Onko HARKKOPERUSTUS huono?

Tunaaja

Minulla on ylimmäisten harkkojen saumat halkeillut ja halkeamat jatkuu suoraan alaspäin seuraavien harkkojen läpi. Lähes joka sauma! Kaverilla ihan sama juttu! Halkeama hiuksen hieno, mutta sen erottaa. Tuli heti rakennuskesänä. Onko muilla samoja onkelmia?

28

29310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama vika?

      minulla sama vika, huomasin heti rakennuskesänä hiushalkeamia harkkojen ylävarvissa.voisko kyseiset halkeamat tulla sisäpuolen täytön yhteydessä maanpaineen vaikutuksesta

      • teuvo

        Mulla halkes samanlailla pari ylintä. Kun tasoitin sokkelin, niin uusia halkeamia ei ole ilmaantunut? Täytin molemmilta puolilta kunnolla täytön ja antura kalliossa kiinni, joten ei ole taatusti antanut periksi! Raudat on asiallisesti laitettu!


      • Tarkastaja
        teuvo kirjoitti:

        Mulla halkes samanlailla pari ylintä. Kun tasoitin sokkelin, niin uusia halkeamia ei ole ilmaantunut? Täytin molemmilta puolilta kunnolla täytön ja antura kalliossa kiinni, joten ei ole taatusti antanut periksi! Raudat on asiallisesti laitettu!

        Useassa kohteessa on näin käynyt. Ei halkea kumminkaan lisää. En ole löytänyt selitystä sille!


      • Rak Inssi
        teuvo kirjoitti:

        Mulla halkes samanlailla pari ylintä. Kun tasoitin sokkelin, niin uusia halkeamia ei ole ilmaantunut? Täytin molemmilta puolilta kunnolla täytön ja antura kalliossa kiinni, joten ei ole taatusti antanut periksi! Raudat on asiallisesti laitettu!

        Kyllä nykyään JUTTU on niin, että kallion varaan ei rakenneta. Hyvä rakennustapa edellyttää 200-300 mm sepelipatja erottamaan anturan ja kallion..tällöin mm vesi pääsee eestettää valumaan anturan alitse salaojaan ja TÄRKEIN..vaikka naapurissa räjäytetään kalliota, niin tärinät ei kulkeudu kalliota pitkin rakenteisiin...ei tule halkeamia..
        Kyllä nyt olet rakentanut "perseelleen"...Onko arvokaskin rakennus? sietääkö rakennuksesi halkeamia?


    • M41

      on yksi huonoimpia vaihtoehtoja perustukseksi. Tietysti "helppo" tehdä itse, ja sillä tavalla näennäisen edullinen.

    • Perustaja

      Eristä harkko esim. muovilla ettei se imisi vettä kuin sieni.
      Perustus on niitä hankalimpia korjattavia, joten kannattaisi vähän perehtyä asiaan.

      • eki

        Harkkojen muurauksessa on on huolihdittava suunnitelmien mukaisten raudoitusten laittamisesta. Raudat estävät halkeilun.
        Myös antura on raudoitettava suunnitelmien mukaan.
        Kun suunnitelmia noudatetaan ja muuraus suoritetaan ammattitaitoisesti harkkoperustus on edullinen ja kestävä.
        Niistä pienistä halkeamista ei liene mitään haittaa jos siellä saumoissa on ne raudat.
        Jos raudat puuttuu on teoreettinen mahdollisuun harkkojen leviämiseen vauhdilla esim 1 mm vuodessa ja 10 mm / 10 vuotta jne.


      • M41
        eki kirjoitti:

        Harkkojen muurauksessa on on huolihdittava suunnitelmien mukaisten raudoitusten laittamisesta. Raudat estävät halkeilun.
        Myös antura on raudoitettava suunnitelmien mukaan.
        Kun suunnitelmia noudatetaan ja muuraus suoritetaan ammattitaitoisesti harkkoperustus on edullinen ja kestävä.
        Niistä pienistä halkeamista ei liene mitään haittaa jos siellä saumoissa on ne raudat.
        Jos raudat puuttuu on teoreettinen mahdollisuun harkkojen leviämiseen vauhdilla esim 1 mm vuodessa ja 10 mm / 10 vuotta jne.

        jos pysyy ehjänä. Eikä puhettakaan mistään teorioista ja 10 v. kestoista halkeilee, mitä halvempi harkko, sen heikompi ja suurempia mittaheittoja. Taitaa olla Ekillä oma lehmä ojassa, ja syvällä.


      • Perustaja
        eki kirjoitti:

        Harkkojen muurauksessa on on huolihdittava suunnitelmien mukaisten raudoitusten laittamisesta. Raudat estävät halkeilun.
        Myös antura on raudoitettava suunnitelmien mukaan.
        Kun suunnitelmia noudatetaan ja muuraus suoritetaan ammattitaitoisesti harkkoperustus on edullinen ja kestävä.
        Niistä pienistä halkeamista ei liene mitään haittaa jos siellä saumoissa on ne raudat.
        Jos raudat puuttuu on teoreettinen mahdollisuun harkkojen leviämiseen vauhdilla esim 1 mm vuodessa ja 10 mm / 10 vuotta jne.

        Raudat EIVÄT ESTÄ halkeilua, jos halkeaminen johtuu harkon kastumisesta ja jäätymisestä.
        Raudat tosin pitävät rakennelmaa jotenkin kasassa, mutta vain, jos raudat ovat "hapettomassa" tilassa.
        Mikäli raudoituksen ympärillä ei ole vähintään 30 mm:n betonikerrosta, alkaa rauta ruostumaan.

        Harkkojen halkeilun estää vain asianmukainen kosteuseriste!


      • kimble71

        anturn päälle bitumikermi niin ei nouse kosteus alhaaltapäin ja sitten styroxia sisätäytön ja sokkelin väliin niin sinnekin saadaan kapillaarikatko rakenteen säilyessä hiuksen hienosti "hengittävänä".


      • Kysyjä
        kimble71 kirjoitti:

        anturn päälle bitumikermi niin ei nouse kosteus alhaaltapäin ja sitten styroxia sisätäytön ja sokkelin väliin niin sinnekin saadaan kapillaarikatko rakenteen säilyessä hiuksen hienosti "hengittävänä".

        "Anturan päälle bitumikermi, ettei nouse kosteus alhaaltapäin." Jaa...? Siis bitumia anturan ja sokkelin väliin. Syntyy vaakasuuntainen liikuntasauma. Enpä ole tällaisesta kuullut, mutta kai jotkut tekee näinkin.


      • inssi..
        M41 kirjoitti:

        jos pysyy ehjänä. Eikä puhettakaan mistään teorioista ja 10 v. kestoista halkeilee, mitä halvempi harkko, sen heikompi ja suurempia mittaheittoja. Taitaa olla Ekillä oma lehmä ojassa, ja syvällä.

        niitä huonoja harkkoja saa. Ei ole tullut suomalaisten valmistajien tekeminä huonoja.


    • pha

      Veikkaan kutistumishalkeamaa syyksi. Toinen vaihtoehto on jos harkkokerroksia on useita ja sisäpuolen täyttö on tiivistetty koneella pereusmuurin vierestä toispouleisesti ja seinä on pitkä niin silloin täytemaa on painanut seinää ulospäin. jos vielä jostakin syystä on käytetty vain 200mm leveitä harkkoja ja raudoitusta ei ole joka saumassa. Talotehtaiden ohjee harkon leveydestä 200 mm on mielestäni väärä. Samoin raudoitus tulee olla molemmissa pinnoissa joka saumassa ja pitkissä suorissa perustuksissa kutistumissaumat sopivin kohdin. Oliko se alle 12-15m?

    • Itse tehnyt

      En tiedä, kuka sinulle harkot muurasi, itsekö? Mutta, näin jälkikäteen voi aina sanoa, että huolella suunniteltu ja tehty on paras tae asialle. Itse olin apumiehenä muurarille, joka teki viimeisen päälle hyvää työtä; raudat kohdallaan, itse suoritin tiivistykset jne. Eikä minkäänlaista elämistä ole tapahtunut. Tuohon elämiseen vaikuttaa tietysti maapohja, mille perustettu; roudan vaikutus; veden pääsy rakenteisiin jne...
      Jos halkeamat ovat suoraan useamman harkon läpi niin aika kokonaisvaltainen juttu kyseessä, vaikkakin sauma ei olekaan aina harkon heikoin kohta. Oliko muuten miten lämmintä muuratessa, koska halkeiluun voi olla syynä myös liian nopea saumojen kuivuminen, jolloin laasti kutistuu ja napsauttaa harkon poikki heikoimmasta kohtaa.......

    • miksia

      tere
      Minulla on sama tilanne kuin alkuperäisen kysymyksen esittäjällä. Miten on tilanne edennyt ja kuinka olette ongelman ratkaisseet ?
      t.miksi

    • Työpäällikkö

      Oletkos tehnyt sisätäyttöjen tärytykset liian likeltä sokkelin reunaa? Se on monesti tuommoisen halkeiluun syynä.....

    • m0000000

      m0

    • inssi..

      Kyse täytyy olla työvirheistä ja ehkä siitä, että amatöörit eivät ole ymmärtäneet, mitä ovat olleet tekemässä. Kun ohjeiden ja suunnitelmien mukaan tekee, niin halkeamia ei tule.

    • ...näkee tuollaista. Johtunee kuivumiseen liittyvistä kutistumista.

      • ppop

        Tarviiko tuollaisisa hiushalkeamista olla huolissaan? Niitä löytyi sokkelia tasoitellesa sieltä täältä.


      • ammatti rakentaja
        ppop kirjoitti:

        Tarviiko tuollaisisa hiushalkeamista olla huolissaan? Niitä löytyi sokkelia tasoitellesa sieltä täältä.

        mtäs käytitte ryssiä muuraukseen tai naapurin penaa


      • ppop kirjoitti:

        Tarviiko tuollaisisa hiushalkeamista olla huolissaan? Niitä löytyi sokkelia tasoitellesa sieltä täältä.

        ...ovat lähtökohtaisesti harmittomia - melkein voisi sanoa, että ovat sääntö ennemmin kuin poikkeus. Viimeeksi kun olen otoksenomaisesti ihmisten perustuksia töllistellyt (louhintakatselmus) puolen tusinaa taloa, en löytänyt yhtään sellaista taloa, jossa ei kirjattu tuollaisia.


      • ppop
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...ovat lähtökohtaisesti harmittomia - melkein voisi sanoa, että ovat sääntö ennemmin kuin poikkeus. Viimeeksi kun olen otoksenomaisesti ihmisten perustuksia töllistellyt (louhintakatselmus) puolen tusinaa taloa, en löytänyt yhtään sellaista taloa, jossa ei kirjattu tuollaisia.

        Halkeamat olivat juuri ja juuri nähtävissä. Harkon päälle oli laitettu oikaisutasoite (serpo) ja halkeamat olivat sekä saumojen mukaan että pystysuoraan tulleita. Toisessa päässä taloa niitä ei juurikaan ollut, mutta toisessa sensijaan niitä oli n. kymmenkunta. Ei taida kuitenkaan olla perustus pettämässä?

        ammatti rakentajalle

        Ammattirakentaja on muuten yhdyssana ;). Osaat rakentaa, muttet kirjoittaa omaa ammattiasi? Heh.


      • ammatti rakentaja
        ppop kirjoitti:

        Halkeamat olivat juuri ja juuri nähtävissä. Harkon päälle oli laitettu oikaisutasoite (serpo) ja halkeamat olivat sekä saumojen mukaan että pystysuoraan tulleita. Toisessa päässä taloa niitä ei juurikaan ollut, mutta toisessa sensijaan niitä oli n. kymmenkunta. Ei taida kuitenkaan olla perustus pettämässä?

        ammatti rakentajalle

        Ammattirakentaja on muuten yhdyssana ;). Osaat rakentaa, muttet kirjoittaa omaa ammattiasi? Heh.

        merkonomille tyydy älväriin ja kia seediin kun sulla ei ole muuhun varaa sun palkalla, ei muurauksen tarvita kielioppitaitoa!


      • ammatti rakentaja
        ppop kirjoitti:

        Halkeamat olivat juuri ja juuri nähtävissä. Harkon päälle oli laitettu oikaisutasoite (serpo) ja halkeamat olivat sekä saumojen mukaan että pystysuoraan tulleita. Toisessa päässä taloa niitä ei juurikaan ollut, mutta toisessa sensijaan niitä oli n. kymmenkunta. Ei taida kuitenkaan olla perustus pettämässä?

        ammatti rakentajalle

        Ammattirakentaja on muuten yhdyssana ;). Osaat rakentaa, muttet kirjoittaa omaa ammattiasi? Heh.

        HEH ! HAH HAH HAA !


      • Anonyymi
        ppop kirjoitti:

        Halkeamat olivat juuri ja juuri nähtävissä. Harkon päälle oli laitettu oikaisutasoite (serpo) ja halkeamat olivat sekä saumojen mukaan että pystysuoraan tulleita. Toisessa päässä taloa niitä ei juurikaan ollut, mutta toisessa sensijaan niitä oli n. kymmenkunta. Ei taida kuitenkaan olla perustus pettämässä?

        ammatti rakentajalle

        Ammattirakentaja on muuten yhdyssana ;). Osaat rakentaa, muttet kirjoittaa omaa ammattiasi? Heh.

        Vaikka kirjoittaa yhteen, ennakoiva tekstinsyöttö erottelee sanat. Näitä ei aina huomaa tai viitti korjata. Näin ainakin Android kännyssä.


    • invaliiti muulali

      30 vuotta rakentanut . Ei ongelmia. Älkää panikoiko.

    • Anonyymi

      Tietämättömille tiedoksi, että betoni nostaa kosteutta paremmin, kuin harkko.

      Käykää katsomassa 100 vuotta vanhoja perustuksia, ne olivat kymmenistä kivistä tehtyjä ja tupa seisoo vieläkin paikoillaan. Niissä on asunut monta perhettä, onnellista ja onnetonta eikä niiden tilanne ole johtunut perustuksen saumoista.

      Jos teillä on hiushalkeama kivijalassa niin latvassa vika, jos vaikeuttaa unen saamista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe