Zen ja moottoripyörän kunnossapito

Radagazoo

Mitä mieltä olette Robert M. Pirsigin Zenistä ja moottoripyörän kunnossapidosta?

7

3518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokuvaan

      joka täytyy lukea juuri oikeassa elämänvaiheessa, että siitä saa irti jotain.

      Välillä hirveän pitkäveteinen, suoraan sanoen. Kuitenkin harmittaa, kun "lainasin" kirjan eräälle kaverille, joka ei sitä sit koskaan palauttanut. Missä lie. Olisin halunnut pitää sen lukeakseni sen toiseenkin kertaan. Toisaalta en ole koskaan viitsinyt sitä kirjastostakaan hakea.

    • Muunkoira

      olen lukenut kyseisen opuksen, pariin kertaan. Kummallinen kirja mutta silti ihan mielenkiintoinen ja kieltämättä kyllä vaati toisen lukukerran, että avautui paremmin. Olen lukenut Pirsigin toisenkin kirjan "Lila" (vai Lily, on sen verran aikaa siitäkin) ja sama kumma tunnelma siinäkin.

    • James Bönde

      ...ja joskus vähän pätkittäin sieltä täältä. Erittäin haasteellinen juttu, jonka ei kai odotetakaan selviävän kenelle tahansa yhdellä lukemisella. Pirsig vaatii lukijalta aika paljon älyllistä kapasiteettia ja joustavuutta. Hän on ilmiselvästi huippuälykäs yksilö, jonka ei ole helppo tulla ymmärretyksi junttien ja pintaliitäjien yhteiskunnassa. Mutta loistavalla taidolla hän osaa vertailla idän ja lännen filosofioita! Jonkinlainen alan perustieto auttaa kyllä jonkin verran ymmärtämään tätä tarinaa.

      Ja mitenkähän tulikin mieleen vähän samantapainen *suomalainen* tarina, jossa ajetaan, ajetaan ja ajetaan ja ajaessa filosofoidaan (siinä kuitenkin yksin):
      HEIMO SUSI: VIRKAMATKA.
      Se on jäänyt ihmeen vähälle huomiolle, vaikka taisi joskus olla Finlandia-ehdokkaanakin. Lukekaa ja sulatelkaa, siinä on myös parahultaisesti sen lajin huumoria, jota ei täysin ymmärrä muu kuin sopivasti fiksu suomalainen!

      • Radagazoo

        Itse lueskelen myös Zeniä tällä hetkellä neljättä kertaa. Kiitos kirjavinkistä, täytyypä yrittää etsiä tuo jostain.


    • shht

      Kirjan alussa on mainio kuvaus siitä miten me länsimaalaiset ihmiset suhtaudumme työhön. Lyhyesti: Päähenkilön moottoripyörän moottori leikkaa kiinni ja hän vie pyöränsä korjaamolle. Pyörä menee monimutkaisten vaiheiden jälkeen aina vain huonompaan kuntoon (leikkaa mm kiinni vielä kahdesti), kunnes maallikko päähenkilömme löytää kiinnileikkautumisen aiheuttaneen katkenneen tapin. Seuraavaksi lainaus suoraan kirjasta: "Minusta meidän pitäisi tällä matkalla kiinnitää siihen huomiota, tutkia sitä hieman, pohtia antaisiko tämä outo ero sen välillä mitä ihminen on ja mitä hän tekee joitakin viitteitä siitä mitä hittoa tässä 1900-luvussa on vialla. Minä en halua hoppuilla. Se on jo sinänsä myrkyllinen 1900-luvun asenne. Kun haluaa kiirehtiä jotain, se merkitsee ettei enää välitä siitä ja haluaa muihin puuhiin. Minä haluan vain päästä työskentelemään hitaasti mutta huolellisesti ja perinpohjaisesti, samassa mielentilassa kuin muista olleeni juuri ennen kuin löysin sen murtuneen tapin. tapin löysi se mielentila eikä mikään muu."

      • koululainen

        huono kirja olen 15.v enkä pääse juoneen miukaan ollenkaan.


      • James Bönde
        koululainen kirjoitti:

        huono kirja olen 15.v enkä pääse juoneen miukaan ollenkaan.

        Yritä uudestaan joskus 5 tai 10 vuoden kuluttua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3141
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2549
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      379
      2439
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1877
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 168
      1280
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe