Hydraulinen peränsäätö

Kuka osaa neuvoa?

Ostin lintan hinnalla halvan tuontimesen mallia 230 TE 2.3l farkku -88. Siinä näyttäisi olevan hydraulinen perän korkeudensäätö, ilmeisesti automaattinen, kun ei ole säätönappia sisällä, mutta miten se toimii? Konepellin alta löytyy kyllä säiliö, mistä lähtee kaksi putkea taakse, mutta itse säiliössä on alareunassa letku, joka on irroitettu jostakin ja en löydä sille paikkaa. Tämä letku pitäisi ollä ilmeisesti kiinni hydraulipumpussa? Onko omaa pumppua vai käyttääkö tehostajan pumppua? Voisiko joku viisaampi vanha mesen omistaja vähän neuvoa?

10

5630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mb230

      Automaattisäätö, venttiili ottaa korkeuden vivun kautta taka-kallistuksenvakaajasta. Typpi/öljypallot takapenkin alla nostavat hydraulisten iskareiden avulla perän.
      Pitäisi olla nokka-akselin etupäässä oma pumppu. Jos ei ole, iskarit tod näk vaihdettu tavallisiin, pitäisi olla hydrauliset, eli mennä letku joka tulee palloista. Jousetkin ehkä vaihdettu jäykempiin.

      • kuka osaa neuvoa

        Siksi kyselen, kun auton perä näyttäisi roikkuvan liian alhaalla. Kyllä siellä on hydrauli-iskarit paikallaan, mutta sitä pumppua ei nokka-akselin etupuolella näytä olevan. Onko se kiinni kannessa jäähdyttäjän flektin yläpuolella. Ainakin siina on pari pultinreikää. Täytyy kurkata vielä takapenkin alle.


    • tasonsäätö

      Tasonsäätöpumppuun liittyen yksi lisäkysymys. Minulla kun ei ole sitä pumppua paikallaan, niin en pysty sanomaan mitä siihen kuuluu. Pumpppuun tulee siis letku hydraulisäiliöltä, mutta kai siitä lähteekin jotain taaksepäin? Paisuntasäiliön vieressä on yksi katkaistu putki? Lieneeköhän se se taakse menevä putki? Onkohan muita sähköantureita? Valkeakoskelta saisi pumpun hintaan 100 eur, mutta en tiedä onko siinä kaikki tarvittava mukana?

      • MB230

        Täysin mekaanishydraulinen, ei mitään sähköjä. Pumpusta tosiaan lähtee putki taakse, menee ohjausventtiilille, josta putket palloille. Palloilta edelleen paksummat putket iskareille. Pumppu on kiinni kannessa. Outoa jos pumppu pois mutta hydrauli-iskarit, iskunvaimennus toimii samoilla öljyillä kuin nosto, joten kokonaan ilman öljyjä -> ei iskunvaimennusta. Onko putkeen pää tukittu? Onko säiliössä öljyä. Systeemi parasta tarkista alta päin jolloin näkee kaikki osat.


      • Halpa oli
        MB230 kirjoitti:

        Täysin mekaanishydraulinen, ei mitään sähköjä. Pumpusta tosiaan lähtee putki taakse, menee ohjausventtiilille, josta putket palloille. Palloilta edelleen paksummat putket iskareille. Pumppu on kiinni kannessa. Outoa jos pumppu pois mutta hydrauli-iskarit, iskunvaimennus toimii samoilla öljyillä kuin nosto, joten kokonaan ilman öljyjä -> ei iskunvaimennusta. Onko putkeen pää tukittu? Onko säiliössä öljyä. Systeemi parasta tarkista alta päin jolloin näkee kaikki osat.

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.


      • MB230
        Halpa oli kirjoitti:

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.

        Toinen mahdollinen vikapaikka on ne pallot, jos kumikalvo pettää tulee jousituksesta kivikova kun ei ole enää typpeä joustamassa, systeemi on itseilmautuva, joten typet karkaa jos kalvo pettää. Eivät ole poskettoman kalliit.

        4594 hydr.takaiskunvaimentimen painekammio 110€ KL-varaosat.


      • tandempummppu
        Halpa oli kirjoitti:

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.

        Uudemmissa , joissa ei ole ASD lukkoperää, pummpu onkin yhdessä ohjaustehostimen pumpun kanssa ns. tandem ( kaksoispumppu ) eikä Nokka-akselin päässä.
        En oiken ymmärrä voiko pumppua edes ottaa pois nokka-akselin päästä: miten se on sitten tiivistetty , ettei koneen öljyt tule ulos. Venttiilikoppa on erilainen jos on pummpu edessä . Kopassa on tuon pumpun akselille puolipyöreä loveus.
        Kyllä luulen , että systeemi on ollut mätä kun on revitty pois. Ennustan , että kalliiksi tulee.
        Jos ei nuo pallot maksa kuin ja vain 100 E / kpl.
        maksaa iskarit T- malliin 340 E / kpl.
        HAlvempi laittaa tavan iskarit ja vaikka käytetyt vahvat jouset ja onnistuu varmasti.


      • poppaukko
        Halpa oli kirjoitti:

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.

        Toinen kohtuu edullinen kikka on laitta paineilmatoimiset. perän korkeutta ja jäykkyyttä sit säädetään paineilmalla. Ittellä oli vanhakoppaisessa farkkumersussa sellaset ja hyvin toimi. Painemittari ja täyttöventiili takapenkin selkänojan takana kotelossa. Huoltamolla vain Ilma- pisteelle ja letkulla lisää ilmaa!


    • Meze

      Toimii tehostajan pumpulla.

      • 12+5

        minulla 250TD:ssä on oma pumppu nokka-askelin päässä. joissakin koneissa on tehostajan yhteydessä ns. kaksoispumppu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8133
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6379
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2529
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2450
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2263
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2024
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      89
      1927
    10. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      48
      1585
    Aihe