Hoitoalalla paljon yksinkertaisia ihmisiä töissä

Heppuli

Olen työskennellyt aika paljon hoitoalalla, ja täytyy sanoa että noin 80% heistä on jollain tavalla yksinkertaisia naisia. Eivät edes tajua, mitä muista töistä maksetaan, vaan raatavat niska limassa viimeiseen asti "kutsumuksensa" perässä. Mielestäni sanan kutsumus voisi laittaa samaksi kuin sanan yksinkertaisuus. Ja näillä yksinkertaisilla en tarkoita sairaanhoitajia yms., vaan näitä kouluasteen tutkinnon suorittaneita alemman tason hoitajia. Oletettavasti tämäkin kannanotto saa tiukkoja vastakommentteja, sillä totuushan tekee kipeää...

35

3820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täytyy sanoa

      "Alemman tason hoitajilla" vain usein on useiden vuosien työkokemus ja rautainen ammattitaito.

    • entinen sos.alan

      olet oikeassa yksinkertaista porukkaa...
      olin ulkomailla ja suomessa lastenhoitoon liittyvissa tehtavissa ja olen huomannut etta siina joukossa tyhmyys tiivistyy.(sorry mulla ei ole a:n pilkkuja)asun edelleen ulkomailla ja en tekis sos.alan toita mistaan hinnasta on porukka sen verran yksinkertaista ettei jaksa olla sellaisessa tyopaikassa.teen nyt aivan jotain muuta...kemian alaa.

    • Höpön höpön

      Et sitten parempaa provoo kesiny?

    • Th/Sh-opiskelija

      En itse ole lähihoitaja, vaan ylioppilas ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi. En ole samaa mieltä kanssasi, että suurin osa hoitajista olisi yksinkertaisia. Totta, että hoitotyöstä löytyy paljon epäkohtia (palkkaus esim.), mutta suurin osa hoitajista kuitenkin viihtyy työssään. Mihin muuten perustat tuon prosenttiarviosi?

      • Heppuli

        Perustan sen omiin laskelmiini, otos kohtalaisen suuri. Kuinka hyvin tunnette näitä hoitoalan työläisiä, paremmin heihin tutustuessaan huomaa sen etteivät ole kovin järjen jättiläisiä. Eihän sitä heti ensinäkemältä huomaa, ei ne nyt NIIN YKSINKERTAISIA kuitenkaan ole, jonkunverran kuitenkin!

        Ja ei kai kukaan hakeutuisi moisiin rankkoihin hommiin minimipalkalla, ellei olisi yksinkertainen...? Tai ainakaan kovin kauaa pysyisi niissä...


      • Ansku
        Heppuli kirjoitti:

        Perustan sen omiin laskelmiini, otos kohtalaisen suuri. Kuinka hyvin tunnette näitä hoitoalan työläisiä, paremmin heihin tutustuessaan huomaa sen etteivät ole kovin järjen jättiläisiä. Eihän sitä heti ensinäkemältä huomaa, ei ne nyt NIIN YKSINKERTAISIA kuitenkaan ole, jonkunverran kuitenkin!

        Ja ei kai kukaan hakeutuisi moisiin rankkoihin hommiin minimipalkalla, ellei olisi yksinkertainen...? Tai ainakaan kovin kauaa pysyisi niissä...

        Olet varmaan sitten itsekin hoitaja eli yksinkertainen ihminen (mielestäsi), kun kerran voit väittää että työ on raskasta, et kai sitä muuten tietäisi.


      • hoitaja
        Heppuli kirjoitti:

        Perustan sen omiin laskelmiini, otos kohtalaisen suuri. Kuinka hyvin tunnette näitä hoitoalan työläisiä, paremmin heihin tutustuessaan huomaa sen etteivät ole kovin järjen jättiläisiä. Eihän sitä heti ensinäkemältä huomaa, ei ne nyt NIIN YKSINKERTAISIA kuitenkaan ole, jonkunverran kuitenkin!

        Ja ei kai kukaan hakeutuisi moisiin rankkoihin hommiin minimipalkalla, ellei olisi yksinkertainen...? Tai ainakaan kovin kauaa pysyisi niissä...

        ...tarvitsee olla kovin älykäs, että olet voipa arvioimaan muiden älykkyyttä. Se ei ole kaikkein yksinkertaisimpia tehtäviä, vaan vaatii korkeampaa tiedollista tasoa. Yleistämistä tulisi myös harkita. Meitä on moneen junaan, ja jokaisesta ammattikunnasta löytyy fiksumpia ja vähemmän fiksuja yksilöitä.


      • LH.....
        Heppuli kirjoitti:

        Perustan sen omiin laskelmiini, otos kohtalaisen suuri. Kuinka hyvin tunnette näitä hoitoalan työläisiä, paremmin heihin tutustuessaan huomaa sen etteivät ole kovin järjen jättiläisiä. Eihän sitä heti ensinäkemältä huomaa, ei ne nyt NIIN YKSINKERTAISIA kuitenkaan ole, jonkunverran kuitenkin!

        Ja ei kai kukaan hakeutuisi moisiin rankkoihin hommiin minimipalkalla, ellei olisi yksinkertainen...? Tai ainakaan kovin kauaa pysyisi niissä...

        Tieteellisesti en laittaisi kovin suurta painoa sinun empiirisiin tutkimuksiisi.
        Ehkä näkökantasi on hieman rajoittunut ettenkö sanoisi yksinkertainen.


    • Yläpuolelle pyrkivä

      Henk.koht. kokemus on sama, mistä itse olet päätelmäsi tehnyt...eipä siinä paljon älliä tarvita, kun työnteko on toissijainen asia ja tärkeintä on saada ilmapiiristä mahdollisimman ahdistava ja "lastentarhamainen"...siksipä olen päätynyt vaihtamaan duunia...tulipa kokeiltua sekin ala ja todettua, ettei ole minun heiniäni. Sen verran on nyt mitta täynnä, ettei voi kun itseään ihmetellä...mikä saikin aikanaan tähän ammattiin hairahdettua...ei tosiaankaan kutsumus enään...kateus,kauna,pikkusieluisuus rules näissä duuneissa...toteuta siinä sitten hoitotyön etiikkaa...tai tee työtäs laulellen, padiappapdai....

      • Minna

        Olen samaa mieltä sinun ja tuon Heppulin kanssa, itsekin vaihdoin alaa toimistoalalle (kävin tradenomiksi) ja palkka on ihan toista, työ paljon helpompaa ja työkaverit paljon fiksumpia kun hoitoalalla. Hoitoalalla ei tosiaan älyn lahjat paljoa porukalla paina, on se vaan kumma ettei ne itse sitä tajua, vaikka kukapa tyhmä se tyhmyytensä tajuaa, viisashan se silloin olisi! Sielläpähän raatavat niska limassa, yksinkertaisille yksinkertainen liksa, niinhän se menee!


      • Nunnu
        Minna kirjoitti:

        Olen samaa mieltä sinun ja tuon Heppulin kanssa, itsekin vaihdoin alaa toimistoalalle (kävin tradenomiksi) ja palkka on ihan toista, työ paljon helpompaa ja työkaverit paljon fiksumpia kun hoitoalalla. Hoitoalalla ei tosiaan älyn lahjat paljoa porukalla paina, on se vaan kumma ettei ne itse sitä tajua, vaikka kukapa tyhmä se tyhmyytensä tajuaa, viisashan se silloin olisi! Sielläpähän raatavat niska limassa, yksinkertaisille yksinkertainen liksa, niinhän se menee!

        Onneksi vaihdoit alaa, jää potilaiden hoito fiksummille :D Onhan siellä mäkkärissäkin varmaan ihan ok palkka..?


      • Anonyymi

        Raha eli palkkaus johtaa yksinkertaisiin töihin ja johtaa raha myös hyvin palkattuihin töihin, yksinkertaista, suorastaan demokratiaa?


    • ???

      ... että missä olette mahtaneet olla työssä? Ja lopettamisratkaisu voi todella olla hyvä kaikkien osapuolien kannalta. Kaikki eivät pysy kyydissä mukana.

      • Yläpuolelle pyrkivä

        ...eipä nyt ole kyse kyydissäpysymisestä ...työnkuvasta enemmänkin...köökkipiika,siivooja,talonmies,remppaheppu yms...pienellä palkalla...eikös oo ihan yees,että ymmärtää lopettaa...älliähän se vaan on...että sen tajuaa ajoissa ja vaan 6 v. alalla harjoitelleena...ja kerkis sitä lisäkoulutustakin hankkia, ettei se kyyti pudottais ennenaikojaan...hatunnosto sulle tradenomiksi opiskellut...hyviä jatkoja kaikille alan vaihtoa harkitseville...


      • edelleen ihmetyttää
        Yläpuolelle pyrkivä kirjoitti:

        ...eipä nyt ole kyse kyydissäpysymisestä ...työnkuvasta enemmänkin...köökkipiika,siivooja,talonmies,remppaheppu yms...pienellä palkalla...eikös oo ihan yees,että ymmärtää lopettaa...älliähän se vaan on...että sen tajuaa ajoissa ja vaan 6 v. alalla harjoitelleena...ja kerkis sitä lisäkoulutustakin hankkia, ettei se kyyti pudottais ennenaikojaan...hatunnosto sulle tradenomiksi opiskellut...hyviä jatkoja kaikille alan vaihtoa harkitseville...

        ... myös siivota, laittaa ruokailu kuntoon, vaihtaa lamput yms. Ei siihen paljon älliä kaivata, että ymmärtää edes tuon asian, vai itsestäänkö luulit tapahtuvan?

        Luulisi tuolla harjoittelumäärällä jo perusasioiden selkytyneen, mutta ehkä todella on parempi jatkaa harjoittelua tai sitten siirtyä "kykyjä vastaaviin" tehtäviin, esim. juuri sinne tradenomipuolelle.....


      • Täältä
        edelleen ihmetyttää kirjoitti:

        ... myös siivota, laittaa ruokailu kuntoon, vaihtaa lamput yms. Ei siihen paljon älliä kaivata, että ymmärtää edes tuon asian, vai itsestäänkö luulit tapahtuvan?

        Luulisi tuolla harjoittelumäärällä jo perusasioiden selkytyneen, mutta ehkä todella on parempi jatkaa harjoittelua tai sitten siirtyä "kykyjä vastaaviin" tehtäviin, esim. juuri sinne tradenomipuolelle.....

        Hyvä, että oivalsit tuon kykyjä vastaaviin. Tradenomipuolellahan tarvitaan niitä kykyjä, toisin kuin noita yksinkertaisia hommia tehdessä. Yksinkertaisuus ei ole kyky, se on säälittävä ominaisuus!


      • ???
        Täältä kirjoitti:

        Hyvä, että oivalsit tuon kykyjä vastaaviin. Tradenomipuolellahan tarvitaan niitä kykyjä, toisin kuin noita yksinkertaisia hommia tehdessä. Yksinkertaisuus ei ole kyky, se on säälittävä ominaisuus!

        Luulenpa että sinäkin olet tyytyväinen, kun joku viitsii tehdä noita "yksinkertaisia hommia" sitten kun/jos joudut itse petipotilaaksi... Saa nähdä kuinka paljon sääliä irtoaa "yksinkertaisille ihmisille"...


      • Aivan
        ??? kirjoitti:

        Luulenpa että sinäkin olet tyytyväinen, kun joku viitsii tehdä noita "yksinkertaisia hommia" sitten kun/jos joudut itse petipotilaaksi... Saa nähdä kuinka paljon sääliä irtoaa "yksinkertaisille ihmisille"...

        Se on sen ajan murhe se. Saavat yksinkertaiset putsata ja puunata ahkerasti mua sitten, jos näin sattuu käymään. Ihan kivahan se on,e ttä tällaisia muijia tässä maassa vielä riittää, jotka jaksaa puoli-ilmasiks sitä tehdä ja vieläpä luulevat olevansa kovinkin tärkeää työtä tekemässä...HAH!


      • voivoi
        Aivan kirjoitti:

        Se on sen ajan murhe se. Saavat yksinkertaiset putsata ja puunata ahkerasti mua sitten, jos näin sattuu käymään. Ihan kivahan se on,e ttä tällaisia muijia tässä maassa vielä riittää, jotka jaksaa puoli-ilmasiks sitä tehdä ja vieläpä luulevat olevansa kovinkin tärkeää työtä tekemässä...HAH!

        kaikea sitä on. onhan hoitoalalle jonkinlaiset pääsykokeet ja kai niilläkin painoarvoa.
        työ on tärkeätä, ja ei kuule kaikille raha ole ratkaisevin tekijä, varsinkin jos sitä kokee olevan ihan riittävästi..... työ on monipuolista, vaihtelevaa ja taatusti ihmiasläheistä. eihän kaikki viihdy kaikissa töissä, siks hyvä että vaihtoehtoja löytyy.
        mitä yksinkertaisuuteen tulee, yksinkertaisuutta löytyy varmaan jokaiselta suunnalta.. .


      • Sepeteus
        voivoi kirjoitti:

        kaikea sitä on. onhan hoitoalalle jonkinlaiset pääsykokeet ja kai niilläkin painoarvoa.
        työ on tärkeätä, ja ei kuule kaikille raha ole ratkaisevin tekijä, varsinkin jos sitä kokee olevan ihan riittävästi..... työ on monipuolista, vaihtelevaa ja taatusti ihmiasläheistä. eihän kaikki viihdy kaikissa töissä, siks hyvä että vaihtoehtoja löytyy.
        mitä yksinkertaisuuteen tulee, yksinkertaisuutta löytyy varmaan jokaiselta suunnalta.. .

        Hoitoalan pääsy-/soveltuvuuskokeille en kyllä suurta painoarvoa älykkyyden mittaamisen suhteen anna. Toimivia ne kyllä ovat; alalle saadaan seulottua kohtuu nöyrää ja kilttiä porukkaa.
        Näitä palkan pienuutta vähätteleviä ja työn palkitsevuutta kehuvia hoitajia on yllättävän paljon. Kyllä työssäkäynnin pitää taata kunnon palkka ja toimeentulo. Näille Florence Nightingale- tyypeille suosittelisen mieluummin vaikka vapaaehtoistyötä, siellä voi antaa hoivaa ja huolenpitoa ilmaiseksi.


      • Anonyymi

        Silloin putoaa kyydistä ellei ole mukana, pysy mukana?


      • Anonyymi
        Täältä kirjoitti:

        Hyvä, että oivalsit tuon kykyjä vastaaviin. Tradenomipuolellahan tarvitaan niitä kykyjä, toisin kuin noita yksinkertaisia hommia tehdessä. Yksinkertaisuus ei ole kyky, se on säälittävä ominaisuus!

        Kylä sääli on sairautta, ellei tunne sääliä=säälimätön


    • marru

      Olen tehnyt terveydenhuoltoalalla sijaisuuksia ja olen kiinnittänyt huomiota siihen että aikaisemmintaloon tulleet käyttäytyvät kuin piraijat. Olen mielestäni ystävällinen ja hymyilevä ja teen työni tunnollisesti mutta kuitenkin jostain syystä joku muu onnistuu saamaan sen tarjolla olevan pitkän sijaisuuden ja olen joutunut tyytymään 1-3 kk:n sijaisuuteen. Ja tämä sijaisuus on tietysti aina kesällä tai joulun tienoilla. Olen ollut jo ainakin 10 kesää peräkkäin työssä ja aina kun syksy saapuu niin saapuu tieto sijaisuuden päättymisestäkin. Nämä ns. pitkäaikaiset sijaiset ovat kuulemma etusijalla. Eikö sitä voitais välillä pyöräyttää tätä onnenpyörää niin että lyhytaikaiset sijaiset saisivat mahdollisuuden pitkään sijaisuuteen ja pitkäaikaista sijaista "palkittaisiin" välillä lyhyillä pesteillä. Kyseessä kun on julkisilla varoilla maksettavat palkat niin pitäisi ajatella vähän oikeudenmukaisemmin. Nykyään puhutaan jokapuolella että halutaan palkata hyviä tyyppejä mutta minusta terveydenhuoltoala tuntuu joskus ikävien ihmisten suojatyöpaikalta....

    • Työstään ylpeä ph

      Itse olen valmistunut-94 perushoitajaksi ja -95 mielenterv.hoitajaksi eli siis kouluasteentutkintoja kummatkin. En koe itseäni millään tavalla yksinkertaiseksi, enkä kutsumuksestakaan tiedä sanoa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jo nykypäivänä keskussairaala tason hoito kärsii suunnattomasti siitä, että sieltä vähennetään "meikäläisiä" ja annetaan paikat sair.hoitajille. Mehän olemme niitä hoitajia jotka olemme lähimpänä sitä potilasta ja autamme heitä selviytymään jokapäiväisestä elämästä kuten syömisestä, peseytymisestä, ulostamisesta yms. mistä et sairaana ollessasi pysty itse välttämättä huolehtimaan. Sairaanhoitajat eivät halua "sotkea" käsiään näissä hommissa(poikkeuksiakin kyllä onneksi löytyy),kuin pakon edessä, eli jos meitä ei olisi ja sairaalassa vain sair.hoitajia makaisit todennäköisesti tarpeet allasi pääsemättä edes suihkuun, koko sairaalahoito jaksosi ajan! Eli mietippä tätä omalle kohdallesi. Perus-ja lähihoitajat tekevät arvokasta työtä, mitä ei välttämättä todeksi huomaa vasta kun tilanne osuu omalle kohdalle. Palkkausasioissa olisi kyllä paljonkin parantamisen varaa!!

      • Hoitsu

        Missä ihme paikassa olet töissä? Kyllä sairaanhoitajat kykenevät yhtälailla perushoitoon kuin perushoitajat, ja harvat siitä kieltäytyvät. Olen samaa mieltä kyllä siitä ettei kaikkia perushoitajan virkoja tarvitsisi muuttaa sairaanhoitajien viroiksi, vaikka hoitotyö onkin nykyään keskussairaaloissa vaativampaa kuin entisaikaan.


      • työstään ylpeä ph
        Hoitsu kirjoitti:

        Missä ihme paikassa olet töissä? Kyllä sairaanhoitajat kykenevät yhtälailla perushoitoon kuin perushoitajat, ja harvat siitä kieltäytyvät. Olen samaa mieltä kyllä siitä ettei kaikkia perushoitajan virkoja tarvitsisi muuttaa sairaanhoitajien viroiksi, vaikka hoitotyö onkin nykyään keskussairaaloissa vaativampaa kuin entisaikaan.

        Eipä ole kuin viime syksyltä tuorreessa muistissani eräs potilas, joka oli aivan järkyttynyt keskussairaala hoidosta, kun ei 3 viikkoon päässyt suihkuun, kun kaikki "lääppivät" vain lapulla ja se oli siinä!
        Kukaaan ei katsonut asiakseen viedä kunnon suhkuun! En väittänytkään, että sh:t eivät kykenisi perushoitoon, mutta halua näihin likaisempiin hommiin löytyy toisinaan todella nihkeästi. Kuulee sanottavan vain:" että en ole pa:n luomista varten koulujani käynyt". Perus-ja lähihoitajat ovat nimenomaan tekemässä tätä ruohonjuuri-tason työtä ja jos heidät poistetaan sairaaloista, niin kyllä se hoidon tasoon vaikuttaa! Eriasia on sh:t, jotka tietoisesti ovat valinneet työpaikakseen tk:n vuodeosaston tai muun kroonikko-osaston, jossa kylvetykset, kuivitukset, syöttämiset yms. ovat keskeisimmät asiat työssä. Sinne lähtiessä jo tietää näitä hommia joutuvansa tekemään ja tekevätkin sen nurisematta. Vaikka keskussairaaloissa työ olisi kuinka vaativaa tahansa, ei perushoidosta silti tulisi luopua!


      • pomo

        Perushoitajien vähentämiseen lienee syynä lähihoitaja-tutkinnon käyttöönotto. Ei enää ole saatavilla ammattitaitoisia hoitajia pelkkään perushoitoon. Lähihoitajat kun ei tee mitään jos ei ole pakko. Vanhamuotoisen perushoitajan koulutuksen käyneet ovat ikävästi poistumassa työmarkkinoilta. Heiltä sentään potilaan hoito sujuu ilman ongelmia.


    • pikälnja

      saattaa sitten työpaikkakiusaamisen juurille löytynyt polku, kun hoitajista puhutaan yksinkertaisena ihmisenä.lienee lieveilmiö ehkä. yksilöitä oomme kaikki ja työpaikkakiusattuna monesti kun ei ole yksinkertainen vaan älykäs.

      • hoituri

        uusissa paikoissa saa aina ensin kestää kyräilyä ja naljailua ennenkuin sitä ns. pääsee sisälle jengiin.
        olen aina ihmetellyt mistä ihmeestä tämäkin johtuu. kun tulee uusi työntekijä taloon ollaan kuin myrkyn nielleitä jonkun aikaa ennenkuin sitten ilmapiiri vapautuu.
        ei siinä mitään että katotaan miten se uusi hoitaa hommansa mutta minkä ihmeen takia pitää ruveta siihen että saadaan sille uudelle mahdollisimman paska fiilis heti alkuunsa aikaseksi?
        minäkin olen positiivinen ja iloinen luonteeltani,mitä enemmän sitä juttelee sitä enemmän katsotaan nenän vartta pitkin. pitäisi kai istua nurkassa hiljaa tauotkin ja hoitaa hommansa tuppisuuna.


    • Pike

      Ihan asiakkaan näkökulmasta voin sanoa, että olen tavannut todella fiksuja sairaanhoitajia sairaalassa. Osa ollut jopa kandeja fiksumpi ja pitkään alalla olleina tietävämpiä. Kaverinikin on sairaanhoitaja ja viisas sellainen olisi kyllä päässyt muihinkin kouluhin sisälle. Taisit nyt vähän yleistää tuossa kirjoituksessa.

    • Anonyymi

      Periaate yksin kertaisista töistä yksinkertainen palkka, on hyvä pohja.

    • Anonyymi

      Ihminenhän saa olla kuka haluaa ja mikä vaan. Mutta sellainen yleinen sivistyksen vastaisuus ja salakavaluus on kyllä monen varsinkin hoitoalan työntekijän helmasynti. Sosiaalipuolella taas kuvitellaan, että ollaan jotenkin sivistyksen äärellä, vaikka itseasiassa ollaan varsin suvaitsemattomia.
      Ehkä joku matemaattis-luonnontieteellisten aineiden painotus ihmisten kanssa työtä tekevien koulutuksessa poistaisi sitä turhaa pöyhkeyttä, josta ne kuvitelmat omasta ylivoimaisuudesta kumpuavat?

      • Anonyymi

        On tuo ap mies todella ilkee ja kateellinen!


    • Anonyymi

      lh:t ei valita; sh:t valittaa.
      yksinkertaiset ovat ahkeria ja hyviä; monimutkaiset ovat laiskoja ja pahoja.

    • Anonyymi

      Ap aikoihin kaikilla hoitajilla taisi olla joku 500 e alle Ruotsin vastaavat palkat, kunnes nostettiin 2,2-2,6-tasolle, mutta sitten on aika taas vierähtänyt ja pitäisi nostaa 300-400 e lisää, että ollaan taas vastaavalla palkkatasolla. Suomessa ollaan alimmassa ryhmässä palkkatason suhteen verrattuna maiden kaikkien alojen keskipalkkoihin lukuisissa vertailumaissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe