Miten usein puukattila (Jämä, vesivaraajan yhteydessä) tulisi nuohota ? Meillä kattila käytössä 2 kertaa päivässä.
Mihin kannattaisi nuohouksessa kiinnittää huomiota ?
Olen kuullut, että jotkut käyttävät liuotus- ja pesuaineita kattilan seinämien puhdistamiseen ? Totta vai tarua ja mitä aineita ?
Puukattilan nuohous
4
3782
Vastaukset
- Turpiinvetäjä
Moi!
Mulla Jämä kattila nuohoon parin viion välein talvella, kun on usein tuli alla. (samaa tiheysluokkaa kun sullakin).
Huomio lähinnä siihen, että tuhkat ja noet niistä savukanavista pois, samoin pyyhkäisen pesän sisäseinät ja katon. Työkaluna sellainen nuohousharja. Ihan mekaanisesti vaan jynssäät, kun pointtihan on se, että noki ym eristää ja niinollen kattilan lämmitystehosta menee osa harakoille jos on paljon nokea seinämissä. Ja myös noki palon vaara.
Ei kai kukaan sinne kattilaan mitää saippuaa laita ?!?!
Kesällä nuohoon harvemmin, kun ei siellä niin usein poltetakkaan.
Tzemppiä sullekin puulämmittäjä!- Timo
Näin juuri olen tehnyt eli parin viikon välein kanssa.
Tosissani kuulin, että jotkut käyttävät jotain liuotinaineita seinämien puhdistamiseen ja puhtaana pitämiseen.
Mullakin on palotilan seinämissä hiukan tervamaista mönjää. Lisäksi takaseinää on hankala putsata, mutta se ei taida olla kriittinen läämityksen kannalta. - juu
Timo kirjoitti:
Näin juuri olen tehnyt eli parin viikon välein kanssa.
Tosissani kuulin, että jotkut käyttävät jotain liuotinaineita seinämien puhdistamiseen ja puhtaana pitämiseen.
Mullakin on palotilan seinämissä hiukan tervamaista mönjää. Lisäksi takaseinää on hankala putsata, mutta se ei taida olla kriittinen läämityksen kannalta.Kyllä kattiloita pestäänkin, öljykattilassa poltin päällä seinämiin ruiskutetaan vettä tai pesuainetta veden kanssa niin noki valuu norona pois.
Onnistuu jos kattilassa on sopiva luukku eli vaikka öljypoltin alaluukussa ja ylempänä esim puukäyttöä varten toinen luukku.
Kattilan pohjalta jäännökset otetaan vaikka imurilla pois.
- mökin muija
joka lauantai panen ukkoni nuohoamaan minun taloni pannun, ja kun ukon toimesta nuohottu ja toimestani tarkastettu niin 10% suopavesi ruiskutetaan aloittaen 3.1 kg paineella,alaraja 2.3kg, minun valvossani- kylmenevän pesän seinämiin puutarharuiskulla -aloittaen pannun laesta ja sitten alaspäin, suopa taittaa pintajännityksen ja vesi imeytyy nokeen jos sellaista sattuu jäämään- vaikka huolella tarkista työn jäljen niin aina ei kaikkea huomaa. ja keskiviikkoaamuna voi ensin sumutella ½ annosta suopavettä niin on sitten helpompi putsata.
ei se suopa ole hulluttelua vaan vähentää ukon urakkaa että jaksaa sitteen saunassa kunnolla ---vihtoa.
mökin muija maila-ulriikka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841