Elintapasairaudet

Juuso

Minun mielestä kuuluisi itse maksaa itse hankituista sairauksista aiheutunet kulut, tai ainakin niiden korvausosuutta pitäisi alentaa.

Täällä joku kirjoitti, että itse on ruokansa maksanut ja itse läskinsä kantaa ... no, tietysti totta, mutta sitten saisi minusta itse myös maksaa painostaan aiheutuvat sairaudet. Mitä mieltä muut ovat asiasta? Miltä tuntuu kun suurella työllä pitää painoaan kurissa ja hoitaa terveyttään, ja sitten maksaa veroja, jotta ne jotka eivät pidä painoaan kurissa, saisivat kalliit insuliit ja polvileikkaukset?

Ei tietenkään niin, että kuolkoon läskit ... tottahan nyt meillä sosiaalitoimisto maksaa niille, joilla ei kerta kaikkiaan ole itse rahaa, mutta sitä tarkoitan, että varmasti nykyistä tiukempi korvausmenettely kannustaisi pysyttelemään normaalipainossa. Sitä paitsi säästyisi monelta esim. kaljaan, liikaan ruokaan ja sipseihin tuhlatut rahat?

Nehän voi sitten käyttää vaikka vaateisiin tai parempiin autoihin, joihin meillä läskeillä suomalaisilla jostain syystä ei koskaan tunnu olevan varaa, kaikki rahat kun kannetaan ruokakauppaan. Eikö olisi mukavaa kun säästyisi rahaa muuhunkin kuin itsensä lihottamiseen?

Karkkeihin ja sipseihin ainakin voisi jopa vaatia lauseen: lihominen vaarantaa terveytesi!

18

2552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta

Karkkeihin ja sipseihin, olueen ja yli 15 % rasvaa sisältävin makkaroihin pitäisi lisätä terveysvero esm. 5 % tuoteen hinnasta joka sitten osaltaan ohjaisi kulutusta ja kattaisi elintapasairauksien kustannuksia.
      jos lihavuus sitten johtuisi jostakin sairaudesta esim. niin eipä tarvisi maksaa lisä veroakaan.

• Miumiu

Tätä aihetta jaksetaan sitten mussuttaa..:)

Samaten pitäisi verottaa syömishäiriöistä yms. Varsinkin myös sairauksista, joille ei mahda mtn.

Itse en kuulu sinänsä tälle palstalle, mut tuo on mieletöntä.. Miksi joku tietty ryhmä pitäisi panna verolle? Samalla voisi minuakin verottaa, kun ei sairauden vuoksi voi syödä mitä tahansa ja kulutan yhteiskunnan varoja?

Lihavuus ei ihmistä pahenna. Ongelma siinä missä muutkin kuluja aiheuttavat tekijätkin..

• Juuso

Hei, nyt sä tajusit väärin tän mun jutun. En tarkottanu, että verolle (joku muu kirjoitti niin tänne aiemmin ja mustakin se on tosi tyhmää). Tarkoitin siis, että pitäis keksiä jotain keppiä ja porkkanaa suomalaisille että meidän paino pysyisi kurissa - ja mun mielestä noin yleisestikin ihan kaikki itse aiheutetut sairaudet on sellaisia, joihin ei paljon pitäisi toisten varoja tuhlata. Lukasepas uudestaan.

• tottta

...väärin viestini. En tarkoitaanut ollenkaan että allergioista kärsivät tai muuten sairauden takia erikoisruokavalioa noudattavat joutuisi maksumieheksi.
        Tai jos jonkun henkilön hoito tai terveyden yllä pito vaatii perunalastuja, karkkia limppaa, tai kovasti rasvaa, niin perun puheeni.
        Mutta minulla vain on sellainen käsitys että edellämainittuja nautintoaineita ei ole pakko kuluttaa vaikka haluaisikin nauttia elämästä.
        Turhia kaloreita ja turhia lisäaineita luulisin.
        Mutta koska en ole kaikkitietävä niin myönnyn ajatukseen että tässä ihmeellisessä maailmassa on henkilöitä, jotka ihan oikeasti elävät ja voivat elää onnelisina vain kuluttaen useimmille epäterveelistä ravintoa.
        JOTEN SE SIITÄ.

• minä
        tottta kirjoitti:

...väärin viestini. En tarkoitaanut ollenkaan että allergioista kärsivät tai muuten sairauden takia erikoisruokavalioa noudattavat joutuisi maksumieheksi.
        Tai jos jonkun henkilön hoito tai terveyden yllä pito vaatii perunalastuja, karkkia limppaa, tai kovasti rasvaa, niin perun puheeni.
        Mutta minulla vain on sellainen käsitys että edellämainittuja nautintoaineita ei ole pakko kuluttaa vaikka haluaisikin nauttia elämästä.
        Turhia kaloreita ja turhia lisäaineita luulisin.
        Mutta koska en ole kaikkitietävä niin myönnyn ajatukseen että tässä ihmeellisessä maailmassa on henkilöitä, jotka ihan oikeasti elävät ja voivat elää onnelisina vain kuluttaen useimmille epäterveelistä ravintoa.
        JOTEN SE SIITÄ.

Kyllä myös osa allergioista on itse aiheutettuja. Siis nekin maksetaan omasta pussista.

• Weera

Kyllä näitä ihmisiä riittää. Miettikäähän kuule paljonko esim. minäkin maksan veroja vuodessa, kun kuitenkin töissä käyn...ja kun en ole lääkärissä käynyt viimekään vuonna niin kukakohan ne mun veromarkkani käyttää? Pitäisikö munkin alkaa nyt valittaa, kun niillä maksetaan muiden ihmisten hyvinvointia? Ja varsinkin, kun osa niistä menee sellaisten sairauksien hoitoon mitä mulla ei ole tms.

Ja noista kuluista sen verran, että oletko ikinä käynyt yksityisellä lääkärillä tai hammaslääkärillä? Itse joudut kulut maksamaan ja Kela sitten korvaa pienen osan. Mutta sullahan ei kaiketi ole mitään sairauksia, kun pidät sen painosi kurissa. Suurin osa sairauksistahan johtuu tietenkin ylipainosta?

Ja tässä muuten pieni tilastokatsaus (lähde Stakes): Suurin osa terveydenhuoltomenoista (2001) eli 39,3 % kohdistui sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastohoitoon. Samana vuonna suurin osa sosiaalimenoista eli 31,6 %kohdistui vanhuuteen.

Eli vedetäänkö tästä sitten johtopäätös, että esim. vanhuksia pitää verottaa enemmän? Mites olisi vanhuusvero?

Ja mites sitten tupakka, alkoholi ja muut päihteet? Mitäs sairauksia nämä aiheuttavat ja kuinka paljon verorahoja kuluukaan? Mitä jos sairastut keuhkosyöpään tupakanpoltosta johtuen tai alkoholin käyttö aiheuttaa sulle maksa- ja haimasairauksia?

Eikö joskus kannattaisi keskittyä siihen olennaiseen ja jättää nämä höpöhöpö-jutut sikseen.

• Weera

Piti vielä lisätä sellainen asia noihin polvileikkauksiin liittyen, että esim. mun työpaikallani on ainakin viidelle miehelle tehty polvileikkaus. Yksikään heistä ei ole ylipainoinen. Jokainen heistä noudattaa terveitä elintapoja ja jopa urheilee päivittäin...joten mikä onkaan syynä???

Vastauksenkin tiedän (olen meinaan asiasta heidän kanssaan useasti keskustellut)...urheilu. Jääpallo, salibandy ja jalkapallo.

Mikäs vero näille keksittäisiin?

• Julia
        Weera kirjoitti:

Piti vielä lisätä sellainen asia noihin polvileikkauksiin liittyen, että esim. mun työpaikallani on ainakin viidelle miehelle tehty polvileikkaus. Yksikään heistä ei ole ylipainoinen. Jokainen heistä noudattaa terveitä elintapoja ja jopa urheilee päivittäin...joten mikä onkaan syynä???

Vastauksenkin tiedän (olen meinaan asiasta heidän kanssaan useasti keskustellut)...urheilu. Jääpallo, salibandy ja jalkapallo.

Mikäs vero näille keksittäisiin?

luettuani en voi muuta kuin sanoa,että olen samaa mieltä hänen kanssaan.Minäkin maksan veroja ja ne kyllä menevät taatusti muuhunkin kuin ylipainoisten hoitoon....esimerkkejä jo tulikin.

• Juuso

Maksan veroja, ja on tuota painoakin. Tarkoitin yleensä itse aiheutettuja sairauksia, myös alkoholista ja tupakasta johtuvia siis. Kyllä lääkäri pystyy toteamaan, mikä minkäkin polvileikkauksen tarpeen on aiheuttanut. Eikä tietenkään vanhuksi pitäisi verottaa - eikä lihaviakaan. (En kai kirjoittanut mitään mistään veroista?) Tarkoitin itse aiheutettujen sairauksien hoidon korvaamista. Monessa Euroopan maassa on sääntö, että jos on tuottamuksellisesti aiheutettu vamma tai sairaus, niin korvataan vähemmän. Ei tämä minusta ole yhtään höpöä ...

• terve ylipainoinen

kuin taas kerran sinunkin kirjoituksesi antaa olettaa..Ensinnäkin: vaikka mulla on ylipainoa käyn "keskivertoihmistä" harvemmin lääkärissä. Ja nekin harvat kerrat viime vuosina olen käynyt melkein pelkästään työpaikkalääkärillä.

Toiseksi: tunnen esim. kaksi erittäin laihaa ihmistä, joista toisella on diabetes, ja toinen on menossa polvileikkaukseen..Mulla olis paljon muutakin sanottavaa, mutta nyt ei jaksa.

ps. Olen muuten itse laihiksella nyt; voipi olla, että laihduttuani alan sairastelemaan :)

• Juuso

Jos käyt harvoin lääkärissä, tämä ei koske sinua. Enkä tarkoittanut a-tyypin diabetesta, eikä välttämättä kaikki polvivammatkaan johdu painosta. Monet kuitenkin johtuvat, ja sen voi lääkäri todeta. Taisi osua arkaan paikkaan kun noin ärsyynnyit? Laihiksella muuten olen minäkin, ja siis ylipainoinen, ja vihainen kaiken maailman roskaruoan tuputtajille, jotka saavat vapaasti houkutella ihmisiä syömään ties mitä ja lihomaan ja menettämään terveytensä ... nälkä varmaan tekee ihmisestä näin vihaisen!

• terve ylip.
        Juuso kirjoitti:

Jos käyt harvoin lääkärissä, tämä ei koske sinua. Enkä tarkoittanut a-tyypin diabetesta, eikä välttämättä kaikki polvivammatkaan johdu painosta. Monet kuitenkin johtuvat, ja sen voi lääkäri todeta. Taisi osua arkaan paikkaan kun noin ärsyynnyit? Laihiksella muuten olen minäkin, ja siis ylipainoinen, ja vihainen kaiken maailman roskaruoan tuputtajille, jotka saavat vapaasti houkutella ihmisiä syömään ties mitä ja lihomaan ja menettämään terveytensä ... nälkä varmaan tekee ihmisestä näin vihaisen!

En varsinaisesti ärsyyntynyt, mutta kyseistä aihetta on joka tuutista tullut viime aikoina niin paljon..En myöskään ole vihainen roskaruoan tuputtajille, koska tällä hetkellä niitä ei edes tee mieli. Aikoinaan olen kyllä syönyt liikaa esim. sipsejä ja siinä on osasyyllinen tämän hetkiseen painooni. Kuten myös nuoruuden kuntoiluhulluuden lopahtaminen jossain vaiheessa, sen haluaisin saada takaisin, joskin terveemmäällä tavalla. Olen nuorempana ollut jopa alipainoinen jossain vaiheessa. Nyt yritän laihduttaa terveellä tavalla ja olenkin löytänyt hyvän tavan terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion&kuntoilun avulla. Itseni tuntien tämä vaatii pidemmällä aikavälillä kyllä rutkasti itsekuria, mutta uskon siihen että niin kauan kun olo on hyvä, en halua sipsien ym. tuottamaan ylensyönyttä oloa takaisin. Eilen söin cashew-pähkinöitä liikaa, eikä olo ollut ollenkaan hyvä sen jälkeen, vaikka pähkinät periaatteessa ovatkin terveellisiä.

• mimmi

En viitsinyt lukea noita vastauksia. Olet oikeassa, kyllä lihavien tulisi itse maksaa sairaudet, jot´ka TODISTETTAVASTIjohtuvat vain ja ainostaa yliapainosta. Mutta useimmiten niille saiauksille on muukin syy, kuin pelkkä ylipaino, eli ollaan taas lähtökohdassa.

Jos haluata varoituksen karkkeihin ja sipseihin, niin sitten varoitus myös auton kylkeen: autolla ajo vaarantaa oman ja muiden terveuden sekä saatuttaa ilmaa.

Urheilijoiden tulisi myös itse maksaa kulut liikunnan aiheuttamista sairauksista, samoin ihan tavallisten liikkujien. ja lenkkareihin teksti: liikunta vaarantaa terveytesi, sillä koskaan ei tiedä, millainen onnettomuus kohdalle osuu. Että tätä rataa.

• mummo

siihen lopputulokseen.että kaikki "makaa niinkun petaa" ,eli maksaa kaikki kulunsa itse.Sehän olis kohtuullista? Eikö?

• Sic

Olen jo aiemminkin ottanut täällä kantaa lihavuuden "verottamiseen". Olisi toki hienoa keksiä keino, jolla saataisiin ihmiset innostumaan painonhallinnasta ja elämään entistä terveellisemmin. Mutta että itse joutuisivat maksamaan sairauskulut? Ei, ei tässä hyvinvointivaltiossa, please. Sosiaali- ja terveyspalvelut kuuluvat kaikille ILMAISEKSI.

Olen tupakoinnin vastustaja henkeen ja vereen, mutta en ole silti sitä mieltä, että keuhkosyöpäpotilaiden tulisi maksaa omat kulunsa. Kuinka monella olisi niihin varaa? Pitäisikö köyhien tupakanpolttajien ja ylipainoisten kuolla pois? Ja mistä voitaisiin todistaa, että lihavuus/ tupakointi tms. olisi varmuudella aiheuttanut kyseisen henkilön sairauden?

Minä ainakin olen valmis maksamaan paksujen mummujen lonkkaleikkaukset veropennosissani. Ovathan hekin maksaneet minun insuliinini. Lihavuudesta sairauteni ei johdu, vaan sairastan nuoruustyypin diabetesta, mutta kuollut olisin jo aikoja sitten, jos eivät lihavat ja laihat ympäri Suomea olisi ystävällisesti makselleet verojaan minun henkeni pitimiksi.

Jos kaikki itseaiheutetut sairaudet pistettäisiin sairastajien maksettavaksi, pääsisi Suomi aika vikkelästi eroon väestöstään. Anorektikot, lihavat, tupakoitsijat, tyhmänrohkeissa tilanteissa itsensä teloneet yms. pääsisivät lääkärin hoteisiin vasta sekin kirjoitettuaan.

Jos tällaiselle maksulinjalle lähdettäisiin, olisi kohta edessä myös itseaiheuttamattomien sairauksien maksu, kuten USA:ssa. Kuole siis pois, jos ei vakuutusta tai muuten vain käteistä löydy. Kätevä tapa. Pysyy rikkaat ja tuotteliaat hengissä.

Suomalainen yhteiskunta on perustunut korkealle sosiaaliturvalle. Pyritään estämään ihmisten putoaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaverkolla. Tuskin sitä haluamme pois, mutta jos tällaiset ideat toteutuvat, muuttavat ne Suomen suunnan poispäin sosiaalipalvelukeskeisestä valtiosta. Rahalla saa ja hevosella pääsee... kunhan se on omaa, vai?

• vtuilija

Olisi myös laihojenkin maksettava vastaavat tautinsa. En näe reiluna, että laihan diabetes hoidetaan yhteisillä hilloilla, jos ei läskinkään.

• liikuntaa harrastava lukiolainen

Miten olisi että ei tehtäisi mitään sairashoitomaksuille, ne kuuluvat suoraan perusoikeuksiin. Parempi olisi jos iskettäisiin ja verotettaisiin ongelman alkulähdettä. Eli itse epäterveellisiä tuotteita(alkoholia, TUPAKKAA, rasvapommeja) ja laskettaisiin terveellisten tuotteiden hintaa. Samalla kuluttajille olisi tulla helpommaksi valita terveellisempi ruoka, kun epäterveellisten tuotteiden ostaminen tulisi liian kalliiksi jatkaa kuluttajalle.

Verotuloja saataisiin myös itse epäterveellisten ruokien veroista ja näitä verotuloja voitaisiin sitten käyttää niihin sairauksien hoitoon, jotka aiheutuvat epäterveellistä tuotteista.

Mielestäni valtion olisi jo korkea aika nostaa epäterveellisiä elämäntapojen alkulähteiden(TUPAKAN,rasvan ja alkoholin) VEROTUSTA ja taas LASKEA terveellisten tuotteiden(kuten vihannesten,maidon jne.) ja palvelujen(esim. kuntosalien, liikuntasalien) verotusta.

• sokea kanakin

liikunta on kävely ja sekin tasaisella maalla ja mielellään ei lunta tai jäätä.
        Mieheni on x-urheilija ja tervettä päiväähän ei juuri nähty. Polvivaiva on ikuinen vaikka sitä ylipainoa ei ole lainkaan. Mieheni syö kasviksia ja lihaa ja rasvaa mutta ei leipätuotteita.

Pitäisikö kuitenkin vaaralliseksi merkitä myös ne "kevyttuotteet"? Mitä kaikkea ne oikein sisältää? Miksi ihmiset eivät laihdu, vaikka syövätkin kevyttuotteita?
        Tiedän monta ihmistä, jotka eivät syö "roskaruokaa" mutta silti paino on yläkanttiin. Onko kevyttuote aina kevyttä vai onko niissä joskus yllättävän paljon energiaa? Onhan se tuote kevyttä kun rasvaa on nyt 0% ja hiilihydraattia 50g/100?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4631
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2618
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2435
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2433
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1817
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1631
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1315
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82