Ostin lintan hinnalla halvan tuontimesen mallia 230 TE 2.3l farkku -88. Siinä näyttäisi olevan hydraulinen perän korkeudensäätö, ilmeisesti automaattinen, kun ei ole säätönappia sisällä, mutta miten se toimii? Konepellin alta löytyy kyllä säiliö, mistä lähtee kaksi putkea taakse, mutta itse säiliössä on alareunassa letku, joka on irroitettu jostakin ja en löydä sille paikkaa. Tämä letku pitäisi ollä ilmeisesti kiinni hydraulipumpussa? Onko omaa pumppua vai käyttääkö tehostajan pumppua? Voisiko joku viisaampi vanha mesen omistaja vähän neuvoa?
Hydraulinen peränsäätö
10
5687
Vastaukset
- mb230
Automaattisäätö, venttiili ottaa korkeuden vivun kautta taka-kallistuksenvakaajasta. Typpi/öljypallot takapenkin alla nostavat hydraulisten iskareiden avulla perän.
Pitäisi olla nokka-akselin etupäässä oma pumppu. Jos ei ole, iskarit tod näk vaihdettu tavallisiin, pitäisi olla hydrauliset, eli mennä letku joka tulee palloista. Jousetkin ehkä vaihdettu jäykempiin.- kuka osaa neuvoa
Siksi kyselen, kun auton perä näyttäisi roikkuvan liian alhaalla. Kyllä siellä on hydrauli-iskarit paikallaan, mutta sitä pumppua ei nokka-akselin etupuolella näytä olevan. Onko se kiinni kannessa jäähdyttäjän flektin yläpuolella. Ainakin siina on pari pultinreikää. Täytyy kurkata vielä takapenkin alle.
- tasonsäätö
Tasonsäätöpumppuun liittyen yksi lisäkysymys. Minulla kun ei ole sitä pumppua paikallaan, niin en pysty sanomaan mitä siihen kuuluu. Pumpppuun tulee siis letku hydraulisäiliöltä, mutta kai siitä lähteekin jotain taaksepäin? Paisuntasäiliön vieressä on yksi katkaistu putki? Lieneeköhän se se taakse menevä putki? Onkohan muita sähköantureita? Valkeakoskelta saisi pumpun hintaan 100 eur, mutta en tiedä onko siinä kaikki tarvittava mukana?
- MB230
Täysin mekaanishydraulinen, ei mitään sähköjä. Pumpusta tosiaan lähtee putki taakse, menee ohjausventtiilille, josta putket palloille. Palloilta edelleen paksummat putket iskareille. Pumppu on kiinni kannessa. Outoa jos pumppu pois mutta hydrauli-iskarit, iskunvaimennus toimii samoilla öljyillä kuin nosto, joten kokonaan ilman öljyjä -> ei iskunvaimennusta. Onko putkeen pää tukittu? Onko säiliössä öljyä. Systeemi parasta tarkista alta päin jolloin näkee kaikki osat.
- Halpa oli
MB230 kirjoitti:
Täysin mekaanishydraulinen, ei mitään sähköjä. Pumpusta tosiaan lähtee putki taakse, menee ohjausventtiilille, josta putket palloille. Palloilta edelleen paksummat putket iskareille. Pumppu on kiinni kannessa. Outoa jos pumppu pois mutta hydrauli-iskarit, iskunvaimennus toimii samoilla öljyillä kuin nosto, joten kokonaan ilman öljyjä -> ei iskunvaimennusta. Onko putkeen pää tukittu? Onko säiliössä öljyä. Systeemi parasta tarkista alta päin jolloin näkee kaikki osat.
Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.
- MB230
Halpa oli kirjoitti:
Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.
Toinen mahdollinen vikapaikka on ne pallot, jos kumikalvo pettää tulee jousituksesta kivikova kun ei ole enää typpeä joustamassa, systeemi on itseilmautuva, joten typet karkaa jos kalvo pettää. Eivät ole poskettoman kalliit.
4594 hydr.takaiskunvaimentimen painekammio 110€ KL-varaosat. - tandempummppu
Halpa oli kirjoitti:
Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.
Uudemmissa , joissa ei ole ASD lukkoperää, pummpu onkin yhdessä ohjaustehostimen pumpun kanssa ns. tandem ( kaksoispumppu ) eikä Nokka-akselin päässä.
En oiken ymmärrä voiko pumppua edes ottaa pois nokka-akselin päästä: miten se on sitten tiivistetty , ettei koneen öljyt tule ulos. Venttiilikoppa on erilainen jos on pummpu edessä . Kopassa on tuon pumpun akselille puolipyöreä loveus.
Kyllä luulen , että systeemi on ollut mätä kun on revitty pois. Ennustan , että kalliiksi tulee.
Jos ei nuo pallot maksa kuin ja vain 100 E / kpl.
maksaa iskarit T- malliin 340 E / kpl.
HAlvempi laittaa tavan iskarit ja vaikka käytetyt vahvat jouset ja onnistuu varmasti. - poppaukko
Halpa oli kirjoitti:
Auton perä roikkuu tosiaankin silminnähtävästi liian alhaalla. Iskunvaimennus on mitä ilmeisemmin vain jousien varassa. Olen ajanut kyseisellä autolla vain 20 km ja sekin tasaista asfalttia, joten siinä ei iskunvaimentimet olleet päällimäisenä mielessä. Ne ns. pallot löytyvät ilmeisesti jostakin auton alta? Pumpun jo tilasin ja toivottavasti vain se hajonnut, minkä vuoksi systeemi poistettu käytöstä. Auto maksoi vain 1000 eur, joten kai sitä voi muutamalla satasella korjata.
Toinen kohtuu edullinen kikka on laitta paineilmatoimiset. perän korkeutta ja jäykkyyttä sit säädetään paineilmalla. Ittellä oli vanhakoppaisessa farkkumersussa sellaset ja hyvin toimi. Painemittari ja täyttöventiili takapenkin selkänojan takana kotelossa. Huoltamolla vain Ilma- pisteelle ja letkulla lisää ilmaa!
- Meze
Toimii tehostajan pumpulla.
- 12+5
minulla 250TD:ssä on oma pumppu nokka-askelin päässä. joissakin koneissa on tehostajan yhteydessä ns. kaksoispumppu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804