Mitä olette mieltä, millä koneella saabi kannattaa ostaa? En tarkoita tehoja vaan huoltovapaita kilometrejä ts mikä kestää pisimmälle hajomatta? 2.0, 2.3 vapari vaiko jompikumpi turbolla? Onko merkitystä LPT tai HOT?
Missä rungossa kone kiinni,99, 900, 9000, 93 vai 95? Minä vuonna valmistettu kone?
Itse kallistumassa sille kannalle että 2.0 vapari ilman näitä tasapainoakseleita olisi paras.
Mutta silti himoan turboa.... kuten melkein kaikki muutkin vaparin omistajat.
Vapaata keskustelua suuntaan tai toiseen, kiitos!
Paras kone?
31
10661
Vastaukset
- Riiko
Varsinkin 2,1 16v on nyt 900 1992 vuoden autoja ja voin sanoa EI vikaa. Molemmat koneet märkiä kummastakin päästä eli tyypillisesti vain märkiä ei vuoda. Päästöt kohdallaan. Erittäin huoltovapaa kone, ketju , hydr nostin jne....
- 10 saabia
2.0 l kone paras pikku turbolla eli 150 heppaa aivan sama missä saabissa kiinni. Myös kunnon turbolla kestää mut kulutus vähä nousee.
- uHVE
Kyllä mä sanoisin että classic 900 moottoreista tuo 2.1 on se minkä viimeksi ottaisin. Ainakin ne alkupään 2.1 moottorit joissa vaihdeltiin kansipahvia tehtaan takuuseen, ja ne mäntien teflonpinnoiteongelmat. Varmasti parempia jälkimmäiset. 2.0T 16 on hyvä. Jopa monet volvovirittäjät pitävät moottoria erittäin hyvänä ja vaihtaisivat sen volvoonsa viritysmielessä.
- Kauhee
uHVE kirjoitti:
Kyllä mä sanoisin että classic 900 moottoreista tuo 2.1 on se minkä viimeksi ottaisin. Ainakin ne alkupään 2.1 moottorit joissa vaihdeltiin kansipahvia tehtaan takuuseen, ja ne mäntien teflonpinnoiteongelmat. Varmasti parempia jälkimmäiset. 2.0T 16 on hyvä. Jopa monet volvovirittäjät pitävät moottoria erittäin hyvänä ja vaihtaisivat sen volvoonsa viritysmielessä.
Kauheeta roplatusta vielä pitää tuo 2.1
- Riiko
Kauhee kirjoitti:
Kauheeta roplatusta vielä pitää tuo 2.1
Ajossa normaali.
900 92 autoja 2 kpl 186tkm ja 268tkm ajettuna.
Kansipahvi vaihdettu edellisen omistajan toimesta syytä en tiedä. Toimii ja ilman turboa ei ole rääkätty laatikkoa rikki niinkuin ääliöt 9000 monesti saivat laatikon laakerit rikki vedätyksellä.
Korimalli 900 on vanha mutta se on RAUTAA.
Aivan hirvittää olla kyydissä ranskiksessa -90 luvun kun ovimaali on yksi kantava osa ja toinen on ovipahvi.
Kun on ikää ja perhettä niin ei ole tarvetta kiihdytellä. Pikemminkin tiuha laatikko peräkärryn vedossa on poikaa.
- Mertmi
Mielestäni yksi parhaista Saabin koneista tyyppi B201 , 8-venttiilinen vapaastihengittävä 2.0litran H-moottori K-jetronic ruiskulla. Näitähän löytyy esim. 80-luvun 900:sta.
Perusteita:
-yksinkertainen venttiilikoneisto, ei mitään hydrauliikkaa tms.
-yksi ketjuvetoinen nokka-akseli, ketju kestää yleensä moottorin koko iän
-kärjetön sytytys
-yksinkertainen ja varma mekaaninen ruiskutusjärjestelmä K-jetronic pysyy säädöissään ja vikautuu todella harvoin
-yli 400tkm ajetunakaan ala syödä öljyä
-kestää yli 500tkm helposti ilman remontteja, jos käyttäjä vaihtaa jäähdytinnesteet ja öljyt säännöllisesti, sekä huolehtii jäähdyttimen kunnosta - Turbo Sensonic
...virittelyn kannalta ovat B204L ja B234L. Kyseiset koneet löytyvät Trionic 5 -moottorinohjausjärjestelmällä varustetuista Saabeista.
- Pekka
Eikö tuo B234 ole se 2,3 litranen mylly jossa on ne pahamaineiset tasapainoakselit? Mun mielestä kalliissa autossa ei saisi olla koneessa sellaisia osia jotka lähes kaikissa yksilöissä hajoaa alle 200 tkm ajettuna.
- Toby
Pekka kirjoitti:
Eikö tuo B234 ole se 2,3 litranen mylly jossa on ne pahamaineiset tasapainoakselit? Mun mielestä kalliissa autossa ei saisi olla koneessa sellaisia osia jotka lähes kaikissa yksilöissä hajoaa alle 200 tkm ajettuna.
Minä en osaa ulkoa noita koneiden koodeja, mutta käytännössä 2,3-litraisten tasapainotusakseliongelmat korjattiin vuoden 1994 paikkeilla! Eli vuosimallissa 1995 ja sitä uudemmissa 2,3-litrainen on myös ihan OK.
Mutta kyllä yleisesti 2,0t 150-hevosvoimaisena on kaikkien aikojen paras Saab-moottori eli jopa ongelmattomampi kuin vastaava ilman ahdinta. - 9-5
Toby kirjoitti:
Minä en osaa ulkoa noita koneiden koodeja, mutta käytännössä 2,3-litraisten tasapainotusakseliongelmat korjattiin vuoden 1994 paikkeilla! Eli vuosimallissa 1995 ja sitä uudemmissa 2,3-litrainen on myös ihan OK.
Mutta kyllä yleisesti 2,0t 150-hevosvoimaisena on kaikkien aikojen paras Saab-moottori eli jopa ongelmattomampi kuin vastaava ilman ahdinta.Kyllä varmaan saabin 2.0l 150 hv kone on taloudellinen ja kestävä peli. Eikös jossain ollu testattu että siitä 2.0l saabin turbo koneessta oli otettu 460hv ja nyky opelin saabin koneesta 230 hv ja se oli räjähtänyt??? Eli SAABIN koneet kestää. Itselläni on nyt 2.0 l 9-5 saabi jossa on 185 hv ja faija osti samaan aikaan 2.3l 185 hv 9-5 saabin. Niin kyllä kulutus on pienenpi 2.0l saabissa ja suosittelen käyttämään aina 98 bensaa kulutus on pienenpi
- Turbo Sensonic
Toby kirjoitti:
Minä en osaa ulkoa noita koneiden koodeja, mutta käytännössä 2,3-litraisten tasapainotusakseliongelmat korjattiin vuoden 1994 paikkeilla! Eli vuosimallissa 1995 ja sitä uudemmissa 2,3-litrainen on myös ihan OK.
Mutta kyllä yleisesti 2,0t 150-hevosvoimaisena on kaikkien aikojen paras Saab-moottori eli jopa ongelmattomampi kuin vastaava ilman ahdinta.Virityksen kannalta parhaimpia ovat Saabin koneet B204L ja B234L, koska niissä on Trionic 5 -moottorinohjausjärjestelmä ja männänrenkaat on sijoitettu mäntään niin, että ne eivät hajoa helposti.
Trionic 7 -moottoriohjausjärjestelmällä varustettuja Saabeja on vaikeampi virittää ja niissä ylin männänrengas on sijoitettu niin ylös, että se voi kovassa rytäkässä hajota, mm. ruotsalainen Saab -virittäjä Nordic on tutkinut tätä asiaa.
Saabilta ei ole tullut tasapainoakselitonta 2.0L konetta sitten B206 -koneen, jota käytettiin ensimmäisissä vapaastihengittävissä NG900 Saabeissa. Siksi jotkut Saab -virittäjät ottavat juuri tuon koneen viritysprojektinsa perustaksi. - mää
Turbo Sensonic kirjoitti:
Virityksen kannalta parhaimpia ovat Saabin koneet B204L ja B234L, koska niissä on Trionic 5 -moottorinohjausjärjestelmä ja männänrenkaat on sijoitettu mäntään niin, että ne eivät hajoa helposti.
Trionic 7 -moottoriohjausjärjestelmällä varustettuja Saabeja on vaikeampi virittää ja niissä ylin männänrengas on sijoitettu niin ylös, että se voi kovassa rytäkässä hajota, mm. ruotsalainen Saab -virittäjä Nordic on tutkinut tätä asiaa.
Saabilta ei ole tullut tasapainoakselitonta 2.0L konetta sitten B206 -koneen, jota käytettiin ensimmäisissä vapaastihengittävissä NG900 Saabeissa. Siksi jotkut Saab -virittäjät ottavat juuri tuon koneen viritysprojektinsa perustaksi.Mistä toi kuutonen tulee? B206... eikös 2 ja 0 ole iskutilavuus eli 2 litraa ja viimenen numero akselit, eli 4 on kaksi nokkaa ja kaksi tasapainoa, mutta mistä vielä kaksi lisää. Mä olen pihalla kuin lumilauta....
- Turbo Sensonic
mää kirjoitti:
Mistä toi kuutonen tulee? B206... eikös 2 ja 0 ole iskutilavuus eli 2 litraa ja viimenen numero akselit, eli 4 on kaksi nokkaa ja kaksi tasapainoa, mutta mistä vielä kaksi lisää. Mä olen pihalla kuin lumilauta....
Jaa-a, sen kun tietäis, mistä toi kuutonen tulee??? Joka tapauksessa kyseessä on kaksilitrainen, ilman tasapainoakseleita oleva, vapaastihengittävä moottori.
- Pekka
Turbo Sensonic kirjoitti:
Jaa-a, sen kun tietäis, mistä toi kuutonen tulee??? Joka tapauksessa kyseessä on kaksilitrainen, ilman tasapainoakseleita oleva, vapaastihengittävä moottori.
kyseessä on pelkästään tuotekehitykseen tai sarjoihin perustuva järjestysnumero. Esim kuudes tiettyä tekniikka käyttävä moottoriversio.....?
- mitä
Itsellä on 2.0T 136kW/185hp. Kansiremppa 250tkm sekä laturi korjattu.
Muuten tyytyväinen ja kummasti tällä vanhemmalla turbolla vielä kyydissä pysyy.
Minkalaisia kokemuksia muilla on tästä moottorista?. - Jukka-64
B235E eli 2,3 litrainen matalapaine turbo on osoittautunut kestäväksi kunhan ei sekoile etanoli softauksien kanssa.
- Anonyymi
Älä puhu paskaa!
- muut.hylkyyn
Kyllä 2-tahti 92 on paras, se on ainoa Saab, jonka arvo ei enää putoa.
- Repesorsa-Saabisti
Hyvä kuin mikä,sillä minä aloitin autoilun.
- Saabbisti
Kyllä paras kone on 1.8T Bioetanoli versiona. Erittäin kestävä ja etanoli ei saastuta.
- Niinpähän
Saakos vielä Saabeja. Eikös niiden valmistus loppunut jo vuosia sitten?
- Mad-Dogs
Koko ajan niitä on tehty. Jopa Suomen Armeija havittelee uusia Saabeja. Saas nährä myykö ne, ottajia olis paljon muitakin kuin persaukiset suomalaiset.
- Jukka-64
Ei uusia Saabeja enää valmisteta mutta 2009 vuosimalli jäi siis viimeiseksi. Vielähän näitä Saabeja kuitenkin liikkuu ja käytettyinä niitä myydään edelleen isoja määriä. Vähän ajettujakin ja täysin ruostettomia yksilöitäkin löytyy edelleen. Onneksi :)
- Etteitotuusunohtuisi
Viimeisin vuosikerta oli 2011 ja tuotannon toimintaa elvytettiin 2014 tekemällä parin sadan auton erä Saab 9-3 mallia.
- Tinapää
Naapuri kaataa Saabin kaasariin luumukiisseliä ja käy niin pehmeesti
- Rantarosmo_
B204/234 Trionic 5.5 on ylivoimaanen. Turbolla tai vaikka ilmankin. Jos huoltaa ts.vaihtaa öljyt, suodattimet, tulpat (Huom.VAIN tarkoitetut NGK-tulpat!) ja ennakoi bensapumpun sekä sytytyskasetin aiheuttamat probleemit ensimmäisten 150-300tkm tienoilla niin Trionic 5.5 SAABilla ajaa täältä ikuisuuteen. Siellä sitä sitten jonotetaan, yhdessä SCANIAn kuljettajien ja Tunnan-, Lansen-, Draken- ja Viggen-pilottien kanssa viereisillä kaistoilla taivaan portilla. Eivät mahda Gripen-pilotit ehtiä samaan saapumiserään, senverran luotettavia ovat olleet Drakenista alkaen SAABin suihkukoneet nimittäin.. :-)
- mitshunturbolla
T5 on huono vaihtoehto, jos haluaa ajella etanolilla, se kun tunnista, jos joutuu välillä pakosta tankkaamaan bensaa ja siksi T7 on parempi vaihtoehto ja yhtä kestävä, jos on vaihdeltu öljyjä vähän tiuhempaan mitä siinä alunpitäen on huolto-ohjelma ja ainut merkittävä ero T5 koneeseen onkin männät ja huohotinjärjestelmä, joka ei ollut T7 hyvä ja niitä päivitettiin tehdaskampanjanakin, mutta osaan jääny päivittämättä
- ingenjööriäää
kaikista paras on ollut viistokeula 900 kaasarikoneella, toimii koko ajan kuin junan vessa, ei pala valoja kojetaulusa ikinä, lähtee aina tulille
ei ole mitää vikaantuvaa kohdetta konehuoneessa,
aivan pomminvarmaa tekniikkaa ja leimasta aina kerralla läpi.
kerran ei käynyt kunnolla muistelen että kaasarin kalvo maksoi 10 mk jonka vaihdoin itse parkkiruudussa - qerqrqrqr
kallistuisin siihen v4 koneeseen joka oli ojahauessa koneena, sillähän päästeli 300tkm melekein konetta avaamatta
- niinsevaanon
Voi muut olla mitä mieltä tahansa, mutta Saabin koneet ovat normaalisti huollettuina kaikki vahvempia ja kestävämpiä mitä nykyautojen moottorit. Ei voi mitään. Saabeilla ajaa 500tkm ja nykyautoilla 200tkm ellei ketjut katkeile sitä ennen...
- weju
saab b204l taib234l minun mielestä!! Ittellä nyt b235e ei niin hyvä,mut pärjätään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812