Hydraulinen peränsäätö

Kuka osaa neuvoa?

Ostin lintan hinnalla halvan tuontimesen mallia 230 TE 2.3l farkku -88. Siinä näyttäisi olevan hydraulinen perän korkeudensäätö, ilmeisesti automaattinen, kun ei ole säätönappia sisällä, mutta miten se toimii? Konepellin alta löytyy kyllä säiliö, mistä lähtee kaksi putkea taakse, mutta itse säiliössä on alareunassa letku, joka on irroitettu jostakin ja en löydä sille paikkaa. Tämä letku pitäisi ollä ilmeisesti kiinni hydraulipumpussa? Onko omaa pumppua vai käyttääkö tehostajan pumppua? Voisiko joku viisaampi vanha mesen omistaja vähän neuvoa?

10

5687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mb230

      Automaattisäätö, venttiili ottaa korkeuden vivun kautta taka-kallistuksenvakaajasta. Typpi/öljypallot takapenkin alla nostavat hydraulisten iskareiden avulla perän.
      Pitäisi olla nokka-akselin etupäässä oma pumppu. Jos ei ole, iskarit tod näk vaihdettu tavallisiin, pitäisi olla hydrauliset, eli mennä letku joka tulee palloista. Jousetkin ehkä vaihdettu jäykempiin.

      • kuka osaa neuvoa

        Siksi kyselen, kun auton perä näyttäisi roikkuvan liian alhaalla. Kyllä siellä on hydrauli-iskarit paikallaan, mutta sitä pumppua ei nokka-akselin etupuolella näytä olevan. Onko se kiinni kannessa jäähdyttäjän flektin yläpuolella. Ainakin siina on pari pultinreikää. Täytyy kurkata vielä takapenkin alle.


    • tasonsäätö

      Tasonsäätöpumppuun liittyen yksi lisäkysymys. Minulla kun ei ole sitä pumppua paikallaan, niin en pysty sanomaan mitä siihen kuuluu. Pumpppuun tulee siis letku hydraulisäiliöltä, mutta kai siitä lähteekin jotain taaksepäin? Paisuntasäiliön vieressä on yksi katkaistu putki? Lieneeköhän se se taakse menevä putki? Onkohan muita sähköantureita? Valkeakoskelta saisi pumpun hintaan 100 eur, mutta en tiedä onko siinä kaikki tarvittava mukana?

      • MB230

        Täysin mekaanishydraulinen, ei mitään sähköjä. Pumpusta tosiaan lähtee putki taakse, menee ohjausventtiilille, josta putket palloille. Palloilta edelleen paksummat putket iskareille. Pumppu on kiinni kannessa. Outoa jos pumppu pois mutta hydrauli-iskarit, iskunvaimennus toimii samoilla öljyillä kuin nosto, joten kokonaan ilman öljyjä -> ei iskunvaimennusta. Onko putkeen pää tukittu? Onko säiliössä öljyä. Systeemi parasta tarkista alta päin jolloin näkee kaikki osat.


      • Halpa oli
        MB230 kirjoitti:

        Täysin mekaanishydraulinen, ei mitään sähköjä. Pumpusta tosiaan lähtee putki taakse, menee ohjausventtiilille, josta putket palloille. Palloilta edelleen paksummat putket iskareille. Pumppu on kiinni kannessa. Outoa jos pumppu pois mutta hydrauli-iskarit, iskunvaimennus toimii samoilla öljyillä kuin nosto, joten kokonaan ilman öljyjä -> ei iskunvaimennusta. Onko putkeen pää tukittu? Onko säiliössä öljyä. Systeemi parasta tarkista alta päin jolloin näkee kaikki osat.

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.


      • MB230
        Halpa oli kirjoitti:

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.

        Toinen mahdollinen vikapaikka on ne pallot, jos kumikalvo pettää tulee jousituksesta kivikova kun ei ole enää typpeä joustamassa, systeemi on itseilmautuva, joten typet karkaa jos kalvo pettää. Eivät ole poskettoman kalliit.

        4594 hydr.takaiskunvaimentimen painekammio 110€ KL-varaosat.


      • tandempummppu
        Halpa oli kirjoitti:

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.

        Uudemmissa , joissa ei ole ASD lukkoperää, pummpu onkin yhdessä ohjaustehostimen pumpun kanssa ns. tandem ( kaksoispumppu ) eikä Nokka-akselin päässä.
        En oiken ymmärrä voiko pumppua edes ottaa pois nokka-akselin päästä: miten se on sitten tiivistetty , ettei koneen öljyt tule ulos. Venttiilikoppa on erilainen jos on pummpu edessä . Kopassa on tuon pumpun akselille puolipyöreä loveus.
        Kyllä luulen , että systeemi on ollut mätä kun on revitty pois. Ennustan , että kalliiksi tulee.
        Jos ei nuo pallot maksa kuin ja vain 100 E / kpl.
        maksaa iskarit T- malliin 340 E / kpl.
        HAlvempi laittaa tavan iskarit ja vaikka käytetyt vahvat jouset ja onnistuu varmasti.


      • poppaukko
        Halpa oli kirjoitti:

        Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.

        Toinen kohtuu edullinen kikka on laitta paineilmatoimiset. perän korkeutta ja jäykkyyttä sit säädetään paineilmalla. Ittellä oli vanhakoppaisessa farkkumersussa sellaset ja hyvin toimi. Painemittari ja täyttöventiili takapenkin selkänojan takana kotelossa. Huoltamolla vain Ilma- pisteelle ja letkulla lisää ilmaa!


    • Meze

      Toimii tehostajan pumpulla.

      • 12+5

        minulla 250TD:ssä on oma pumppu nokka-askelin päässä. joissakin koneissa on tehostajan yhteydessä ns. kaksoispumppu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe