Muistatko pirinän?

Frederiikka

Hapankaalista muistui mieleeni lapsuuteni herkku, pirinä.

Se valmistettiin hitaasti hauduttamalla uunissa puolukoista ja ruisjauhoista. Ah, mikä makuelämys maidon kanssa nautittuna!

Mutta, miten se valmistettiin, on minulle arvoitus!

Tunnetko sinä pirinän ja miten se tehdään?

7

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isoäiti

piranaa, mikä oli herneistä haudutettua ja
      voisilmän kanssa syötiin.

Myös hapanlohko kuului myös näihin karjalaisiin perinneruokiin.Siihen tuli rukiin lisäksi lanttua
      ja vaati pitkän hauduttamisen.

Uunimarjapuuroksi kutsuttiin rukiista ja puolukoista kypsytettyä puuroa.

Näitä herkkuja tehdessä äiti kutsui aina jonkun
      evakkotuttavan herkuttelemaan kanssamme ja silloin
      oli kiva olla paikalla kuulemassa värikkäitä tarinoita * mite myö sillo enne Karjalass...*

• Liena

Äiti teki meillä eri tavalla tuon hapalohon.
        Hän otti nimittäin hapanruisleipä taikinasta alun.
        Sitä en muista minkä verran, vähän kuitenkin. Perunat ja tietenkin suola pantiin veteen kiehumaan ja sitten lisättiin tuo hapatus. Maitoa laitettiin lisäliemeksi jos sattui olemaan, muuten se tehtiin veteen. Sitten jo sodan jäleen lisättiin jopa tilkkanen kermaa.
        Anoppini valmisti sen samalla lailla.

Muistuu tuosta hapanlohosta mieleeni vanhimman tyttäreni ensimmäinen hapanlohon maistaminen. Itse en enää ollut tehnyt koko ruokaa lapsieni aikana koska en ruisleipääkään valmistanut.
        Mutta naapuri teki , ja tytär oli saanut maistaa myöskin sitä ja sanoi kotiin tullessaan, että kyllähän ne perunat siinä hyvältä maistuivat mutta "kastike" oli pahaa(liemi).

Tuosta pirinasta tulee taas mieleeni ruokalaji "piriska". Se oli hernekeittoa, johon oli lisätty myös perunalohkoja.

Sitten anoppini teki vielä "kaurakiisseliä" johon pistettiin voisilmä. Se valmistettiin kaurajauhoista myöskin hapattamalla ensin. Oli ihan niinkuin kiisselit konsanaan.

Minä en sitä syönyt , se maistui todella epämiellyttävältä, mutta mieheni kaipaa vieläkin joskus "äidin tekemää kaurakiisseliä".

• Frederiikka

sen uunimarjapuuron nimittäin? Jospa se onkin minun "pirinäni".

Yritin etsiä valmistusohjetta uunimarjapuurolle nettisivuilta, mutten onnistunut.

Mielenkiintoista, miten nyt vanhemmiten minua on alkanut kiinnostaa yksinkertainen kotiruoka ja vanhat reseptit.

Lisää makuelämyksiä, kiitos!

• isoäiti
        Frederiikka kirjoitti:

sen uunimarjapuuron nimittäin? Jospa se onkin minun "pirinäni".

Yritin etsiä valmistusohjetta uunimarjapuurolle nettisivuilta, mutten onnistunut.

Mielenkiintoista, miten nyt vanhemmiten minua on alkanut kiinnostaa yksinkertainen kotiruoka ja vanhat reseptit.

Lisää makuelämyksiä, kiitos!

Minä en itse ole uunimarjapuuroa tehnyt mutta lupaan kysellä tekijöiltä, kun pääsen kuuloetäisyydelle.

Muistan vain, että puuron piti muhia kauan uunissa. Tummanpuhuvaa se oli ja maukasta.

Vierailepa Nicehouse.fi sivuilla, sieltä voisi
        löytyä ja siellä voi keskustelupalstalta kysellä.
        Siellä on monia mukavia sivuja. Lykkyä!!

Lienan mainitseman kaurakiisselin muistan hyvin.
        Sen juurta annettiin pullossa toisille ja sitä
        varjeltiin kuin valtiosalaisuutta.
        Se ei kuulunut herkkuihini voimakkaan happamuutensa takia mutta sen kerrottiin olevan erittäin terveellistä varsinkin huonovatsaisille.

• Frederiikka
        isoäiti kirjoitti:

Minä en itse ole uunimarjapuuroa tehnyt mutta lupaan kysellä tekijöiltä, kun pääsen kuuloetäisyydelle.

Muistan vain, että puuron piti muhia kauan uunissa. Tummanpuhuvaa se oli ja maukasta.

Vierailepa Nicehouse.fi sivuilla, sieltä voisi
        löytyä ja siellä voi keskustelupalstalta kysellä.
        Siellä on monia mukavia sivuja. Lykkyä!!

Lienan mainitseman kaurakiisselin muistan hyvin.
        Sen juurta annettiin pullossa toisille ja sitä
        varjeltiin kuin valtiosalaisuutta.
        Se ei kuulunut herkkuihini voimakkaan happamuutensa takia mutta sen kerrottiin olevan erittäin terveellistä varsinkin huonovatsaisille.

Kaunis kiitos vihjeestäsi, Isoäiti!

Vierailin tuossa mainitsemassasi "mukavassa talossa". Mielenkiintoinen vierailukohde olikin.

Nyt ohje on hakusessa keskustelupalstalla: siispä odotellaan!

• Frederiikka
        Frederiikka kirjoitti:

Kaunis kiitos vihjeestäsi, Isoäiti!

Vierailin tuossa mainitsemassasi "mukavassa talossa". Mielenkiintoinen vierailukohde olikin.

Nyt ohje on hakusessa keskustelupalstalla: siispä odotellaan!

Ohje löytyi kuin löytyikin lapsuuteni "Pirinälle" keskustelupalstalta Nicehouse.fi!

Pirinä = Ruispuolukkapuuro = Puolukkamämmi ja se valmistuu näin:

1 l vettä
        2 dl puuroruisjauhoja
        1/2-1 dl sokeria
        1/2 tl suolaa

1. Lisää puolukkasurvos, sokeri, suola ja puuroruisjauhot kiehuvaan veteen.
        2. Keitä 45 minuuttia välillä sekoittaen.
        3. Tarjoa lämpimänä maidon kanssa.

Ruispuolukkapuuro saa erityisen aromikkaan ja imeltyneen maun, mikäli valmistat sen uunissa, miedossa 150 asteen lämmössä. Puuroa kannattaa paistaa kolmisen tuntia.

Aromikasta makuelämystä lapsuuteni "Pirinän" parissa!

Kiitokset Isoäidille hakuvinkistä vielä kerran!

• isoäiti
        Frederiikka kirjoitti:

Ohje löytyi kuin löytyikin lapsuuteni "Pirinälle" keskustelupalstalta Nicehouse.fi!

Pirinä = Ruispuolukkapuuro = Puolukkamämmi ja se valmistuu näin:

1 l vettä
        2 dl puuroruisjauhoja
        1/2-1 dl sokeria
        1/2 tl suolaa

1. Lisää puolukkasurvos, sokeri, suola ja puuroruisjauhot kiehuvaan veteen.
        2. Keitä 45 minuuttia välillä sekoittaen.
        3. Tarjoa lämpimänä maidon kanssa.

Ruispuolukkapuuro saa erityisen aromikkaan ja imeltyneen maun, mikäli valmistat sen uunissa, miedossa 150 asteen lämmössä. Puuroa kannattaa paistaa kolmisen tuntia.

Aromikasta makuelämystä lapsuuteni "Pirinän" parissa!

Kiitokset Isoäidille hakuvinkistä vielä kerran!

Uunissa valmistettu kuulostaa juuri siltä
        oikealta ja aidolta.
        Kyllä se saa veden herahtamaan kielelle näin muisteloissakin.
        Sopii hyvin talvipäivän nautintoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe