Matkailututkimus, Lapin yo

loota

Opiskeletteko itse tai opiskeleeko kukaan tuttavanne tätä? Ala kiinnostaa, varsinkin tuo matkailumarkkinointi kuulostaa mielenkiintoiselta. En kuitenkaan oikein tiedä mitä työtä valmistumisen jälkeen voi tehdä. Onko tässä samoja opintoja kuin amk:n puolella, eli onko samat työpaikkamahdollisuudet vai ovatko nämä aivan kaksi eri alaa? Jos vähänkin tiedätte, kertokaa! :) Tätä kun ei muualla voi opiskella on tiedot alasta todella vähissä.

13

2282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaisuudessa

      olen itsekin tänä vuonna ajatellut hakea matkailututkimusta opiskelemaan. tietoa todellakin on aika vähän mutta netistä löytää kyllä jonkun verran. olen jo alkanut lukemaan, pakollinen vuoriston kirja on ihan mielenkiintoinen, toisesta en vielä tiedä kumman valitsen..
      en osaa siitä kertoa sen enempää kun että kyselin itsekin asiasta tällä palstalla joku aika sitten ja sain jonkun vastauksenkin että voit kelata taaksepäin ja etsiä sen jos kiinnostaa.
      ei ole mustakaan kyllä paljon apua mutta onnea sinullekin hakuihin/pääsykokeisiin jos päädyt sinne hakemaan!! :)

      • loota

        kuulla että joku muukin on yhtä pihalla tuosta. :) Vaikeahan siitä tietenkin on tietoa saada, kun Lapin yo on ainut yliopisto jossa sitä pääaineena voi lukea, mutta olisi silti kiva tietää vähän perusteellisemmin miksi tuosta oikein valmistuu. Siis ihan suoraan voisi jossain kertoa mitä ammatteja voi harjoittaa jne. Kiinnostaa niin paljon, että haku on varmaa, mutta epätietoisuus ei ole kivaa. :/

        Minä jo olen päättänyt valinnaisistakin, sen markkinointikirjan valitsin kun se toinen oli sellaista hölynpölyä etten ymmärrä miten se liittyy mitenkään koko alaan, joten tuosta toisesta kirjasta on ehkä tulevaisuudessakin jotain hyötyä. Vuoriston kirja on ihan jees, olen sen joskus aiemmin lukenut osittain. Tuo valinnaiskirja kyllä vaikuttaa mielenkiintoisemmalta. :)

        Osaatkos yhtään sanoa kuinka paljon porukka tuonne hakee? Onkohan sinne vaikea päästä..? Onnea itsellesikin ja lukuintoa! :)


    • Mem

      Heippa.
      Opiskelen nyt itse ensimmäistä vuotta matkailututkimusta Lapin yo:ssa. Sitä ennen vietin vuoden ammattikorkean puolella opiskellen liiketaloutta ja matkailua, joten tuntumaan kumpaankin on. Tähän asti ero amk:n ja yo:n välillä on ollut huimaava: yliopistossa opiskelu on paljon teoreettisempaa (amk:han on enempi käytännönläheinen)ja tietysti myös opiskelu eroaa konkreettisesti tosi paljon.
      Matkailututkimuksesta valmistuneet voivat työllistyä monin eri tavoin riippuen tietenkin suuntautumismahdollisuuksista, mutta tässä muutamia työllistymismahdollisuuksia: matkailualan asiantuntijatehtävät, yritysten johtotehtävät, elinkeinoelämä (yrittäjyys), matkailualan tiedotus- ja markkinointitehtävät, opetustehtävät, tutkimus- ja järjestötoiminta sekä monet erilaiset projektit. AMK:n puolelta valmistuu käsittääkseni mm. matkavirkailijoita, joten tässä suhteessa AMK ja yliopisto eroavat toisistaan, vaikka ovatkin periaatteessa samantasoisia opinahjoja.
      Itse luin pääsykokeisiin Vuoriston kirjan lisäksi liiketoimintaa käsittelevän kirjan (silloin valinnaiset kirjat olivat erit). Mielestäni Vuoriston kirja on suhteellisen helppolukuinen ja asia ymmärrettävää, joten tsemppiä vaan! Kannattaa tsekata vanhat valintakoekysymykset netistä, niistä saa aika paljon vinkkejä lukemiseen ja aika paljonhan ne niitä samoja kysymyksiä pyörittelevät ;)
      Viime kevään haussa hakijoita oli muistaakseni noin 120 (pääsykokeissa oli ehkä 80) ja sisälle pääsi 25. Ensi syksynähän aloituspaikkoja on 30.
      Hmm, toivottavasti tämä vähän selvensi käsityksiänne matkailun opiskelusta yliopistossa. Ehkä nädään ensi syksynä...?! Lukuintoa kaikille pääsykokeisiin lukeville =)

      • -s-

        oliko pääsykoe vaikea? siitä on nyt vaikea vielä sanoa mitään koska en ole niin valmistautunut. vaikka olen katsonut kysymyksiä niin en vielä osaa sanoa kuinka vaikea niihin olisi vastata. itselläni yo-kirjotukset eivät menneet ihan nappiin joten pisteitä siitä ei ole tulossa niin paljoa kuin olisin toivonut, pitää yrittää kokeesta saada hyvät pisteet. hermostuttaa vaan kovasti.. :)
        minkälainen on myös opiskelijaelämä? entä sopeutuminen sinne..? onko paljon ohjelmaa ensimmäisillä viikoilla?
        minun pitäisi tulla jo edellisenä päivänä rovaniemelle. onko siellä jossain lähellä jotain yöpymispaikkoja? en ole ikinä käynyt siellä joten olen erittäin hermostunut..
        jos pystyt vastaamaan, olisin erittäin kiitollinen!! :) toiv. nähdään syksyllä mutta hyviä opiskelun jatkoja sinulle ja kiitos jo näistä tiedoista..


      • Mem
        -s- kirjoitti:

        oliko pääsykoe vaikea? siitä on nyt vaikea vielä sanoa mitään koska en ole niin valmistautunut. vaikka olen katsonut kysymyksiä niin en vielä osaa sanoa kuinka vaikea niihin olisi vastata. itselläni yo-kirjotukset eivät menneet ihan nappiin joten pisteitä siitä ei ole tulossa niin paljoa kuin olisin toivonut, pitää yrittää kokeesta saada hyvät pisteet. hermostuttaa vaan kovasti.. :)
        minkälainen on myös opiskelijaelämä? entä sopeutuminen sinne..? onko paljon ohjelmaa ensimmäisillä viikoilla?
        minun pitäisi tulla jo edellisenä päivänä rovaniemelle. onko siellä jossain lähellä jotain yöpymispaikkoja? en ole ikinä käynyt siellä joten olen erittäin hermostunut..
        jos pystyt vastaamaan, olisin erittäin kiitollinen!! :) toiv. nähdään syksyllä mutta hyviä opiskelun jatkoja sinulle ja kiitos jo näistä tiedoista..

        Heips. Ei kannata masentua vaikkei yo-todistuksesta olisikaan tulossa paljon pisteitä, mahdollisuudet päästä yliopistoon ovat silti hyvät. Itsekin pääsin sisään pelkän pääsykokeen perusteella, joten kannattaa satsata siihen...
        Rovaniemen opiskelijaelämä on aktiivista ja mielestäni ihan riittävän vilkasta (riippuu tietenkin mihin on tottunut...). Kyllä tänne hyvin sopeutuu; Rovaniemellä kaikki otetaan avosylin vastaan ;) Meillä ainakin ensimmäisten viikkojen aikana oli todella paljon kaikenlaista ohjelmaa (tutorointia, tapaamisia, juhlia), joten yksin ei tarvinnut kenenkään uudessa kaupungissa olla ja uusiin opiskelikavereihin tutustui mukavasti =)
        Rovaniemen keskusta on muutaman kilomterin päässä yliopistosta, ja sieltä löytyy yöpymispaikkoja. Ei kannata hermoilla, tässä kaupungissa etäisyydet ovat lyhyitä ja ihmiset avuliaita =)
        Tsemppiä lukemiseen!


      • -s-
        Mem kirjoitti:

        Heips. Ei kannata masentua vaikkei yo-todistuksesta olisikaan tulossa paljon pisteitä, mahdollisuudet päästä yliopistoon ovat silti hyvät. Itsekin pääsin sisään pelkän pääsykokeen perusteella, joten kannattaa satsata siihen...
        Rovaniemen opiskelijaelämä on aktiivista ja mielestäni ihan riittävän vilkasta (riippuu tietenkin mihin on tottunut...). Kyllä tänne hyvin sopeutuu; Rovaniemellä kaikki otetaan avosylin vastaan ;) Meillä ainakin ensimmäisten viikkojen aikana oli todella paljon kaikenlaista ohjelmaa (tutorointia, tapaamisia, juhlia), joten yksin ei tarvinnut kenenkään uudessa kaupungissa olla ja uusiin opiskelikavereihin tutustui mukavasti =)
        Rovaniemen keskusta on muutaman kilomterin päässä yliopistosta, ja sieltä löytyy yöpymispaikkoja. Ei kannata hermoilla, tässä kaupungissa etäisyydet ovat lyhyitä ja ihmiset avuliaita =)
        Tsemppiä lukemiseen!

        oukei, kiitokset=)
        itselleni sopeutuminen tuskin tuottaa suurempia ongelmia, täältä pois pääseminen on jo suuri plussa..
        kaikista eniten on huolestuttanut se että kuinka saisi uusia ystäviä. kaikki ystäväni jäävät joko etelä-suomeen tai asuvat ulkomailla.. mutta kuulostaa siltä ettei huoleen olisi syytä! :)
        jos voin vielä sen verran häiritä ja kysyä että onko elokuussa mitään kouluun liittyvien asioiden hoitamista..? tarkoitan vain sitä että haluaisin lopettaa työt elokuun alussa ja lähteä sitten kavereita katsomaan italiaan pariksi viikkoa. onkohan se mahdollista vai kannattaako unohtaa se ajatus..? tämä siis jos pääsen kouluun.. :o) ja miten hoituu sivuaineen valinta..?
        nyt aion vain keskittyä lukemiseen ja laittaa sormet ristiin..!!


      • loota

        Voi että kun ihanaa huomata että täällä on muitakin alasta kiinnostuneita ja siellä opiskelevia. :) Ei tuo hakijamäärä kuulosta kovin pahalta, että ehkä minulla on jopa mahdollisuuksia. :) Katselin urovan sivuilta niitä eri kursseja, mitä tullaan opiskelemaan ja ne oli tosi mielenkiintoisen kuuloisia. Mutta kuinka rankkaa opiskelu on? Kuinka pitkiä päiviä joutuu yliopistolla istumaan? Entäs onko paljon ryhmätöitä? Onko kirjallisuus paljon englanniksi? Entä onko muita kieliä kuinka käytettävä?

        Ensi viikolla ajattelin kunnolla avata kirjat ja alkaa lukemaan. Kuinkas te muut? Oletteko aktiivisempia kuin minä ja luette jo kovaa vauhtia?

        Jos Mem muistat, niin kertoisitko vähän pistemääristä, millä otettiin sisälle. Ei tarvitse omaasi välttämättä kertoa :), mutta oliko ne täydet 40p(?), niin paljonko suurinpiirtein pitäisi saada, että sisään pääsee? Eli siis samaa minäkin tässä yritän kysyä, että oliko kokeet vaikeat?

        Kaikkea saa kertoa, mitä mieleen tulee. Kaikesta on hyötyä ja motivoi taas lisää lukemaan kun alkaa intoilla täällä. :)


      • Mem
        -s- kirjoitti:

        oukei, kiitokset=)
        itselleni sopeutuminen tuskin tuottaa suurempia ongelmia, täältä pois pääseminen on jo suuri plussa..
        kaikista eniten on huolestuttanut se että kuinka saisi uusia ystäviä. kaikki ystäväni jäävät joko etelä-suomeen tai asuvat ulkomailla.. mutta kuulostaa siltä ettei huoleen olisi syytä! :)
        jos voin vielä sen verran häiritä ja kysyä että onko elokuussa mitään kouluun liittyvien asioiden hoitamista..? tarkoitan vain sitä että haluaisin lopettaa työt elokuun alussa ja lähteä sitten kavereita katsomaan italiaan pariksi viikkoa. onkohan se mahdollista vai kannattaako unohtaa se ajatus..? tämä siis jos pääsen kouluun.. :o) ja miten hoituu sivuaineen valinta..?
        nyt aion vain keskittyä lukemiseen ja laittaa sormet ristiin..!!

        Hei. Uusia ystäviä tulee varmasti paljon sekä aloittavista että vanhemmista opiskelijoista :)
        Ennen varsinaisten opiskelujen aloittamista täytyy ilmoittautua läsnäolevaksi ja tietenkin ottaa paikka vastaan, mutta niistä tulee kyllä ohjeet ja tarkemmat päivämäärät hyväksymiskirjeen mukana. Asunnon hankkiminen on tietenkin yks asia joka kannattaa hoitaa/aloittaa mahdollisimman pian...(Mikäli aiot hakea opiskelija-asuntoa niin voit laittaa hakemuksen netissä jo ennen kuin opiskelupaikka on varmistunut...www.das.fi)

        Sivuaineita ei varsinaisesti tarvitse sen kummemmin valita, vaan syksyllä voi käydä istuskelemassa eri luennoilla (ellei valinta ole vielä täysin selkiytynyt...) kuuntelemassa ja ottamassa tuntumaa eri oppiaineisiin. Sivuainevalinnan ei tarvitse heti olla lopullinen, sillä varsinaisen/pitkän sivuaineen ehtii aloittaa vaikka vasta toisenakin vuonna. Itse olen käynyt muutaman kurssin kv -suhteita sekä nyt keväällä ajattelin tenttiä myös valtio-oppia. Jos on vielä jotain epäselvyyksiä niin kyselehän lisää ;)


      • Mem
        loota kirjoitti:

        Voi että kun ihanaa huomata että täällä on muitakin alasta kiinnostuneita ja siellä opiskelevia. :) Ei tuo hakijamäärä kuulosta kovin pahalta, että ehkä minulla on jopa mahdollisuuksia. :) Katselin urovan sivuilta niitä eri kursseja, mitä tullaan opiskelemaan ja ne oli tosi mielenkiintoisen kuuloisia. Mutta kuinka rankkaa opiskelu on? Kuinka pitkiä päiviä joutuu yliopistolla istumaan? Entäs onko paljon ryhmätöitä? Onko kirjallisuus paljon englanniksi? Entä onko muita kieliä kuinka käytettävä?

        Ensi viikolla ajattelin kunnolla avata kirjat ja alkaa lukemaan. Kuinkas te muut? Oletteko aktiivisempia kuin minä ja luette jo kovaa vauhtia?

        Jos Mem muistat, niin kertoisitko vähän pistemääristä, millä otettiin sisälle. Ei tarvitse omaasi välttämättä kertoa :), mutta oliko ne täydet 40p(?), niin paljonko suurinpiirtein pitäisi saada, että sisään pääsee? Eli siis samaa minäkin tässä yritän kysyä, että oliko kokeet vaikeat?

        Kaikkea saa kertoa, mitä mieleen tulee. Kaikesta on hyötyä ja motivoi taas lisää lukemaan kun alkaa intoilla täällä. :)

        Jeps. Yliopistossa opiskelijalla on suureet mahdollisuudet vaikuttaa omaan opiskelutahtiin ja työviikkoihin, mutta tietysti alussa kaikki kulkevat melko samaa tahtia... Itse en kokenut viime syksyä raskaana opiskelujen suhteen. Meillä oli muistaakseni ensimmäisten kurssien alkaessa kolmena päivänä viikossa luentoja eivätkä koulupäivät olleet kovin pitkiä. Ryhmätöitä meillä ei syksyllä liiemmälti ollut, mutta nyt kevään kursseissa niitä on sitten enemmän. Kirjallisuutta on aika paljon englannin kielellä, mutta muihin kieliin (ruotsi) en ole vielä juurikaan törmännyt.
        Muistelimme kavereiden kanssa, että alin pistemäärä jolla pääsi sisään pääsykokeiden perusteella olisi ollut 30/40, mutta en mene takuuseen tästä...
        Hmm, jos vielä on jotain askarruttavia asioita niin kyselkää, yritän parhaani mukaan vastailla :)


      • -s-
        Mem kirjoitti:

        Hei. Uusia ystäviä tulee varmasti paljon sekä aloittavista että vanhemmista opiskelijoista :)
        Ennen varsinaisten opiskelujen aloittamista täytyy ilmoittautua läsnäolevaksi ja tietenkin ottaa paikka vastaan, mutta niistä tulee kyllä ohjeet ja tarkemmat päivämäärät hyväksymiskirjeen mukana. Asunnon hankkiminen on tietenkin yks asia joka kannattaa hoitaa/aloittaa mahdollisimman pian...(Mikäli aiot hakea opiskelija-asuntoa niin voit laittaa hakemuksen netissä jo ennen kuin opiskelupaikka on varmistunut...www.das.fi)

        Sivuaineita ei varsinaisesti tarvitse sen kummemmin valita, vaan syksyllä voi käydä istuskelemassa eri luennoilla (ellei valinta ole vielä täysin selkiytynyt...) kuuntelemassa ja ottamassa tuntumaa eri oppiaineisiin. Sivuainevalinnan ei tarvitse heti olla lopullinen, sillä varsinaisen/pitkän sivuaineen ehtii aloittaa vaikka vasta toisenakin vuonna. Itse olen käynyt muutaman kurssin kv -suhteita sekä nyt keväällä ajattelin tenttiä myös valtio-oppia. Jos on vielä jotain epäselvyyksiä niin kyselehän lisää ;)

        tuntuu siltä että olisi hirveesti kysymyksiä mut ei nyt tuu mieleen! ;)
        onko opettajat siellä millaisia? entä onko mahdollisuuksia uusien kielien opiskeluun..? itselläni on vankka pohja enkussa ja saksassa, ranskaakin tuli luettua viisi vuotta. italia nyt päällimmäisenä kiinnostaisi..
        entä miten on vaihtoon pääsemisen mahdollisuudet? valitaanko siellä kuinka monta vuosittain? en kylläkään tiedä oletko vielä näihin asiohin törmännyt.. ja minä vuonna voi hakea..?
        jostain luin että asunto kannattaa hyväksyä vasta elokuussa.. olisiko silloin enää mitään jäljellä?
        kylläpä mä nyt sua kuormitan vaikka olet ollut jo enemmän kuin ystävällinen. ja vielä tiedätkö että pystyykö pääsykokeeseen osallistua jollain muulla paikkakunnalla? itselleni tulisi matkan kestoksi sellaiset 11 tuntia linkulla ja maksuksi reilusti päälle 100 euroa. kyllä minä voisin tulla mutta olisihan se helpompaa jos pääsisi johonkin lähemmäs.. jos pystyt vastaamaan tähän kaikkeen niin kiitokset sinulle!!


      • Mem
        -s- kirjoitti:

        tuntuu siltä että olisi hirveesti kysymyksiä mut ei nyt tuu mieleen! ;)
        onko opettajat siellä millaisia? entä onko mahdollisuuksia uusien kielien opiskeluun..? itselläni on vankka pohja enkussa ja saksassa, ranskaakin tuli luettua viisi vuotta. italia nyt päällimmäisenä kiinnostaisi..
        entä miten on vaihtoon pääsemisen mahdollisuudet? valitaanko siellä kuinka monta vuosittain? en kylläkään tiedä oletko vielä näihin asiohin törmännyt.. ja minä vuonna voi hakea..?
        jostain luin että asunto kannattaa hyväksyä vasta elokuussa.. olisiko silloin enää mitään jäljellä?
        kylläpä mä nyt sua kuormitan vaikka olet ollut jo enemmän kuin ystävällinen. ja vielä tiedätkö että pystyykö pääsykokeeseen osallistua jollain muulla paikkakunnalla? itselleni tulisi matkan kestoksi sellaiset 11 tuntia linkulla ja maksuksi reilusti päälle 100 euroa. kyllä minä voisin tulla mutta olisihan se helpompaa jos pääsisi johonkin lähemmäs.. jos pystyt vastaamaan tähän kaikkeen niin kiitokset sinulle!!

        Hei.
        Uusia kieliä voi kyllä opiskella: peruskielien lisäksi on tarjolla ainakin venäjää, espanjaa, italiaa, latinaa ja japania. Lapin yliopistossa on hyvät mahdollisuudet päästä opiskelijavaihtoon ulkomaille. Tarkkoja määriä vaihtoon pääsevistä en tiedä, kun niitä ohjelmia ym. on niin monia, mutta jo ensimmäisenä vuonna voi hakea vaihtoon seuraavaksi lukuvuodeksi jos haluaa.
        Tuohon asuntokysymykseen en osaa vastata, mutta kokemuksesta voi sanoa, että asunnoista on kova kysynt heinä-elo-syyskuussa, kun tulokset julkistetaan ja koulut alkavat.
        En ole kuullut, että pääsykokeita voisi jossain muualla suorittaa.


      • -s-
        Mem kirjoitti:

        Hei.
        Uusia kieliä voi kyllä opiskella: peruskielien lisäksi on tarjolla ainakin venäjää, espanjaa, italiaa, latinaa ja japania. Lapin yliopistossa on hyvät mahdollisuudet päästä opiskelijavaihtoon ulkomaille. Tarkkoja määriä vaihtoon pääsevistä en tiedä, kun niitä ohjelmia ym. on niin monia, mutta jo ensimmäisenä vuonna voi hakea vaihtoon seuraavaksi lukuvuodeksi jos haluaa.
        Tuohon asuntokysymykseen en osaa vastata, mutta kokemuksesta voi sanoa, että asunnoista on kova kysynt heinä-elo-syyskuussa, kun tulokset julkistetaan ja koulut alkavat.
        En ole kuullut, että pääsykokeita voisi jossain muualla suorittaa.

        alrighty, kiitokset sinulle!!
        mukava kuulla että olisi vaihtoonkin hyvät mahdollisuudet päästä. yks tuttu onkin tällä hetkellä just vaihdossa ja ilmeisesti viihtyy oikein hyvin.. :)
        ajattelin kyllä ensin käydä pääsykokeet ja vasta sen jälkeen hakea asuntoa. toivottavasti olisi vielä joku jälellä ettei tarvitse hotelliin muuttaa.. =)
        juu, kyllähän se varmaan niin on ettei pääsykoetta muualla voi suorittaa mutta eipä se haittaa. täytyy vaan yrittää sitäkin kovemmin että pääsee..
        mutta nyt en viitsi enää sinua kiusata. olet ollut suureksi avuksi ja olen erittäin kiitollinen.. toivottavasti koulunkäynti maistuu ja että siellä ei ole liian kylmä. täällä "etelässä" ollaan -15ssa joten siellä saattaa olla kylmempää.. mutta kuitenkin, onnea jatkolle ja hauskaa kevään odottelua!!! :)


    • Vanhempi opiskelija

      Kivaa, että täällä on jo käyty keskustelua matkailututkimuksen opinnoista lapin yliopistossa. Huomenna pääsykokeet ja kaikille oikein paljon tervetuloa!! Suosittelen lämpimästi ja tsemppiä!

      Chekatkaa myös ainejärjestö!

      http://www.jalotvillit.net/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe