Miksi?

Angel

En tiä kiinnostaako ketään mutta johonki tää pitää purkaa kun kotona ei ketään kiinnosta.
Olin kesällä matkalla hakemaan kaveria luokseni kun jouduin onnettomuuteen. Auto romuttui täysin ja päätyi katolleen. Mulle on aina sanottu että turvavyö pitäis laittaa niin että se kulkee kaulan ja hartian välissä, no mä en oo koskaan tykänny pitää sitä niin,koska se vyö hiertää, joten se meni kainalon alta. Jos olisin kolarissa sitä pitänyt niin kuin "käsketään" olisi lopputulos se etten olisi tässä enää, vyö olisi kuristanut mut, auto meinaan romuttu tosi pahoin.
Kolari vaivaa mua, koska mulle ei käynyt mitään, kuullostaa tyhmältä...mutta yritän...multa ei lähteny taju, muistan koko kolarin. Kun auto lähti heittelemään niin ettei mitään ollut tehtävissä vedin kädet pään suojaksi ja odotin koska taju lähtee, tuntu että auto heitteli ikuisuuden eikä pysähtyis koskaan. Sitten rysähti takalasi niskaan, lasia oli joka paikassa ja perässä tuli yhdistelmä vaunut takakontista, niskaan nekin. Jotenkin mä sain itteni irti vöistä ja rysähdin naamalleni lasinsiruja täynnä oleelle lattialle (tai siis kattoon). Autosta ulos menin kai kontin kautta, sillon huomasin että siellä oli muitakin, tuntu ettei kukaan tehny mitään kaikki vaan katto, ei kai se oikeesti menny niin mut siltä se tuntu. Sitten tuliki jo ambulanssi, poliiseja ja pari paloautoo.
Mut tutkittiin paikanpäällä ja todettiin ettei edes naarmua missään, ei pienintä haavaakaan. Ainoo vika oli kipeytynyt niska. Sain mennä paikanpäältä kotiin ilman sairaalareissua (omainen nouti).
Jälkeenpäin kävin katsomassa autoa ja ihmettelin miten mahduin edes olemaan siellä sisällä, kaikki oli ihan paskana. Tää vaivaa mua ihan älyttömän paljon, mutta tuntuu niin turhanpäiväseltä vikinältä valittaa tästä kun ei mulle käyny mitään, miksi toiset ihmiset vammautuu täysin ja mulle ihan samanlaiselle tavikselle ei käyny mitään,miksi?

16

3162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete

      Kyllä turvavyö on paras pitää olkapäällä suuri riski kylkiluille jos pidät kainalon alta.

      • Angel

        Mä en saanu siitä vyöstä edes mustelmia, se ei tuu ainakaan tän jälkeen olee koskaan olkapäällä.


      • Pera
        Angel kirjoitti:

        Mä en saanu siitä vyöstä edes mustelmia, se ei tuu ainakaan tän jälkeen olee koskaan olkapäällä.

        Sulla kävi tuuri kun jouduit tuonkaltaiseen kolariin siinä turvavyö kainalon alta ei merkinnyt sen suojan heikkenemistä,mutta jos olisit joutunut nokkakolariin niin vyö olisi rusentanut rintaasi ja olisi aiheuttanut luultavasti sisäisiä vammoja.


      • Ella
        Pera kirjoitti:

        Sulla kävi tuuri kun jouduit tuonkaltaiseen kolariin siinä turvavyö kainalon alta ei merkinnyt sen suojan heikkenemistä,mutta jos olisit joutunut nokkakolariin niin vyö olisi rusentanut rintaasi ja olisi aiheuttanut luultavasti sisäisiä vammoja.

        Tunnen tälläisen tapauksen kaverini äiti ei halunnut käyttää turvavyötä oikein vaan laittoi sen aina kainaloon,sitten sattui kolari törmäys kaupunkiajossa 60km/t nokittain,häneltä katkesi kylkiluita sekä sai leikkausta vaativia sisäisiä vammoja myös päävammoja kun löi päänsä rattiin.Muu perhe selvisi lähes pelkillä mustelmilla joten vyön oikea käyttö olisi suojannut myös äidin.


      • piksu
        Ella kirjoitti:

        Tunnen tälläisen tapauksen kaverini äiti ei halunnut käyttää turvavyötä oikein vaan laittoi sen aina kainaloon,sitten sattui kolari törmäys kaupunkiajossa 60km/t nokittain,häneltä katkesi kylkiluita sekä sai leikkausta vaativia sisäisiä vammoja myös päävammoja kun löi päänsä rattiin.Muu perhe selvisi lähes pelkillä mustelmilla joten vyön oikea käyttö olisi suojannut myös äidin.

        Toimin aiemmin tutkijalautakunnissa joten hyvä Angel kehottaisin käyttämään turvavyötä oikein ei kainalossa.On useita tapauksia joissa kainalossa ollut vyö on lisännyt vammoja sillä nokkakolarit on yleisempiä onnettomuustyyppejä,jos vyö hankaa on olemassa vyöhön laitettavia pehmusteita uusimmissa autoissa yläkiinnityspistettä voi laskea.Ikävä oli tapaus jossa nuori neito menetti kasvonsa lyötyään pään ohjauspyörään turvavyön oikea käyttö olisi estänyt kasvovammat,mieti tätä Angel hyvä.


    • Sari

      Hanki vyön pehmusteet niin ei hankaa kaulaa.

    • mia

      Mun mielestä on täysin luonnollista miettiä tuollaisia kun on selvinny noin hyvällä tuurilla pahasta kolarista. Etkä sä turhaan tästä puhu, vaikka et loukkaantunutkaan, koska noin vakavan asian "käsittely" vie aikaa ja varmaan puhuminen helpottaa.

    • Suvituuli

      Jo vain minua kiinnosti onnettomuuskertomuksesi. Kyllä sinulla oli enkeleitä mukana! Kyllä minäkin miettisin tuommoista rysäystä pitkään, eikä se ikinä unohtuisi...

      • Angel

        Kiitos.


    • mammutti

      Minun tarinani on tällainen. Olin kaverini kyydissä menossa rippikokoontumiseen, olin 14 w. Auto lähti käsistä liukkaassa mäessä ja ajautui toiselle kaistalle minun kylki edellä, istuin siis etupnkillä turvavyö kytkettynä. Vastaan tuli auto, joka murskasi lantioluuni ja virtsarakkoni, koska turvavyö ei antanut periksi. Siitä sairaalaan ja teholle helikopterilla parempaan sairaalaan ja kahdeksan viikkoa sairaalassa meni että hurahti ja sitten kuukausi kotona ilman että pystyin kävelemään kunnolla. Kaikki meni uusiksi. Nyt kävelen ja elämä hymyilee mutta kyllä se paljon pysäytti. Hengenlähtö ei ollut kaukana ja onneksi sain pitää elämäni. En tiedä mitä olisi tapahtunut ilman turvavyötä, olisinko edes tässä mutta en ole katkera. En kuskille enkä millekään muulle. Elämä on sattumaa ja vaikka minulle on todella paljon pahaa tapahtunut näiden 16 vuoden aikana uskon että kyllä minunkin hyvä aikani tulee.

      • angel

        mukava kun joku vielä jaksaa kommentoida :) Kaikkea hyvää jatkossa sulle.


      • kesäheinä*
        angel kirjoitti:

        mukava kun joku vielä jaksaa kommentoida :) Kaikkea hyvää jatkossa sulle.

        Vain hullu jättää turvavyöt kiinnittämättä,jos rakastatte elämää käyttäkää aina vöitä.


      • angel
        kesäheinä* kirjoitti:

        Vain hullu jättää turvavyöt kiinnittämättä,jos rakastatte elämää käyttäkää aina vöitä.

        sitä mäkin koitan noille puupää kavereille sanoo, mut kun ei ne tunnu tajuuvan ennenku jotai tapahtuu...ilman vöitä sieltä autosta limpoo hienosti ulos.


    • Ann

      Moi Angel, minulle on joskus sattunu vähän samantyyppinen kolari, moottoritiellä,neljän ruuhkassa...ihmettelin kans, miks ei käyny mitenkään??? No, meillä ei ollu vielä tarkoitus täältä lähteä, niin uskon ja suojelusenkeli oli kyydissä mukana, meillä on elämässä vielä tehtävät kesken tai jotain sellaista..nämä ovat niin omituisia juttuja,ettei itekkään aina ymmärrä..jaksamisia sinulle ja oli hyvä ku kirjotit :)

      • Angel

        niin varmaan,En kyllä edelleenkään pysty käsittää tapahtunutta saa nähä koska se jysähtää tajuntaan. Jotenki se ei tunnu todelta.


    • SK 38

      Olen ollut ensihoitajana kohta kymmenen vuotta, jokainen päivä on erillainen, koskaan ei voi aamulla/ illalla sanoa vaimolleen varmuudella että nähdään kun tulen töistä. Luin kirjoituksesi ja olen sitä mieltä että turvavyötä kannattaa käyttää oikein, se ei kuulu kainalon alle jossa se onnettomuustilanteessa voi tappaa saman lailla kuin että se olisi laitettu oikein. En halua pelotella sinua mitenkään, eikä tarkoitukseni ole pahoittaa mieltäsi. En itsekkään tykkää käyttää turvavyötä koska se saa minut ahdistuneeksi kun se hiertää kaulaan, mutta minulle on hankittu pehmuste turvavyöhön ja nyt pystyn käyttämään sitä ilman suurempaa ahdistusta. Niinkuin otsikkoni jo kertookin...


      Voimia sinulle ja koita jaksella kaikesta huolimatta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe