kauhea synnytykseni Tallinnassa, lukekaa!

Tinon äiti

Lähdin Tallinnan risteilylle kun olin kahdekasannella kuulla. Oloni oli ihan hyvä ja ajattelin, että selviäisin matkasta ilman ongelmia. Ja se olisi viimeinen elämys ennen kauheaa synnnytystä. Lähdin siis matkalle yksin, sillä halusin vielä kokea matkustamisen riemun ihan yksin.

No alkumatka Romantikalla menikin ihan kivasti. Puolen päivän aikaan olin ravintolassa syömässä kun tunsin lapsiveden tulevan. Sitten menin ihan paniikkiin ja aloin huutaa ja itkeä. Tarjoilijat tulivatkin sitten avuksi ja huomasivat heti mistä oli kyse. Niinpä he soittivatkin ambulanssin, joka tulikin melko pian paikalle.

Elämäni ensimmäinen ambulanssikyyti, oli aivan kauhea. Ensimmäinen järkytykseni oli se, että autossa ei ollut paareja lainkaan, vaan minun piti istua koko matka, sellaisella pyörivällä toimistotuolilla. Kaiken lisäksi auto pomppi koko ajan ja se oli varmaan joku vanha neuvostoaikainen Lada.

Auto saapui sairaalaan, jossa pääsin pyörätuoliin. Hoitaja lähti työntämään minua ja huuteli ilmeisesti lääkäriä paikalle. Samalla menimme odotusaulan ohi, jossa oli kauheasti sairaita köyhiä ihmisiä ja kaikkialta kuului vain venäjää.

Lopulta olimme itse synnytyssalissa. Se vasta oli järkytys. Seinillä oli rapistunutta maalia, puolet seinistä oli vihreää ja puolet valkoista. Lääkäri puhui vain venäjää ja näytti aivan mafiamieheltä. Sanaakaan en ymmärtänyt, mutta elekielestä päättelin, että minun piti mennä makuulleen. Siinä sitten makasin ja supistukset vaan yltyivät.

Huusin paniikissa kaikilla osaamillani kielillä apua, mutta mitään ei tuntunut tapahtuvan. Sitten kivut vain yltyivat. Paikalle tuli nyt myös naislääkäri, joka antoi minulle jotain lääkettä, mikä ei kyllä auttanut kipuihin yhtään.
Nyt aloin sitten vain huutamaan epidural, epidural, mutta ilmeisesti minua ei ymmärretty tai sitten ei vain haluttu antaa tuota puudutusta.

Olin peloissani ja mietin miten minulle käy. Nyt menin ihan paniikkiin, kun näin kun tämä naislääkäri toi mieslääkärille, jotkut vähän grillipihvien näköiset pihdit. Sitten mies lähti huoneesta ja sisään tuli vanha mummo. Mummo tuli luokseni ja sanoi olevansa Aunuksesta. Tämä mummo siis puhui jonkin verran suomea. Sitten koko loppusynnytykseni ajan, mummo vain sanoi minulle ele sie pelkää, ele sie pelkää. Ja tätä siis kuuntelin koko loppuajan.

Sitten mieslääkäri tuli niiden grillipihvien kanssa sellainen ällöttävä virne kasvoilla, että melkein oksensin siihen paikkaan. Seuraavaa ette varmaan uskoisi, jos ette olisi sitä kokeneet kuten minä.
Se mies siis otti ne grillipihvit ja puristi jotenkin kai sen välilihan, että lapsi mahtuisi syntymään. Tämä on kai aika yleinen tapa synnytyksessä Itä-Euroopan maissa, tämä välilihan puristaminen.

No tässä vaiheessa vauvan pää oli jo työntynyt ulos ja lääkärillä oli edelleen sama virne kasvoilla. Vauva jumittui jotenkin ja nainen lähti hakemaan apua ja jätti leikkaussalin oven auki. Olin ihan paniikissa ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Kaiken lisäksi avoimesta ovest tuli koira leikkaussaliin! Siis aivan uskomatonta!
En yhtään ihmettele, että Virossa ja Venäjällä sairaalabakteereita on niin paljon. Kaiken lisäksi naislääkäri meni koiran luo ja jätti minut oman onneni nojaan.

Ja minulla oli vielä ne "grillipihvit" puristamassa sitä tilaa vauvalle. Sitten mies tuli ja komensi naista vihaisena ilmeisesti viemään koira ulos. No sitten tämä Aunuksen mummo vei koiran salin ulkopuolelle.

Ja vihdoin vauvan pää tuli ulos ja kaikki kävi sen jälkeen luojan kiitos nopeasti. Ainoa asia mikä minulla tuolloin oli mielessä, oli että miten pääsen mahdollisimman nopeasti sairaalasta pois.

Ja sitten vauva syntyi kello 18.37 olin siis ollut sairaalassa jo lähes kuusi tuntia. Vauvan napanuora leikattiin ja vauva käärittiin varmaan sataan lakanaan. Joka tapauksessa vauva muuttui ihan punaiseksi, kun sillä oli varmaan kuuma, kun oli niin paljon päällä. Sain siis pojan, joka on nyt pari kuukautta vanha Tino Mikael.

Olin sairaalassa tasan päivän ja lähdin sieltä henkeni uhalla pois ja ensimmäisellä mahdollisella laivalla pois Tinon kanssa. Sairaalahuone, jossa sen päivän olin oli ihan kamala. Hiiriä suunnilleen juoksi lattialla ym. En halua nyt tässä enempää sanoa, kun vieläkin joskus itkettää kun ajattelen sitä huonetta.
Heti Suomeen päästyämme menimme molemmat terveystarkastukseen ja ihme kyllä olimme molemmat terveitä.

Sen haluan sanoa teille jotka olette raskaana, älkää olko niin tyhmiä ja lähtekö matkalle kun olette viimeisilläne raskaana, sillä koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu. Suomessa on kuitenkin aina parempi synnyttää kuin ulkomailla.

Kiva jos joku jaksoi lukea.

10

4443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thereza

      ...että oot shokissa, synnytys ja kulttuurishokki ei oo hyvä yhdistelmä : ) yleisesti ottaen toi ei kuitenkaan kuulostanu mitenkään hirveän vikaan menneen, kyllähän tossakin sairaalassa monet syntyy ja ihan kunnon ihmisiä niistä tulee... toi "pihdit välilihaan"- menettely kuulostaa kyl vieraalta, mut toisaalta se voi olla parempi vaihtoehto ku leikkaaminen, kai niillä syy on, miksi ne niin tekee. "mafiamiehen näköinen venäjää puhuva lääkäri"-no joo, ymmärrän et tulee turvaton olo, mut minkäs lääkäri naamalleen ja kielitaidolleen voi. ilmeisesti oli kuitenkin ihan ammattinsa osaava, kun ootte kunnossa ja yhtenä kappaleena ; ) kai ne parhaansa tekivät, tulkinkin hankkivat, ei sekään ole ihan itsestäänselvyys ole... onnea sulle ja vauvalle, toiv. pääset yli järkytyksestä!

    • -tk-

      Niin jäi vähän epäselväksi että tuliko ne hakemaan sut sieltä mereltä sillä ambulanssilla? Ja että montako kertaa se vauvan pää tulikaan ulos?

      • Tinon äiti

        Olin puolenpäivään Tallinnan ravintolassa syömässä, laivathan saapuvat Tallinnan satamaan aamulla.

        Ja tarkoitin, että pää työntyi kokonaan ulos. Ensimmäisen kerran kun kirjoitin, että pää tuli ulos tarkoitin, että pää näkyi ja toisella kerralla, että se tuli kokonaan ulos.


    • Piscâta

      ...erikoinen teksti.
      Jotenkin kuulosti minusta keksityltä koko juttu, mutta jos totta, niin...
      Olet kuitenkin saanut suht asiallista kohtelua tuolla sairaalassa.
      Mietippä miten pahemmasti kaikki olisi voinut tapahtuakaan, jos olisit jonkun puoskarin luo joutunut ja esim. vauvasi olisi viety ym.
      Ja sitäpaitsi, jos välilihan puristimet olivat GRILLIPIHVIEN näköiset, niin hmm...minkähänlaiset ne oikeen olivatkaan.
      Noh, tietysti ikävää, kun ei saanut synnyttää kotimaassa (tosiaan jos tämä edes oli totta), mutta onneksi kaikki on nyt hyvin!

    • hahah

      Ei siellä venäjälläkään koirat sairaalaan pääse! Saati sitten lääkäri marssi niiden luo :)

      Siis järkkyä jos joku tuohon uskoo.

      • ....

        olen kotoisin Virosta Tallinnasta. Ehkä sielä ei ole näin hyvin sisustettu sairaloita, mutta on sielä olemassa kipulääkitus ja lääkärit osa kyllä muutakin puhu, kun venejä, muuten ei ne olisi lääkärit ja ambulanssit on tosi hyviä sielä ja hiiria ei varmasti ole. Olitko näin humalassa, että et ymmärtänut missä maassa viipyt, ehkä sattuit matkustama johonkin kehitysmaahan...


    • Minavaan29

      Ihme ja aika kiitämätön tekstiä sulta, kaikki ovat yrittääneet parhaansa auttaa sinua ja vauvaa ja kuitenkin tulit kirjoittaa heistä tänne pelkkää negatiivistä. Sä ja vauva olette kuitenkin terve, olisit toki voinut mennä yksityisairaalaan synnytämään jos tollanen perus ei sit kelvanut. Ei kyllä mun mielestä noi suomen perus sairaalat myöskään mitään hotellilta näytä.

    • voisipa.joku.ajatella

      Yksi kysymys: Kannattiko lähteä viimeisillään talinnaan?

    • Hkmhkm

      Hyvä mielikuvitus sulla ainakin on, vai kerroitko näkemäsi unen? Mulle jäi vielä epäselväksi, että missä pihtisynnytyksen vaiheessa siirryitte synnytyssalista leikkaussaliin ;)?

    • NytJotainTasoaNäihin

      Huonoin provo pitkään aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe