Puukiuasta en valitettavasti pysty uuteen asuntoon hankkimaan, täytyy tyytyä sähkökiukaaseen. Pehmeät ja kosteat löylyt pitäisi kuitenkin saada, joten ihan perussähkökiuas ei tule kysymykseen. Olisin erittäin kiitollinen, jos kuulisin hyviä ehdotuksia.
Paras sähkökiuas
37
45974
Vastaukset
- Tonttu
Saunatonttu on hyvä, pehmeälöylyinen, mutta tyyris. Bauhausissa noin 1250 euroa.
Se on hetivalmis, kiviä mahtuu 110 kiloa, kuumenee yösähköllä ja pysyy päivän lämpimänä 300 watilla. Säätömahdollisuuksia on paljon ja niiden kokeiluun tuhrautuu kuukauden verran.
Se on myös kylmäkylkinen, joten lauteet saa isommiksi. Suojaetäisyys on sentin luokkaa. - Pasi
Noilla kriteereillä joku hyvä ainavalmis kiuas. Vaikkapa Harvia Forte tai Helo Saunatonttu. Samat kaksi vaihtoehtoa oli meilläkin. Forteen kallistutaan saunaamme paremmin sopivan muodon takia.
- Löylyttelijä
Moni on suositellut näitä ainavalmiita kiukaita... onko niissä mitään huonoja puolia?
- Löylyttelijä
Löylyttelijä kirjoitti:
Moni on suositellut näitä ainavalmiita kiukaita... onko niissä mitään huonoja puolia?
Piti vielä lisätä sen verran, että kannattaako ainavalmis kiuas, jos käyttää saunaa 2 krt/vk ja saunassa on muutenkin lämpöpatteri? Jos ei sauno ihan joka päivä, niin saunan ei välttämättä tarvi olla "heti" valmis. Ja ilmeisesti yksi ainavalmiin kiukaan hyvistä puolista on siinä, että se toimii samalla saunan lämpöpatterina.
- Xan
Löylyttelijä kirjoitti:
Piti vielä lisätä sen verran, että kannattaako ainavalmis kiuas, jos käyttää saunaa 2 krt/vk ja saunassa on muutenkin lämpöpatteri? Jos ei sauno ihan joka päivä, niin saunan ei välttämättä tarvi olla "heti" valmis. Ja ilmeisesti yksi ainavalmiin kiukaan hyvistä puolista on siinä, että se toimii samalla saunan lämpöpatterina.
Ei sellaista olekaan.
Tai jos sitten haluaa istua kylmilla lauteilla ja
tykkaa lampimasta hoyrysta 20 asteen huoneessa.
Kuitenkin nopeasti noi tietenkin lammittaa saunan,
mutta joku aika siihen menee. - Kimble71
Löylyttelijä kirjoitti:
Ainavalmis:
kalliimpi hankkia
suojaetäisyydet vain parikymmentä millimetriä (lisää hyötytilaa saunaan)
turvallinen koskettaa (horjahdus/lapset)
kannattava jos saunoo kaksi kertaa viikossa tai enemmän
- sauna pitää suunnitella kiukaalle, eristää paremmin, välttää muitakin lämpöä imeviä pintoja esim. lasitiiltä
- pitää odottaa 15-20 minuuttia jotta on kunnon lämpö saunassa
45 minuutin päästä valmis:
edullinen hankkia
- käytössä kallis jos saunoo useasti
- pitää odottaa pidempään
- isot suojaetäisyydet
- vaarallinen kosketettaessa
ilmastoiva kiuas
- turhaa hörhöilyä??? - Sami
Xan kirjoitti:
Ei sellaista olekaan.
Tai jos sitten haluaa istua kylmilla lauteilla ja
tykkaa lampimasta hoyrysta 20 asteen huoneessa.
Kuitenkin nopeasti noi tietenkin lammittaa saunan,
mutta joku aika siihen menee.Ainakin minulla on hetivalmis sauna jos niin haluan. Saunaan mennään vesikiulun kanssa ja siellä on jotain rapiat 30 astetta lämmintä. Avataan luukku ja heitetään kolme kauhallista vettä kiukaalle, jonka jälkeen lämpötila saunomislämmössä, eli lähellä kuuttakymmentä. Aikaa tähän menee ehkä 20s. Omassa saunassa sopiva löyly annos on yksi kauhallinen tai kovemmalle llöylytteliälle kaksi, kolmella kauhallisella tulee jo melko kipakat löylyt.
- Xan
Sami kirjoitti:
Ainakin minulla on hetivalmis sauna jos niin haluan. Saunaan mennään vesikiulun kanssa ja siellä on jotain rapiat 30 astetta lämmintä. Avataan luukku ja heitetään kolme kauhallista vettä kiukaalle, jonka jälkeen lämpötila saunomislämmössä, eli lähellä kuuttakymmentä. Aikaa tähän menee ehkä 20s. Omassa saunassa sopiva löyly annos on yksi kauhallinen tai kovemmalle llöylytteliälle kaksi, kolmella kauhallisella tulee jo melko kipakat löylyt.
No jos sopiva saunomislampotila on alle kuuskybaa,
niin mika ettei :)
Ps. Onko ne kivet kokoajan tulikuumia, kun heti tulee loylya? - Sami
Xan kirjoitti:
Ps. Onko ne kivet kokoajan tulikuumia, kun heti tulee loylya?Jos epäilet saunomislämpöä, niin voin kertoa että jos kiukaassa on riittävällä höyrynmuodostus, niin kuudessa kympissä irtoaa jo kovat löylyt.
Tuo onkin juuri suuren kivimäärän tuoma etu, että pienemmällä lämmöllä saa paremmat löylyt. Mitä korkeammaksi sauna joudutaan lämmittämään, sitä enemmän tarvitaan vettä suuren kosteuden saavuttamiseen ja sitä vähemmän ilmaan jää happea.
Siis jos haluaa niin kivet on kannen alla aina tulikuumina odottomassa. Itse saunon noin 10 kertaa viikossa ja sauna on aina kannen aukaisulla lölyvalmiina. - Saunoja
Sami kirjoitti:
Jos epäilet saunomislämpöä, niin voin kertoa että jos kiukaassa on riittävällä höyrynmuodostus, niin kuudessa kympissä irtoaa jo kovat löylyt.
Tuo onkin juuri suuren kivimäärän tuoma etu, että pienemmällä lämmöllä saa paremmat löylyt. Mitä korkeammaksi sauna joudutaan lämmittämään, sitä enemmän tarvitaan vettä suuren kosteuden saavuttamiseen ja sitä vähemmän ilmaan jää happea.
Siis jos haluaa niin kivet on kannen alla aina tulikuumina odottomassa. Itse saunon noin 10 kertaa viikossa ja sauna on aina kannen aukaisulla lölyvalmiina.Siis IKI-Kiukaan sähköversiossa riitti 55 astetta hyviin ja voimakkaisiin sekä kosteisiin löylyihin.
AIvan mieletön vehje, 120kg kiviä jotka kuumennettiin 50 minuutin lämmitysajalla, jonka jälkeen ei sähköä enää kulunut yhtään koska kivet varasivat 2-4 täyteen löylykertaan hulppeat löylyt..
Kannattaa tutustua-- todellinen vaihtoehto muihin markkinoiden peltilaatikoihin nähden. - Xan
Sami kirjoitti:
Jos epäilet saunomislämpöä, niin voin kertoa että jos kiukaassa on riittävällä höyrynmuodostus, niin kuudessa kympissä irtoaa jo kovat löylyt.
Siis jos haluaa niin kivet on kannen alla aina tulikuumina odottomassa. Itse saunon noin 10 kertaa viikossa ja sauna on aina kannen aukaisulla lölyvalmiina.Selvahan se, jotta suuresta kivimaarasta lahtee
enemman ja piemman aikaa loylya, seka se, etta
joky pitaa miedosta lammosta ja joku taas ei.
Turha siita on katta vaantaa.
Mutta luulin, jotta ne kivet siela "hetivalmiissa"
ei olis kokoajan tulikuumia, vaan siela oli joku
ns. muhimislampo.
Ainakin se ainokainen kokemus, mika mulla noista
on, niin oli pettymys sen "hetivalmiuden" suhteen.
Olisin hakenut toppatakin, mutta en kehdannut, kun
uuden kiukaan omistaja niin tohkeissaan vehjettaan
(siis sita kiuasta:)) kehui.
Ps. 10 kertaa viikossa? Tosi pro, huh! - Sami
Xan kirjoitti:
Selvahan se, jotta suuresta kivimaarasta lahtee
enemman ja piemman aikaa loylya, seka se, etta
joky pitaa miedosta lammosta ja joku taas ei.
Turha siita on katta vaantaa.
Mutta luulin, jotta ne kivet siela "hetivalmiissa"
ei olis kokoajan tulikuumia, vaan siela oli joku
ns. muhimislampo.
Ainakin se ainokainen kokemus, mika mulla noista
on, niin oli pettymys sen "hetivalmiuden" suhteen.
Olisin hakenut toppatakin, mutta en kehdannut, kun
uuden kiukaan omistaja niin tohkeissaan vehjettaan
(siis sita kiuasta:)) kehui.
Ps. 10 kertaa viikossa? Tosi pro, huh!Et usko että käyn saunassa 10 kertaa vikossa?!?! En käy koskaan suihkussa ilman etten kävisi samaalla saunassa. Suihkussa käyn aina ennen töihin lähtö, eli siitä tulee jo 5 kertaa viikossa, lisäksi käyn tietysti saunassa usein myös iltaisin. 10 saunomista viikossa ei todellakaan ole mikään maksimi, vaan keskiarvo.
Oma kiuas nostaa lämpötilaa yösähköllä ja 300W muhimislämpö riittää pitämään kiukaan löylykuumana iltaan asti, vaikka siitä on aamulla otettu jo muutamat löylyt.
Kokemuksesi hetivalmiista on ymmärrettävä, koska kiuas oli omistajalleen uusi. Itselläkin meni pari kuukautta, ennen kuin kiukaan kyvyt ja ominaisuudet alkoi olla hanskassa. - Mä.
Sami kirjoitti:
Et usko että käyn saunassa 10 kertaa vikossa?!?! En käy koskaan suihkussa ilman etten kävisi samaalla saunassa. Suihkussa käyn aina ennen töihin lähtö, eli siitä tulee jo 5 kertaa viikossa, lisäksi käyn tietysti saunassa usein myös iltaisin. 10 saunomista viikossa ei todellakaan ole mikään maksimi, vaan keskiarvo.
Oma kiuas nostaa lämpötilaa yösähköllä ja 300W muhimislämpö riittää pitämään kiukaan löylykuumana iltaan asti, vaikka siitä on aamulla otettu jo muutamat löylyt.
Kokemuksesi hetivalmiista on ymmärrettävä, koska kiuas oli omistajalleen uusi. Itselläkin meni pari kuukautta, ennen kuin kiukaan kyvyt ja ominaisuudet alkoi olla hanskassa.Xanhan kirjoitti, että "tosi pro". Minä ainakin ymmärsin tuon nasevan kommentin niin, että hän pitää sinua lähes ammattilaisena saunomisessa (PROfessional). Me muut harrastellaan vain pari kertaa viikossa.
- Sami
Mä. kirjoitti:
Xanhan kirjoitti, että "tosi pro". Minä ainakin ymmärsin tuon nasevan kommentin niin, että hän pitää sinua lähes ammattilaisena saunomisessa (PROfessional). Me muut harrastellaan vain pari kertaa viikossa.
Tulipa luettua vähän huolimattomasti :) Luulin että väitettäni luultiin PROvoksi :)
No kai tässä ollaan jo raskaan sarjan saunojia. Lauantaina saunoin neljä kertaa... - Penis
Sami kirjoitti:
Tulipa luettua vähän huolimattomasti :) Luulin että väitettäni luultiin PROvoksi :)
No kai tässä ollaan jo raskaan sarjan saunojia. Lauantaina saunoin neljä kertaa...Hetivalmis sopii saksalaisille joilla on tauluja saunan seinillä ja lukevat siellä sanomalehteä.
Kunnon napakat löylyt lähtee vain peltilaatikko kiukaalla jossa 30kg kiviä ja 6kw perseessä.
Ellei sitten pysty puulämmitteiseen mikä menee ihan omassa pro-luokassaan. - saunapasi
Xan kirjoitti:
Ps. Onko ne kivet kokoajan tulikuumia, kun heti tulee loylya?50-70 on meillä parhaat. Olemme testanneet 40 asteenkin löylyjä ja tulee silloinkin hyvät löylyt. Meillä iki-pilari. Mietimme kuitenkin pihasaunaa koska käymme saunassa 1-3 kertaa päivässä niin näkyy sähkölaskussakin. Mahtavat löylyt kuitenkin.
Sen verran puukiukaista että minulla on monta tuttua keillä on puusaunoja kotona ja mökeillä ja jotkut sanovat että 50 asteessa pitää mennä koska muuten menee liian kuumaksi.
Kaikki tosin sanovat meille keillä itsellään puusauna että meillä kun ikistä tulee niin hyvät löylyt niin sen puusaunan rakentaminen on turhaa mutta mietimmekin sähkölaskujen kannalta
- Tyytyväinen
Valintakriteerit oli meillä ihan samat. Meillä on saunottu nyt pari vuotta Mondex-merkkisellä vuolukivisähkökiukaalla. Olin eilenkin löylyissä. Kyllä oli taas mukavan kosteat löylyt. Kosteusmittari näytti 55% ja lämpömittari 60°C.
Vaikka ei tunnu polttavan kuumalta, niin silti hikoaa aivan märkänä.
Pienempi malli maksoi silloin reilut 4tmk. Kannattava ostos.- Löylyttelijä
Mondex vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta meille. Onko tietoa Mondexin jälleenmyyjistä (webbisivuilla ei sanottu mitään niistä)?
- Tyytyväinen
Löylyttelijä kirjoitti:
Mondex vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta meille. Onko tietoa Mondexin jälleenmyyjistä (webbisivuilla ei sanottu mitään niistä)?
Me ainakin ostettiin se omasta rautakaupastamme (Rautia). Tehdas on Kokkolassa. Jos olet läheltä sitä (ja miksei muutenkin), niin soittele sinne tai mailaa. Ainakin ennemmin olivat innokkaita suoriin asiakaskontakteihin.
Netissä näkyy mallit ja heidän kokosuositukset tuntuvat olevan realistisia. Katso sieltä ja marssi sitten rautakauppaan ja sano, että haluan tälläisen.
Monella työkaverillani on myös Mondex, ja kaikki ovat kehuneet.
Olen nähnyt jonkin toisenkin vuolukivikiukaan, joka oli melkein saman lainen. En tiedä oliko se saman tehtaan eri nimellä. Siinä oli sellainen ritilä siinä aukossa vastuksen päällä. - Hikilauri
Tyytyväinen kirjoitti:
Me ainakin ostettiin se omasta rautakaupastamme (Rautia). Tehdas on Kokkolassa. Jos olet läheltä sitä (ja miksei muutenkin), niin soittele sinne tai mailaa. Ainakin ennemmin olivat innokkaita suoriin asiakaskontakteihin.
Netissä näkyy mallit ja heidän kokosuositukset tuntuvat olevan realistisia. Katso sieltä ja marssi sitten rautakauppaan ja sano, että haluan tälläisen.
Monella työkaverillani on myös Mondex, ja kaikki ovat kehuneet.
Olen nähnyt jonkin toisenkin vuolukivikiukaan, joka oli melkein saman lainen. En tiedä oliko se saman tehtaan eri nimellä. Siinä oli sellainen ritilä siinä aukossa vastuksen päällä.on sen toisen kiukaan merkki.
- saunoja
Hikilauri kirjoitti:
on sen toisen kiukaan merkki.
Itsellä on ½ vuoden löylykokemus Vuolux-vuolukivikiukaasta ja on ehdottomasti parhaat löylyt, mitä olen sähkökiuassaunoissa saunonut! Onhan sillä hintaa enemmän kuin tavan sähkökiukaalla, mutta kelpaa saunassa vieraita saunottaa ja kiuas on tyylikkään näköinenkin!
- pohtija
saunoja kirjoitti:
Itsellä on ½ vuoden löylykokemus Vuolux-vuolukivikiukaasta ja on ehdottomasti parhaat löylyt, mitä olen sähkökiuassaunoissa saunonut! Onhan sillä hintaa enemmän kuin tavan sähkökiukaalla, mutta kelpaa saunassa vieraita saunottaa ja kiuas on tyylikkään näköinenkin!
Olen osatamassa kiuasta. Onko Modex vuolukivikiuas todella niin hyvä kuin esitteessä annetaan ymmärtää?
- pasi
Minkä takia pitäisi olla hetivalmis kiuas jos meinaa hyviä löylyjä?? Meillä on tällä hetkellä normaali 6 kW kiuas ja hyvät löylyt on (pehmeät ja kosteat). Kiukaan merkkiä en muista mutta keraamiset kivet siinä on jos se nyt jotakin vaikuttaa. Vaikuttaa nuo hetivalmiit (mielestäni käsite hetivalmis tarkoittaa HETI eikä 25 minuuttia mikä aika niissä kuulemma menee) todella kalliilta. Lämpötila on mielestäni se ratkaiseva. Meillä lämmitetään 60-70 asteen väliin ja se tuntuu tosi hyvältä. Ja pitäähän sitä "happeakin" sinne saada.
- Mondex
Kyllä perinteisen mallisellakin sähkökiukaalla voi saada aika hyvät löylyt, kunhan lämpötila pidetään maltillisena tai sammutetaan kiuas vähän ennen saunaan menoa, ilmanvaihto on riittävä ja kiviä on riittävästi. Halpojen sähkökiukaiden kivimäärä on mielestäni vain pienentynyt. Kuumia kiviä pitäisi olla vähintään 40kg. Jos kivet on oikein tiiviisti, niin sitten vastukset eivät kestä kauaa. Pientä kivimäärää voi kompensoida myös kastelemalla lauteet ja sienät ennen löylyyn menoa, mikä antaa kosteutta ilmaan.
- Sami
Hetivalmis on hetivalmis, jos niin haluaa. Sellaiset jotka saunoo harvemmin, käyttävät niitä kustannussyistä mielummin niin että nostavat lämmön löylykuntoon vasta kun aikovat saunoa.
Hetivalmiin etuna on se että kiviä on noin 100kg jolloin kiuasta ei tarvitse korventaa kovin kuumaksi ja silti löylyä riittää. Tavallisilla kiukailla tahtoo lämmöt nousta liian ylös pitkällä saunomisella ja silloin "happi loppuu". Hetivalmiista voi pistää vilvoittelun ajaksi kannen kiinni ja saunominen ikään kuin alkaa alusta. Ensimmäiset kauhallisethan ne on aina makeimmat.
Omassa saunassa on Saunatonttu ja lämmintä 55-65 astetta sekä kosteus 60-90%, löylyn heittelystä riippuen. Isolla kauhalla saunasta heitellään ulos kovakin löylymies.
Jos ei välitä saunoa joka päivä, niin kyllä silloin kannattaa laittaa "tavallinen" kiuas, hyviä löylyjä niistäkin lähtee. Enemmän tuo saunan paremmuus on toteutukseta kiinni kuin itse kiukaasta. Jos kiukaan mitoitus tai ilmanvaihto on pielessä, niin sauna on huono.
- japo
Itsellä hetivalmis -92 lähtien. Rakenna saunasta mahdollisimman matala ja muutenkin tilavuutta mahd. vähän. (Minullakin silti 2m leveät lauteet). Ei tarvitse normaali perhesaunomisessa koskaan täyttä tehoa vaan kansi auki ja saunaan.
Kiuas on erittäin kestävä koska n. 300 W vastus on erittäin pitkä ja metritehoa vähän eli ei käy punahehkuisena. Tiedän että kaikki ei tykkaa ao. kiukaaasta mutta n. 95 % ei vaihtaisi sitä mistään hinnasta toisen tyyppiseen.- spede
Onkos kellään kokemuksia Helon pikkutontusta? Käsittääkseni se ei ole hetivalmis ja siihenkin tuntuu menevän aika paljon kiviä. Minkähän hintaisia mahtavat olla?
- PuuhaPete
spede kirjoitti:
Onkos kellään kokemuksia Helon pikkutontusta? Käsittääkseni se ei ole hetivalmis ja siihenkin tuntuu menevän aika paljon kiviä. Minkähän hintaisia mahtavat olla?
Onnisen verollinen tukkuhinta näytti olevan tonnin verran. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että se maksaisi sen verran rautakaupassa...;o)
- pera
KAtsohan uusi kiuas jo niin vanhoilla kiuasmarkkinoilla-- IKI-kiukaalta- www.ikikiuas.com.
En tiedä tuotteesta sen enempää, mutta ilmeisesti suuren kivimäärän ansiosta toimii loistavasti kertalämmitteisenä.- Kytsä
Arvasit ihan oikein. Kivikasa se on mistä ne löylyt lähtee. Itse olin kaverilla saunomassa uuden iki-kiukaan löylyissä ja voin sanoa, että vetää vertoja parhaille puukiukaillekin. SItäpaitsi kiuas on aika style...senhän voisi laittaa seinälle koristeeksi vaikka ei olisi saunaakaan.
- Eki
on tuo sähköiki?
- kytsä
Eki kirjoitti:
on tuo sähköiki?
muistaakseni jotain 800euron kieppeillä. tehty kuulemma kokonaan ruostumattomista osista, joten kestää.
- saunaseppä
iki-kiuas ei ole muuten mikään uusi keksintö, eikä edes ehkä suomalainen!!! ainakaan puulämmitteinen. löytyy esim 20-30v vanhoista virolais saunoista!!!
Olen itse nähnyt vanhassa virolais saunassa siis "mustasta" raudasta tehtyjä.Tällä hetkellähän suomalais valmistajat käyvät kiistaa virolaisten kanssa että kuka sen oiken ekaks teki!!!!!!on näitä rosterista tehtyjä ollut jo kauan, mutta ovat alunperin olleet niin kalliita ettei kovasti ole olleet esillä,paitsi viimeaikoina ovat lyöneet niin sanotusti itsensä läpi.Sähkö versio saattaa olla ensin suomessa tehty!!
- Saunoja
Paras koskaan kokeilemani sähkösauna, missä on kosteat löylyt eikä happi lopu on ehdottomasti IKI-Kiukaan sähkökiuas. Kannattaa tutustua. Suosittelen!
- simply the best
upea tuote!
- olmi
Todella hyvä kiuas ,ainakin meidän saunassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760