Heips!
Jatkanpa vielä tuota 2T öljy- keskustelua..
Mulla on (juuri liikkeestä ostettu) 70hv Johnson, vuosimallia -75. Myyjä suositteli käyttämään 3% seosta ja 98 okt bensaa.
Olen tuorevoitelukoneessa(30hv Yamaha vm.91) käyttänyt Nesteen Marine-öljyä, onkohan sama öljy hyvää tuohon Johnsonin vanhukseen? Onko jollain suosituksia öljyistä, seossuhteista tai oktaaniluvusta?
2T Öljystä vielä
14
15783
Vastaukset
- oil
Öljylaadut ovat jonkun verran kehittyneet.
Itellä on noita perämoottoreita 7 kpl 3hp-
60hp:een.Vanhassa 3hp 2-pyttyisessä koneessa
on suositus kans 3%.Olen kyllä ajanut n.2,5%
uistelukäytössä.Mercuryssä suositus 2%.Uistelus
olen käyttänyt 1.5%.Isossa koneessa 2%,jolla
ajan huvi ja uisteluajot.
Kolme prosenttia on aika paljon,jos uistelet.Mutta jos ajat hana auki,niin ei tuo
niin pahitteeksi ole.
Tuorevoitelukoneisiin on varmaan omia
kalliimpia öljyä.Muutkin kyllä käy.Ostin joskus
mercuryyn omaa,olikohan jotain guigsilver.Ei
yhtään parempaan,päinvastoin sauhutti sillä enemmän.Saman asian ajaa nuo halvemmatkin.
Suosittelen kyllä ehdottomasti käyttämään
98 okt bensaa.Kone käy sillä paremmin ja muutenkin on syytä käyttää vanhemmissa koneissa.Uudet ovat sitten oma lukunsa.Hintaero on niin pieni,et ei kannata riskeerata.
Kyllä tuo marine öljy hyvää on,vaan kallista.
Hiukan olen utelias,mitä muuten maksoit
tuosta koneesta? - Ykä
Mahdoitko saada koneen mukana myös omistajan käsikirjan?
Käsittääksein alkuperäiset suositukset ovat 2% ja 95okt riittää. Se omistajan käsikirja kertoisi asian.
Omana käsityksenä sanoisin, että voi olla turvallisempaa ajaa 98 oktaanisella erityisesti vanhassa karstaisessa koneessa, ettei pääse tapahtumaan hehkusytytyksiä. Karstanpoistoaine- "carbon removerin" käsittely voisi olla paikallaan.
Oma kokemus on antanut viitteitä siihen suuntaan, että 98 oktaanisella on saavutettavissa parempi tyhjäkäynti tai ainakin vähemmän käyntihäiriöitä pitkän hidaskäyntijakson jälkeen.
Öljymäärä on aina kompromissi voitelutarpeesta, korroosiosuojasta ja toisaalta karstoittumisen vaaran minimoimisesta.
Karstoittumisen seurauksena voi olla männänrenkaiden jumittuminen, ohipuhallus ja kiinnileikkaus. Riskinä on myös hehkusytytykset, laakeri ja mäntärikot lopputuloksena.
Jos koneella ajetaan jatkuvasti täysillä, voi olla järkevää ajaa 3%. Jos ajo on ns. normaalia, on 2% riittävä. Mikäli koneella ajetaan paljon hidasajoa, esm. uistellaan, on syytä olla erillinen tankki tähän tarkoitukseen ja siinä maks 1% seosta. Öljynä TCW-3 luokiteltua tavaraa.
Koneet kestää melko hyvin 1% seoksellakin ajoa, ongelmat tulee herkimmin eteen yksilöissä, jotka seisovat pitkään käyttämättöminä. Korroosio iskee, kun voiteluainekalvo ei riitäkkään suojaksi, suuremmalla todennäköisyydellä meri- kuin makeavesikäytössä.- juy
98okt tai 95 okt??? ainoa ero bensoissa on puristuksenkesto=oktaaniluku ja yhdessäkään 2tahtisessa perämoottorissa ei varmasti ole puristukset niin kovat että tarvitsee 98 oktaanista käy paremmin bull shit!!! selittäkää mulle miksi kone käy paremmin bensan koostumus ja lisäaineistus on 95% täysin sama!!!!!!!!!! Toisekseen vanhat 2 tahtiset ei ollu tarkkoja öljystä kunhan oli jotain 2 tahti öljyä tosi mutta nykyiset uudet ruiskukoneet vaatii kyllä tuota tw kolmosta vähintään!!!
- Tietoa
juy kirjoitti:
98okt tai 95 okt??? ainoa ero bensoissa on puristuksenkesto=oktaaniluku ja yhdessäkään 2tahtisessa perämoottorissa ei varmasti ole puristukset niin kovat että tarvitsee 98 oktaanista käy paremmin bull shit!!! selittäkää mulle miksi kone käy paremmin bensan koostumus ja lisäaineistus on 95% täysin sama!!!!!!!!!! Toisekseen vanhat 2 tahtiset ei ollu tarkkoja öljystä kunhan oli jotain 2 tahti öljyä tosi mutta nykyiset uudet ruiskukoneet vaatii kyllä tuota tw kolmosta vähintään!!!
Voi olla et oktaaniluku ei mitään meinaa.
Itsellä on noita usempi perämoottori myös
muita polttomoottorivehkeitä.Olen kokeillut
eri oktaaniluvuilla,silloinkin kun sai vielä 99.
Kyllä parhaiten käy tolla 98:lla.Uudemmat koneet
menee varmasti jo 95:lla.
Kakstahtiöljyt ovat sen verran
kehittyneet,että niitä voi laittaa jo hiukan
vähemmän.
Ja sitten vielä,tämä on tietoa ja itse
todettu.
Käytin jonsered raivaussahassa 95okt.
Seos 2,5%.Kone leikkasi kiinni noin 15min työn
jälkeen.Valmistaja suosittelee 95okt ja 2%.
Kävin neuvotteluja muiden kanssa,joilla vastaava saha.Sanoivat,et syy on juuri tuossa
bensassa.Saha vaatii ehdottomasti 98okt.
Sanopa tähän jotain,kun olet niin viisas? - minä
Tietoa kirjoitti:
Voi olla et oktaaniluku ei mitään meinaa.
Itsellä on noita usempi perämoottori myös
muita polttomoottorivehkeitä.Olen kokeillut
eri oktaaniluvuilla,silloinkin kun sai vielä 99.
Kyllä parhaiten käy tolla 98:lla.Uudemmat koneet
menee varmasti jo 95:lla.
Kakstahtiöljyt ovat sen verran
kehittyneet,että niitä voi laittaa jo hiukan
vähemmän.
Ja sitten vielä,tämä on tietoa ja itse
todettu.
Käytin jonsered raivaussahassa 95okt.
Seos 2,5%.Kone leikkasi kiinni noin 15min työn
jälkeen.Valmistaja suosittelee 95okt ja 2%.
Kävin neuvotteluja muiden kanssa,joilla vastaava saha.Sanoivat,et syy on juuri tuossa
bensassa.Saha vaatii ehdottomasti 98okt.
Sanopa tähän jotain,kun olet niin viisas?Perämoottorissa käytetään eri öljyä kuin moottorisahassa! Jos pistit moottorisahaasi perämoottorin 2-t öljyä, niin ihmeen kauan kävi!
- Oktaani
minä kirjoitti:
Perämoottorissa käytetään eri öljyä kuin moottorisahassa! Jos pistit moottorisahaasi perämoottorin 2-t öljyä, niin ihmeen kauan kävi!
Käytin sahassa valmistajan suosittelemaa
jonsered 2-tahti öljyä.Kyllä nykyajan öljyt
käyvät molempiin,bilteman öljyä en käyttäisi.
Se et saha "leikkas" kiinni,ei ollut ihan pelkästään mun oma kokemus.Tiedän,et kahdella
kaverilla on käynyt täsmälleen samalla tavalla.
Ovat varmaan ostaneet raivaussaha 2-tahti öljyä,
koska eivät omista edes perämoottoreita.
Itse en tosiaan uskonut,et 95 okt vois
tehdä tämän.Koska valmistaja ilmoitti ,et tämä
okt ja 2% seos riittää.
Tässä on nyt kolme sahaa,joille on käynyt
samalla tavalla.Ei ole aivan sattumaa,vai mitä?
Kaveri on töissä metsäalalla ja tieää vastaavia
tapauksia lisää.
Kun nyt huollon jälkeen on sahoissa
käytetty 98okt,ei mitään ongelmia.
Valmista raivaussahabensaakin saa.Ainoa
hyvä puoli,et ei kärytä.
Sama juttu koskien perämoottoreita.En
käyttäisi vanhoissa 95okt.Siihen aikaan 60-80
luvulla ei edes ollut 95okt.97okt käytin siihen
aikaan ja oli mielestäni sopivaa. - Ile
Oktaani kirjoitti:
Käytin sahassa valmistajan suosittelemaa
jonsered 2-tahti öljyä.Kyllä nykyajan öljyt
käyvät molempiin,bilteman öljyä en käyttäisi.
Se et saha "leikkas" kiinni,ei ollut ihan pelkästään mun oma kokemus.Tiedän,et kahdella
kaverilla on käynyt täsmälleen samalla tavalla.
Ovat varmaan ostaneet raivaussaha 2-tahti öljyä,
koska eivät omista edes perämoottoreita.
Itse en tosiaan uskonut,et 95 okt vois
tehdä tämän.Koska valmistaja ilmoitti ,et tämä
okt ja 2% seos riittää.
Tässä on nyt kolme sahaa,joille on käynyt
samalla tavalla.Ei ole aivan sattumaa,vai mitä?
Kaveri on töissä metsäalalla ja tieää vastaavia
tapauksia lisää.
Kun nyt huollon jälkeen on sahoissa
käytetty 98okt,ei mitään ongelmia.
Valmista raivaussahabensaakin saa.Ainoa
hyvä puoli,et ei kärytä.
Sama juttu koskien perämoottoreita.En
käyttäisi vanhoissa 95okt.Siihen aikaan 60-80
luvulla ei edes ollut 95okt.97okt käytin siihen
aikaan ja oli mielestäni sopivaa.Missään tapauksessa en laittaisi perämoottoriin tarkoitettua TCW-3 öljyä moottorisahaan. Käy tuollainen ilmajäähdytteinen saha pikkuisen kuumempana. Enkä myöskään toisinpäin. Esim. Lynx kieltää isoilla kirjaimilla perämoottoriöljyt - ihan aiheesta. Kysyin kerran asiaa "öljy-yhtiön" (suomalainen firma) edustajalta ja kaveri oli aivan kahvilla koko asiasta. En kyllä ole ikinä ostanut sen firman öljyjä, enkä varmuudella ostakaan. Ja sitten jotkut huoltoasemien kassat myyvät öljyjä "eiks se oo ihan samaa, mitä laittaa?".
Jotenkin en usko, että sahat leipois vaan oktaaniluvusta. Voihan toki olla. Mutta kun tuo oktaanilukuhan just meinaa puristuskestävyyttä, niin... Sahathan ovat todella kovalla rasituksella koko ajan. "Kurnuttaminen" ei varmuudella tee hyvää.
Ite käytän kyllä 95 veneen perämoottorissa ja vain tunnetttuja oljyjä. Oonko väärässä, mutta eikö jossain maissa myydä paljon matalaoktaanisempaakin polttoainetta?
Jos haluaa sahaan hyvää öljyä, niin kannattaa kysellä motocrossmiehiltä. Tuttu harrasti sitä, ja oli laittanut sahaan sellaista. Kuulemma saha lauloi pikkuisen nätisti. Tosin laatu maksaa ja paljon.
Tää vaan oli taas vaan mun mielipide ilman kenenkään muun tietoja epäillen.
Ps. Olin kerran töissä huoltoasemalla ja sinne tuli eräs Suomen vähemmistökansan edustaja litran öljykanikka kädessä kysymään että "Onks tää hei kakstahtiöljyy, mä pistän merssuun." Meinasin p*skoa housuuni naurusta tai paremminkin sen pidättelystä, kun pullossa luki aivan törkeen isolla "TERÄKETJUÖLJY". Oisko tehny mieli sanoa että kyllä..:) - juy
Oktaani kirjoitti:
Käytin sahassa valmistajan suosittelemaa
jonsered 2-tahti öljyä.Kyllä nykyajan öljyt
käyvät molempiin,bilteman öljyä en käyttäisi.
Se et saha "leikkas" kiinni,ei ollut ihan pelkästään mun oma kokemus.Tiedän,et kahdella
kaverilla on käynyt täsmälleen samalla tavalla.
Ovat varmaan ostaneet raivaussaha 2-tahti öljyä,
koska eivät omista edes perämoottoreita.
Itse en tosiaan uskonut,et 95 okt vois
tehdä tämän.Koska valmistaja ilmoitti ,et tämä
okt ja 2% seos riittää.
Tässä on nyt kolme sahaa,joille on käynyt
samalla tavalla.Ei ole aivan sattumaa,vai mitä?
Kaveri on töissä metsäalalla ja tieää vastaavia
tapauksia lisää.
Kun nyt huollon jälkeen on sahoissa
käytetty 98okt,ei mitään ongelmia.
Valmista raivaussahabensaakin saa.Ainoa
hyvä puoli,et ei kärytä.
Sama juttu koskien perämoottoreita.En
käyttäisi vanhoissa 95okt.Siihen aikaan 60-80
luvulla ei edes ollut 95okt.97okt käytin siihen
aikaan ja oli mielestäni sopivaa.Ohitat edelleen kysymyksen miksi perämoottori kävisi paremmin 98 lla kuin 95 llä bensojen koostumus tosiaan 95% sama (2)tahtikoneissa puristukset ovat niin pienet että 98 ei tarvitse..mitä tulee juuri moottorisahoihin en ole moottorisaha insinööri mutta jos sen jonseredin tai mikä lie vauriot olisivat johtuneet oktaanista olisi valmistaja joutunut korvaamaan kaikki maailman jonseredit jossa vika olisi ilmemnnyt ,jos valmistaja sanoo että 95okt riittää niin varmasti se silloin riittää!!! moottorit on hajonnut muusta kuin oktaanin puutteesta se on varmaa..on tosi että moni muu valmistaja vaatii 98okt käyttöä niinkuin husse ja oman husse öljyn käyttöä (myyntikikka) aikaisempi väite siitä että öljyä tarvitaan vähemmin perämoottoreissa sen takia että öljy on kehittynyt on sinänsä shittiä sitä tarvitaan vähemmän koska moottorit ovat kehittyneet ja öljyn annostelu on tarkempaa erillisellä pumpulla erillisestä säiliöstä. Lisäksi esim mercuru optimax 2t koneessa öljyä ei edes sekoiteta enään bensan joukkoon vaan öljy annostelaan laakereille jne erikseen ei bensan joukkoon ollenkaan eli se siitä savutuksesta/2t öljyn hajusta. Voit elää loppuelämäsi luulotaudissa että perämoottorit tarvitsevat 98 okt ja mainitsemasi 60-80 luvuilla perämoottoreissa niinkuin yleisimmissä autoissakin käytettävän bensan oktaaniluku oli 92okt! ero siitä miekä "MIELESTÄSI" on sopivaa bensaa ja mikä on oikeilla teknisillä faktoilla osoitettava totuus on huima!!opiskele tekniikkaa ja ota asioista selvää ennenkuin väität täyttä bull shittiä täällä!!!
- Ykä
Oktaani kirjoitti:
Käytin sahassa valmistajan suosittelemaa
jonsered 2-tahti öljyä.Kyllä nykyajan öljyt
käyvät molempiin,bilteman öljyä en käyttäisi.
Se et saha "leikkas" kiinni,ei ollut ihan pelkästään mun oma kokemus.Tiedän,et kahdella
kaverilla on käynyt täsmälleen samalla tavalla.
Ovat varmaan ostaneet raivaussaha 2-tahti öljyä,
koska eivät omista edes perämoottoreita.
Itse en tosiaan uskonut,et 95 okt vois
tehdä tämän.Koska valmistaja ilmoitti ,et tämä
okt ja 2% seos riittää.
Tässä on nyt kolme sahaa,joille on käynyt
samalla tavalla.Ei ole aivan sattumaa,vai mitä?
Kaveri on töissä metsäalalla ja tieää vastaavia
tapauksia lisää.
Kun nyt huollon jälkeen on sahoissa
käytetty 98okt,ei mitään ongelmia.
Valmista raivaussahabensaakin saa.Ainoa
hyvä puoli,et ei kärytä.
Sama juttu koskien perämoottoreita.En
käyttäisi vanhoissa 95okt.Siihen aikaan 60-80
luvulla ei edes ollut 95okt.97okt käytin siihen
aikaan ja oli mielestäni sopivaa.Sahojen kohdalla tuo asia pitäisi mielestäni olla jo yleisessä tiedossa, ei näköjään ole vieläkään. Tämä ongelma alkoi kun siirryttiin lyijyttömään polttoaineeseen.
Mennäksemme taas näihin perämoottoreihin, oli tilanne mainitsemallasi 60-80- luvuilla sellainen, että pumppubensana oli saatavissa, en vanno että koko tuota aikaväliä, 92 ja 100okt tavaraa. Lähes kaikkiin persveivareihin sopi vallan mainiosti 92 oktaaninen, mutta vain lähes. Moni Mercury kuski jolla oli korkeharjamäntäinen versio yli 50hv kone, koki kovia koneen rikkouduttua. Syynä vain se, että ei olut tullut luettua manuskaa, jossa oktaanivaade oli muistaakseni vähintään 95 vai oliko 96. Tilannetta pahentaa se, että jenkkilässä bensan oktaaniarvo ilmoitetaan eri normituksella kuin meillä käytetään ja ero on siten, että täkälinen oktaani-ilmoitus on korkeampi kuin jenkkilässä.
Tällä ei ole mitään merkitystä suurimmassa osassa perämoottoreita, mutta kun niitä rajatapuksiakin on ja koneen puristussuhde nousee karstan pienentäessä puristustilaa vanhassa myllyssä... - Kommentti
juy kirjoitti:
Ohitat edelleen kysymyksen miksi perämoottori kävisi paremmin 98 lla kuin 95 llä bensojen koostumus tosiaan 95% sama (2)tahtikoneissa puristukset ovat niin pienet että 98 ei tarvitse..mitä tulee juuri moottorisahoihin en ole moottorisaha insinööri mutta jos sen jonseredin tai mikä lie vauriot olisivat johtuneet oktaanista olisi valmistaja joutunut korvaamaan kaikki maailman jonseredit jossa vika olisi ilmemnnyt ,jos valmistaja sanoo että 95okt riittää niin varmasti se silloin riittää!!! moottorit on hajonnut muusta kuin oktaanin puutteesta se on varmaa..on tosi että moni muu valmistaja vaatii 98okt käyttöä niinkuin husse ja oman husse öljyn käyttöä (myyntikikka) aikaisempi väite siitä että öljyä tarvitaan vähemmin perämoottoreissa sen takia että öljy on kehittynyt on sinänsä shittiä sitä tarvitaan vähemmän koska moottorit ovat kehittyneet ja öljyn annostelu on tarkempaa erillisellä pumpulla erillisestä säiliöstä. Lisäksi esim mercuru optimax 2t koneessa öljyä ei edes sekoiteta enään bensan joukkoon vaan öljy annostelaan laakereille jne erikseen ei bensan joukkoon ollenkaan eli se siitä savutuksesta/2t öljyn hajusta. Voit elää loppuelämäsi luulotaudissa että perämoottorit tarvitsevat 98 okt ja mainitsemasi 60-80 luvuilla perämoottoreissa niinkuin yleisimmissä autoissakin käytettävän bensan oktaaniluku oli 92okt! ero siitä miekä "MIELESTÄSI" on sopivaa bensaa ja mikä on oikeilla teknisillä faktoilla osoitettava totuus on huima!!opiskele tekniikkaa ja ota asioista selvää ennenkuin väität täyttä bull shittiä täällä!!!
Paperilla ja käytännössä eri asia.En tiedä
millaisia polttomoottorivehkeitä omistat ja
millaisia kokemuksia.
Sanopa,kun kaadan peräprutkun tankkiin
95okt(olen kokeillut) joudun heti säätämään
seosarvot uuteen uskoon.
Ja vaikka olisin väärässäkin,ei tuo
98okt ainakaan pahasta ole?
Lisäksi hintaero olematon.Ei kannata ainakaan
siitä säästää,jos on rahaa veneilläkin. - minäkin
Tietoa kirjoitti:
Voi olla et oktaaniluku ei mitään meinaa.
Itsellä on noita usempi perämoottori myös
muita polttomoottorivehkeitä.Olen kokeillut
eri oktaaniluvuilla,silloinkin kun sai vielä 99.
Kyllä parhaiten käy tolla 98:lla.Uudemmat koneet
menee varmasti jo 95:lla.
Kakstahtiöljyt ovat sen verran
kehittyneet,että niitä voi laittaa jo hiukan
vähemmän.
Ja sitten vielä,tämä on tietoa ja itse
todettu.
Käytin jonsered raivaussahassa 95okt.
Seos 2,5%.Kone leikkasi kiinni noin 15min työn
jälkeen.Valmistaja suosittelee 95okt ja 2%.
Kävin neuvotteluja muiden kanssa,joilla vastaava saha.Sanoivat,et syy on juuri tuossa
bensassa.Saha vaatii ehdottomasti 98okt.
Sanopa tähän jotain,kun olet niin viisas?Mulla on Jonseredin moottorisaha ja se meinas leikata kiinni, kun bensa alkoi kiehua tankissa ja siitä syystä seos muuttui liian laihaksi. Oliskohan sillä enemmän syytä kuin oktaaniluvulla. Muistaakseni ainakin Jonskiin suositeltiin ennen 92 oktaanin bensaa. Oktaaniluvun nostaminen parantaa vanhojen oppien mukaan puristuksenkestoa ei muuta. Samaa öljyä moottorisahaan ja perämoottoriin en laittaisi missään tapauksessa, sillä perämoottori vesijäähdytteisenä käy huomattavasti kylmempänä ja vielä paljon pienemmillä kierroksilla kuin saha.
- Stallu
Tietoa kirjoitti:
Voi olla et oktaaniluku ei mitään meinaa.
Itsellä on noita usempi perämoottori myös
muita polttomoottorivehkeitä.Olen kokeillut
eri oktaaniluvuilla,silloinkin kun sai vielä 99.
Kyllä parhaiten käy tolla 98:lla.Uudemmat koneet
menee varmasti jo 95:lla.
Kakstahtiöljyt ovat sen verran
kehittyneet,että niitä voi laittaa jo hiukan
vähemmän.
Ja sitten vielä,tämä on tietoa ja itse
todettu.
Käytin jonsered raivaussahassa 95okt.
Seos 2,5%.Kone leikkasi kiinni noin 15min työn
jälkeen.Valmistaja suosittelee 95okt ja 2%.
Kävin neuvotteluja muiden kanssa,joilla vastaava saha.Sanoivat,et syy on juuri tuossa
bensassa.Saha vaatii ehdottomasti 98okt.
Sanopa tähän jotain,kun olet niin viisas?Mulla kans Jonsered raivaussaha leikkasi kiinni vartin käytön jälkeen, käytin 98 bensaa ja 3 % jonssun 2-t -öljyä. Pakkasta oli 15 astetta ja saha uusi.
- rassaajaX
juy kirjoitti:
Ohitat edelleen kysymyksen miksi perämoottori kävisi paremmin 98 lla kuin 95 llä bensojen koostumus tosiaan 95% sama (2)tahtikoneissa puristukset ovat niin pienet että 98 ei tarvitse..mitä tulee juuri moottorisahoihin en ole moottorisaha insinööri mutta jos sen jonseredin tai mikä lie vauriot olisivat johtuneet oktaanista olisi valmistaja joutunut korvaamaan kaikki maailman jonseredit jossa vika olisi ilmemnnyt ,jos valmistaja sanoo että 95okt riittää niin varmasti se silloin riittää!!! moottorit on hajonnut muusta kuin oktaanin puutteesta se on varmaa..on tosi että moni muu valmistaja vaatii 98okt käyttöä niinkuin husse ja oman husse öljyn käyttöä (myyntikikka) aikaisempi väite siitä että öljyä tarvitaan vähemmin perämoottoreissa sen takia että öljy on kehittynyt on sinänsä shittiä sitä tarvitaan vähemmän koska moottorit ovat kehittyneet ja öljyn annostelu on tarkempaa erillisellä pumpulla erillisestä säiliöstä. Lisäksi esim mercuru optimax 2t koneessa öljyä ei edes sekoiteta enään bensan joukkoon vaan öljy annostelaan laakereille jne erikseen ei bensan joukkoon ollenkaan eli se siitä savutuksesta/2t öljyn hajusta. Voit elää loppuelämäsi luulotaudissa että perämoottorit tarvitsevat 98 okt ja mainitsemasi 60-80 luvuilla perämoottoreissa niinkuin yleisimmissä autoissakin käytettävän bensan oktaaniluku oli 92okt! ero siitä miekä "MIELESTÄSI" on sopivaa bensaa ja mikä on oikeilla teknisillä faktoilla osoitettava totuus on huima!!opiskele tekniikkaa ja ota asioista selvää ennenkuin väität täyttä bull shittiä täällä!!!
Kyllä vanha lyijyllinen bensa oli parempaa kuin tämä nykyinen. Nykyinen 95 vastaa alle 90 oktaanista vanhaa bensaa. Lyijyllinen bensa ei edes sekoittunut veden sekaan kun molempia laittoi pulloon ja sekoitti jonkin aikaa. Ja kyllä se vaan niin on, että 95 karstoittaa enemmän konetta, kuin 98 ja joissain moottoreissa aiheuttaa käyntihäiriöitä.
- konemies_isolla_k.lla
Parhaat kisa 2-tahti öljyt tekee RED LINE, mutta hinta lyö köyhät kyykkyyn aika helposti, kaikissa RED LINE 2 tahti öljyissä litrahinta haitari on 24e-34e, mutta laatu maksaa.
Eilen alkoi projekti missä 4hp 2 sylinterinen vesijäähytteinen 2-tahti perämoottori -70 luvun muunnetaan E85 polttoaineelle käyväksi kantta höyläämällä 0,7mm ja kaasuttimen suuttimia suurentamalla. 2 tahti öljyinä käytetään tuohon E85 polttoaineeseen jotain täyssynteettistä öljyä,kun ei mineraali öljyt oikein sekoitu tuohon etanoliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680