mahahaava?

Jonna

Olen kärsinyt monta vuotta järkyttävistä vatsa kivuista. Itsepäisyyteni ja pelon vuoksi en ole lääkäriin uskaltautunut. Oireeni sopivat mahahaavaan, kivut tulevat jaksotain, veren oksentelua, kahvin jälkeen kamalat kouristukset...
Juon kahvia, poltan ja stressaan pienimmästäkin asiasta, joten en ollenkaan tilaani ihmettele. Toisaalta ottaa päähän koska olen vasta 18.
Kysymykseni ovatkin kohtalotovereille, saman kärsimyksen läpi käyneille ja siihen kenties apua hakeneille:
-Onko lääkärissä tehtävä tähystys kovinkin tuskallinen?
-Miten haavaa voi itse parantaa, vai voiko?
-Ja viimeisimpänä mutta ei tod. vähäisimpänä onko keinoja/vinkkejä millä helpottaa kipua?

11

2919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahakipu

että menet lääkäriin. ei ole normaalia oksennella verta. miten pystyt elämään jos on e.m oireita???
      (itse kärsin kyllä myös vatsavaivoista, mutta en tuon tyyppisistä..)

• Jonna

No enpä oikein pystykkään elämään. Lääkäriin olen monet kerrat meinannu mennä mutta sitten kipu on helpottanut ja "olen päässyt pälkähästä".
        Huonojen kokemusten kautta minulle on kai syntynyt kammo kuntamme terveys(ennemminkin arvaus...)keskukseen...
        ehkä menen tällä kertaa...

• mahakipu
        Jonna kirjoitti:

No enpä oikein pystykkään elämään. Lääkäriin olen monet kerrat meinannu mennä mutta sitten kipu on helpottanut ja "olen päässyt pälkähästä".
        Huonojen kokemusten kautta minulle on kai syntynyt kammo kuntamme terveys(ennemminkin arvaus...)keskukseen...
        ehkä menen tällä kertaa...

kannattaa kyllä varata aika heti. ainakin täällä Tampereella saa odottaa liian kauan. :( mut on pakko saada selville mikä tuolla mahassa oikein kiusaa...tsemppiä sulle!!

• siru

kyl kantsis.Jos sulla on mahahaava,niin ei se ainakaan odottelusta parane,päinvastoin.On se tähystys varmaan ilkeetä,mutta sen jälkeen luulis helpottavan,kun saa tietää missä vika on.Älä kärsi enää.Eikös Kelalta saa takaisin,jos vaiks käy yksityisellä lääkärillä?

• tähystetty

Eihän se tähystys mitään herkkua ole mut onneksi se kestää aika vähän aikaa.Kannattaa kyllä selvittää,itselläni todettiin palleatyrä närästys vaivoiksi ja se leikattiin.Luulisin et tähstykset tehdään kyl sairaalassa eikä terveyskeskuksessa,ainakin täällä meillä päin.

• Kieku

Mahahaava voi olla hoitamattomana hengenvaarallinen. Jos verta oksennat, niin vaikuttaa aika pahalta. Ei se tähystys niin kamala ole ja sen tekee aina erikoislääkäri. En leikkisi tuollaisella asialla...

• kokenut

Minulla on tehty 2 kertaa tähystys molemmista päistä jo vuosia sitten mutta tuloksetta. Toisilla se on aivan kivuton, etenkin suun kautta tehtäessä sanoisinko että ainut inhottava siinä oli sen letkun päässä olevan kameran nielaiseminen mutta kun pelosta puhuu lääkärille jo ennen sitä tähystystä annetaan siihen lievä rauhoitus että jännitys menee pois.
      Nykyisin on suurin vatsahaavan aiheuttaja tämä Helikobakteeri mutta siihen on löydetty helpompi tapa todeta se kuin tähystys, elikkä se voidaan todeta puhalluskokeella.
      Sinä kerroit oksentavasi verta josta voi päätellä että jos vatsahaava on, on se silloin myös vatsassa.
      Minun tapauksessa sitä ei löydetty tähystyksillä mutta muutaman vuoden päästä otettiin kokeita ja hemoglobiini oli 74 ja siitä paikasta sairaalaan verta tankkaamaan. Haava löytyi sitten pohjukais suolesta ja hoidettiin lääkkeillä terveeksi.
      Ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja mene lääkäriin koska itse et voi sitä parantaa mutta pahentaa kyllä jos pitkität asiaa.
      Tsemppiä sinulle ja puhu lääkärille peloistasi!!!

• M23

Mulla oli muutama vuos sitten semmonen juttu että rupesin oksentelemaan vuosia jatkuneen stressin vuoksi. Sitten tuli jonkinlainen haavauma kun otin aspiriinia päänsärkyyn ja veristä oksennusta kesti aika kauan. Onneksi ei oksentanut päivittäin, mutta en pystynyt syömään lainkaan kunnolla ruokaa ja laihduin aika paljon. Sitten kävin lääkärissä ja ne antoi vatsahappoja sitovia lääkkeitä, pari kertaa olen niitä käyttänyt.

Olikohan molemmat kuukauden kuureja, en muista, mutta niitä kannattaisi hakea lääkäristä. Sitten kävin vielä varmuuden vuoksi tähystyksessä muutama vuosi sitten ja mitään ei onneksi löytynyt, ehkä lääkkeet olivat auttaneet. Kannattaa vähentää stressaamista mikäli pystyy, tupakointi ja juominen kannattaisi myös lopettaa. Tähystys oli mulle ainakin aivan kauhea, meinaisin oksentaa mutta onneksi maha oli tyhjä kun ei saanut syödä sitä ennen. Muuten olisi varmasti lentänyt joka puolelle, mutta kyllä tähystykseen kannattaa peloista huolimatta mennä. Kurkku voi olla kipeä muutama päivä sen jälkeen, letku on kuitenkin puolitoista cm läpimitaltaan eikä semmoisia normaalisti kurkkuun työnnetä.

Mutta lopuksi, käy lääkärissä! Et kai halua saada mitään pahempaa? Kerranhan sitä eletään, kannattaa yrittää pysyä terveenä.

• Mahahaavan kokenut

Kertomasi oireiden perusteella uskallan suositella ranitidiiniä apteekista. Saa myös ilman reseptiä. Esim. Ranimex, Ranicur....
      Alle 5e/30kpl 150mg.

• Mahahaavan kokenut

Hinta onkin alle5e/10kpl.

• Yksi mies

Kokeile paastoamista. Vähennä kahvia ja stressiä. Auttoi minulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe