luvat .357 Magnumille

mies

Saako .357:lle luvat jos on ennestään .22 pistooli? Vai oisko sitte 9mm parempi isopistooliammuntaa varten jos sitä aikoo harrastaa? KErtokaa nyt joku joka tietää?

16

5762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pjj

      Itse sain aikoinaan luvat .357 Mag:lle vuosi sen jälkeen kun hankin .22:n, eikä ollut mitään ongelmia asian suhteen. Valinta 9mm ja .357 Mag:n välillä on käytännössä valinta pistoolin ja revolverin välillä, jos et satu olemaan Desert Eagle fani tms. Itse en kyllä hankkisi pistoolia .357 Magina; aseen koko ja rekyyli on turhan hurja pienikätiselle.

      • koettua

        Sinänsä mielenkiintoista, että revolveraja yleensä vielä tehdään.
        Revolverin rakenne on sellainen, että sen kuntoa pitää tarkkailla jatkuvasti.
        Rullan lukitusmekanismin häiriöt voi aiheuttaa vakavia onnettomuuksia.

        Jopa aivan uusissa revolvereissa (varsinkin eteläamerikkalaisissa) on usein rullan kohdistus hieman väärä ja käytössä se vielä pahenee.
        Rullan lukituksessa on vielä oltava tietty välys, että se yleensä toimisi.
        Välys, mahdollinen mitoitusvirhe, lika ja kulumisen aiheuttaa sen, että rulla ja piippu ei ole kohdakkoin vaan hieman sivussa toisiinsa nähden.
        Tuo jokaisessa revolverissa oleva ja pahentuva vika on kompensoitu piipussa olevalla kartiolla, mikä toimii hyvin kartio tai pyöreäpäisillä luodella, mutta varsinkin ammuttasessa tasapäisiä lyijyluotisia harjoituspatruunoita saattaa käydä, että luoti tulee hyvin epämuodostuneena ulos, koska se ei osu piipun keskelle.

        Kyllä jäykkäyhteydellä varustetut pistoolitkin voi "räjähtää". Parabellum oli tyypillinen nivelrikkoineen. Olen Lahtipistoolissakin nähnyt luistirikon.

        Mitä tuohon rekyyliin tulee on revolverin rekyyli terävämpi, kuin automaattipistoolin.
        Ampuja ei asiaa ehkä huomaa revolverin kahvan muodosta johtuen.
        Myöskin revolverin kahva on vapaammin muotoiltavissa käyttäjän käteen sopivaksi.


      • pjj
        koettua kirjoitti:

        Sinänsä mielenkiintoista, että revolveraja yleensä vielä tehdään.
        Revolverin rakenne on sellainen, että sen kuntoa pitää tarkkailla jatkuvasti.
        Rullan lukitusmekanismin häiriöt voi aiheuttaa vakavia onnettomuuksia.

        Jopa aivan uusissa revolvereissa (varsinkin eteläamerikkalaisissa) on usein rullan kohdistus hieman väärä ja käytössä se vielä pahenee.
        Rullan lukituksessa on vielä oltava tietty välys, että se yleensä toimisi.
        Välys, mahdollinen mitoitusvirhe, lika ja kulumisen aiheuttaa sen, että rulla ja piippu ei ole kohdakkoin vaan hieman sivussa toisiinsa nähden.
        Tuo jokaisessa revolverissa oleva ja pahentuva vika on kompensoitu piipussa olevalla kartiolla, mikä toimii hyvin kartio tai pyöreäpäisillä luodella, mutta varsinkin ammuttasessa tasapäisiä lyijyluotisia harjoituspatruunoita saattaa käydä, että luoti tulee hyvin epämuodostuneena ulos, koska se ei osu piipun keskelle.

        Kyllä jäykkäyhteydellä varustetut pistoolitkin voi "räjähtää". Parabellum oli tyypillinen nivelrikkoineen. Olen Lahtipistoolissakin nähnyt luistirikon.

        Mitä tuohon rekyyliin tulee on revolverin rekyyli terävämpi, kuin automaattipistoolin.
        Ampuja ei asiaa ehkä huomaa revolverin kahvan muodosta johtuen.
        Myöskin revolverin kahva on vapaammin muotoiltavissa käyttäjän käteen sopivaksi.

        Eiköhän suurempi osatekijä ole aseen alkuperämaa tai valmistajan laatu/osaaminen. En eteläamerikkalaisia aseita pidä laatuaseina, oli kyse sitten pistoolista tai revolverista. Ns. laatumerkit ovat yleensä niin hyviä, ettei tarvitse juuri kuntoa seurailla. Revolverin puhdistaminenkin on pistooliin verrattuna mukavampaa ja helpompaa puuhaa. Rekyylistä olen sinänsä samaa mieltä; tosin pistoolit ovat usein takapainoisempia kuin revolverit, joten piippu nousee ammuttaessa helpommin. Suurin ongelma on itselläni kuitenkin Dessun kanssa se, että kahva on aivan liian iso käteeni eikä siitä saa tukevaa otetta.


      • koettua
        pjj kirjoitti:

        Eiköhän suurempi osatekijä ole aseen alkuperämaa tai valmistajan laatu/osaaminen. En eteläamerikkalaisia aseita pidä laatuaseina, oli kyse sitten pistoolista tai revolverista. Ns. laatumerkit ovat yleensä niin hyviä, ettei tarvitse juuri kuntoa seurailla. Revolverin puhdistaminenkin on pistooliin verrattuna mukavampaa ja helpompaa puuhaa. Rekyylistä olen sinänsä samaa mieltä; tosin pistoolit ovat usein takapainoisempia kuin revolverit, joten piippu nousee ammuttaessa helpommin. Suurin ongelma on itselläni kuitenkin Dessun kanssa se, että kahva on aivan liian iso käteeni eikä siitä saa tukevaa otetta.

        Eräältä tutulta räjähti kaksi USA:ssa tehtyä S&W 44 magnumia käsiin samana päivänä valmistusvirheen tähden.
        Itselläni puhkesi 38:ssa iskupohja ja iskuri katkesi.
        Eräs kokeiltavana ollut Taurusmerkkinen 357 ei lukinnut rullaa ja iskuri iski nallin viereen, onneksi.
        Kahdesta 22-kaliberisesta revolverista on irronnut piippu 22 short patruunoilla!
        Toinen 22:sta oli 22 Magnum ja silti se hajosi shortilla.

        Se siitä ja sen kestävyydestä.


      • pjj
        koettua kirjoitti:

        Eräältä tutulta räjähti kaksi USA:ssa tehtyä S&W 44 magnumia käsiin samana päivänä valmistusvirheen tähden.
        Itselläni puhkesi 38:ssa iskupohja ja iskuri katkesi.
        Eräs kokeiltavana ollut Taurusmerkkinen 357 ei lukinnut rullaa ja iskuri iski nallin viereen, onneksi.
        Kahdesta 22-kaliberisesta revolverista on irronnut piippu 22 short patruunoilla!
        Toinen 22:sta oli 22 Magnum ja silti se hajosi shortilla.

        Se siitä ja sen kestävyydestä.

        Kuulostaa huuhaa-jutuilta, itsellä ei ole koskaan ollut suurempia ongelmia revolvereissani, ja omistan niitä sentään useampia. Myöskään kenelläkään tutuistani, joilla on revelvereita, ei ole koskaan ollut ongelmia. Itse asiassa en tiedä ketään, joka olisi henkilökohtaisesti joutunut kokemaan luettelemasi määrän ongelmia revelvereiden kanssa.

        Räjähti kaksi asetta käsiin "samana päivänä valmistusvirheen vuoksi?" Kuulostaa ufo-jutulta. Aseen kuin aseen saa kyllä räjähtämään käsiin, kun latailee itse ja annostelee väärin. Siitä on sitten helppo syyttää tehdasta.

        Iskuri- ja Taurusjuttujen voin uskoakin asian; Tauruksen laatu on mitä on ja toisaalta revolverissa on kieltämättä aina mahdollisuus, ettei rulla pyörähdä tarpeeksi. Toisaalta yhtälailla mekaanisia toimintahäiriöitä on pistoolissakin.

        Viimeinen onkin sitten jo paras: "piippu irti .22 shortilla." Siitä ei huuhaa enää pahene. Ensinnäkin kukaan joka aseista mitään ymmärtää, ei mene ampumaan shortteja lr:lle tarkoitetussa revolverissa. Aivan samoin ei kukaan ammu shortteja .22 pistoolissakaan. Toisekseen .22Mag eli .22WMR on aivan eri kaliiperi; päinvastoin kuin lr:ssä siinä ei ole luodin ja hylsyn ulkomitta sama. Niinpä nämä .22 shortit eivät ole pelkästään puolet lyhyempiä vaan myös liian ohuita rullaan.


      • Termis
        pjj kirjoitti:

        Kuulostaa huuhaa-jutuilta, itsellä ei ole koskaan ollut suurempia ongelmia revolvereissani, ja omistan niitä sentään useampia. Myöskään kenelläkään tutuistani, joilla on revelvereita, ei ole koskaan ollut ongelmia. Itse asiassa en tiedä ketään, joka olisi henkilökohtaisesti joutunut kokemaan luettelemasi määrän ongelmia revelvereiden kanssa.

        Räjähti kaksi asetta käsiin "samana päivänä valmistusvirheen vuoksi?" Kuulostaa ufo-jutulta. Aseen kuin aseen saa kyllä räjähtämään käsiin, kun latailee itse ja annostelee väärin. Siitä on sitten helppo syyttää tehdasta.

        Iskuri- ja Taurusjuttujen voin uskoakin asian; Tauruksen laatu on mitä on ja toisaalta revolverissa on kieltämättä aina mahdollisuus, ettei rulla pyörähdä tarpeeksi. Toisaalta yhtälailla mekaanisia toimintahäiriöitä on pistoolissakin.

        Viimeinen onkin sitten jo paras: "piippu irti .22 shortilla." Siitä ei huuhaa enää pahene. Ensinnäkin kukaan joka aseista mitään ymmärtää, ei mene ampumaan shortteja lr:lle tarkoitetussa revolverissa. Aivan samoin ei kukaan ammu shortteja .22 pistoolissakaan. Toisekseen .22Mag eli .22WMR on aivan eri kaliiperi; päinvastoin kuin lr:ssä siinä ei ole luodin ja hylsyn ulkomitta sama. Niinpä nämä .22 shortit eivät ole pelkästään puolet lyhyempiä vaan myös liian ohuita rullaan.

        aika käsittämätöntä legendaa on nuo jutut =D Mikähän tuo valmistus virhe oikein on? Ei ole piipussa reikää vai? Ja vielä kaksi asetta samana päivänä =D Iskuri ja Tauras jutun minäkin voin uskoa. Ja tuo .22 juttu on kyllä ihan mahtava, kohta varmaan kuulee juttua jossa on ihan tarkoituksella pistetty 9mm luger pesään 9mm makarow, tai vastaavaa.


      • koettua.
        Termis kirjoitti:

        aika käsittämätöntä legendaa on nuo jutut =D Mikähän tuo valmistus virhe oikein on? Ei ole piipussa reikää vai? Ja vielä kaksi asetta samana päivänä =D Iskuri ja Tauras jutun minäkin voin uskoa. Ja tuo .22 juttu on kyllä ihan mahtava, kohta varmaan kuulee juttua jossa on ihan tarkoituksella pistetty 9mm luger pesään 9mm makarow, tai vastaavaa.

        Ilmeisesti rullassa jokin ainevika, koska rullasta lensi puolet pois Smith & wessonissa.
        Sirut ei sentään tulleet silmille, vaan sivulle, eikä ampuja vahingoittunut.

        Piiput ei sentään lentäneet taivaan tuuliin, vaan alkoivat heilua hervottomasti kiinnityskierteiden pettäessä.
        Kyseessä oli kevytmetallirunkoiset revolverit, joista toiseen oli mahdollista vaihtaa 22 Magnum rulla. Ase kesti myös hyvin Magnumin.
        Aseet hajosivat kuitenkin puolipitkillä patruunoilla, luultavasti siksi, että lyhyt luoti pitkässä pesässä ehtii kääntyä vinoon ennen piippua ja aiheuttaa voimakkaan iskun piipun yhdyskartioon.
        Yleensähän revolverit suunnitellaan siten, että luodin matka hylsystä rihloihin on mahdollisimman lyhyt.
        Tarkoitettua lyhyemmällä patruunalla matka tulee pitkäksi ja rulla kun on piippua väljempi meistää piipun takareuna luotia ja se vääntyy.

        Kerätkää revolverin luoteja pumpulilaatikkoon tai vesisäiliöön ampumalla niin voitte kokea yllätyksen.


      • Juupajuuju
        koettua kirjoitti:

        Eräältä tutulta räjähti kaksi USA:ssa tehtyä S&W 44 magnumia käsiin samana päivänä valmistusvirheen tähden.
        Itselläni puhkesi 38:ssa iskupohja ja iskuri katkesi.
        Eräs kokeiltavana ollut Taurusmerkkinen 357 ei lukinnut rullaa ja iskuri iski nallin viereen, onneksi.
        Kahdesta 22-kaliberisesta revolverista on irronnut piippu 22 short patruunoilla!
        Toinen 22:sta oli 22 Magnum ja silti se hajosi shortilla.

        Se siitä ja sen kestävyydestä.

        Ei kyllä ole todellista. Näin 30 vuotta revolveriammuntaa harrastaneena sanon että revolverit eivät hajoa käsiin. Tietenkin jos harrastaa antiikiaseita niin tilanne voi olla toinen ja säilyttää niitä suossa tai mummon mökillä kosteassa vajassa.


    • vanha erkki

      Kyllä magnum taitaa olla liian järeä isopistooliammuntaan.32,38 ja 9 millinen ovat parempia vaihtoehtoja ja niihin saat helpommin luvatkin.

      • Termis

        sitä samalla hankkia luvat .357 Magnumiin niin samalla aseella sitten voi ampua .38 Specialia. Kyllä tuo .38 on varmaan parempi isopistooliin. Ja jos pelkää isopistoolia aikoo harrastaa eikä meinaa esim. aloittaa practicalia tai ressua jossain vaiheessa, niin minä valitsisin revolverin kyllä noista vaihtoehdoista jotka oli esillä tai no voihan revolverillakin harrastaa vaikka ipsc:tä.


      • mies
        Termis kirjoitti:

        sitä samalla hankkia luvat .357 Magnumiin niin samalla aseella sitten voi ampua .38 Specialia. Kyllä tuo .38 on varmaan parempi isopistooliin. Ja jos pelkää isopistoolia aikoo harrastaa eikä meinaa esim. aloittaa practicalia tai ressua jossain vaiheessa, niin minä valitsisin revolverin kyllä noista vaihtoehdoista jotka oli esillä tai no voihan revolverillakin harrastaa vaikka ipsc:tä.

        Kiitoksia vastauksista. Olen kuullut kyllä että 9milliselle on vaikea saada lupia koska se on ns. poliisin palveluspistooli. Revolveria ei pidetä niin tulivoimaisena kuin 9millistä, pitääkö paikkansa? Mutta toisaaltahan lupien saannissa ei pitäisi olla ongelmia jos kuulun ampumaseuraan.


      • Termis
        mies kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista. Olen kuullut kyllä että 9milliselle on vaikea saada lupia koska se on ns. poliisin palveluspistooli. Revolveria ei pidetä niin tulivoimaisena kuin 9millistä, pitääkö paikkansa? Mutta toisaaltahan lupien saannissa ei pitäisi olla ongelmia jos kuulun ampumaseuraan.

        palvelusase juttu on varmaan vaan jotain legendaa taas, mutta kyllä se 9mm pistooli tietysti on tulivoimaisempi kuin revolveri. Mutta kyllä tuohon ysiin luvat saa, minäkin olen saanut kahteen ja silloin en vielä kuulunut mihinkään seuraan.


    • 45acp

      Joku tuossa kirjoitti rekyylin kovuudesta mutta ainakin minun 12 vuotias poikani ampuu niin 45acp:llä kuin 357magnumilla ihan kuin tyhjää vaan.Eikä kyse ole parista kudista vaan yleensä kymmenistä kerralla,eli ei luulisi rekyylin olevan mikään ongelma.

      • Termis

        sitä nyt ampuu vaikka .50EA:ta mutta ei se mukavaa ole. Oletkos koittanut pistää pojalle yhden klikkipatruunan väliin, voi olla, että piippu vähän notkahtaa. Tai mikä minä nyt olen sanomaan, mutta luulisin näin. Tuleeko hyvää kasaa =)


      • 45acp
        Termis kirjoitti:

        sitä nyt ampuu vaikka .50EA:ta mutta ei se mukavaa ole. Oletkos koittanut pistää pojalle yhden klikkipatruunan väliin, voi olla, että piippu vähän notkahtaa. Tai mikä minä nyt olen sanomaan, mutta luulisin näin. Tuleeko hyvää kasaa =)

        tuo ole piippu paljon heilahtanut vaikka jokunen klikki on tullutkin itseladatuissa.Eiköhän se pamauksen pelko ole suoraan verrannollinen ampumisen määrään.Mitä enemmän ampuu sitä vähemmän hätkähtää.Nyt 7 vuotias haluais myös ampua,mutta taidetaan hieman vielä odotella......tai sitten ei.


      • pyssyttelijä
        45acp kirjoitti:

        tuo ole piippu paljon heilahtanut vaikka jokunen klikki on tullutkin itseladatuissa.Eiköhän se pamauksen pelko ole suoraan verrannollinen ampumisen määrään.Mitä enemmän ampuu sitä vähemmän hätkähtää.Nyt 7 vuotias haluais myös ampua,mutta taidetaan hieman vielä odotella......tai sitten ei.

        Nuorena se on vitsa väännettävä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe