Voiko nivelreuma mennä niin oireettomaksi, että tuntuu kuin mitään sairautta ei olisikaan? 9 kk olen nyt syönyt lääkkeitä. Viikon päästä olisi meno reumapolille. Pelottaa, että ne potkasee minut pihalle, kun olen ns terve.
nivelreumasta
12
1546
Vastaukset
- Nainen42
Kyllä kai reuma voi joskus pitää vaikkapa "taukoa", jos hyvin käy.
Toisaalta, lääkkeethän(-kö) toimivat silloin loistavasti, jos potilas pääsee oireettomaksi.
Itse sairastuin reumaan 7-vuotiaana. Siitä lähtien koko ajan lääkkeiden syöntiä ja hidasta tilanteen huononemista. 31-vuotiaana yhtäkkiä oireet hävisivät. Olin 3 vuotta "oireeton". Kultahoitoa en lopettanut kyllä tuonakaan aikana mutta muuten oli ihanaa ja ongelmatonta. Sitten oireet taas palasivat. - potkaise
Tietävät siellä, että reumaihmisellä peräkkäiset päivät voivat olla kuin yö ja päivä ja toisaalta tauti voi pitää vuosikymmenienkin pituisia "taukoja", mutta reumasta ei parane, se on jollain tavalla mukana koko loppuelämän. Luulisinpa, että ovat iloisia siitä, että edes jollakin lääke puree heti eikä tarvita - joskus- vuosikausien kokeiluja, mikä lääke tehoaisi, se nimittäin "syö miestä".
- pocahontas
mä sairastuin nivelreumaan kun olin 10 vuotias (nyt 22), tauti oli kyl ilmeisesti olt mul jo syntymästä, se vaan puhkes silloin aktiiviseksi. no se oli rauhallinen muutaman vuoden. ja nyt vuosi sitten menin sairaalaan kun tuli taas särkyjä ja muuta pientä, mutta itselläni soi hälytyskellot. mua ei uskottu. kun reuma oli ollut rauhallinen niin olin terve! kävelin kepeillä lääkäril, kirurgil ja vaikka mille, kaikilta sama vastaus labran kokeitten mukaan, olen terve! sanoin niille et papereis on nivelreuma ja se on piilevä. sitä ei ole koskaan todettu labrakokeista. silti vastaus oli sama. sain reumalääkkeen puolivuotta sitten kun itse soitin heinolaan. mul oli sanottu etten voi sinne soittaa ilman lääkärin lähetettä. sanoin asiani, ja parin viikon päästä oli kutsuttu sisälle tutkimuksiin heinolaan. nyt olen lääkitykses ja kaikki on suhteellisen hyvin. mutta sanon vaan et mut potkittiin sairaana tervein paperein ulos sairaalasta vaikka en pystynyt kävelemään ilman keppejä. masennuin hitusen kun aloin uskoon et olen luulotautinen. onneksi ystäväni sanoi muuta ja sain uskoni takasin ja asiat kuntoon. mutta kiitos ei ole sairaalan lääkärien vaan heinolan!
- puppe
mulla oli puoli vuotta oireeton reuma se tais pitää sellasta murrosikä hommaa ku se tuli sitte takasin aikuisreumana.. semmosta voi juu käydä erilaisia ne kyl varmaa on.. =)
- kysymys
Muuttiko reuma luonteensakin aikuiseksi, vai onko edelleen kiukkupäinen:)
- 20 vuotta
Pysyi 20 vuotta passiivisena. Kaikki on mahdollista.
- tietämätön
En vielä tiedä, miten kävi, kun aika lääkärille siirtyi kuukaudella eteenpäin.
Hyvin jo ensimmäiset lääkkeet minuun tehosivat, mutta tuskin olen ainoa sentään.
- Kyllä
Itsellä nivelreuma ollut oireeton jo 12 vuotta. Ei ole tarvinnut käydä kontrolleissa kuin viimeksi vuonna 1992 ja lääkitystä ei ole ollut koko tänä aikana. Reumafaktori, crp ja lasko tosi hyvät lukemat.
- melkein terve
Muutamia vuosia sitten sain niveloireita ja päädyin reumapolille hoitoon. Arvelivat ohimeneväksi niveltulehdukseksi (ei siis reuma) mutta vaikka oireet lakkasivat ajan kanssa ilman pitempää lääkitystäkin kävin seurannassa peräti parisen vuotta, lopussa n. puolen vuoden välein ennenkuin passittivat terveenä ulos.
Myöhemmin sitten krempat palasivat ja piti hommata sinne uusi lähete ja odotella ajan saamista kuukausia kun ei ollut niin pahat oireet vielä. Nyt kun sitten sinne pääsi ja totesivat että kyseessä ei ollutkaan niin ohimenevä juttu niin ottivat kyllä tosissaan ja kaipa siellä sitten potilaslistoilla pysyy tappiin saakka jos ihan kunnon pysyvä nivelreuma on todettu ja voi ajan varata tarvittaessa vaikka välillä oireet häipyisivätkin.- tietämätön
Mukava, kun viitsitte vastata minulle.
Lääkärien mukaan minulla on varmasti nivelreuma. Mitenkä niveltulehduksen ja alkavan reuman voi erottaa toisistaan? Joku väitti, että niveltulehdus ei aiheuta pysyviä vaurioita esim. luihin kuten reuma. Onko totta?
Minä olen käynyt tähän asti sairaalan reumalääkärillä enkä tk:n reumapolilla. - tuore tapaus
tietämätön kirjoitti:
Lääkärien mukaan minulla on varmasti nivelreuma. Mitenkä niveltulehduksen ja alkavan reuman voi erottaa toisistaan? Joku väitti, että niveltulehdus ei aiheuta pysyviä vaurioita esim. luihin kuten reuma. Onko totta?
Minä olen käynyt tähän asti sairaalan reumalääkärillä enkä tk:n reumapolilla.En tiedä mitä yleisiä kriteerejä noiden erottamiseksi on, omalla kohdallani arvelivat aluksi käsittääkseni ettei ole reuma kun reumatekijä negatiivinen ja oireet olivat epäsymmetriset (esim. toinen nilkka turvoksissa, toinen ok, toinen kyynärpää tulehtunut ja toinen ok jne) ja siinä vaiheessa kun pääsin spesialistien hoitoon jo kohtalaisen lievät, vain muutamissa nivelissä.
Reaktiivisessa niveltulehduksessa on kai monesti todettavissa jokin yksittäinen syy (bakteeritauti, virus tms) josta niveloireet aiheutuvat mutta minun kohdallani sitä ei löytynyt vaikka aimo kasa kokeita otettiin.
Mutta nyt kai sitten hoidetaan ihan reumana kun jouduin uudemman kerran sinne... - viiva
tietämätön kirjoitti:
Minä olen käynyt tähän asti sairaalan reumalääkärillä enkä tk:n reumapolilla.Usein reuman "puhkeamista" ennen on ollut jokin tulehdus - syitähän niihin on lukemattomia. Reuman "syytä" ei tunneta, mutta joillekin nämä aikaisemmat tulehdukset aiheuttavat reuman toisille eivät, miksi näin on sitä ei tiedetä.
Arvasin siis tuolla yllä oikein, eivät heittäneet ulos:) Nyt sitten pikimmiten sopeutumisvalmennuskurssille; reumalääkäriltä b-lausunto, se Kelaan ja odottelemaan. Kelan sivuilta löydät kuntoutuspuolelta kurssit, jossa hakusanalla reuma löydät eri mahdollisuuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145