pakkaskelin sukset

hiihtäjän isä

moi kuka hiihtäjä oaisi neuvoa pakkaskelin suksien hankinassa?? epäilen pikkusen paikallisen urheilu liikkeen taitoja.
onko niin että pakkas luistelu suksien pitäis olla kärjestä löysähköt siis pitkä paine alue ja kannasta tiukat ja hionta mahdollisimman sileä kuvio??
ja lauhan kelin suksiin krkeampi kuvio ja lyhyemmät mutta selvät paine alueet??

15

6058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kimmo

      Riippuu tietysti haetko suksea kovalle vai pehmeälle alustalle, vai yleissuksen. Kannattaa käydä useammassa liikkeessä ja keskustella eri vaihtoehdoista mitä hyllyssä löytyy. Toinen vaihtoehto on lykätä suksen osto ensi syksyyn ja tilata liikkeeseen maahantuojan/valmistajan varastosta sopiva suksi omaan tarkoitukseen.

      • hiihtäjän isä

        niinpä olen syksyllä tilannu pojalle karhulta pakkas sukset mutta ne eivät toimi niitä on huollettu ja viritetty ihan spesial hiomossa ja on siirretty sidettäkin eri paikkaan mutta ei


      • kimmo
        hiihtäjän isä kirjoitti:

        niinpä olen syksyllä tilannu pojalle karhulta pakkas sukset mutta ne eivät toimi niitä on huollettu ja viritetty ihan spesial hiomossa ja on siirretty sidettäkin eri paikkaan mutta ei

        Ei vaan sattunut hyvä pari. Eikun kiertoon ja uusien ostoon. Suksen ostaminen on kyllä sellaista arpapeliä että välillä v-käyrä nousee huippuunsa. Päällisin puolin pitäisi olla kulkeva pari mutta jo ekalla hiihtokerralla huomaa että eipä kulje mihinkään.

        Itse olen onnistunut kaksissa viimeisissä suksissa. Perinteiset ostin käytettyinä ja pääsin testaamaan ennen ostopäätöstä. Luistelusukset tehtaalta tilattuna. Merkkeinä ulkolainen ja kotimainen.


      • tämä
        hiihtäjän isä kirjoitti:

        niinpä olen syksyllä tilannu pojalle karhulta pakkas sukset mutta ne eivät toimi niitä on huollettu ja viritetty ihan spesial hiomossa ja on siirretty sidettäkin eri paikkaan mutta ei

        Nyt täytyy muistaa sellainen tosiasia. Oli suksi mikä tahansa, niin pakkaskelillä (alle n.-12C) luisto on aina huonompi kuin korkeammissa lämpötiloissa. Samoin kuin vesikelillä ja lähellä nollaa olevissa lämpötiloissa luisto on myöskin suhteellisen tahmeata. Nämä ovat perustotuuksia. Koittakaa kestää!!!


      • poju
        hiihtäjän isä kirjoitti:

        niinpä olen syksyllä tilannu pojalle karhulta pakkas sukset mutta ne eivät toimi niitä on huollettu ja viritetty ihan spesial hiomossa ja on siirretty sidettäkin eri paikkaan mutta ei

        ei oo kuulemma uuet karhut pelannu. ja näkihän sen sm-kisoissaki :(


    • suksija

      Pakkaskelin suksissa painealue on pidempi kuin vesikelin suksissa. Painealueet on tällöin jossain 15 cm luokkaa riippuen suksen pituudesta. Pidempi paine alue takaa että suksen alle syntyy pakkaskelillä ohut vesipatja, jonka päällä suksi luistaa. kun taas vesikelillä suksen alle vettä muodostuu liikaakin, ja pitka painealue ns. imee kiinni. Tällöin suksen painealue on oltava lyhyt ja täten suksen kärjen ja kannan on auettava hyvin.

      Pakkaskelin suksessa painepiikkien tulee olla pehmeät eli kun sukset puristetaan yhteen hiihtäjän painon voimalla, pohjien väliin laitetun paperin tulee liukua koko suksen matkalla kärkestä kantaan helpohkosti, ilman että suksessa tuntuu voimakasta painepiikkiä.

      Perinteisen suksen saa kyllä luistamaan hyvin kovalla ladulla vaikka pakkanen kova olisikin, jos vain löytyy oikeanlainen suksi. Uuden lumen pakkaskeli on aina vaikea. Muista myös että pakkaskelin suksi on hyvä vasta kun sillä on hiihdetty paljon, jolloin pohja ei ole nukkainen. Pohjan tulee siis olla mahdollisimman sileä, ilman nukkaa. Hionta mahdollisimman hienojakoinen.

      Minulla itselläni perinteisen pakkaskelille Karhu Onyx-malliset sukset, jotka alkoivat toimia loistavasti ensimmäisen talven jälkeen. Karhu tekee loistavia suksia varsinkin perinteiselle tyylille.

      • Pakkanen

        Pakkaskelin suksissa tulee kuitenkin olla kunnon painepiikit. Erona vesikelin suksiin on, että painealue on tavallaan käännetty toisin päin.
        Eli nopea paineen kasvaminen jonka jälkeen paine laskee melko loivasti, mutta kuittenkin suht. lyhyellä matkalla.
        Kovalla pakkasella ei loivilla painealueilla saada tarpeeksi vettä suksen ja lumen välille!

        Suosittelisin kokeilemaan Peltosen suksia.


      • Hiihtelijä
        Pakkanen kirjoitti:

        Pakkaskelin suksissa tulee kuitenkin olla kunnon painepiikit. Erona vesikelin suksiin on, että painealue on tavallaan käännetty toisin päin.
        Eli nopea paineen kasvaminen jonka jälkeen paine laskee melko loivasti, mutta kuittenkin suht. lyhyellä matkalla.
        Kovalla pakkasella ei loivilla painealueilla saada tarpeeksi vettä suksen ja lumen välille!

        Suosittelisin kokeilemaan Peltosen suksia.

        Kovalla, konetehdyllä ladulla perinteisen suksen painealue on lyhyempi kuin vapaan suksen.

        Etupainotteinen painepiikki vapaan suksessa antaa nopeissa laskuissa ladulla hyvän luiston, miten menee pöpperöisessä vastamäessä. Itse valitsen pakkaselle loivat painealueet.


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä, myös sidettä voi säätää pykälän verran taaksepäin joten painepinta helpottaa suksen etuosasta. tallä ei ole suurta merkitystä, mutta oikein nihkeällä voi saada
        pikkusen etua. kaikista tarkeintä on oikean suksen valinta, sitten oikea hionta ja vasta sen jälkeen voitelu


    • Anonyymi

      näissä vanhoissa keskusteluissa ollaan lähempänä asian ydintä.

    • Anonyymi

      Olen huomannut myös että vanhat ketjut oli avustavaa, eikä trollien temmellyskenttää.
      Kommentit oli positiivisia ja rakentavia, eikä lyttääviä.

      15 vuodessa perusperiaatteet ei ole muuttuneet, mutta materiaali ja painokehitys välineissä ollut melkoista.

      Tuon ajan luistelusukset ei nykymittapuulla ole kummoisia, kiitos hiilikuidun.

      Pakkaskelin suksea luisteluun jos lähtisin nyt etsimään, katsoisin rossignolin valikoiman ensin. Pertsassa hyviä vaihtoehtoja on monia.

      • Anonyymi

        samaa mieltä olen suksen merkin osalta kun haetaan pakkaskelille, mutta jos on tallihiihtäjä
        niin sillä mennään mitä paperissa lukee


    • Anonyymi

      päinvastoi, rentokeulanen suksi on tarkoitettu pehmeälle ja pöpperöiselle, ei missään tapauksessa kovapintaiselle pakkaskelille

      • Anonyymi

        Ei kukaan ymmärrä mikä on rentokeulainen. Tässä ketjussa paljon parempaa faktaa.


    • Anonyymi

      Jokaisella merkillä on pakkaskelille soveltuvia suksia. Pitää vaan luottaa myyjän asiantuntemukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe