Sain eilen uudet silmälasit, vas -1.5 ja oik -1.0, lisäksi oik. silmässä oli hajataittoa. Nyt tuntuu, että lasit tai siis oikea linssi, jossa on hajataiton korjaava linssi, on liian vahva. Onko kellekään käynyt niin, että on tullut hankittua liian vahvat lasit? Kenen "syy" se on eli joudunko maksamaan taas uudestaan linssien hinnat, mikäli ne täytyy vaihtaa? Miten kauan se ylipäätäänsä kestää että silmä tottuu uusiin laseihin?
Liian vahvat silmälasit?
8
15725
Vastaukset
- Oma kokemus
Minulle kävi kerran niin että lasit meni väärin päin sankoihin arvoihini nähden. Arvot oli silloin vasen -2,0 ja oikea -2,25 ja nämä oli asennettu linsseihin niin että vasemmassa oli -2,25 ja oikeassa -2,0. Menin valittamaan asiasta ja optikko ei meinannut uskoa että laseissa on mitään vikaa. Aikani kinattuani tehtiin uusi näöntarkastus ja sitten myönsivät virheen ja vaihtoivat ilmaiseksi linssit oikein päin. Sattuu niitä siis virheitä optikoillekin, joten mene vaan keskustelemaan asiasta ja vaadi vaikka uusi näöntarkastus asian toteamiseksi. Uskon että vaihtavat ilmaiseksi oikean vahvuisen linssin jos näöntarkistuksessa on sattunut jokin virhe.
- näin
Hajataiton korjauksesta johtuu sanoisin! Itselläni aikanaan tuntui juuri tuollaiselta ennen, kuin totuin. Kumma ettei optikko huomauttanut asiasta, minulle kerrottiin että voi tuntua oudolta aluksi, jopa muutaman viikon ajan.
- rilli
Uudet silmälasit tuntuvat yleensä oudoilta muutaman päivän. Ja sitten kun sulle on tullut niihin vielä tuota hajataiton korjausta, niin sekin varmaan tuntuu aluksi oudolta. Kannattaa odotella vielä, mutta jos lasit tuntuvat oudoilta vielä viikon parin päästä, niin sitten rohkeasti takasin optikolle.
- Weera
Eivät ole varmaankaan liian vahvat. Mulla on sama juttu joka kerta kun vaihdan lasit. Muutaman päivän tuntuu kuin toinen silmä näkisi paljon paremmin...varsinkin kun mullakin korjataan hajataittoa. Se menee kyllä ajan kanssa ohi.
- Aliina
Mullakin oli ihan sama juttu. Menin sanomaan, että on huonot pitää, ja olin lähes varma, että linssit väärinpäin.
Meni kuukausi tottua.. Mutta totuin! :)
Myös aurinkolasit vahvuuksilla voivat aiheuttaa sopeutumisongelmia, vaikka arvot olisivat samat kuin tavallisissa laseissa. minulla kävi myös näin. - 20vuotta laseilla
Mulla myös miinuslasit ja hajataittoisuutta.
Samoja tuntemuksia ja ajatuksia herättänyt myös itsessä muutamia vuosia sitten saatuani uudet lasit.
Vasen, heikompi silmä tuntui ikäänkuin pullistuvan päästä. Pidin laseja muutaman päivän ja olin varma että väärä vahvuus ja muutenkin pieleen meni. Menin optikolle ja kerroin, että linssit eivät ole sopivat. Optikko kehoitti vain sisukkaasti pitämään laseja ja tulemaan viikon päästä ellei tilanne ole korjaantunut.
Itku kurkussa pidin laseja ja parin päivän päästä huomasin vaivan pikkuhiljaa hellittävän, vasen silmäkin ikäänkuin asettui takaisin uomaansa. Ja hyvät lasithan niistäkin tuli.
Tänä syksynä uusin lasit jälleen ja viikon oli sellaista pientä häikkää.
Optikolta uudet lasit päässä lähtiessä kuva kyllä on kirkas ja terävä mutta esineiden ym. ympäristön mittasuhteet näyttävät oudoille.
Nyt jos vastaavasti koettaa vanhoja laseja niin eihän niillä näe mitään ja otsaa alkaa heti kivistää. - Rissa
Mistä tiedät että lasisi ovat nimenomaan liian vahvat (eli ylikorjatut)?
Jos sinulla on aluksi outoja tuntemuksia uusien lasien kanssa, ei se automaattisesti tarkoita, että lasisi olisivat nimenomaan liian vahvat. Kyse voi olla juuri seikoista, joita edelliset vastaajat selvittivät. - Joséfiina
Joo, mulla kans ihan samoja tuntemuksia! Hain siis tänään uudet lasit optikolta. Kun katselen niillä kauas, tuntuu ikään kuin silmät menisivät väkisin kieroon ja alkaa vähän huimata. Tämän luulen johtuvan siitä, että mulla korjattiin aika paljon hajataitteisuutta... Vahvuudet ovat -1,0 ja -1,25. (ennen oli -0,5 ja -0,75) Lähelle katsellessa ei ole mitään ''vaikeuksia''. Optikko sanoikin, että pari viikkoa kun sinnikkäästi kokeilet vaan pitää niitä laseja, niin jos senkään jälkeen ei helpota yhtään niin ei muuta kuin liikkeeseen takaisin. :)
Ja mulla on ihan sama tunne, että onkohan nämä lasit liian vahvat. :D
Ei muuta kuin tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781