Mitenkä onnistuu kellarin rakentaminen talon alle? Talo tulee olemaan jokin talopaketti. Mitäköhän tuo kellari tulisi maksamaan ja miten järkevintä toteuttaa, vai onko järkevää?
Itse ainakin pitäisin mukavampana, että kellariin pääsee suoraan sisältä eikä tarvitse juosta pihan poikki viintä hakemaan ;)
Kellari talopaketin alle
9
4605
Vastaukset
- Tietäjätekijä
...vitsinikkarit vääntävät tietysti kysymyksesi vastauksen niin, että rakenna ensin se kellari!
Suunnilleen niin syntyy kellari, että teet vaan korkeammat perusmuurit. Harkoissa laskien viiden harkkokerroksen sijaan n. 13 kerrosta.
Järkevyys riippuu tilan tarpeesta ja tontin maaston muodoista. Kellarista pitää päästä myös suoraan ulos. Jokatapauksessa talopaketin pohjaratkaisua on muokattava, jotta kellarikerroksen porras sopii järkevästi kuvioihin. melkein samalla vaivalla, tekee uuden kunnollisen suunnitelman. Talotehtaiden suunnittelu kun on vähän ns. "syvältä"! - kivi
Jos on vähän rakennusoikeutta ja pieni tontti (eli PKS), kannattaa tehdä kellari. Jos on iso tontti ja paljon lupaa, kannattaa laajentaa yhdessä kerroksessa, syynä käyttömukavuus.
IMHO.- Tero
No mitenkä se kellari laajennetaan samaan tasoon missä asutaan, eli maan päälle? Vai meinasitko jotta kaivetahan se mökki maahan?
Tonttia kyllä löytyy ympäriltä reilut 80 hehtaaria (tosin ei yhtenäisenä palasena), että senpuoleen kyllä mahtuisi. Vaan sitäpä kun mukavuutta kun olen tavoittelemassa viininhakureissuihin. - kivi
Tero kirjoitti:
No mitenkä se kellari laajennetaan samaan tasoon missä asutaan, eli maan päälle? Vai meinasitko jotta kaivetahan se mökki maahan?
Tonttia kyllä löytyy ympäriltä reilut 80 hehtaaria (tosin ei yhtenäisenä palasena), että senpuoleen kyllä mahtuisi. Vaan sitäpä kun mukavuutta kun olen tavoittelemassa viininhakureissuihin.Täällä rintamailla "kellari" tarkoittaa asumistilaa, joka on rakennettu maan alle, kun rakennusoikeus ei anna myötä tehdä sitä ihmisten ilmoille.
Jossain olen nähnyt semmoisia "valmiskellarin" kuvia, elementtilaaikko vaan talon alle. Näytti kosteuspommilta.
Eikös 80 ha oo larvamailla vielä pikkutila? - rauski
Tero kirjoitti:
Tonttia kyllä löytyy ympäriltä reilut 80 hehtaaria (tosin ei yhtenäisenä palasena), että senpuoleen kyllä mahtuisi. Vaan sitäpä kun mukavuutta kun olen tavoittelemassa viininhakureissuihin.Jos sulla kerran on maatila, ni mikset asu sitten päärakennuksessa:-)
- minä
ite rakentaisin talon kellarin päälle enkä kellaria talon alle, on nimittäin huomattavasti helpompaa...;)No joo, ite tein lekaharkoista koko talon kokoisen kellarin. Pohjan ala n. 8,5 x 12,7. Harkot maksoivat n. 3000 € (termoharkko)Rakensin muotin ja valoin kellarin katon. (ontelolaatat olisivat maksaneet n. 4600€) Valmiskura maksoi kattoon n. 1200€. Kellarin lattian kuran tein ite.Oisko kokonaiskustannukset olleet n. 6000€. (eipä se normaali perustuskaan ilmainen ole)Kun teet talopaketin pakettitoimittaja antaa sinulle mitat, eikä niitä kiinnosta mitä alapuolella on muuta kuin kantavien rakenteiden osalta. Kertovat kyllä minne tarvitaan kantava seinä.
- rak
halvempi kuin ontelolaatat kellarin katon tekemiseen, seinät ensin harkoista.
Käytä rakennesuunnittelijaa niin rakennustarkastaja on tyytyväinen. - Kepa
Olen ymmärtänyt että eristetyt muottiharkot on ainoita joita saa pistää maanpaineseinään. Muurattavilla harkoilla pitää käyttää tavallisia ja eristää muuten.
- lll
Kepa kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että eristetyt muottiharkot on ainoita joita saa pistää maanpaineseinään. Muurattavilla harkoilla pitää käyttää tavallisia ja eristää muuten.
Mutta onko siinä jotain ongelmaa, maan alle tavallisia ja näkyvään osaan eritettyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee662231Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."61856Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381380Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2191016En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711000Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.96993Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki22957- 80813
- 20794
Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39760