TAISTELUKALA MALJAAN?

taistelija

minkä kokoiseen maljaan voi taiston laittaa...naapureillamme oli boolimaljassa.
taistoha ei tarvitse suodatinta kun hengittää pinnalta?
kiitos kaikille vastaajille!

17

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piipu

      Taisto PITÄÄ laittaa yli 40 litraiseen akvaarioon!! Kukaan kala EI VIIHDY kultakala maljassa!! vaikka naapureillasi olikin booli maljasse, he eivät varmistaakkaan tienneet laki säännöstä, joka määrää akvaarion olevan yli 40 litraa että kalojen on hyvä olla siinä!!!

      • taistelija

        no mut joo....


    • sini

      jo se sun maljas on sit aika helvetin iso.

    • Miimu

      40 litraa on minimi, johon taiston voi hyvällä omalla tunnolla laittaa.

      Suodatin ei ole valttämätön, mutta jonkinlaisen ilmapumpun tulee vettä kuitenkin liikuttaa. Lämmitin on viluisalle taistolle pakollinen.

      Jos hankit pyöreän maljan, siis vähintään 40 litraisen, niin sinun on maalattava siitä toinen puoli peittoon, sillä laki edellyttää näkösuojan tarjoamisen...

      Lisäksi vettä on majasta vaihdettava käytännössä päivittäin.

      Eiköhän ihan oikea akvaario olisi mukavampi sekä kalalle että sinulle ja kauniimpi katsellakin? :)

      • kala

        Minusta labyrintti kaloilla ei tarvitse olla ollenkaan suodatinta tai mitään ilmapumppua,tosin silloin ehkä hyvä jos akvaarioon tulee helposti levää mutta muuten näen ne täysin turhina. Kalat saavat happensa ilmasta. Ja luonnossakin ne elelevät virtaamattomissa vesissä, lammikoissa jne.. Labyrintit eivät edes pidä mistään virrasta akvaariossa ja onnellisimpia ne ovatkin täysin virtaamattomassa vedessä,itselläni taistelukaloja ja paratiisikaloja kummillakaan ei suodattimia, paitsi yhdessä akvaariossa missä monnisia pohjalla ja siinäkin olen säätänyt suodattimen niin ettei se liikuta pintaa tai tuo virtausta.Jaa ja tuo lämmitin taistolle? Itse olen keksinyt halvan keinon saada riittävän lämmintä kaloille ilman suodatinta, pidä yhtä taistoakvaariota patterin vieressä niin lämpötila pysyy 28-29 asteessa kesäisin se on enemmän. Ja tuo vedenvaihto päivittäin voi olla aika stressaavaa kalalle, pari kertaa viikossa riittää eihän kala siitä vedestä happea ota, labyrintit elevät seisovissa vesissä luonnossakin. Pitää vaan muistaa ettei ruoki liikaa kaloja, muuten vesi menee pilalle.eipä tässä muuta.


      • Miimu
        kala kirjoitti:

        Minusta labyrintti kaloilla ei tarvitse olla ollenkaan suodatinta tai mitään ilmapumppua,tosin silloin ehkä hyvä jos akvaarioon tulee helposti levää mutta muuten näen ne täysin turhina. Kalat saavat happensa ilmasta. Ja luonnossakin ne elelevät virtaamattomissa vesissä, lammikoissa jne.. Labyrintit eivät edes pidä mistään virrasta akvaariossa ja onnellisimpia ne ovatkin täysin virtaamattomassa vedessä,itselläni taistelukaloja ja paratiisikaloja kummillakaan ei suodattimia, paitsi yhdessä akvaariossa missä monnisia pohjalla ja siinäkin olen säätänyt suodattimen niin ettei se liikuta pintaa tai tuo virtausta.Jaa ja tuo lämmitin taistolle? Itse olen keksinyt halvan keinon saada riittävän lämmintä kaloille ilman suodatinta, pidä yhtä taistoakvaariota patterin vieressä niin lämpötila pysyy 28-29 asteessa kesäisin se on enemmän. Ja tuo vedenvaihto päivittäin voi olla aika stressaavaa kalalle, pari kertaa viikossa riittää eihän kala siitä vedestä happea ota, labyrintit elevät seisovissa vesissä luonnossakin. Pitää vaan muistaa ettei ruoki liikaa kaloja, muuten vesi menee pilalle.eipä tässä muuta.

        Taistelukala ei sitä virtausta tarvitsekaan, mutta akvaarion bakteerit eivät voi ottaa happea pinnasta, siksi veden on liikuttava niitä varten.

        Ja jos kalaa pidetään pienessä 40 litran akvaariossa, niin pieni vedenvaihto joka päivä pitää olot varmimmin tasaisina ja siten myös vähiten stressaavina. Etenkin jos mitään pumppua tms. ei ole, niin tämä on tärkeää. Jonkinlaisen veden liikuttajan avulla pari, kolme kertaa viikossa kyllä riittää.


      • taistelija

        isompikin akvaario(130l) mutta en voi siihen taistoa laittaa koska siinä on kaloja jotka ovat vesiarvoiltaan erinlaiset ja eivät muutenkaan tule toimeen.


      • taistelukala
        taistelija kirjoitti:

        isompikin akvaario(130l) mutta en voi siihen taistoa laittaa koska siinä on kaloja jotka ovat vesiarvoiltaan erinlaiset ja eivät muutenkaan tule toimeen.

        kyllä meidän tytöllä oli kultakalamaljassa taistelukala ja hyvin viihtyi...liikkeessäkin sanottiin että voi laittaa maljaan!


      • Miimu
        taistelukala kirjoitti:

        kyllä meidän tytöllä oli kultakalamaljassa taistelukala ja hyvin viihtyi...liikkeessäkin sanottiin että voi laittaa maljaan!

        Kuten ilmi on jo tullut, niinmalja vain harvoin voi täyttää eläinsuojelulain vaatimuksia. Liikkeissä nyt tunnetusti sanotaan ihan mitä sattuu.

        Eli rääkkäystä se oli se teidän tytönkin malja. Ja pakkohan sen kalan oli siellä hengissä pysyä (itse käytit sanaa viihtyä...) eihän se sieltä poiskaan pääse.


      • Peacock
        taistelukala kirjoitti:

        kyllä meidän tytöllä oli kultakalamaljassa taistelukala ja hyvin viihtyi...liikkeessäkin sanottiin että voi laittaa maljaan!

        hyi .... teistä on siis kiva kiduttaa eläimiä.

        1) laki määrää kaloille vähintään 40 litraisen akvaarion. lisäksi altaassa pitää olla yksi sivu peitettynä, ns. näkösuoja.

        2) on surullista, että liikkeessä on neuvottu teitä syyllistymään rikokseen. se ei ole oikein. muttei ole myöskään oikein se, että ette selvitä asiaa muualta kuin kauppiaalta, joka haluaa vain rahaarahaarahaarahaa.


    • Akvaristi

      Moi! Älä hyvä ihminen laita taistelukalaa maljaan, se on rääkkäystä. Ajattele kalaparkaa ,joka joutuu uimaan ympyrää yksin...pienessä...JA AHTAASSA tilassa!! Mieti kalaparan tunteita. Naapurisi eivät välttämättä ole lukeneen akvaarionhoidosta tarpeeksi. Ei millään pahalla. Suosittelen kunnon akvaarion hankintaa.

      • tasitelija

        minulla on isompi ja AIVAN oikea käytössä oleva akvaario....mutta taistoa en voi sinne laittaa kun eivät sovi niiden muiden kalojen kanssa
        :)


      • ***
        tasitelija kirjoitti:

        minulla on isompi ja AIVAN oikea käytössä oleva akvaario....mutta taistoa en voi sinne laittaa kun eivät sovi niiden muiden kalojen kanssa
        :)

        MALJAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Akvaristi
        tasitelija kirjoitti:

        minulla on isompi ja AIVAN oikea käytössä oleva akvaario....mutta taistoa en voi sinne laittaa kun eivät sovi niiden muiden kalojen kanssa
        :)

        ..mahdollista että ostat esim. 40 litran akvaarion?? Mulla on ollu 2 taistista ( eri aikaan) 40 litran akvaarios ja ne pärjäs hyvin, mut toinen hyppäs pois akvaariost ku en peittäny akvaarioo. Taistis on muuten tosi kiva akvaariokala ja kaunis! =)


      • taistelija
        Akvaristi kirjoitti:

        ..mahdollista että ostat esim. 40 litran akvaarion?? Mulla on ollu 2 taistista ( eri aikaan) 40 litran akvaarios ja ne pärjäs hyvin, mut toinen hyppäs pois akvaariost ku en peittäny akvaarioo. Taistis on muuten tosi kiva akvaariokala ja kaunis! =)

        mut se kuoli kun oli jo niin vanha... melkein 5 vuotta!,tuli tuttujen altaasta kun eivät jaksaneet hoitaa.....haluaisin jonkun pikku akvaarion tuon isomman lisäksi mut en tiedä paljonko tuollainen 40-60l akva maksaisi kaikkine välineineen...


      • Akvaristi
        taistelija kirjoitti:

        mut se kuoli kun oli jo niin vanha... melkein 5 vuotta!,tuli tuttujen altaasta kun eivät jaksaneet hoitaa.....haluaisin jonkun pikku akvaarion tuon isomman lisäksi mut en tiedä paljonko tuollainen 40-60l akva maksaisi kaikkine välineineen...

        ...käytetty ne on halvenpia ja usein hyväkuntosia!! =)Aika vanhaks eli.. Eiks niitten pitäis elää vaa 1-2 vuotta tai vähä enemmän??


    • ;))

      Kyllähän ihminenkin voi elää huonoissa oloissa vaikka 80-vuotiaaksi, mutta tämä ei kyllä takaa viihtyvyyttä tai mitään muutakaan. Fakta nyt vain on, ettei kalaa saa pitää alle 40 litraisessa. Käytetyn akvan saa edullisesti, meiltä voi tulla hakemaan 30 eurolla 40 litraisen lamppuineen ja suodattimineen Jyväskylästä ;)

      Osoitteesta aqua-web.org voi käydä etsimässä käytettyjä akvaarioita edullisesti, välillä jopa ilmaiseksi!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe