainakin yksi kapple Helsingissä, Taivallahden laitureissa 50-luvulla.
Perkins.
Markkinoitiin myös British Anzanina. Egnlantilainen, periytyi jenkkilästä alunperin Oliver. Koneitä myytiin meilläkin joskus 60-70 luvun vaiheilla.
Brittania, Swordfish.
Austraalialaisia?
Yamato.
Japanilainen urheilumoottorimerkki.
AMERIKKALAISIA
Cross. Nelitahtinen tähtimoottori, 30-luku. Maailman harvinaisuus, yksi kappale Suomessa Nisse Häggblommin aarre.
Bearcat
Fisher Pierce
Homelite.
Kaikki kolme merkkiä samaa tuotetta. Nelitahtisia nelisylinterisiä noin 55hv vuosina 61-72.
Homelite oli tunnettu myös meillä.
Caille.
Mennyt merkki muutamia malleja ennen sotia. Merkillä ollut edustus Suomessakin.
Clinton.
Kävi 50-luvulla meilläkin.
Elto.
Evinrude Ligt Twin Outboard. Olle Evinruden perustama uusi merkki myytyään alkuperäisen Evinrude merkkinsä. Meilläkin myynnissä joskus 50-luvun alussa. Maahantuoja Suomen Koneliike.
Lokwood.
Aikoinaan menestynyt merkki. 30-luvun lama tappoi jenkkilässä monta tehdasta tai ainakin ajoi tehtaan saman katon alle, Evinrude, Elto, Johnson, Lockwood = OMC, Outboard Motor Company.
Lauson.
Pieniä nelitahtisia koneita valmistanut tehdas.
Martin.
Pieni, mutta maineikas tehdas.Tuotiin meillekkin 50-luvun alussa. Koneella hyvä maine täälläkin. Kehitti erikoisen imuläppätekniikan, josta syystä koneiden hidaskäyntiominaisuudet olivat hienot, 400rpm 50- luvun alussa. Koneen myöhemmät vaiheet myyntien kautta johti Oliveriin, myös maineikas peli. Kallis teknologia vei edelleen myyntiin ja ostaja löytyi euroopasta, syntyi Perkins. Hieno kallis venttiilitekniikka hylättiin, ei menestystä. Myytiin siis myös Brithis Anzani merkillä.
Scott Attwater.
Alunperin ihan oma tehtaansa joka ajautui sittemmin McCullokin yhteyteen. Nimi muutettiin ensin Scott:iksi lopuksi McCulloch:ksi. Valmistus päättyi -64 tai -65. Edustaja Suomessa oli Bensow.
Amerikassa on toiminut myös runsaasti varsinaisten valmistajien ohella joko suoraan joltain valmistajalta omalle merkille tilattuja ja myytyjä merkkejä, sekä vähän modifikoituja versioita myyneitä yrittäjiä. Ohessa seuraavia merkkejä tältä saralta.
Champio (maahantuojana Haka-Auto), Chris-Craft, Corsair, Elgin, Eska, Firestone, Gamefisher, Hiewatha, Sea King, Sears, Wizard.... Ominaista näille on, että eri vuosina varsinainen perusmoottori on saattanut tulla eri valmistajilta, kuten Kiekhafer, Mercury, Scott Atwater, McCulloch, Eska, OMC, West Bend...
Nythän tilanne on taas samanlainen, suuret tehtaat myy toistensa koneita omalla nimellään, teettää omia koneitaan toisilla, ostaa osakokonaisuuksia muilta...
Merkkejä löytyy maailmalta vielä näidenkin jälkeen varmasti paljon. Ei vain tule mieleen tai en ole koskaan kuullutkaa. - Ykä2
Ykä kirjoitti:
Jo mainittujen lisäksi muutama.
Nopsa.
Kotimainen noin 4hv. Valmistusta kai ennen sotia. Päätyi ilmeisesti heti sodan jälkeen.
Aldel.
Kaksi mallia, alunperin ruotsalaismerkki, muistaakseni myös kotimaista valmistusta. 50-luvun alku.
Näiden ja jo toisten mainitseman Terhin lisäksi (Terhiä markkinoitiin myös Tern nimellä ulkomaille) on Suomessa valmistettu ainakin yhtä perämoottoria, Pitkän sillan rannassa oleessa konepajassa joskus aikojen alussa. Merkkiä en muista. Kipparissa taitaa ollo ollut juttua Nissen palstalla.
Bundy.
Kävi täälläkin joskus 50-luvun puolivälssä, espanjalainen.
König.
Saksalainen tunnettu kilpakone, valmisti vielä -80 luvun alussa koneita siviilikäyttöönkin.
Lutetia.
Ranskalainen, ei enempää tietoa.
Covetry Climax.
Englantilainen nelitahtinen veivillä käynnistettävä häristin, kampiakseli vaakatasossa, kulmavaihde. Ainakin yksi kapple Helsingissä, Taivallahden laitureissa 50-luvulla.
Perkins.
Markkinoitiin myös British Anzanina. Egnlantilainen, periytyi jenkkilästä alunperin Oliver. Koneitä myytiin meilläkin joskus 60-70 luvun vaiheilla.
Brittania, Swordfish.
Austraalialaisia?
Yamato.
Japanilainen urheilumoottorimerkki.
AMERIKKALAISIA
Cross. Nelitahtinen tähtimoottori, 30-luku. Maailman harvinaisuus, yksi kappale Suomessa Nisse Häggblommin aarre.
Bearcat
Fisher Pierce
Homelite.
Kaikki kolme merkkiä samaa tuotetta. Nelitahtisia nelisylinterisiä noin 55hv vuosina 61-72.
Homelite oli tunnettu myös meillä.
Caille.
Mennyt merkki muutamia malleja ennen sotia. Merkillä ollut edustus Suomessakin.
Clinton.
Kävi 50-luvulla meilläkin.
Elto.
Evinrude Ligt Twin Outboard. Olle Evinruden perustama uusi merkki myytyään alkuperäisen Evinrude merkkinsä. Meilläkin myynnissä joskus 50-luvun alussa. Maahantuoja Suomen Koneliike.
Lokwood.
Aikoinaan menestynyt merkki. 30-luvun lama tappoi jenkkilässä monta tehdasta tai ainakin ajoi tehtaan saman katon alle, Evinrude, Elto, Johnson, Lockwood = OMC, Outboard Motor Company.
Lauson.
Pieniä nelitahtisia koneita valmistanut tehdas.
Martin.
Pieni, mutta maineikas tehdas.Tuotiin meillekkin 50-luvun alussa. Koneella hyvä maine täälläkin. Kehitti erikoisen imuläppätekniikan, josta syystä koneiden hidaskäyntiominaisuudet olivat hienot, 400rpm 50- luvun alussa. Koneen myöhemmät vaiheet myyntien kautta johti Oliveriin, myös maineikas peli. Kallis teknologia vei edelleen myyntiin ja ostaja löytyi euroopasta, syntyi Perkins. Hieno kallis venttiilitekniikka hylättiin, ei menestystä. Myytiin siis myös Brithis Anzani merkillä.
Scott Attwater.
Alunperin ihan oma tehtaansa joka ajautui sittemmin McCullokin yhteyteen. Nimi muutettiin ensin Scott:iksi lopuksi McCulloch:ksi. Valmistus päättyi -64 tai -65. Edustaja Suomessa oli Bensow.
Amerikassa on toiminut myös runsaasti varsinaisten valmistajien ohella joko suoraan joltain valmistajalta omalle merkille tilattuja ja myytyjä merkkejä, sekä vähän modifikoituja versioita myyneitä yrittäjiä. Ohessa seuraavia merkkejä tältä saralta.
Champio (maahantuojana Haka-Auto), Chris-Craft, Corsair, Elgin, Eska, Firestone, Gamefisher, Hiewatha, Sea King, Sears, Wizard.... Ominaista näille on, että eri vuosina varsinainen perusmoottori on saattanut tulla eri valmistajilta, kuten Kiekhafer, Mercury, Scott Atwater, McCulloch, Eska, OMC, West Bend...
Nythän tilanne on taas samanlainen, suuret tehtaat myy toistensa koneita omalla nimellään, teettää omia koneitaan toisilla, ostaa osakokonaisuuksia muilta...
Merkkejä löytyy maailmalta vielä näidenkin jälkeen varmasti paljon. Ei vain tule mieleen tai en ole koskaan kuullutkaa.Korjaan omaa kirjoitustana vähän.
Bundy ei ollut espanjalainen, vaan itse asiassa Cresent Bundy ja siis ruotsalainen.
- arskaw
joku vielä pienen kauniin ja kotimaisen Larus merkkisen ilmajäähdytteisen koneen.Punainen tankki kehänä koneen päällä ja kone hopeanvärinen,tehoa useita hevosvoimia,ainakin 2 jossei kolme.
- Ykä
No kun muistutit, niin tulihan se mieleen.
Kuului noihin niin mukaviin ilmajäähdytteisiin, jotka kesähelteellä leikkasi kevyesti kiinni ja pienen odottelun jälkeen oli taas valmis käymään.....
- montaa..
Näitä ei liene enään markkinoilla.
Huskvarna ( 60-70 luvulla )
Gresentti ( 60-70 luvulla )
Volvo ( 60-80 luvulla )
Seagal ( 60-80 luvulla )
Moskva ( 60-70 luvulla )
Terhi ( 60-80 luvulla )
Dolmar, tämä oli jonkun kiviporan tai moottorisahan lisälaite, jolla tuosta tehtiin perämoottori. Siitä olen esitteen nähnyt.
Tämäkin taisi olla joskus 70 luvun alussa.
Nykyisiä sitten muistuu.
Yamaha
Honda
Susuki
Seahorse
Johnson
Evinrude
Mariner- Anonyymi
Nykyisiä vielä Tohatsu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisiä vielä Tohatsu
Mercury
- Jari M.
Mopedeista tunnettu Zündapp puuttuu vielä listalta. Isäni omisti maanantaikappaleen (siis perämoottorin) 70-luvun alussa. Piti kuulemma joskus jättää kauppareissu tekemättä, kun ei saanut käyntiin, eikä ongelma korjaamokäynneillä koskaan parantunut. Itse olen nähnyt tuon koneen vain valokuvassa, jossa peräaallosta päätellen liikkeelle oli sillä kertaa päästy.
- venemies56
myös italialaisella tecumseh koneella olevat aspera ja mac
- Anonyymi
Tecumseh on kyllä jenkkiviritys, saanut nimensä intiaanipäällikön mukaan, vai oliko tämä inkkari makaroonimaasta.
- Tämä on jämpti,
Siis perämoottorimerkkejä kysyit,- Eihä niitä muita ookkaa, kun Evinrude ja Johnsson.
Jos joku muuta väittää, ei tiedä asiasta muutakuin jotain kumminkaiman Gulloppi moottorisaha kokeiluja. - terhiracing
varmana on muitakin. mikäs terhi on??
- Adler
Jaa että mikä Terhi on se oli melko epäonnistunut yritys tehdä Suomalaista perä-
moottoria 1960-70 luvuilla oli ainakin 5,10,15, hv:n päristimiä joskus vieläkin näkee näitä Tehejä soutupaattien perässä, lähinnä Terhi oli soutajan paras kaveri sillä monasti lähdettiin moottorin voimin vesille mutta palattiin soutaen.
Tuli vielä mieleen Ruotsalaiset Monark ja Crecent 1960 luvulta sekä Archimedes
Penta joka oli wanha merkki mikä jakoi pelkkänä Pentana eli Volvon kone. - työnorjatsorronyöstä
kun meille tuotiin veterok ja ahti
oli naapurissa neuvostomahti
ja voimissaan kaksitahti
sitten uppos ladoga-jahti
ja loppus myös sukkahousurahti - 15hv
Meidän veneen perässä hyrräs 60-luvun lopulla 15hv GALE.
Tais kuulua samaan sarjaa kuin ukillani samaan aikaan ollut SEA KING (joka on mainittu ylempänä). Koneet oli muuten samanlaisia, mutta Galen kopassa oli musta raita ja Sea Kingin kopassa punainen. - Ykä2
Jep, olet oikeassa. Gale oli aluksi koteloltaan keltainen. Myöhemmät mallit valkopohjaisia. Maahantuoja oli Suomen Koneliike.
Gale oli OMC:n valmiste ja osia kannattaa vieläkin katsella vastaavien Evari / Johnson koneiden listoilta.
Ohessa netissä oleva yksinäinen mainos -62 Galesta.
http://www.old-omc.de/gale_1962/gale_1962.html
Sea King merkillä myytiin muidenkin valmistajien tuotteita kuin OMC:n - K. Arponen
Muistakaa myös kotimaiset Kiiski ja Alpo perämoottorit, sekä itävenäläinen Jakutia sport.
Kiinassa tehtiin myös Kuli nimistä konetta 30 luvulla. Vaarilla oli semmosen motti vesipumppuna mökillä muinoin. - Somot
Tomos taisi olla kaiketi Jugoslavian ihme, faija sellaisen vähävaraisena osti joskus 70-luvulla. Aika nopeasti vaihtui 2 hepan Suzukiin (ekan viikonlopun jälkeen), kyseinen suitsa toimii edelleenkin. Ei ole kai edes huollettu ikänään, pl. tulpanvaihto jokus.
- PentaStar
CHRYSLER ja sitä seurannut FORCE. Ah sitä ihanaa 2-tahti koneen tuoksua merellä. Chrysleristä alkoi kesä.
- Ykä2
Aivan oikein, Chrysler ja se jälkeläinen Force. Brunsvic osti Chyrslerin toiminnat ja ryhtyi värkkäämään jatkossa halpistuotteena Force merkillä.
Chrylerin edeltäjä taas oli West Bend, jonka Chrysler osti. - Anonyymi
Olisikohan Chrysler ollut maailman meluisin perämoottori?
- moottoripappa
Firestone Rubber Compay, Ohio, lukee yhden moottorini kilvessä. Firestone-perämoottorit valmisti Scott Attwaterin tehdas alihankintana. Jenkkiharrastajilta löytyi mm uudet decalit tankin kylkiin. Söpö laite!
Kai sitä nyt joka jätkä googlettelee eri merkkejä mutta kuinka monen kyydissä olette itse olleet/omistaneet. Tässä Jurpån merkit:
Evinrude
Johnson
Mercury
McCulloch
Archimedes
Crescent
Terhi
Yamaha
Mariner
Honda
Suzuki
Force
Ja useat näistä vielä moneen kertaan monen kokoisina ja ikäisinä. Pistkäkää paremmaksi te rumat homopervot.- Joakim1
Jäi nyt hiukan epäselväksi pitikö omistaa vai riittikö, että on ollut kyydissä. Jos piti omistaa, riittääkö, että perheessä oli vai pitikö ihan henkilökohtaisesti omistaa.
Kyydissä Jurpån listan koneista en muista olleeni McCulloch, Crescent ja Force, mutta toisaalta olen ollut jäljellejäävien lisäksi ainakin seuraavien kyydissä: Penta, Gale, Seagull ja Tohatsu eli yksi enemmän kuin Jurpån listalla.
Jos piti omistaa (tai perheessä oli), listalta jäävät pois Archimedes, Terhi, Honda, Suzuki ja Seagull.
Jos piti henkilökohtaisesti omistaa, ei listaan taida jäädä kuin Mariner, Mercury ja Yamaha - Anonyymi
Samat,lisäksi vielä tohatsu
- PigDick
Siankulli. Saattoi olla tietysti sama kun tuo tuo Seagull
- henkkaeerik
mulla perä moottori/moottori saha merkiltään JOBU pat no8j808.SAgno A7865. tietääkö kukaan semmosesta.
- Onhannoitajoo
Mulla on Firestone joka olikin jo mainittu. En ole kyllä koskaan käyttänyt enkä edes yrittänyt käynnistää. On kuitenkin kokonainen peli että kyllä varmasti käynnistyisi jos asiakseen ottaisi. Mutta en ota, ei riitä kiinnostus. Seuraava sukupolvi saa kokeilla jos haluaa, tai heittää romulavalle. Löytyy multa vanha messinki-Volvokin, se on oikeasti hieno.
- ENmuistamuutakun
EVINRUDEN !!!
Ja nykyisen E-TECIN !
Kaikki muut merkit ovat naurettavia LELUJA E- TECIN RINNALLA !
NELITAHTISET ON HAISTAPASKAN JONNINJOUTAVIA RIHVELEITÄ E-tecin RINNALLA-eivät pärjää missään uusille E-TECEILLE !
ILMANKOS HEILTÄ ONMENNY JÄRKI -ja hirttoköysiä tarjoilessaan he itse suunnittelevat sen köyden käyttöä
Sillä nelitahtimyyjien älämölöstä ei voi muuta johtopäätöstä vetästä.
On se aika surullista, jos he ei löydä ulospääsyä E-tecin aiheuttamasta suunnattomasta kurimuksestaan.-ILMANKOS HE VIHAAVAT SITÄ E-TECIN MERKKIÄ- mutta te saatanan nelitahtipölövästit ETTE KUUNNELLEET-mitä TEILLE ALUNPERINKIN KERROIN OLEVAN TULOSSA-ETTE SAATANAN PÖLÖVÄSTIT OSANNEET KUUNNELLA--TE USKOMATTOMAN DIOOTTIMAISET PÖLÖVÄSTIT !!!
ME fiksummat ostamme E-teccejä -SILLÄ NE OVAT puhtaampia jareippaasti tehokkaampia,-kuin saastuttavat kampiakseleitaan katkovat nelitahtiset !- KaksitahtihörhöAsialla
No niin, nyt on peli menetetty, E-tec-hörhö tuli tähänkin ketjuun! Lääkitys ja sähköshokit ovat ilmeisesti tehonneet sen verran että hänet on taas päästetty hoitolaitoksen kirjaston tietokoneelle. Nyt on taas maaninen vaihe päällä...
- KoetaMENNÄ
KaksitahtihörhöAsialla kirjoitti:
No niin, nyt on peli menetetty, E-tec-hörhö tuli tähänkin ketjuun! Lääkitys ja sähköshokit ovat ilmeisesti tehonneet sen verran että hänet on taas päästetty hoitolaitoksen kirjaston tietokoneelle. Nyt on taas maaninen vaihe päällä...
Viikonloppuna veneilymessuille ja tutustu erittäin fiksuihin, ja voittamattomiin moottoreihin, joiden kopassa lukee EVINRUDE E-tec, sillä ne ovat maailman mielenkiintoisimmat moottorit !
- KaksitahtihörhöAsialla
KoetaMENNÄ kirjoitti:
Viikonloppuna veneilymessuille ja tutustu erittäin fiksuihin, ja voittamattomiin moottoreihin, joiden kopassa lukee EVINRUDE E-tec, sillä ne ovat maailman mielenkiintoisimmat moottorit !
Ei tarvitse mennä, minulla on Yamaha F-40, jolla on ajeltu jo yli 10 vuotta ja ajot jatkuu...
- Mullakinon
KaksitahtihörhöAsialla kirjoitti:
Ei tarvitse mennä, minulla on Yamaha F-40, jolla on ajeltu jo yli 10 vuotta ja ajot jatkuu...
27 vuotta vanaha johnson, ja joka kevät kertanykäisyllä käyntiin.Siitä huolimatta menen venemessuille tutkimaan uusia koneita, joissa on ytyä.
- jeesjeesEtec
Nyt tuli ketjuun ensimmäinen asiallinen viesti, ETEC rules!
- lapsellista
Mullakinon kirjoitti:
27 vuotta vanaha johnson, ja joka kevät kertanykäisyllä käyntiin.Siitä huolimatta menen venemessuille tutkimaan uusia koneita, joissa on ytyä.
On tosiaan ihme kone tuo siun johnson,bensa lisääntyy tankissa kun ajelee ja olet hehkuttanut sitä eri palstoilla ainakin 5v ja aina se on 27 vuotta vanha ja kulkeekin 37 solmua johon ei yleensä pääse 50-60hv trimmillisellä koneellakaan.Eikö tuo kannattais jo monistaa tuolla 3D tekniikalla tulis vissiin kauhia myyntimenestys ympäri maailman ja siusta tulis miljonääri,kyllähän tuollainen ihmekone pääsis pakokaasu ym ympäristö testeistä läpi heittämällä.Aattele ny oot vain provoa spämmiä trollausta harrastava pelle ja mahdollisuus olis päästä ihme moottoris kanssa 3 D tekniikan myötä miljonääriks. .
- EiköKUKAAN
lapsellista kirjoitti:
On tosiaan ihme kone tuo siun johnson,bensa lisääntyy tankissa kun ajelee ja olet hehkuttanut sitä eri palstoilla ainakin 5v ja aina se on 27 vuotta vanha ja kulkeekin 37 solmua johon ei yleensä pääse 50-60hv trimmillisellä koneellakaan.Eikö tuo kannattais jo monistaa tuolla 3D tekniikalla tulis vissiin kauhia myyntimenestys ympäri maailman ja siusta tulis miljonääri,kyllähän tuollainen ihmekone pääsis pakokaasu ym ympäristö testeistä läpi heittämällä.Aattele ny oot vain provoa spämmiä trollausta harrastava pelle ja mahdollisuus olis päästä ihme moottoris kanssa 3 D tekniikan myötä miljonääriks. .
Ole sulle vieläkään sanonu
, että lapsen asteelle jääneen olisi mentävä äidiltä kysymään vaipanvaihtoa.
Puhut niin paljon sontaa, että on sitä lahkeessakin. - lapsellista
EiköKUKAAN kirjoitti:
Ole sulle vieläkään sanonu
, että lapsen asteelle jääneen olisi mentävä äidiltä kysymään vaipanvaihtoa.
Puhut niin paljon sontaa, että on sitä lahkeessakin.Kukahan tai ketkä niitä lapsellisia ihan oikeasti on,sinä e superhörhö ja muutama muu idiootti postaa tuota tahtihörhöyttä ym paskaa palstan täydeltä.Trollausta Spämmiä ja kaikkea ala arvoista uskomatonta paskaa tulee kokoajan,Meeppä peilin eteen kattoon niin siltä näet kuka täällä häiriköi ja höpöttää noita älyttömiä e ym tahtihörhöyttä pidätte yllä vuosikausia sekö ei muka lapsellista idiotismia.2T HÖRHÖT pois TROLLAAMASTA ja takas lastentarhaan tai höpölään.
- Anonyymi
Selva on vielä mainitsematta.
2-tahtiset oli omaa suunnittelua ja nelarit Yamahan koneita Selvaksi väritettyinä.
Sitten on vielä näitä kiinalaisia kuten Parsun. Ovat pääsääntöisesti jonkin asteisia kopioita esim. Yamahalta.
Näitä kiinalaisia nelareita on vielä kait jokunen lisää. Tietääkö joku merkkejä?- Anonyymi
Nissan on myös mainitsematta. Ovat 2t Tohatsuja.
- Anonyymi
Puuttuu myös Yanmarin Diesel-perämoottorit
- Anonyymi
Ja Veterok
- Anonyymi
prutku
- Anonyymi
Aika alas sai scrollata, ennen kuin Selva mainittiin. Mutta löytyihän se sieltä.
Mutta heitetään nyt vielä yksi: Carniti. Aika merkittäväkin italialainen tekijä 70-luvulla.
Ihme, ettei sitä kukaan ollut maininnut, vaikka kaiken maailman siperialaisia nevöhööd-merkkejä on lueteltu.- Anonyymi
Mitähän lienevät nimeltään ne aasiassa käytettävät pitkäakseliset suoravetoiset perämoottorihirmut, joissa näyttää olevan melkein V6 ilman koppaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän lienevät nimeltään ne aasiassa käytettävät pitkäakseliset suoravetoiset perämoottorihirmut, joissa näyttää olevan melkein V6 ilman koppaa.
Ovatko perämoottoreita lainkaan? Eivät mielestäni. Miten perämoottori määritellään?
Monta sähköperämoottoria on myös mainitsematta. Samoin taitaa olla Yanmarin dieselperämoottorit sekä Ruotsissa kehitelty tehokkaampi dieselperämoottori OXE. Näyttää myös olevan Cox. Ja sitten se suuritehoisia bensakoneita tekevä Seven. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän lienevät nimeltään ne aasiassa käytettävät pitkäakseliset suoravetoiset perämoottorihirmut, joissa näyttää olevan melkein V6 ilman koppaa.
Jenkeissä näyttää olevan myös "mud motor" tyyppisiä koneita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkeissä näyttää olevan myös "mud motor" tyyppisiä koneita.
Eli esität että "mud motor" on aloittajan tarkoittama perämoottorimerkki?
Minä taas ehdotan että Sinbsigatendisklosa on sellainen.
Ps. Ei, ei ehkä ihan aina maksa vaivaa nähdä paljon maksavaivaa ja kuvitella löytävänsä sieltä netistä kaiken!
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057