onko naisen pakko joskus käydä gynellä?

ou nou

niin siis onko naisen pakko käydä joskus gynellä???miten se niinku sit käytännössä tapahtuu???onko siitä kerrottava vanhemmille???

8

2890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ou yes

Eihän sua sinne kukaan voi pakottaa, mut ei siinä mitään menetäkän jos sinne menee. Viimestään sillon ku nainen alkaa oottaa lasta ni saa totuttautua siihen et alapää on "muittenki omaisuutta".

Ite täytän pian 17 vuotta, ja oon käyny gynellä kaksi kertaa. Molemmt kerrat johtuivat erilaisista hormonihäiriöistä. Mm. viime keväänä monta vuotta säännöllisinä tulleet kuukautiseni kestivätkin yllättäen 9 viikkoa. Sama toistui syksyllä, kun menkat vaan jatku ja jatku.. Eli 63 päivää (oli 2-3 päivää jolloin ei tullut) yhteenmenoon... Lisäksi erittäin tuskalliset kuukautiskivut ajoivat minut gynekologin tarkastukseen.

Ajatus itse tarkastuksesta tuntuu monesta inhottavalta, kun kerran kyseessä on niinkin intiimi alue naisen vartalossa. Siinä mennään makuasentoon, ja jalat levitetään "jalustimilla" erilleen. Muut toimenpiteet riippuvat siitä minkä takia olet tarkastukseen tullut.
      Ekalla kerralla minua hävetti asettua makuulle, sillä minusta tuntui kuin päällä oleva paperinen suojamekko pikemminkin paljasti kuin peitti. No tietenkään sitä ei ole suunniteltu peittämään gynekologin näkyvyyttä, pikemminkin päinvastoin. Lisäksi ensimmäisellä kerralla gynen vieressä istui joku alan harjoittelija. Tiedän kyllä että gynekologi ei ajattele naisten alapään tutkimista muuten kuin ammatillisesti, mutta harjoittelijan katse sai minut häpeämään itseäni.

Tämän ei ollut tarkoitus saada sinua luopumaan gynelle menemisestä. Päinvastoin sinun kannattaa käydä tutkimuksessa. Vaikka mitään vikaa ei olisikaan, on silti hyvä pysyä "ajan tasalla".
      Niin tosiaan. Muistaakseni gynekologilla käynti pysyy täysin omana asianasi sen jälkeen, kun olet täyttänyt 15 vuotta.

• little wing

itse oon käyny kerran, eikä se niin kamalaa ollu ku ajattelin. tais olla noin vuos sitte, ja oli ihan tavallinen tarkastus. aluksi vaan juttelin tän gynekologin kanssa, se kyseli menkoista ja sellasta, sitte just sellaselle pöydälle jalat sellasiin telineisiin... jännitin kyl varmaan aika paljo ku kyl se vähä kirpas mut ei se kestäny kauaa. ei se mulla ainakaan ollu yhtään kamalaa. ja onhan se tärkeetä et käy aina joskus tarkastuksessa, jos tulee joskus jotain ihmeellistä ni se vika löytyy sitte ajoissa.
      niin, jos ei sulla oo mitään vikaa ni ei sinne pakko ole mennä, mut onhan se jossain vaiheessa varmaan ihan hyödyllistä.

• neiti

Oon kohta 18,enkä oo vielä käyny.Meen vast sitte ku mulla on joku tulehdus tms.

• kirsi 17wee

Oli ihan kivaa.. en ollut edellisenä päivänä ollu yhdynnässä, toisinsanoen olin kiimassa koko ajan ja gyne huomas sen.. lopulta se ampu mällit mun naamalle ja me naurettiin molemmat.
        tuli sekin koettua.

• kukkis

Jokaisen naisen olisi hyvä viim. käydä gynellä silloin kun aloittaa säännöllisen seksielämän ja tarvitsee e-pillereitä.
      Itse menin ensikertaa gynelle 15-vuotiaana. Syy siihen oli se, että olin saanut uuden pyörän, ja siinä pyörässä satula oli jotenkin huonosti, ja kun mulla oli stringit päällä ja pyöräilin monta kilometriä, niin ne stringit oli hinkannut todella kivuliaasti alapäätäni. Kesti pari päivää, ennenkuin huomasin, että alapääni oli ns. verillä. Vaikka olen todella ujo tyttö, enkä ole ikinä puhunut äitini kanssa mitään naisellisuuteen liittyvistä asioista, niin oli pakko kertoa hänelle, ja pyytää että hän tilaisisi gynekolokin ajan minulle. Kai sen olisin itse voinut tehdä, mutta se vain tuntui hirveän vaikealta kohdallani.
      Sinne sitten menin. Housut otetaan pois verhon takana, ja sitten mennään makaamaan haarat levälleen, ja lääkäri tutkiskelee alapäätä ja laittaa pari sormea emättimen sisään, ja tarkistaa että kaikki on ok. Hän saattaa myös tunnustella rintoja. Sen jälkeen jutellaan vain hieman esim. kuukautisista, tai mikä sitten vaivaa mieltä. Mitä kauemmin sen gynen huoneessa on, sitä kalliimmaksi se tulee.

• *surutyttö*

...mennä gynelle... ja pelkään sitä et mä kiihotun siitä hirveesti ku se koskee muhu... oisko tällänen ihan normaalii... vai sanoisko sit se mulle jotai ku kiihotun niin helposti..?

• kukkis
        *surutyttö* kirjoitti:

...mennä gynelle... ja pelkään sitä et mä kiihotun siitä hirveesti ku se koskee muhu... oisko tällänen ihan normaalii... vai sanoisko sit se mulle jotai ku kiihotun niin helposti..?

Itse pelkäsin ehkä hieman samaa sinne mentäessäni, mutta voin lähes vannoa, että et tule kiihottumaan. Ensinnäkin, ne välineet, millä hän sinua tutkii, ne metalliset ainakin, ovat aika viileitä, eli sikäli aika epämukavia. Toiseksi, se tuntuu mielestäni aika ilkeältä ja kamalalta, kun tuntematon ihminen koskee alapäätäni, mutta se pitää kestää. Ja kolmanneksi, se lääkäri ei todellakaan kerro mitenkään kiihottavasti, esim. että "nyt minä tunnustelen vähän emättimesi seiniä.." Tai jtn.
        Ei ole pelkoa!

• tyttö

Ei kukaan voi pakottaa sinua menemään gynelle. Itse olen käynyt gynellä 10-vuotiaasta alkaen terveydellisistä syistä. Minusta ei ole niin kamalaa käydä gynellä. Alapään tutkimus tuntuu kyllä vähän epämiellyttävältä,mutta sitä on turha pelätä,koska se menee nopeasti ohi. Pitää olla vaan rentona ja miettiä muita asioita,niin pian koko tutkimus on ohi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5111
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      4563
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      102
      1324
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1320
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1220
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      923
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      855
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      803
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      779
    Aihe