restonomin jatkokoulutus

Opiskelija

Heips!
Onko lukijoissa sellaisia, jotka ovat vielä jatkaneet 140 ov:n restonomikoulutuksen jälkeen ylioppistossa?
Montako vuotta on mennyt valmistumiseen ja missä tiedekunnassa?
Aika vähän näyttäisi olevan aikaisempia opintoja tukevia.

Nykyisellään ei tutkinnolle ole olemassa esim. työkkärissä olemassakaan mitään nimikettä.
Aikapaljon riippuu omasta työkokemuksesta ja aktiivisuudesta miten alalle sijoittuu töihin,ellei varmaa paikkaa ole valmistumisen aikaan tiedossa, aika pian huomaa tilanteen toivottomaksi mitään saadakkaan.

Monille työnantajille esimiestutkinnon ja työkokemuksen omaava työnhakija on pahin mahdollinen, varsinkin jos ei itsellään ole koulutusta.Moni työnantaja myös ei halua pätevää, työtäpelkäämätöntä työntekijää joka olisi valmis työhön kuin työhön, varsinainen kirosana näyttää olevan toisille koko restonomi- nimike.Vaikka hakijalla olisi kuinka hyvät paperit ja työkokemus tahansa, reippaasta asenteesta huolimatta niin mm. joissain työnvälitysfirmoissa harrastetaan oikein urakalla "luulot pois" menetelmää.

Kun kymmenen vuoden työkokemuksella, alkaen tiskaajasta ja keittiöapulaisen hommista kokiksi ja siitä työnohessa opiskeltuaan esimiestutkinnon luulisi että vielä löytyisi tällä alalla työnantajia jotka arvostaisivat omalla kovalla työllä ammattitaitoista työntekijää.Ja toivoisi työtehtävien kehittyvän sitä mukaa kun ammattitaitoa ja koulutusta alkaa kertyä kymmenenkin vuotta...tiskaajan paikkaa tarjottiin ihan vakavissaan eräästä vuokratyövoiman välitysfirmasta...että saisi alalle edes tuntumaa..Ja nöyrä työnhakijahan ei koskaan voi kieltyä tarjotuista töistä!Haloo...???

6

3292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työtön

      NykySuomessa kaikki haluavat olla joko esimiehiä tai asiantuntijoita,joten mene suosiolla vaan takasin niihin normaaleihin duuneihisi joita teit ennen kouluunmenoa, itsensä yleisestä kehittämisestä ei ole firmalla mitään hyötyä,työn tekijöille kannattaa opettaa vain ne taidot joita he tarvitsevat töitä tehdessään.

      • Ei koulutusta

        Totta!
        Erityisesti Hotelli- ja ravintola alalla kannattaa muistaa, että kaikkinainen halu kehittää itseään ja hankkia esim. edellä mainittu koulutus tai ylipäätään kaikkinainen kunnianhimo ja itselleen ja elämälleen tavoitteiden haku on täysin turhaa.
        Parhaiten selviää menemällä sieltä missä aita on matalin - eli hops takaisin tiskarin ja perunankuorintahommiin vaan!Pystymetsästä ne parhaat tulee - pysyvätpähän tyytyväisempinä kun eivät paremmasta tiedä - tai halua opiskeluun panostaa.


    • Pimpeli pom

      Jos oikein satun muistamaan jatko-opinnot Viikissä kestävät n. 4 vuotta eli muistaakseni hyvistystä restonomin opinnoista sai vain vaivaiset 20 opintoviikkoa.

      Olen itse valmistunut restonomiksi joulukuussa 2003. Pohjakoulutukseni on suurtalousesimies 1993. Opiskelujen välin olen tehnyt kaikkea mahdollista keittiön työtä alkaen keittiöapulaisesta.
      Hakeuduin restonomin koulutukseen, jotta saisin koulutustaustaani laajennettua ja saisin tehdä jotain muuta kuin ESIMIEHEN työtä.
      Muuta työtä ei ole löytynyt vielä, päällikkönä jatkoin hommia vuoden alusta ja se ei TODELLAKAAN ole mitään herkkua. Jos ylityö määrän (joita tulee ja paljon ) vähentää pois kk-palkasta, niin työpaikkani kokki vetää huomattavasti parempaa liksaa.
      Joten hyvä neuvo, jos sinulla on kokin pätevyys mene niihin hommiin ( hyvä kokki tienaa hyvin ) ja sitä kautta hivuttaudu ylöspäin.

      Restonomikoulutuksen ongelma on se, että siellä ei kokemukseni perusteella todellakaan opi niitä keittiössä tarvittavia esimiehen työhön kuuluvia asioita ( Olen yksityisellä isolla firmalla töissä). Esimiehen työhön kuuluvat asiat oppii vain työkokemuksen kautta. Esimerkiksi yritys, jossa työskentelen kouluttaa itse alaisistaan uusia esimiehiä ( myös tutkinnon jo omaavat ovat oppipoikina toimipaikassa, jossa he saavat valmiudet selviytyä itse jatkossa esimiehenä. )
      Eli ei muuta kuin ennakkoluulottomasti hakemaan töitä ja ilmoita sitten vaihvihkaa halukkuudestasi päästä etenamään ylöspäin. Mutta sen voin taata, että helpommallakin voi rahaa ansaita kuin toimia ihmisten esimiehenä.

    • Resto2003

      jos on Pamin lehteen luottaminen, hyvälle ja sooloilemattomalle tyypille löytyy aina töitä-niitä perunoita kuorimasta tai entisiä työkavereita paimentamasta jos tuuri käy.olisinpa valinnut toisin....no, nyt meillä on mahdollisuus olla pioneereja, sillä tuntuu että se on ainoa vaihtoehto työllistymisessä.yrittänyttä todella laitetaan.paikkoihin, jotka kiinnostaisi, ei ole maisterinpaperia ja kieroon katsotaan jos restonomi alentuu keittiöorjaksi.minäkin olen jatkanut siellä missä koulussa ollessani viimeksi olin...siivoan!

      • valinta edessä

        Et siis suosittele restonomin koulutusta? Onko tietoa, kuinka ylipäätänsä hotra restonomit ovat työllistyneet ja minne?.Onko koululla väliä? Oisko tutkinolla asiaa myös kaupan alalle. Vai olisko tradenomiksi järkevämpää valmistua


      • Resto2003
        valinta edessä kirjoitti:

        Et siis suosittele restonomin koulutusta? Onko tietoa, kuinka ylipäätänsä hotra restonomit ovat työllistyneet ja minne?.Onko koululla väliä? Oisko tutkinolla asiaa myös kaupan alalle. Vai olisko tradenomiksi järkevämpää valmistua

        niin olen ainakin kuullut.it-ja markkinointiala työllistää ja vaikka on trendikästä tehdä vaikka mitä yhdellä koulutuksella, esim.työkkäri syynää kirjastaan mitä toimenkuvia milläkin koulutuksella voi tehdä ja eivät suostu välttämättä laittamaan hakuun nimikkeitä mitkä kiinnostaa kun ei ole juuri esim.kaupallista koulutusta.sanoisinko vaan että ei osoittautunut sellaiseksi unelmaksi kuin sitä luulin ja mainostettu vapaus valita ei toteutunutkaan.jos haluat ravintolapuolelle, kai sinne päin suuntautunut kannattaa ettei esim.työkkis-nimikkeeksi tule suurtalousesimies vaan ravintolaesimies.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe