Leon Uris

Sissi

Onkohan täällä kovin nuorta lukijakuntaa, kun kukaan ei ole maininnut Urisin tuotantoa? Exodus jäänyt parhaiten mieleen. Onko jokin hänen teoksensa niin rankka tai synkkä, ettei kannata lukea? Ainakaan herkemmällä tunnekoneistolla varustetun? Vai mitä mieltä olette?

12

4059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toukka

      Exoduksen luin ensimmäisen kerran n 17-vuotiaana, sitten parikymppisenä. Oli todella vaikuttava lukukokemus, molemmilla kerroilla "ahmin" suorastaan kirjan. Aikaa on vierähtänyt useita vuosia enkä ole uskaltanut tarttua siihen uudelleen. Pelkään kai menettäväni alkuperäisen kokemuksen, joka teki syvän vaikutuksen.

      Muuta tuotantoa on tullut luettua sitten myöhemminkin; Taisteluhuuto, QB VII ja muuta.

    • Ei Urikselle

      Älä pirussa rupea Uriksella rehentelemään. Toista niin rasistista kirjailijaa saa etsiä. Olen harrastanut monia juutalaiskirjailijoita, ja helmiä siellä joukossa onkin: Amos Oz, Avraham Yehoshua, Samuel Josef Agnon ja Isaac Bashevis Singer, mutta amerikanjuutalainen Leon Uris on arabivihaa levittävä rasisti (erityisesti kirja "Hadzi", mutta osin myös hienona filmatisointina toteutettu "Exodus". Hänen näkökulmaansa myös saksalaisiin ei voida pitää minään muuna kuin synkkänä rasismina (teos QB 14)

      "Exodus" oli vaikuttava ja kaunis elokuvana, mutta tähän tulokseen päästiin vasta, kun kirjan käsikirjoitukseksi muokannut pasifisti Dalton Trumbo karsi tarinasta törkeät rasistiset kohtaukset ja asenteellisuudet. Siinä missä Uris lietsoi loppumatonta vihaa juutalaisten ja arabien välille, Trumbo yritti olla sovitteleva ja nähdä toivoa israelilaisten ja palestiinalaisten suhteissa.

      Uriksen "Exoduksessa" on mm. kohtaus, jossa juutalaisen taisteluorganisaation iskuryhmä tekee kostoiskun arabikylään. Jeepin takaosaan on asennettu konekivääri, jolla ammutaan kadulle naisia ja lapsia. Tekijät ovat iskusta riemuissaan: "Eiköhän tämä opeta Niitä olemaan hyökkäilemättä Meitä vastaan." Toisessa kohtauksessa etunimikaimani Ari ben Canaan lyö arabimiestä, joka kehtasi ehdottaa kosivansa tämän sisarta. "Likainen arabiko minun siskoani!"

      Että semmoinen Uris. Lue mitä luet, vaikka Adolf Hitleriä, mutta ajattele sittenkin omilla aivoillasi.

      • Liian pitkä

        Kirjoittiko Uris siis jotenkin todellisuuden vastaisesti vai tarkoitatko että hänen olisi pitänyt kirjoittaa tarkoitushakuisesti toisin, eli rauhantahtoisesti. Jos, niin miksi?


        "Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan."


      • toukka

        ... Hitleriäkin olen lukenut, vaikuttavaa oli sekin. Luin myös Leninin ajatuksia, Freudia ja Jungia, aika mielenkiintoista myös.

        Yritän todella ajatella omilla aivoillani ja siksi jätän kommenttisi huomioimatta... :)


      • Ben
        Liian pitkä kirjoitti:

        Kirjoittiko Uris siis jotenkin todellisuuden vastaisesti vai tarkoitatko että hänen olisi pitänyt kirjoittaa tarkoitushakuisesti toisin, eli rauhantahtoisesti. Jos, niin miksi?


        "Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan."

        Tuota mentaliteettiasi vasten en ihmettele yhtään, että Lähi-idässä vihanpito jatkuu. Uris on yksi huomattava vihan ylläpitäjä. "Omien" harjoittaman väkivallan ihannointi pitää huolen siitä, että väkivalta jatkuu. Sama koskee palestiinalaisia, jotka ihailevat itsemurhaiskujen tekijöitä. Olen jutellut heidänkin kanssaan.


      • lissu

        Jos puhutaan rasismista se ei liene kovin realistista, jos verrattavana on Adolf Hitler, Taisteluni. Uris ei niinkään esitä omia mielipiteitä, hän vain kuvaa todellisuutta,ihmisiä, jotka ajattelevat niin kuin ajattelevat. Hän kirjoittaa miten asiat nähdään toiselta kantilta.

        Jokaisen sivistyneen lukijan on ymmärrettävä, että kun kirjoitetaan romaani, siinä on tunteet mukana ja sitä kautta luotujen(?) hahmojen mielipiteet, niin kuin ne todellisuudessa ovat olleet. Inhimillisyys, viha, tuska ja rakkaus ovat asioita, joita ei jätetä kertomatta romaania kirjoittaessa. Toisin on ns. tietokirjallisuudessa.

        Suosittelen lukemaan Kolmannen valtakunnan nousun ja tuhon, jossa esitetään suoranaisia rasistisia näkemyksiä. Jos sitä verrataan Uriksen Mila 18- kirjaan ymmärtää asiota molemmin puolin ja voi ehkä huomata mikä on asioiden oikea laita.

        Tottahan jokaisella on oikeus mielipiteeseen kunhan ne eivät loukkaa ja ovat perusteltuja.

        Olen itse 18v tyttö ja lukenut Urkselta Mila 18n ja Harmagedonin. Unohtamatta kuitenkaan Adolf Hitlerin Taisteluni ja parhaillaan lukemaani Kolmannen valtakunnan nousua ja tuhoa. Lukukokemuksieni perusteella hyväksyn Hilerin mielipiteet hyvin perusteltuina(en ajattele itse samoin) Enkä voi hyväksyä mitä Hitler sai aikaan ja Uris ei ole mikään rasisti. Loukka on osunut kyllä väärälle miehelle!!(en kommentoi Exodusta, se on vielä kirjahyllyssä)


      • einari69

        ...tuo Hadzi on hieman rasistisen oloinen teos. Juutalaiset esitetään lähes täydellisen viattomina, yhtä verilöylyä lukuunottamatta, äärimmäisen oikeudenmukaisina jne. mutta palestiinalaiset ja arabit kuvataan julmina ja pelkurimaisina barbaareina. Eipä sitä oikein muuna voi pitää kuin juutalaisen näkemyksenä asioista, ilman itsekritiikkiä. Muuten ihan ok luettavaa mutta turhan mustavalkoisesti siinä mielestäni lähi-idän tapahtumia kuvataan.


      • Urista lukenut
        einari69 kirjoitti:

        ...tuo Hadzi on hieman rasistisen oloinen teos. Juutalaiset esitetään lähes täydellisen viattomina, yhtä verilöylyä lukuunottamatta, äärimmäisen oikeudenmukaisina jne. mutta palestiinalaiset ja arabit kuvataan julmina ja pelkurimaisina barbaareina. Eipä sitä oikein muuna voi pitää kuin juutalaisen näkemyksenä asioista, ilman itsekritiikkiä. Muuten ihan ok luettavaa mutta turhan mustavalkoisesti siinä mielestäni lähi-idän tapahtumia kuvataan.

        Exodus koukutti kovasti ja olen sen jälkeen lukenut muitakin Uriksen kirjoja. Jo Exoduksessa oli havaittavissa yksipuolinen kuva juutalaisista ja arabeista, mutta Hadzi oli jo ällöttävää lukemista arabivastaisen propagandan vuoksi, vaikka yleensä olenkin juutalaisten puolella lähi-idän asioissa. Piti oikein googlettaa mitä muut ovat Uriksen propagandasta mieltä.


    • Suunnitelmissa olisi kyllä jossakin vaiheessa lukea se Exodus ja ehkä muutakin Urisin tuotantoa jos nappaa. Eikös Exodus kerro Israelin perustamisesta tai jotakin?

    • mutisija.

      Haluaisin tietää, miten oikein onnistuit kaivamaan tämän aloituksen vuodelta 2004 ylös palstan etusivulle? Ja ennen kaikkea - MIKSI?

    • ReaaVain

      Uriksia tuli förattua 70 -luvun lopulla ja myytyä Ullanlinnan ja rööperin divareihin. Paskalukemista.

    • Tuossa taannoin taisin vihjailla että luen Exoduksen. No niin, nyt se on luettu ja myönnettävä on että se koukutti. Pistipä se kyllä ajattelemaankin syntyjä syviä noista juutalaisista ja Israelista, luvatusta maasta. Täytyy kyllä joskus käydä Israelissa. Tai olen kyllä käynyt siellä kerran mutta olin aika nuori silloin eikä siitä paljon jäänyt mieleen. Exoduksen ohella aloin lukea myös Ariel Livsonin kirjaa Israel - luvattu maa. Äitini sai sen kyseiseltä tekijältä henkilökohtaisesti, vieläpä omistuskirjoituksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      41
      3021
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1473
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1331
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1241
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1161
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1095
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe