Kellari talopaketin alle

Tero

Mitenkä onnistuu kellarin rakentaminen talon alle? Talo tulee olemaan jokin talopaketti. Mitäköhän tuo kellari tulisi maksamaan ja miten järkevintä toteuttaa, vai onko järkevää?

Itse ainakin pitäisin mukavampana, että kellariin pääsee suoraan sisältä eikä tarvitse juosta pihan poikki viintä hakemaan ;)

9

4632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjätekijä

      ...vitsinikkarit vääntävät tietysti kysymyksesi vastauksen niin, että rakenna ensin se kellari!
      Suunnilleen niin syntyy kellari, että teet vaan korkeammat perusmuurit. Harkoissa laskien viiden harkkokerroksen sijaan n. 13 kerrosta.
      Järkevyys riippuu tilan tarpeesta ja tontin maaston muodoista. Kellarista pitää päästä myös suoraan ulos. Jokatapauksessa talopaketin pohjaratkaisua on muokattava, jotta kellarikerroksen porras sopii järkevästi kuvioihin. melkein samalla vaivalla, tekee uuden kunnollisen suunnitelman. Talotehtaiden suunnittelu kun on vähän ns. "syvältä"!

    • kivi

      Jos on vähän rakennusoikeutta ja pieni tontti (eli PKS), kannattaa tehdä kellari. Jos on iso tontti ja paljon lupaa, kannattaa laajentaa yhdessä kerroksessa, syynä käyttömukavuus.
      IMHO.

      • Tero

        No mitenkä se kellari laajennetaan samaan tasoon missä asutaan, eli maan päälle? Vai meinasitko jotta kaivetahan se mökki maahan?

        Tonttia kyllä löytyy ympäriltä reilut 80 hehtaaria (tosin ei yhtenäisenä palasena), että senpuoleen kyllä mahtuisi. Vaan sitäpä kun mukavuutta kun olen tavoittelemassa viininhakureissuihin.


      • kivi
        Tero kirjoitti:

        No mitenkä se kellari laajennetaan samaan tasoon missä asutaan, eli maan päälle? Vai meinasitko jotta kaivetahan se mökki maahan?

        Tonttia kyllä löytyy ympäriltä reilut 80 hehtaaria (tosin ei yhtenäisenä palasena), että senpuoleen kyllä mahtuisi. Vaan sitäpä kun mukavuutta kun olen tavoittelemassa viininhakureissuihin.

        Täällä rintamailla "kellari" tarkoittaa asumistilaa, joka on rakennettu maan alle, kun rakennusoikeus ei anna myötä tehdä sitä ihmisten ilmoille.

        Jossain olen nähnyt semmoisia "valmiskellarin" kuvia, elementtilaaikko vaan talon alle. Näytti kosteuspommilta.

        Eikös 80 ha oo larvamailla vielä pikkutila?


      • rauski
        Tero kirjoitti:

        No mitenkä se kellari laajennetaan samaan tasoon missä asutaan, eli maan päälle? Vai meinasitko jotta kaivetahan se mökki maahan?

        Tonttia kyllä löytyy ympäriltä reilut 80 hehtaaria (tosin ei yhtenäisenä palasena), että senpuoleen kyllä mahtuisi. Vaan sitäpä kun mukavuutta kun olen tavoittelemassa viininhakureissuihin.

        Jos sulla kerran on maatila, ni mikset asu sitten päärakennuksessa:-)


    • minä

      ite rakentaisin talon kellarin päälle enkä kellaria talon alle, on nimittäin huomattavasti helpompaa...;)No joo, ite tein lekaharkoista koko talon kokoisen kellarin. Pohjan ala n. 8,5 x 12,7. Harkot maksoivat n. 3000 € (termoharkko)Rakensin muotin ja valoin kellarin katon. (ontelolaatat olisivat maksaneet n. 4600€) Valmiskura maksoi kattoon n. 1200€. Kellarin lattian kuran tein ite.Oisko kokonaiskustannukset olleet n. 6000€. (eipä se normaali perustuskaan ilmainen ole)Kun teet talopaketin pakettitoimittaja antaa sinulle mitat, eikä niitä kiinnosta mitä alapuolella on muuta kuin kantavien rakenteiden osalta. Kertovat kyllä minne tarvitaan kantava seinä.

      • rak

        halvempi kuin ontelolaatat kellarin katon tekemiseen, seinät ensin harkoista.
        Käytä rakennesuunnittelijaa niin rakennustarkastaja on tyytyväinen.


      • Kepa

        Olen ymmärtänyt että eristetyt muottiharkot on ainoita joita saa pistää maanpaineseinään. Muurattavilla harkoilla pitää käyttää tavallisia ja eristää muuten.


      • lll
        Kepa kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt että eristetyt muottiharkot on ainoita joita saa pistää maanpaineseinään. Muurattavilla harkoilla pitää käyttää tavallisia ja eristää muuten.

        Mutta onko siinä jotain ongelmaa, maan alle tavallisia ja näkyvään osaan eritettyjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe