Takomännät

Tako

Takomännistä puhuvat isot pojat. Varsinaista tietoa ei näistä ihmevehkeistä kuitenkaan tunnu kellään olevan. Kysymys: mitä haittaa takomännistä on tavallisen siviiliauton moottorissa. Olen hiljalleen keräämässä tietoa/osia Jaguarin 12 pyttyisen moottorin pieneen virittämiseen. Takomäntä on ilmeisesti kevyempi ja kestävämpi, joka on hyvä asia, mutta mitkä ovat haitat? Puristussuhde koneessa on 12,5:1, iskun pituus 70mm ja poraus 90mm. Näihin arvoihin ei ole tarkoitus puuttua.

4

8025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rivinelari

Oma asiantuntijuus keskittyy enemmän moottoripyörien 4-tahti koneisiin mutta ei niillä isoa eroa ole autoon korkeaviritteisempiä vain.

Takomännät laajenevat enemmän lämmetessään ja supistuvat kylmetessään. Tästä johtuen takomännät ovat aina hieman pienemmät kuin valetut (siis nyt puhutaan millin tuhannesosista), jotta lämpölaajenemiselle jää tilaa. Teoriassa takomännät ovat ääriolosuhteissa herkempiä leikkaamaan kiinni esim. kylmää konetta revitettäessä. Myöskin moottorin öljynkulutus nousee.

Eli jos et ole virittämässä konetta isommin(ahtamassa, laittamassa kaasuja tms.) en laittaisi takomäntiä vaan valetut ovat nimittäin halvemmat ja käytännöllisemmät normaaliin ajoon (kilpa-ajo on sitten eri juttu). Omien kokemusten perusteella takomäntien elinikä on valettuja parempi juuri kilpakäytössä äärimmäisessä rasituksessa mutta normaalissa ajossa luulen että valumännät voittaa kestävyydessä.

• JKa

Itsellä kokemusta motocross pyörän (2-tahti) männistä. Eli takomännät ei halkeile niinkuin valetut. Toisaalta takomännillä oli taipumusta hakkaantua lyttyyn pakoaukon reunasta ja siitäjohtuen männänrengas jumiintui. Valumännillä tätä ei ilmennyt. Lisäksi kone oli herkempi (kiertävämpi) aja valumännillä.

• P.P.

Miedosti viritetyissä katuautoissa suositeltavinta on käyttää valumäntiä mm. juuri pienempien välyksien vuoksi. Takomännät ovat yleensä myös valumäntiä raskaampia. Tämän vuoksi moottori kiertää iloisemmin valumännillä.
        Hyvä vaihtoehto viritettyyn moottoriin olisivat myös hypereutectic-männät, joiden materiaalin on piillä ylikyllästettyä, jonka johdosta kyseiset männät sijoittuvat kestävyydeltään valu- ja takomännän välimaastoon. Niillä voidaan myös käyttää pieniä välyksiä. Ahdettuihin moottoreihin niitä ei kuitenkaan kannata sovittaa.

• RST
        P.P. kirjoitti:

Miedosti viritetyissä katuautoissa suositeltavinta on käyttää valumäntiä mm. juuri pienempien välyksien vuoksi. Takomännät ovat yleensä myös valumäntiä raskaampia. Tämän vuoksi moottori kiertää iloisemmin valumännillä.
        Hyvä vaihtoehto viritettyyn moottoriin olisivat myös hypereutectic-männät, joiden materiaalin on piillä ylikyllästettyä, jonka johdosta kyseiset männät sijoittuvat kestävyydeltään valu- ja takomännän välimaastoon. Niillä voidaan myös käyttää pieniä välyksiä. Ahdettuihin moottoreihin niitä ei kuitenkaan kannata sovittaa.

Yleisesti ottaenhan takomännät ovat valumäntiä kevyempiä, koska ne voidaan tehdä huomattavasti ohuempiseinäisiksi johtuen paremmasta kestävyydestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe