Hei! Olisiko joku käynyt rinkkareissulla Egyptissä? Olen lähdössä 2 vkon perästä, mutta vain 2 vkoksi. Tahtoisin tietoa hyvistä, halvoista majapaikoista Cairossa ja Hurghadassa, sekä muita suosituksia. Majapaikkoja kyllä löytyy vaikka netistä, mutta onko omia hyviä kokemuksia? En tahdo hotelliin! Miten matka Cairosta Hurghadaan. Onko pitkä? Meneekö busseja hyvin? Sukelluskokemuksia ja hyvien yritysten nimiä olisi kiva kuulla! Aion käydä Cairossa Gizan pyramideilla, että olisko siellä lähellä joku halpa majoituspaikka? Mitä muuta suositeltavaa. Kiitos, jos annatte minulle siivun omastanne.
Ps. En tuota reissua varten meinaa tod. ostaa lonely planetia, joten turha suositella. Rahalle on muuta käyttöä. 2vkoa on lyhyt aika ja melko pintapuolista tuo Egyptin tutkimus tulee olemaan... Meinaan pärjätä vihjeillä ja paikallisten neuvoilla loput.
KIITTI VIELÄ KERRAN
Omatoimimatka Egyptiin!!!
10
753
Vastaukset
- reissaaja
Kävin muutama vuosi sitten omatoimimatkalla Egyptissä. Silloin siellä ei paljon turisteja ollutkaan terroristiuhan takia.
En tiedä miten yhteydet sujuvat nyt, varmaan paremmin, mutta silloin en yrityksistä huolimatta saanut varattua mitään (majapaikkoja, junalippuja, Niilin risteilyjä tms.) netin tai faxin kautta etukäteen, vaikka yritinkin useampaan kertaan.
Olin puolitoista viikkoa siellä ja kiersin varsin paljon, mutta en käynyt rannalla aurinkoa ottamassa kertaakaan, joten esim. Hurghadasta en tiedä mitään.
Minulla oli siis etukäteen vain lennot Kairoon ja takaisin. Lentokentältä menin Kairoon bussilla. Siellä "kimppuun" kävivät heti paikalliset "majapaikkoihin sisäänheittäjät", ja normaalista poiketen en viitsinyt vastustella, koska olimme väsyneet pitkästä lennosta, lämpöä oli yli 40 astetta (olimme siellä heinäkuussa) eikä meillä ollut intoa etsiä majapaikkaa omin päin. Myöhemmin lomamme aikana järjestimme majapaikkamme kyllä ilman sisäänheittäjiä.
Joka tapauksessa ko. majapaikka oli ihan ok, edullinen "b&b" tyyppinen mesta ihan keskustassa.
Hintaa en muista ja tilanne on nykyään niin erilainen, että hinnat ovat varmaan nousseet, joten...
Kairossahan on todella paljon nähtävää, museot, eri kaupunginosat, basaarit yms yms. ja Gizahan on ihan vieressä, paikallisbussimatkan päässä.
Me matkustimme Egyptin sisällä pääasiassa junalla mm. Assuaniin. Sieltä Luxoriin Niiliä pitkin risteilijällä ja sitten taas junalla Alexandriaan ja takaisin Kairoon.
Itse pidin erityisesti Luxorista ja Karnakin temppelialueesta ja Kuninkaiden laaksosta.
Risteily oli myös mukava, kun kamat pysyivät tallessa hytissä, matkan varrella oli paljon mielenkiintoista katselemista ja itse saattoi istuskella rauhassa yläkannella uikkareissa (harvinaista herkkua naiselle Egyptissä muualla kuin esim. Hurghadassa) olutlasi kädessä :)- reissuri
Kiitos paljon noista kokemuksistasi. Olen menossa Hurghadaan lähinnä sukeltamaan. En itsekään ole mikään auringonpalvoja. Mitään muuta siellä ei taida ollakaan. Pintaliito bailaus ei kiinnosta, joten mitä paikkoja suosittelisit. Mikä Assuanista teki upean paikan. Siellä on se joku "norsusaari", ja joku luostari ym, mutta onko yleisfiiliksessä jotain erilaista. Entäs tuo Alexandria. Täytyy myöntää, etten tiedä siitä juuri mitään. JOs jaksat, niin kerro lisää! Luxor kohottaa kulmiaan minulle, joten taidan sinne mennä käymään myös. Kiitos paljon!
- reissaaja
reissuri kirjoitti:
Kiitos paljon noista kokemuksistasi. Olen menossa Hurghadaan lähinnä sukeltamaan. En itsekään ole mikään auringonpalvoja. Mitään muuta siellä ei taida ollakaan. Pintaliito bailaus ei kiinnosta, joten mitä paikkoja suosittelisit. Mikä Assuanista teki upean paikan. Siellä on se joku "norsusaari", ja joku luostari ym, mutta onko yleisfiiliksessä jotain erilaista. Entäs tuo Alexandria. Täytyy myöntää, etten tiedä siitä juuri mitään. JOs jaksat, niin kerro lisää! Luxor kohottaa kulmiaan minulle, joten taidan sinne mennä käymään myös. Kiitos paljon!
Assuanissa on tietysti Se Suuri Pato!
Matkasta on jo muutama vuosi aikaa, joten pyydän nöyrimmin anteeksi, jos esim. temppeleiden oikeat nimet ovat unohtuneet tms. mutta "norsusaarella" tarkoittanet sitä saarta, johon on siirretty (muistaakseni) Abu Simbelin temppeli. Valitettavasti en ehtinyt käydä siellä.
Niin ja se Niilin risteily lähti Assuanista.
Jos ei mene risteilylle ja haluaa myös levähtää välillä, on vaihtoehtona mennä Kairosta vain Luxoriin asti. Luxor jäi kyllä myös fiilis- ja nähtävyyspuolella eniten mieleen! :)
Aleksandriassa ehdimme olla vain noin yhden päivän. Eli kiertelimme kaupunkia ja rantabulevardia vain pintapuolisesti. En tiedä onko siellä jokin sukellusmesta... liekö Välimeressä paljon nähtävää???
Eikö se kuuluisin luostari liene Siinaissa...?
Kairo on mielenkiintoinen suurkaupunki, mutta kuumuus, pöly, jatkuva ihmisvirta, liikenteen kaaos yms. on joskus rasittavaa....
Vaikka olen reissannut paljon, oli Egyptin reissu ikimuistettava. Kaikki se ikivanha kulttuuri! En osaa tosin sanoa, minkälainen on fiilis Egyptissä nykypäivänä. Siellä lienee taas enemmän turisteja (yleisestä terrorismikauhusta riippumatta) kuin silloin, kun minä siellä kävin.
Oletko käynyt Lonely Planetin nettiversion keskustelupalstalla (Thorn Tree)? Sieltä saa usein hyviä vinkkejä!
Hyvää reissua! - reissaaja
reissuri kirjoitti:
... muistaakseni Hurghadan ja Luxorin välillä kulki säännöllisesti bussi. Eli ehkä on mahdollista tehdä esim. reissu junalla Kairosta Luxoriin ja sitten bussilla Luxorista Hurghadaan...?
Ihmisistä: ystävällisiä ja kauniita, mutta... usein "mikään ei ole ilmaista"... eli.... vilpittömältä vaikuttava auttaminen voi olla sitä, mutta usein se tehdään hyötymistarkoituksessa. Ikävää mutta... - reissuri
reissaaja kirjoitti:
Assuanissa on tietysti Se Suuri Pato!
Matkasta on jo muutama vuosi aikaa, joten pyydän nöyrimmin anteeksi, jos esim. temppeleiden oikeat nimet ovat unohtuneet tms. mutta "norsusaarella" tarkoittanet sitä saarta, johon on siirretty (muistaakseni) Abu Simbelin temppeli. Valitettavasti en ehtinyt käydä siellä.
Niin ja se Niilin risteily lähti Assuanista.
Jos ei mene risteilylle ja haluaa myös levähtää välillä, on vaihtoehtona mennä Kairosta vain Luxoriin asti. Luxor jäi kyllä myös fiilis- ja nähtävyyspuolella eniten mieleen! :)
Aleksandriassa ehdimme olla vain noin yhden päivän. Eli kiertelimme kaupunkia ja rantabulevardia vain pintapuolisesti. En tiedä onko siellä jokin sukellusmesta... liekö Välimeressä paljon nähtävää???
Eikö se kuuluisin luostari liene Siinaissa...?
Kairo on mielenkiintoinen suurkaupunki, mutta kuumuus, pöly, jatkuva ihmisvirta, liikenteen kaaos yms. on joskus rasittavaa....
Vaikka olen reissannut paljon, oli Egyptin reissu ikimuistettava. Kaikki se ikivanha kulttuuri! En osaa tosin sanoa, minkälainen on fiilis Egyptissä nykypäivänä. Siellä lienee taas enemmän turisteja (yleisestä terrorismikauhusta riippumatta) kuin silloin, kun minä siellä kävin.
Oletko käynyt Lonely Planetin nettiversion keskustelupalstalla (Thorn Tree)? Sieltä saa usein hyviä vinkkejä!
Hyvää reissua!Kiitti siis taas! Ollaan näköjään samaan aikaan linjoilla. Vaikutat oikein mukavalta tyypiltä. Ajattelin, että jos reissailet paljon, niin saat minultakin tietoa, jos tarvitset.Olen kiertänyt kaikki, paitsi El Salvadoria, Väli-Amerikan maista. Myös Jenkkilästä Kalifornian seutu ja lähiosavaltiot pintaraapaisuna. Etelä-Amerikasta on Bolivia tutuin (asuin vuoden) ja Chile Peru. Brasiliassa olen käynyt, mutta pintapuolisesti. Afrikasta kierrellyt olen Etelä-Afrikassa, Swasimaassa, Mosambikissa, Zimbabwessa, Sambiassa, Malawissa, Tansaniassa ja Keniassa. Aasiasta Intia ja Thaimaa. Joskus pentuna olen kierrellyt enemmänkin (mm. Australia) mutta nää on nää rinkkareissut. Jos haluat jostain tietoa, niin ota tätä kautta yhteyttä. Keksitään joku keino vaihtaa sähköpostiosoitteita. Kiitos vaan!
- reissaaja
reissuri kirjoitti:
Kiitti siis taas! Ollaan näköjään samaan aikaan linjoilla. Vaikutat oikein mukavalta tyypiltä. Ajattelin, että jos reissailet paljon, niin saat minultakin tietoa, jos tarvitset.Olen kiertänyt kaikki, paitsi El Salvadoria, Väli-Amerikan maista. Myös Jenkkilästä Kalifornian seutu ja lähiosavaltiot pintaraapaisuna. Etelä-Amerikasta on Bolivia tutuin (asuin vuoden) ja Chile Peru. Brasiliassa olen käynyt, mutta pintapuolisesti. Afrikasta kierrellyt olen Etelä-Afrikassa, Swasimaassa, Mosambikissa, Zimbabwessa, Sambiassa, Malawissa, Tansaniassa ja Keniassa. Aasiasta Intia ja Thaimaa. Joskus pentuna olen kierrellyt enemmänkin (mm. Australia) mutta nää on nää rinkkareissut. Jos haluat jostain tietoa, niin ota tätä kautta yhteyttä. Keksitään joku keino vaihtaa sähköpostiosoitteita. Kiitos vaan!
..kone tai palsta mulle, eli tämä viesti voi tulla kahteen kertaan, mutta...
Sitä vaan, että olen kierrellyt kanssa maailmaa siellä sun täällä ja varsin paljon myös Etelä- ja Väli-Amerikassa (mukaanlukien Karibia).
En ole juuri nyt matkaa suunnittelemassa, mutta ajattelinpa kysäistä sinulta tässä, että oletko Afrikan matkojen aikana käynyt safarilla/safareilla, ja missä maassa/paikassa se oli mielestäsi paras?
Meitsi joutuu nyt kyllä lähtemään töihin...:/ mutta päivänjatkoja sinulle! - reissuri
reissaaja kirjoitti:
..kone tai palsta mulle, eli tämä viesti voi tulla kahteen kertaan, mutta...
Sitä vaan, että olen kierrellyt kanssa maailmaa siellä sun täällä ja varsin paljon myös Etelä- ja Väli-Amerikassa (mukaanlukien Karibia).
En ole juuri nyt matkaa suunnittelemassa, mutta ajattelinpa kysäistä sinulta tässä, että oletko Afrikan matkojen aikana käynyt safarilla/safareilla, ja missä maassa/paikassa se oli mielestäsi paras?
Meitsi joutuu nyt kyllä lähtemään töihin...:/ mutta päivänjatkoja sinulle!Joo! Kävin viime huhtikuussa Tansanian safarilla....nyt pitää kaivaa muistiinpanot esille...en muista paikkoja! Mutta joo. Safari maksoi 2 hlöltä 1150 us. (kallista on...ja tuo oli todella tingitty hinta.(n.200usd)..kun kuunneltiin muita) Ei ollut edes turistisesonki...
Dar Es Salaamista lähdimme bussilla kohti Arushaa. Arusha on kylä, josta kaikki safarifirmat lähtevät liikkeelle. Karmea vastaanotto..safarifirmojen värvääjät olivat kuin hyeenat kimpussa (varmaan tuttu tunne, mutta tää oli pahin mun kokemuksista.) Ei kuullut enää omia ajatuksia... no kävi niin, että saatiin ilmainen kyyti motellille ja sitten käytiin firman kanssa juttusilla. Meidän firma oli"Victoria Expedition". Se oli ihan hyvä, mutta ajat muuttuvat siellä koko ajan. Kannattaa kuunnella sen hetkisten reissaajien kokemuksia!
Safarimme kesti 6 pvää. Meitä oli samassa autossa 4 hlöä. Kannattaa varmistaa, että on vain 4 hlöä. Muuten on hippasen ahtaat oltavat! Meinasivat meillekin tunkea 6 hlöä, mutta ei annettu periksi.
Mentiin ensin Lake Manyaralle. Yövyttiin läheisen kylän majatalossa. (oli ihan ok.) Manyaralla on seeproja, puhveleita, norsuja, kirahveja, pelikaaneja, haikaroita ym isoja lintuja. Lintujen puolesta se oli ihan ehdoton paikka. Norsuja oli myös kiitettävästi...yks vähän meinas meitin autoon hermostuakin, mutta onneksi jäi vain uhitteluksi.
Seuraavana aamuna lähettiin kohti Serengetiä. Siellä oli sitten kaikki. Paitsi sarvikuonot. Hotellimajoitus Serengetillä oli uskomaton. Kunnon loistopuljut siellä keskellä ei mitään. Mieletön ruoka ja kaikki vimpan päälle. Olisin itse toivonut telttamajoitusta, mutta ei saatu. Toki suihkut olivat oikein tervetulleita pölyisten ja hikisten safarien jälkeen. Serengetistä voit varmaan lukea enemmän muualtakin. Serengetillä oltiin muistaakseni n.2 yötä. Sitten Ngorongoron kraaterille. Siellä oli sitten sarvikuonotkin. Ngorongoron kraateri on ihan oma lukunsa. Aivan eri paikka taas. Siellä oli myös vaaleanpunaisia flamingoja, shakaaleja jne... ja hotellimajoitus taas kraaterin yläpuolella oli loistoluokkaa. Sitten lähdettiin luonnonkauniiseen Tarangireen. Siellä yövyttiin teltassa jollain telttailualueella. (oltiin kyllä ainoat). Tarangire oli kaunis!!!Tarangiren maasiat/pahkasiat vai miksi niitä nyt sitten sanotaan veivät sydämen. Siellä oli myös paljon norsuja, hyeenoja, lintuja, kirahveja.
Safari oli sen pituinen, että kyllä riitti. Alkoi jo kyllästyttää tietyllä tasolla. Ei jaksanut enää kiinnostua. Mutta eipä tartte enää mennä. Oli upea kokemus ja hyvä kun tuli käytyä. Suosittelen ajankohdaksi just jotain huhtikuuta, kun ei ole paljon turisteja. Muuten saatte mennä autoletkassa pitkin poikin. Nyt oli tilaa. Tosin sadekausi taisi olla just alkamassa. Me säästyttiin siltä nippa nappa. Voi olla että tulee mutasafari.
Safarin jälkeen suosittelen Sansibaria. Siellä on kiva rentoutua. Oltiin pohjoisrannalla, missä ei ole mitään, mutta rantaviivaa riitti ja sukellusfirmoja. Kiva myös snorklailla, kun menee vähän kauemmas rannasta, niin tulee syvänne, jonka jälkeen alkaa korallit ja näet mitä ihmeellisimpiä otuksia. Korallit eivät todellakaan revi sinua, että on turvallista. Kenian safari on varmasti myös hyvä, mutta ei ole omaa tietoa. Mombasaa en suosittele rantalomakohteena. Hienostohotelleja ja omat rannat. Käytiinhän me niitä rantoja lainailemassa, mutta ei ollut hyvä edes uida meressä. Levää rannat täynnä, eikä meri houkutellut. Aallokkoa myös. Toisena ajankohtana voi olla ihan kivaakin. Afrikasta saat kaiken tarpeellisen. Ei tartte mukana kantaa Suomesta.
Jos haluat vielä muuta tietää. Niin otapa taas yhteyttä. - reissuri
reissaaja kirjoitti:
... muistaakseni Hurghadan ja Luxorin välillä kulki säännöllisesti bussi. Eli ehkä on mahdollista tehdä esim. reissu junalla Kairosta Luxoriin ja sitten bussilla Luxorista Hurghadaan...?
Ihmisistä: ystävällisiä ja kauniita, mutta... usein "mikään ei ole ilmaista"... eli.... vilpittömältä vaikuttava auttaminen voi olla sitä, mutta usein se tehdään hyötymistarkoituksessa. Ikävää mutta...Tuli tässä mieleen, että viitsisitkö "reissaaja" jossain vaiheessa aina kattoa, että onko multa tullu viestiä tänne, jos tulee nimittäin jotain kysyttävää. En ole vielä ehtinyt niin totaalisesti perehtyä tuohon Egyptiin tai matkareitin suunnitteluun. Lähden kuitenkin 2 vkon sisällä reissuun, että eipä sen jälkeen sitte tartte katella. Kiitti nyt kuitenkin noista edellisistä. Niistä on varmasti apua, kun rupeen urakalla tutkailemaan aihetta.
- reissaaja
reissuri kirjoitti:
Tuli tässä mieleen, että viitsisitkö "reissaaja" jossain vaiheessa aina kattoa, että onko multa tullu viestiä tänne, jos tulee nimittäin jotain kysyttävää. En ole vielä ehtinyt niin totaalisesti perehtyä tuohon Egyptiin tai matkareitin suunnitteluun. Lähden kuitenkin 2 vkon sisällä reissuun, että eipä sen jälkeen sitte tartte katella. Kiitti nyt kuitenkin noista edellisistä. Niistä on varmasti apua, kun rupeen urakalla tutkailemaan aihetta.
...kun ei duuni just nyt maistu...
Voin katsella, jos vain muistan!
Mutta kuten sanoin, www.lonelyplanet.com
ja Thorn Tree Africa olis just sulle ok mesta etsiä vaikka niitä majapaikkoja.... mulla kun on matkasta jo aikaa, niin en varmaan oikein enää osaa sua auttaa enempää.... :/
Mutta hyvää reissua, jos ei "kuulla" sitä ennen! - reissuri
reissaaja kirjoitti:
...kun ei duuni just nyt maistu...
Voin katsella, jos vain muistan!
Mutta kuten sanoin, www.lonelyplanet.com
ja Thorn Tree Africa olis just sulle ok mesta etsiä vaikka niitä majapaikkoja.... mulla kun on matkasta jo aikaa, niin en varmaan oikein enää osaa sua auttaa enempää.... :/
Mutta hyvää reissua, jos ei "kuulla" sitä ennen!Kiitti vaan hei kaikesta reissaaja. Olen ollut tuolla Thorn tree sivuilla ja auttanut on. En vaan tajua, miks en ole aiemmin sinne eksynyt. No! Kiitos kaitsennasta ja oikein hyviä reissuja sinulle jatkossa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1028104- 1075677
- 2815047
- 494973
- 763757
- 562980
- 642687
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222518Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292452- 432421