Elikäs, ongelmani on yleisen mittapuun mukaan huono yo-todistus. Mille aloille haettaessa ei katsota yo-todistusta niin paljoa kuin joissain toisissa? Onko aloja, joihin pyrittäessä katsottaisiin pelkästään valintakoetta?
Järjestetäänkö opiskelijavalinnan yhteydessä haastatteluja vai valitaanko opiskelijat kylmästi yo-todistuksen ja pääsykokeen perusteella?
Teemu M
Huono Yo-todistus - miten päästä Yliopistoon?
16
7484
Vastaukset
- Piitu
Itselläni on kaksikin korkeakoulupaikkaa (valtsikka ja kauppakorkea), ja molempiin olen päässyt sisään pelkkien pääsykoepisteiden pohjalta.
Luet vaan tosi ahkerasti pääsykokeisiin, niin kaikki mahdollisuudet päästä sisään.- Sissi
Ainakin Helsingin valtiotieteelliseen pääsee ihan pelkkien pääsykoepisteiden puolesta, mitään alkupisteitä ei tarvita tässä kiintiössä. Itsekin yritän nyt sitä kautta, sillä ihan hyvät arvosanani (noin E:n paperit) menivät hukkaan kun minua ei lasketa enää ylioppilaskiintiöön.
:-(
Muistathan kuitenkin että tärkeintä on että valitset itseäsi kiinnostavan aineen, tai ainakin alan. Sisällä voi sitten helpommin vaihtaa tai yhdistellä aineita. Motivaatio on kuitenkin aika tärkeä asia ja jos et ole erityisen kiinnostunut aiheesta ja se ei tunnu läheiseltä, on aika heikot mahdollisuudet päästä sitä opiskelemaan.
- Eleni
Ihan ok mahikset päästä yliopistoon, vaikka olisikin huonompi yo-todistus. Haastatteluista sen verran, että ainakin psykassa on haastattelut. Esim. ammattikorkean pääsykokeisiin ei välttämättä edes pääse yrittämään, jos on huono yo-todistus. Yliopistoon voi sentään kaikki hakea ja päästä pääsykokeisiin. Luet vain kovasti...
- opiskelija
YO Todistuksessa (lukion arvosana):
äikä: A (7)
ruotsi: A (6)
enku: A (5)
reaali: A (fyssa 8)
lyh.mat: M (10)
pitk.mat: B (-)
Ja pääsin Yliopistoon ja Stadiaan ainoastaan pääsykokeilla.
Heliaan, TKK:lle, ja KKK:lle en päässyt. (pääsisin jos lukisin kokeisin edes vähän, mutta kun olen sellainen tyyppi joka jättää kaikki viimeiselle päivälle, niin... tämän takia YO todistuskin on selainen..) - Stadista
opiskelija kirjoitti:
YO Todistuksessa (lukion arvosana):
äikä: A (7)
ruotsi: A (6)
enku: A (5)
reaali: A (fyssa 8)
lyh.mat: M (10)
pitk.mat: B (-)
Ja pääsin Yliopistoon ja Stadiaan ainoastaan pääsykokeilla.
Heliaan, TKK:lle, ja KKK:lle en päässyt. (pääsisin jos lukisin kokeisin edes vähän, mutta kun olen sellainen tyyppi joka jättää kaikki viimeiselle päivälle, niin... tämän takia YO todistuskin on selainen..)Kumpaan menit, yliopistoon vai ammattikorkeaan?
Mikä ala?
- .............
oikikseen otetaan kaks kiintiötä, joista toiseen ei huomioida yo-todistusta!eli sinne!
- y-ioppilas
Eri aloja ja kouluja on valtavasti. Ehkä sun kannattaisi ensin miettiä, mitkä alat sua kiinnostaa ja sitten ottaa selville niiden hakutavoista. Sen voin sanoa oman tilanteeni perusteella että Tampereen yliopistoon kasvatustieteisiin (lastentarhanopettaja) huomioidaan ylioppilastodistus ja vaan osa pääsee edes sinne pääsykokeisiin. Niin että ei se aina riitä vaikka kuinka lukisi pääsykokeisiin, jos ei edes sinne pääse osaamistaan näyttämään...
- Make
pääsee pelkän valintakokeen perusteella lääketeiteelliseen, useaan luonnotieteen koulutusohejlmaan, farmasiaan...joten ihan se on itsestä kiinni, ei yo´-todistuksesta.
- Liisa
Ei paniikkia. Lue vaan pääsykokeisiin tosi hyvin. =)
- Teemu M
Niin, ja mitä se vaikuttaa hakemiseen, että minulla on myös merkonomin tutkinto?
- Liisa
Jos se on 3 vuotinen tutkinto niin minusta sinulla on oikeus hakea ammattikoulu todistuksella yliopistoon. Kysy vaikka työvoimatoimiston koulutustietopalvelusta, en muista varmasti.
Jos pääset yliopistoon niin ,riippuen mille alalle menet, sinä voit saada opintoviikkoja aikasemmista opinnoistasi, eli siitä merkonomin tutkinnosta.
Kannattaa satsata siihen pääsykokeeseen!
Itse opiskelen yhteiskuntapolitiikkaa ja sinne otetaan puolet uusista opiskelijoista pääsykokeen JA todistuksen perusteella, ja toinen puolisko valitaan PELKÄN pääsykokeen perusteella. Melkein kaikilla opiskelualoilla on tämä systeemi josta kerroin (kiintiö mikä otetaan pelkällä pääsykokeella saattaa tosin vaihdella). Mahdollisuudet päästä kouluun on melkein rajattomat jos menestyy pääsykokeessa. - Kyllä
Liisa kirjoitti:
Jos se on 3 vuotinen tutkinto niin minusta sinulla on oikeus hakea ammattikoulu todistuksella yliopistoon. Kysy vaikka työvoimatoimiston koulutustietopalvelusta, en muista varmasti.
Jos pääset yliopistoon niin ,riippuen mille alalle menet, sinä voit saada opintoviikkoja aikasemmista opinnoistasi, eli siitä merkonomin tutkinnosta.
Kannattaa satsata siihen pääsykokeeseen!
Itse opiskelen yhteiskuntapolitiikkaa ja sinne otetaan puolet uusista opiskelijoista pääsykokeen JA todistuksen perusteella, ja toinen puolisko valitaan PELKÄN pääsykokeen perusteella. Melkein kaikilla opiskelualoilla on tämä systeemi josta kerroin (kiintiö mikä otetaan pelkällä pääsykokeella saattaa tosin vaihdella). Mahdollisuudet päästä kouluun on melkein rajattomat jos menestyy pääsykokeessa.paikkansa mitäö Liisa sanoi. Sinulla on haku oikeus sen merkonomitodistuksesnkin kautta jos se on 120ov suuruinen, muttasilloin sinun täytyy joka tapauksessa hakea pelkän valintakokeen perusteella. Oikeastaan kaikkiin yliopistojen koulutusohjelmiin pääsee ainakin osa pelkän valintakokeen kautta. Poikkeuksena opettajaksi aikovat. Tsemiä lukuun. Olen itse saanut paikat pelkän valintakokeen kautta sosiaalityön koulutusohjelmaan ja teologiseen tiedekuntaan.
- niina
Kyllä kirjoitti:
paikkansa mitäö Liisa sanoi. Sinulla on haku oikeus sen merkonomitodistuksesnkin kautta jos se on 120ov suuruinen, muttasilloin sinun täytyy joka tapauksessa hakea pelkän valintakokeen perusteella. Oikeastaan kaikkiin yliopistojen koulutusohjelmiin pääsee ainakin osa pelkän valintakokeen kautta. Poikkeuksena opettajaksi aikovat. Tsemiä lukuun. Olen itse saanut paikat pelkän valintakokeen kautta sosiaalityön koulutusohjelmaan ja teologiseen tiedekuntaan.
Olin lukiossa laiska.Sain nämä arvosanat:
äidinkieli C
ruotsi B
englanti B
reaali B
Onko minulla minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä yliopistoon?Minua kiinnostaisi tietotekniikka,se puoli taitaa olla täysin poissuljettu lyhyellä matikalla jota en edes kirjoittanut.Mutta entäs sitten esimerkiksi teologia?Katsoin,ettei sinne niin kamalasti ole kirjoja luettavana että jos nyt kunnolla pänttäämisen aloittaa niin..
Mitäs tuumaatte? - Teologi
niina kirjoitti:
äidinkieli C
ruotsi B
englanti B
reaali B
Onko minulla minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä yliopistoon?Minua kiinnostaisi tietotekniikka,se puoli taitaa olla täysin poissuljettu lyhyellä matikalla jota en edes kirjoittanut.Mutta entäs sitten esimerkiksi teologia?Katsoin,ettei sinne niin kamalasti ole kirjoja luettavana että jos nyt kunnolla pänttäämisen aloittaa niin..
Mitäs tuumaatte?Pääsin Joensuuhun vaikkei olleet mitkään kummoiset paperit. Onhan sielläkin oma kiintiö pelkästään valintakokeen kautta tuleville. Helsinkiin on tietysti pikkasen vaikeampi päästä. Olen tykännyt opiskelusta. Ja jos vaan yhtään jaksaa lukea niin tässähän on aikaa vielä vaikka mihin. Itse luin kahta kirjaa ehkä noin puolentoista kuukauden ajan. Luin kirjat kaksi kertaa lävitse, siten, että jaoin joka päivälle oman sivumäärän ja viimesen viikon kertasin. Vei ehkä 1,5 tuntia päivästä. Ja yliopistoissa on paljon aloja, joissa on pari kolme kirjaa luettavana.Tsemiä lukuihin.
- Teologi
niina kirjoitti:
äidinkieli C
ruotsi B
englanti B
reaali B
Mitäs tuumaatte?teologiaa opiskelemaan. Saa tehdä ihmisläheistä työtä. Itse opiskelin myös kemiaa pari kuukautta, mutta totesin, että tylsää on. Mutta jos joku asia kiinostaa niin kannattaa aina hakea, vaikkei sitten heti onnista.
- Teologi
niina kirjoitti:
äidinkieli C
ruotsi B
englanti B
reaali B
Mitäs tuumaatte?kaikkea kerralla:)Ehkä noilla papereilla ei ole asiaa yliopistoihin, tarkoitan nimenomaan sitä, menisit sellaisen valintaryhmän kautta, jossa huomioidaan todistuspisteet ja/tai valintakoepisteet, mutta melkein joka alalla on omat kiintiöt pelkästään valintakokeen kautta meneville. Ja se on minunkin pelastukseni ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723