Mistä tiedän mikä hihna minun pitää autossani vaihtaa ja milloin? Täällä puhutaan kaikenlaisista jakopäänhihnoista, hammashihnoista yms ties mistä nokka-akelin hihnoista. Mistä ne löytyvät? Jostain moottorin kyljestäkö?
Mitä hihnoja autossa on?
3
1001
Vastaukset
- Duunarityttö
Jakohihna tulisi vaihtaa sadantuhannen välein, ja samalla tulisi tarkistaa kiristinrullat et onko ne löystyny.Jakohihnaa ei kannata rueta ite vaihtaa jos ei tiiä ajoituksia. Toinen hihna on tuulettajanhihna, jonka vaihdon tietää yleensä siitä kun auto käynnistetään, niin kuuluu vikinää..hihna on silloin löystynyt ja pyörii tyhjää.Se on ihan helppo itsekin vaihtaa eikä maksa paljoa.Riippuu auton iästä esim, onko siinä hammasketju (jakopäänhihna) vai jo uudempi malli, eli kumia.Ota käteesi auton huoltokirja, josta saat selville niitten paikat ja vaihto-ohjeet!!!!
- kaikki
mainitsemasi tarkoittavat samaa NOKKA_AKSELIA pyörittävää hammashihnaa!
Se on muovikopan alla moottorin etupäässä (siis vaihdelaatikon vastakkaisessa). Sitä ei itse tarkistella, vaan vaihdetaan valmistajan ilmoittaman kilometrimäärän, tai ajan mukaan. (kumpi täyttyy ensin)
Muita hihnoja ovat laturin, ohjaustehostimen ja jöskus harvöin vesipumpun hihnat. Niiden kireys tarkistetaan painamalla ja kiristetään tarvittaessa. Yleensä vikisee, kun on liian löysällä. Niiden katkeaminen EI tee mitään akuuttia vahinkoa, mutta usein laturin hihna pyörittää myös vesipumppua, joten kauaa ei kannata ajaa, ettei keitä nesteitä ulos! - heh
Opettele perkele lukemaan autossa olevaa ohjekirjasta, niin ei tartte tulla kyselee tyhmiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865